Dator stängs av utan anledning

Medlem
Dator stängs av utan anledning

Dator stängs av utan anledning

Tjenis!

Jag uppgraderade min dator i höstas.
Jag köpte ett sprillans nytt Asus Z87-pro, en Intel Core i5 4670k, Asus Radeon DirectCut II 7970 (3GB RAM), samt vanlig 16GB ram.

Av ekonomi skäl så behöll jag dock mitt gamla gamla 1000 watt Corsair. Agget är kanske 5-6 år. Eftersom jag nämner det så förstår ni att jag gissar att mitt problemet är P.G.A ett dåligt nätagg!

Jag har haft kanske 5 stycken av dessa avstängingar i två dagar nu. Vid varenda gång så har det hänt när jag spelat relativt moderna spel som har hög belastning på GPU, CPU och PSU WATT.

Jag har spenderat denna dag med att observera temperaturerna för både CPU och GPU.
Jag kan dock konstatera att CPU'n (alla 4 kärnor) och GPU'n aldrig överstiger 45 och 65 grader celisus respektive. Så vitt jag vet så är ingen av dessa temperaturer nog för att tvinga datorn att stänga ner.

Dessutom så har jag haft denna dator-konfiguration sedan i höstas men har inte förrens nu börjat uppleva dessa avstängningar.

Vad tror ni?
Dåligt PSU?

Medlem

Jag är säker det är nätagg som behöver bytas. Efter 5 år eller 7år användning de flesta nätagg slutar fungera bra.

Medlem

Jag var rädd för det. Trist att det hände efter månadens räkningar

Tack för svar!

Medlem

Låter som att det kan vara nätagget, men uteslut inte RAM. Har du flera stickor så kan du testa att bara köra med en av stickorna. Funkar det inte så byter du bara sticka, och funkar inte nån av stickorna så är det garanterat nätagget som är orsaken. Att datorn bara stängs av kan också bero på kortslutning där moderkortet kommer i kontakt med chassit, men om det har fungerat felfritt sen i höstas, och om du dessutom inte har varit där och pillat, så är detta en riktig högoddsare.

Medlem
Skrivet av Raid25:

Dator stängs av utan anledning

Tjenis!

Jag uppgraderade min dator i höstas.
Jag köpte ett sprillans nytt Asus Z87-pro, en Intel Core i5 4670k, Asus Radeon DirectCut II 7970 (3GB RAM), samt vanlig 16GB ram.

Av ekonomi skäl så behöll jag dock mitt gamla gamla 1000 watt Corsair. Agget är kanske 5-6 år. Eftersom jag nämner det så förstår ni att jag gissar att mitt problemet är P.G.A ett dåligt nätagg!

Jag har haft kanske 5 stycken av dessa avstängingar i två dagar nu. Vid varenda gång så har det hänt när jag spelat relativt moderna spel som har hög belastning på GPU, CPU och PSU WATT.

Jag har spenderat denna dag med att observera temperaturerna för både CPU och GPU.
Jag kan dock konstatera att CPU'n (alla 4 kärnor) och GPU'n aldrig överstiger 45 och 65 grader celisus respektive. Så vitt jag vet så är ingen av dessa temperaturer nog för att tvinga datorn att stänga ner.

Dessutom så har jag haft denna dator-konfiguration sedan i höstas men har inte förrens nu börjat uppleva dessa avstängningar.

Vad tror ni?
Dåligt PSU?

En nödvändig fråga, har du överklockat proppen, GPU eller RAM?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Fasen!
Glömde bort detta topic! (sorry)

Jag beslutade att köpa ett nytt Nättagg oavsett då mitt gamla var FÖR gammalt. Sedan bytet har jag inte haft några nedstängningar.

Tack för era svar!

1
Skriv svar