Nu får det fan-i-mig vara nog!

Skribent
Nu får det fan-i-mig vara nog!

Brann av rejält på Telia idag. Efter glädjen att Mario Kart 8 äntligen laddats ned så kör jag igång online och får ett felmedelande. Jaha, ut och googla felet. Visar sig att jag måste öppna portar i routern. Ja det är väl kanske inget nytt, men sen visar det sig att det inte går att öppna de portarna i Telias Thomson-router. Jag hör av mig till Telia om problemet och nej, mycket riktigt det går inte, men premium supporten kan nog hjälpa mig. Problemet är att den kostar 399 kr/månaden. Vad göra? Börjar känna att spela MK8 online är något jag aldrig kommer kunna göra här hemma. Googlar lite mer och det visar sig att Telia kan brygga routern om man frågar. Ringer tillbaka och frågar, får svaret "Varför vill du göra det?". Efter lite förklaringar till vad och lika mycket oförståelse på andra sidan så går supporten med på det, vilket de gör på plats via telefonen. Thomson dyngan startar om, jag kopplar in min egen router och allt funkar.

Så vad är problemet? Kunde inte supporten bara sagt det från början istället för att försöka hänvisa mig till en premium tjänst som antagligen inte heller skulle kunna hjälpa mig? Eller att de tipsat om bryggningen kanske? Hade så gärna sluppit Telia här, men allt i huset vi bor i går via Telia så vi kan inte byta ens om vi vill.

Nåväl, nu kan jag lira Mario Kart i alla fall.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Nu får det fan-i-mig vara nog!

Aldrig haft problem med deras normal kundtjänst när det gäller bryggningen, bara be om det så har de fixat. Ibland har jag ändrat mig eller fått ny utrustning, inga problem där heller. Kanske råkat på en otrevlig fan?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Var glad att du har Telia, det är en av dem bättre leverantörerna

Skribent

Ja vet inte vad, men jag har haft mer problem med Telia på den korta tid vi haft dem än typ 4 år med T3. Deras nät låg nere en gång på dessa år, och då var det en kabel som hade blivit avgrävd.

Men nu är det fixat i alla fall, så det är väl i alla fall ett plus!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har aldrig och kommer aldrig lita på teleoperatörer. Telia må vara bland de bättre om man ska lyssna till den allmänna rösten, men jag har själv haft min beskärda del krångel och svordomar med deras support.

Det där med premium-support verkar dessutom helt absurt, aldrig ens hört talas om det. Har man köpt en tjänst av dem som inte fungerar så ska det finnas support tillgänglig, utan att man ska behöva kasta in mer pengar för det. Nej, fy fan vad förbannad jag blir nu... måste nog ta en kaffe och lugna ner mig lite.

Inaktiv

kan jag tipsa om den här routern. Asus RT-N12 D1

Skribent
Skrivet av Xzander:

Har aldrig och kommer aldrig lita på teleoperatörer. Telia må vara bland de bättre om man ska lyssna till den allmänna rösten, men jag har själv haft min beskärda del krångel och svordomar med deras support.

Det där med premium-support verkar dessutom helt absurt, aldrig ens hört talas om det. Har man köpt en tjänst av dem som inte fungerar så ska det finnas support tillgänglig, utan att man ska behöva kasta in mer pengar för det. Nej, fy fan vad förbannad jag blir nu... måste nog ta en kaffe och lugna ner mig lite.

Det lät som om Premium supporten var en tjänst som kunde mixtra med inställningarna på distans, alltså att man bara berättade vad man behövde så fixade de det åt en. Men det är ändå inte ok.

Att sitta med supportfolk är frustrerande bara det faktiskt. Men jag försöker ha lite överseende, är inte så kul att sitta på andra sidan och ta emot klagomål hela dagarna heller.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:
Skrivet av Xzander:

Har aldrig och kommer aldrig lita på teleoperatörer. Telia må vara bland de bättre om man ska lyssna till den allmänna rösten, men jag har själv haft min beskärda del krångel och svordomar med deras support.

Det där med premium-support verkar dessutom helt absurt, aldrig ens hört talas om det. Har man köpt en tjänst av dem som inte fungerar så ska det finnas support tillgänglig, utan att man ska behöva kasta in mer pengar för det. Nej, fy fan vad förbannad jag blir nu... måste nog ta en kaffe och lugna ner mig lite.

Det lät som om Premium supporten var en tjänst som kunde mixtra med inställningarna på distans, alltså att man bara berättade vad man behövde så fixade de det åt en. Men det är ändå inte ok.

Att sitta med supportfolk är frustrerande bara det faktiskt. Men jag försöker ha lite överseende, är inte så kul att sitta på andra sidan och ta emot klagomål hela dagarna heller.

Tycker ofta att man träffar på hyfsat trevlig kundtjänst, men visst det händer ibland att man får prata med någon riktig bitter*****.

Skribent
Skrivet av Joql:

kan jag tipsa om den här routern. Asus RT-N12 D1

Tack! Ska kolla in den. Har en annan här hemma nu, men den är rätt gammal.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Ibland lönar det sig att vara envis.:up:

Inaktiv

Jag gillar Telia!

När det har varit problem antecknar jag allt. Skriver ner dagar när allt är fel osv. Har fått väldigt fina ersättningar och bra hjälp.

Bara att vara envis och bita i. Blir många samtal till 90200.

Skribent

Jag hade exakt samma problem. Blev trevligt bemött och så, men förstår inte varför de ska envisas med sin Thompson TG789vn när till och med de själva erkänner att den är dålig för spel.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Jag har aldrig ens bökat met Thompson som router.
Så fort jag kopplade in den ringde jag upp och bad att få den bryggad så att jag kunde andvända min gamla trotjänare till router.

Medlem

"Felia " Har bränt sina skepp vad gäller mig för lång tid framåt. Har "friheten att ha 2st leverantörer att välja på och där vann klart comhem med sin suveräna suport.
De fixar utan extra larv med tjänster man inte ska behöva. Öppna stänga de gör allt via vanliga suporten sedan ringer de upp och kollar så allt fungerar så de är bäst i min bok.

De har också en extra tjänst för de som vill ha mer suport. Men den är inte nödvändig för att ge full service, mer för de som vill ha typ steg för steg instruktioner och lära sig mer om sin utrustning osv.

Det där med suport är alltid svårt man kan möta på någon som har en dålig dag ibland tyvärr.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Skribent
Skrivet av Mattias Frost:

Jag hade exakt samma problem. Blev trevligt bemött och så, men förstår inte varför de ska envisas med sin Thompson TG789vn när till och med de själva erkänner att den är dålig för spel.

Precis samma router, och den är verkligen det sämsta jag har träffat på. Nu är det en fågelbo inne i routerskåpet, men det var det fan värt. Dessutom fick vi bättre täckning av trådlösa i hela lägenheten. Rummet längst bort nådde inte den trådlösa kopplingen till via Thomson-skiten.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har själv i nuläget TG799vn v2, och har jämt och ständigt problem med uppkopplingen. Jag tappar ibland WiFi-mottagningen helt, men för det mesta blir jag frånkopplad i spel utan att något speciellt händer, alternativt att den lilla gula varningstriangeln kommer upp. Sjukligt irriterande är det i varje fall, och jag har ingen aning om vad som kan göras åt det.

Testpilot

Det intressanta är att då man som jag skaffade snabbare än 100Mbit då pallar inte deras router och man får själv skaffa en egen enligt deras support

Skribent
Skrivet av Harakiri:

Det intressanta är att då man som jag skaffade snabbare än 100Mbit då pallar inte deras router och man får själv skaffa en egen enligt deras support

Precis så har vi haft i perioder och då vår tvabonemang också är kopplad mot telias internet så fryser bilden varje gång internet kopplar ifrån. Det enda telia sa om det var att vi skulle flytta tv-dosan närmare routern så skulle det fixa problemet. Men då den står typ max 5 meter ifrån internetskåpet så tvivlar jag att det var problemet. Plus att det inte bara vara tv:n, utan det är hela internet som går ned i någon minut för att sen komma tillbaka. Tittar på datorn så är det den där gula varningstriangeln någon minut, sen kopplar allt upp igen. Men det är sjukt irriterande att inte kunna se på TV utan att få lagg-frysningar mitt i programmet man tittar på.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Självklart trist med problem men skönt att någon har exakt samma problem som jag. Blev hänvisad hit från Reddit och köper nog en ny router imorgon och ringer Telia för att brygga den gamla. Får hoppas att det löser sig för mig också!

Tack för att du skrev detta

Moderator | Testpilot

Jag har problem att spela också, men vad innebär det att "brygga" då? Är det bättre på alla sätt?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Att brygga betyder att du i princip degraderar gateway'n till ett simpelt modem, och slipper Telia's struliga routerfunktioner osv.

Du kan därefter antigen koppla direkt till datorn eller köra med en egen router eller gateway som förhoppningsvist är en av avsevärt bättre kvalitet.

Moderator | Testpilot

Uppdatering

Själv så behövde jag bara porta fram det så här så kan jag spela spelet utan problem

TCP: 80, 443, 6667, 12400, 28910, 29900, 29901, 29920 UDP: (Range) 1-65535


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Uppdatering

Själv så behövde jag bara porta fram det så här så kan jag spela spelet utan problem

TCP: 80, 443, 6667, 12400, 28910, 29900, 29901, 29920 UDP: (Range) 1-65535

Precis, problemet är att man inte kan öppna 1-65535 portarna i Thomsonroutern. Den tillåter det helt enkelt inte, om det är Telia som låst ned den, eller om det är routern i sig. Ja det förtäljer inte historien, det enda som funkade var att brygga.


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Johlor:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Uppdatering

Själv så behövde jag bara porta fram det så här så kan jag spela spelet utan problem

TCP: 80, 443, 6667, 12400, 28910, 29900, 29901, 29920 UDP: (Range) 1-65535

Precis, problemet är att man inte kan öppna 1-65535 portarna i Thomsonroutern. Den tillåter det helt enkelt inte, om det är Telia som låst ned den, eller om det är routern i sig. Ja det förtäljer inte historien, det enda som funkade var att brygga.

Konstigt. Jag har Telia, en Thompson router och all portning funkade för mig. Well.. Innan jag portarde fram allting så kunde jag inte ens spela en match och nu lyckades jag spela två utan problem med flera personer.

Hoppas det håller sig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av anon_176861:

Självklart trist med problem men skönt att någon har exakt samma problem som jag. Blev hänvisad hit från Reddit och köper nog en ny router imorgon och ringer Telia för att brygga den gamla. Får hoppas att det löser sig för mig också!

Tack för att du skrev detta

Hoppas det löser ditt problem också Vänta? Blev du hänvisad till min blogg från reddit?

Skrivet av uberpwnage2.0:

Konstigt. Jag har Telia, en Thompson router och all portning funkade för mig. Well.. Innan jag portarde fram allting så kunde jag inte ens spela en match och nu lyckades jag spela två utan problem med flera personer.

Hoppas det håller sig.

Då har du nog tur för det verkar vara en bugg i routern som gör att de flesta inte kan öppna just de portarna. Så jag hoppas det håller ihop för dig


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av von_lidl:

Var glad att du har Telia, det är en av dem bättre leverantörerna

Skojar du? Telia är fan den sämsta ISPn i hela Sverige och det med bred marginal. Det enda som är bra med dem är att de har större täckning än de andra leverantörerna.

Hade exakt samma problem med MK8 som bloggaren hade, fast jag hade inte Thomson-moden utan ett från Technicolor. Dock samma skit. Telia kunde inte skicka ut ett nytt modem och det var jag som fick ta reda på hur jag skulle göra innan deras support öppnade käften.

Telia fick stänga av alla portar på modemet (bara en sådan sak att de ska ha kontroll på en fysisk vara som jag har hemma hos mig är ju illa nog, varför kan inte jag stänga av portarna själv?) förutom en port, och i den kopplade jag via sladd in min sju år gamla router - då fungerade allt klockrent.

Namnet Felia har inte dykt upp ur tomma intet.

Medlem
Skrivet av knork711:
Skrivet av von_lidl:

Var glad att du har Telia, det är en av dem bättre leverantörerna

Skojar du? Telia är fan den sämsta ISPn i hela Sverige och det med bred marginal. Det enda som är bra med dem är att de har större täckning än de andra leverantörerna.

Hade exakt samma problem med MK8 som bloggaren hade, fast jag hade inte Thomson-moden utan ett från Technicolor. Dock samma skit. Telia kunde inte skicka ut ett nytt modem och det var jag som fick ta reda på hur jag skulle göra innan deras support öppnade käften.

Telia fick stänga av alla portar på modemet (bara en sådan sak att de ska ha kontroll på en fysisk vara som jag har hemma hos mig är ju illa nog, varför kan inte jag stänga av portarna själv?) förutom en port, och i den kopplade jag via sladd in min sju år gamla router - då fungerade allt klockrent.

Namnet Felia har inte dykt upp ur tomma intet.

Enligt egna erfarenheter och att ha testat andra leverantörer så tycker jag att Telia vinner stort. Sen att Telia har större täckning är en stor del för min del då jag bor och och har jobbat av och till i fjällvärlden.

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av knork711:
Skrivet av von_lidl:

Var glad att du har Telia, det är en av dem bättre leverantörerna

Skojar du? Telia är fan den sämsta ISPn i hela Sverige och det med bred marginal. Det enda som är bra med dem är att de har större täckning än de andra leverantörerna.

Hade exakt samma problem med MK8 som bloggaren hade, fast jag hade inte Thomson-moden utan ett från Technicolor. Dock samma skit. Telia kunde inte skicka ut ett nytt modem och det var jag som fick ta reda på hur jag skulle göra innan deras support öppnade käften.

Telia fick stänga av alla portar på modemet (bara en sådan sak att de ska ha kontroll på en fysisk vara som jag har hemma hos mig är ju illa nog, varför kan inte jag stänga av portarna själv?) förutom en port, och i den kopplade jag via sladd in min sju år gamla router - då fungerade allt klockrent.

Namnet Felia har inte dykt upp ur tomma intet.

Enligt egna erfarenheter och att ha testat andra leverantörer så tycker jag att Telia vinner stort. Sen att Telia har större täckning är en stor del för min del då jag bor och och har jobbat av och till i fjällvärlden.

Där ser man.

Jo, det är just täckningen som gör att jag tvingas använda dem - det är nämligen bara Telias bredband som når ut dig jag bor. Aldrig bra när det bara är en aktör man kan välja på, då kan de göra vad de vill och komma undan med det.

Skribent

För mig så har jag haft sämst erfarenhet av Telia, av de leverantörer jag haft inom Umeå. T3 slår dem stort på fingrarna både vad gällande uppkopplingen och supporten. Sen angående uppkoppling och täckning har Telia bra nät, men det är just deras felade hårdvara som varit problem här. Sen hade vi en vecka utan internet för att någon på Telia slarvat bort nyckeln till serverrummet så de inte kunde reboota servrarna. Det var från deras egna ord, om det var en ursäkt vet jag inte. Men dålig ursäkt i så fall, för det kändes nästan bara mer amatörmässigt om det var sant.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av knork711:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av knork711:
Skrivet av von_lidl:

Var glad att du har Telia, det är en av dem bättre leverantörerna

Skojar du? Telia är fan den sämsta ISPn i hela Sverige och det med bred marginal. Det enda som är bra med dem är att de har större täckning än de andra leverantörerna.

Hade exakt samma problem med MK8 som bloggaren hade, fast jag hade inte Thomson-moden utan ett från Technicolor. Dock samma skit. Telia kunde inte skicka ut ett nytt modem och det var jag som fick ta reda på hur jag skulle göra innan deras support öppnade käften.

Telia fick stänga av alla portar på modemet (bara en sådan sak att de ska ha kontroll på en fysisk vara som jag har hemma hos mig är ju illa nog, varför kan inte jag stänga av portarna själv?) förutom en port, och i den kopplade jag via sladd in min sju år gamla router - då fungerade allt klockrent.

Namnet Felia har inte dykt upp ur tomma intet.

Enligt egna erfarenheter och att ha testat andra leverantörer så tycker jag att Telia vinner stort. Sen att Telia har större täckning är en stor del för min del då jag bor och och har jobbat av och till i fjällvärlden.

Där ser man.

Jo, det är just täckningen som gör att jag tvingas använda dem - det är nämligen bara Telias bredband som når ut dig jag bor. Aldrig bra när det bara är en aktör man kan välja på, då kan de göra vad de vill och komma undan med det.

Det håller jag med om. Skulle vara bra om det fanns lite mer konkurrens så att dem kan prispressa varandra lite också

12
Skriv svar