Reset the Net - en global rörelse mot övervakningen av samhället

Reset the Net - en global rörelse mot övervakningen av samhället

"Don’t ask for your privacy. Take it back!"
Varför skall jag bry mig... om jag inte har något att dölja?

Officiell sida:
www.resetthenet.org

Bredare överblick
Table of contents

Flera hundratals företag stödjer Reset the Net. Här är ett urval
Se listan och läs vad varje deltagare gör på www.resetthenet.org

(Image source: Resetthenet.org)

(Ja, MOJANG finns med!)

UPDATE: [size=16] Flera av internets största webbplatser går med och stödjer Reset the Net[/size]

Medlem

Lite lustigt att Google är med. Nåväl, bra grej!

Medlem

Jag tycks se en ulv i fårakläder, i gänget. Det gör att jag blir ytterst tveksam. Syftet är gott men Google!? Där sjönk trovärdigheten rejält. Ta bort Google och jag är på.

Medlem

Haha, Google!

Bara Facebook och NSA som saknas, då.

Medlem

Mila Kunis som pratar?


signatur

IDKFA

Medlem

Vill också påminna alla om att socialdemokraterna har valt att ställa sig med alliansen och stödja datalagringsdirektiven trots det är ett brott mot mänskliga rättigheter och ett hot mot demokratin.

Så se nu till i riksdagsvalet och rösta inte på något parti inom alliansen eller socialdemokraterna. Se till att ni röstar på partier som värnar om mänskliga rättiheter så era framtida barn inte behöver leva i en polisstat.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av 73mpl4R:

Lite lustigt att Google är med. Nåväl, bra grej!

Skrivet av Fl3xus:

Jag tycks se en ulv i fårakläder, i gänget. Det gör att jag blir ytterst tveksam. Syftet är gott men Google!? Där sjönk trovärdigheten rejält. Ta bort Google och jag är på.

Skrivet av cm0s:

Haha, Google!

Bara Facebook och NSA som saknas, då.

edit: Jag håller med.

På webbplatsen, under participants står det vad exakt som varje företag gör för att stödja.
"Google is releasing email encryption tools and data, and supporting real surveillance reform."

edit 2: Försöker hitta vad det Mojang gör för att stödja Reset the Net.
edit 3: Det är sjukt många sidor, hotel, företag, bloggar som jobbar med saker som att införa https och SSL på deras sidor.

Medlem
Skrivet av Röstning på skoj:
Skrivet av 73mpl4R:

Lite lustigt att Google är med. Nåväl, bra grej!

Skrivet av Fl3xus:

Jag tycks se en ulv i fårakläder, i gänget. Det gör att jag blir ytterst tveksam. Syftet är gott men Google!? Där sjönk trovärdigheten rejält. Ta bort Google och jag är på.

Skrivet av cm0s:

Haha, Google!

Bara Facebook och NSA som saknas, då.

På webbplatsen, under participants står det vad exakt som varje företag gör för att stödja.

"Google is releasing email encryption tools and data, and supporting real surveillance reform."

Jättebra! Vore trevligt om det gällde resten av deras tjänster också.

Fight for the Future skriver på twitter:

[size=14]"BREAKING: We're releasing a new infographic on how EPIC
#ResetTheNet has been today - take a look at the numbers... "

https://cms.fightforthefuture.org/was-epic-reset-net/[/size]

Edit: Dagens press release:
PRESS RELEASE: Internet’s largest sites join activists to Reset the Net:
Wordpress, Twitter, Tumblr, Dropbox, Mozilla, Google, CloudFlare, Sendgrid
all join campaign to block surveillance and secure the web.

Skål!

Medlem

Från början är det militärens nät så inte så konstigt att de vill ha koll.
Nätet gjordes inte för privatpersoner det var för militären .. Verkar som många har glömt detta..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:

Från början är det militärens nät så inte så konstigt att de vill ha koll.
Nätet gjordes inte för privatpersoner det var för militären .. Verkar som många har glömt detta..

Nja, ARPANET som sattes upp mellan olika skolor var kanske en föregångare, men byttes ut rätt snabbt mot modernare tekniker.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av chopper:

Från början är det militärens nät så inte så konstigt att de vill ha koll.
Nätet gjordes inte för privatpersoner det var för militären .. Verkar som många har glömt detta..

Nja, ARPANET som sattes upp mellan olika skolor var kanske en föregångare, men byttes ut rätt snabbt mot modernare tekniker.

The precursor to the Internet, ARPANET was a large wide-area network created by the United States Defense Advanced Research Project Agency (ARPA). The ARPANET went into labor on August 30, 1969.

Det var detta jag menade. Militären hade redan fingrarna i syltburken


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av chopper:

Från början är det militärens nät så inte så konstigt att de vill ha koll.
Nätet gjordes inte för privatpersoner det var för militären .. Verkar som många har glömt detta..

Nja, ARPANET som sattes upp mellan olika skolor var kanske en föregångare, men byttes ut rätt snabbt mot modernare tekniker.

The precursor to the Internet, ARPANET was a large wide-area network created by the United States Defense Advanced Research Project Agency (ARPA). The ARPANET went into labor on August 30, 1969.

Det var detta jag menade. Militären hade redan fingrarna i syltburken

Ja, som nästan all ny banbrytande teknik så var militären inblandad i början. Men IETF och ICANN tog över utvecklingen av Internet runt 90-talet, och militären fortsatte med ARPANET tills JWICS tog över, som används idag av Pentagon etc.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av chopper:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av chopper:

Från början är det militärens nät så inte så konstigt att de vill ha koll.
Nätet gjordes inte för privatpersoner det var för militären .. Verkar som många har glömt detta..

Nja, ARPANET som sattes upp mellan olika skolor var kanske en föregångare, men byttes ut rätt snabbt mot modernare tekniker.

The precursor to the Internet, ARPANET was a large wide-area network created by the United States Defense Advanced Research Project Agency (ARPA). The ARPANET went into labor on August 30, 1969.

Det var detta jag menade. Militären hade redan fingrarna i syltburken

Ja, som nästan all ny banbrytande teknik så var militären inblandad i början. Men IETF och ICANN tog över utvecklingen av Internet runt 90-talet, och militären fortsatte med ARPANET tills JWICS tog över, som används idag av Pentagon etc.

Visst är det så. Men från början så :


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Detta hände den 5:e juni

Companies like Twitter, Dropbox, Tumblr, Wordpress and Mozilla have stood up to support Reset the Net.
Today, additional companies have announced specific ways they will help the Internet become opaque to government eyes including:

Wordpress: announced they will be Installing default SSL on all sites hosted on WordPress.com, affecting millions of sites.
Wordpress powers 22% of the websites sites on the internet

Tumblr: Announcing they’ll be adding SSL by default, protecting the readers of their 189 million blogs

Sendgrid: Adding TLS encryption on all outgoing mail (this affects billions of emails per month)

Reform Government Surveillance Group: A group of major technology company CEO’s sent a letter to Congress and called on the world’s governments to address the practices and laws regulating government surveillance of individuals and access to their information

Yahoo: Pressuring the Senate to fight surveillance, using the hashtag #ResetTheNet

Google: Announced in a blog post that they are joining Reset the Net and launching a new, open source end-to-end encrypted email project. They are also promoting apps from the Privacy Pack in the Google Play store on June 5th.

Mozilla (creator of Firefox): Encouraging its community to take the pledge, and to use the security tools in Firefox.

CloudFlare: Added Reset the Net splash screen as an official app to be used by their millions of websites

DuckDuckGo, SpiderOak, Disconnect.Me, Thunderclap, Piwik, Golden Frog, StartPage, AdBlockPlus, Piwik, Crowdtilt, Silent Circle, and thousands of other websites will promote the privacy pack on June 5th as part of Reset the Net.

Free Software Foundation: Released a guide to encrypted email

Minecraft: Pushing out an education campaign on the importance of privacy, and helping thousands of users access tools to prevent bulk data collection

Namecheap: The leading domain registrar has already sold thousands of discounted SSL domains as part of a Reset the Net promotion, with a portion of the proceeds going to Fight for the Future.
reddit is running free ads to promote privacy tools in the coming weeks and helping promote the Reset the Net privacy pack

BoingBoing ran a major featured post and announced they’ll be switching to SSL by default to protect their users.

The Guardian announced that it was choosing Reset the Net as the day to launch SecureDrop, a new service for whistleblowers.

källa: Fight for the future

Trots detta ser vi inget om det i svenska tidningar?
Den enda relaterade nyheten skriver SVT:
Telejättar avslöjar hemlig avlyssning

Det är med andra ord två stora bakslag mot massövervakningen denna veckan.
Vilket är en början på många strider för mänskliga rättigheter - yttrandefrihet.

Sedan när myndigheter inte har råd att övervaka samhället längre finns det flera antagonister kvar.
Nämnligen alla de företag som samlar in och säljer känsliga uppgifter om dig och mig.

Medlem

Så om vi startar om nätet Ska vi vägra företag tillgång då? Jag som tycker att nätet ska vara till för alla.
Ska vi peka finger åt några ? Då är vi ju inte bättre än rasister och andra som fördömer.

Hur ser din lösning ut?


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Så om vi startar om nätet Ska vi vägra företag tillgång då?
Ska vi peka finger åt några ? Då är vi ju inte bättre än rasister och andra som fördömer.
Nej, nej...
Reset the Net har inget med företag att göra, [http://www.thensavideo.com/
det handlar vår handling, vår demonstration mot det här].

Hur ser din lösning ut?
Följ alla personer som vill bevara vår yttrandefrihet
och mänskliga rättigheter ÄVEN på internet.

Hotet mot vår demokrati existerar, och det kommer alltid att göra det.
För demokrati är en färskvara som ruttnar om man inte bryr sig om den.
Oligopol, diktatur osv är förruttnelsen som dessutom är smittsamt.

Det andra ämnet
Lösningen för att stoppa företag som samlar in, registrerar, öronmärker och säljer data om dig?
1. Gäller det online? Använd www.startpage.com som default search engine
2. rösta på på personer som vill reglera denna integritetsförsäljning.

1
Skriv svar