Ny dator funkar ej!

Medlem
Ny dator funkar ej!

Hej!

Min kompis och jag plockade ihop en ny dator åt mig i förra veckan, och fick den igår.
Men nu till problemet, den startar och alla fläktar går osv, men i skärmen står det bara "no signal" ?
Har testat med 2 olika skärmar men ändå samma problem. Slipper inte ens in i bios :S
Så om någon kan ha någon aning om var felet ligger så säg till tack!
Är ganska nybörjare vad gäller datorer.

Har dessa delar :

- Asus GTX750TI-PH-2GD5 GTX 750 Ti 2048 MB
- AMD FX-8320 3.5 GHz 8-core AM3
- Kingston SSDNow V300 120 GB SSD 2.5"
- BitFenix Merc Alpha ATX
- XFX Core Edition 550 W ATX
- Asrock 970 PRO R2.0 AM3+ - ATX
- Kingston HyperX FURY Black 8 GB KIT

Tacksam för snabba svar! Mvh/ Kim

Medlem

Om det står "no signal" på samma vis som det står om du startar skärmen utan att den har någon dator kopplad till sig (dvs med bildkabeln liggandes lös), samt att datorn inte piper eller stänger av sig själv när du startat den så kan det vara så enkelt som att du behöver...

-testa de olika bildportarna på grafikkortet
-testa en annan input-metod om grafikkortet har flera sådana (HDMI, VGA, DVI...)
-testa att byta den eventuella VGA-DVI-konverteraren
-trippelkolla att samtlig el inuti datorn är dragen korrekt, inte minst PCIE-elen till grafikkortet.
-testa att flytta grafikkortet till en annan PCI-port och testa om ovanstående.

Testa annars ovanstående igen, fast med ett annat grafikkort (som du vet funkar). Testa allt detta med båda de två skärmarna du har till ditt förfogande, vid behov.

Att testa att boota med bara 1 RAM-sticka, och leta upp de eventuella RAM-instruktioner som står i moderkortsmanualen (ifall moderkortet vill ha double channel, triple channel, stödjer särskilda frekvenser/typer och/eller har olika ram-slots med färger eller bokstavsordning) kanske även hjälper.

Hoppas det hjälper!

Edit: strukturerade om texten lite så det inte blev så grötigt.

Medlem

kolla så ni har kopplat strömkablarna rätt till grafikkortet. Som KatOne säger.

Medlem

Sist det hände mig hade jag misstolkat hur jag skulle koppla in 2st ramminnen. Kolla moderkortsmanualen som sagt, för att se vilka ram slots dom skall klämmas in i. Gissar att det är 2 stickor eftersom den heter "kit".

Medlem
Skrivet av Cladrius:

kolla så ni har kopplat strömkablarna rätt till grafikkortet. Som KatOne säger.

Skrivet av Lognoreng:

Sist det hände mig hade jag misstolkat hur jag skulle koppla in 2st ramminnen. Kolla moderkortsmanualen som sagt, för att se vilka ram slots dom skall klämmas in i. Gissar att det är 2 stickor eftersom den heter "kit".

Nämnde dessa eftersom de troligen är bland de vanligaste felen man stöter på vid datorbygge.

Medlem

Jag hade ett moderkort förut som krävde att man tryckte på en start-knapp på moderkortet innan datorn kunde startas första gången.

Inaktiv

Alltid fumlat med dom små kablarna som ska in i moderkortet. Det vill säga om du har dom.


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av kimppa1:

Tacksam för snabba svar! Mvh/ Kim

Får man våga sig på att fråga om problemet löste sig?

1
Skriv svar