Watch Dogs PC: lite info

Medlem
Watch Dogs PC: lite info

Jag har provat runt med inställningarna till Watch Dogs, har mitt via uplay som de flest har antar jag.

Har provat att köra allt på ultra men det blir att nvidia kernel kraschar och sedan spelet.

Provade att dra ner textures till High och det fungerade lite längre, sänkte sedan Ambient Occlusion från TXAA 4x till Temporary SMAA. fungerade lite bättre men fortfarande att det kraschar emellanåt.

Sänkte det sedan ytterligare på Ambient Occlusion till FXAA och voilá nu har jag kunnat spelat i timmar utan några problem. Kör allt på Max förutom Textures som är på High och AO som är på FXAA.

Mitt system är en i7 4930K stock med vattenkylning, 32GB 1600MHz RAM, ASUS Sabertooth x79 moderkort, 3 st SSD diskar, en för Windows och 2 för spel, fullt med fläktar förövrigt i chassit samt ett ASUS Geforce GTX 780 Ti Direct CUII, samt ett 1000W modulärt nätagg som driver detta, har inga problem alls med temps eller annat, bara detta spelet, men efter mycket fipplande med inställningar hittade jag en inställning som ger bra kvalitet samt bra flyt spelet, har som många andra lite stuttering men det är väldigt sällan.

Hoppas dem fixar mycket i patchen som skall komma, Borde kunna köra detta på bra mycket högre inställningar med min rigg. När jag har allt på Ultra/Max så har jag inte FPS problem, bara att nvidias drivrutin slutar svara och spelet kraschar. Allt är nyinstallerat. ren installtion på Nvidias drivisar med mera.


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

Glömde nämna att jag köra i 1080p upplösning i 120Hz


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

Har du provat att öka volten på ditt grafikkort?

Jag är tvungen att göra det när jag ska köra watch dogs, annars hänger sig drivrutinen ibland och spelet kraschar.
Hade samma fel i the secret world, medans alla andra spel funkar bra utan att jag ökar volten.

Medlem
Skrivet av Kindra:

Har du provat att öka volten på ditt grafikkort?

Jag är tvungen att göra det när jag ska köra watch dogs, annars hänger sig drivrutinen ibland och spelet kraschar.
Hade samma fel i the secret world, medans alla andra spel funkar bra utan att jag ökar volten.

Hade samma problem i alla spel som körde Frostbite-motorn på min förra dator. Fick höja volten.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Har inte provat att öka volten, är rätt så försiktig med det då jag inte är insatt i det, enda jag överklockar är processorn och det är så mycket det går utan att ändra volt.


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

kortet är som sagt överklockat från fabrik, ska väl inte behöva öka volten på ett 780 Ti i normala fall eller är jag ute och cyklar?


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

Pröva öka volten i så små steg som möjligt tills watch_dogs fungerar.

Jag har själv ökat volten på mitt GTX580 ifrån 1.017v till 1.050v utan problem. men du kanske behöver öka mindre eller t.o.m mera än vad jag har.

Om du inte vet hur du ska öka volten så kan du tanka ner MSI Afterburner, är väldigt enkelt och dessutom får du samtidigt se temperaturen på kortet. (Du behöver inte ha ett msi kort, själv kör jag med ett gigabyte)

Lycka till!

Medlem

Får testa med det, är det någon risk att man utsätter kortet för nåt olämpligt?


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

Vad är skillnaden på detta program och ASUS egna för grafikkortet?


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

Såg att det fanns en ny VBIOS version i ASUS GPUTweak, är det värt att flasha VBIOS?


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

Har uppdaterat VBIOS, inga problem, såg att max GPU Voltage (mV) ligger på 1137 mV, finns det en säker ökning man kan göra utan att skada kortet? vad blir skillnaden med en ökad volt? högre temperaturer? ökad/minskad stabilitet?


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

skruvade upp den till 1177 mV och körde unigine på extreme i 1080p. Max temp 77 grader.
Unigine Heaven Benchmark 4.0
FPS: 61.4
Score: 1546
Min FPS: 8.6
Max FPS: 124.2

System
Platform:
Windows NT 6.2 (build 9200) 64bit
CPU model:
Intel(R) Core(TM) i7-4930K CPU @ 3.40GHz (3400MHz) x6
GPU model:
NVIDIA GeForce GTX 780 Ti 9.18.13.3788 (3072MB) x1

Settings
Render:
Direct3D11
Mode:
1920x1080 8xAA fullscreen
Preset
Custom
Quality
Ultra
Tessellation:
Extreme

Copy paste bara så ber om ursäkta att det blev som det blev med inlägget. Tror ni att det kan funka eller ska jag köra andra stresstest med?


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

Har testat Watch Dogs med nya voltändringen, ökade AA till TXAA 4x och AO till HBAO+Hög dvs max, fortfarande textures på high, fungerat felfritt i 1,5 timme nu, kanske ska testa med ultra på textures sen, men voltändringen verkar ha gjort sitt. ändrade på offsetvärdet i ASUS GPU Tweak. Tack för hjälpen


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

Jag har 780, hur mycket kan jag dra upp volten?

Detta kan inte skada GPUn om jag inte låter det överhettas bara?

Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag har 780, hur mycket kan jag dra upp volten?

Detta kan inte skada GPUn om jag inte låter det överhettas bara?

Jag ökade min offsetvolt via ASUS GPU Tweak som jag hämtade hem via ASUS hemsida, vet ej vad du har för märke, men 40 mV ökning i GPU voltage fungerade för mig. testa att öka lite åt gången för att vara på den säkra sidan och kör ett stresstest på gpun för att se vad tempen hamnar på.


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem
Skrivet av Mahkizmo:
Skrivet av totte1015:

Jag har 780, hur mycket kan jag dra upp volten?

Detta kan inte skada GPUn om jag inte låter det överhettas bara?

Jag ökade min offsetvolt via ASUS GPU Tweak som jag hämtade hem via ASUS hemsida, vet ej vad du har för märke, men 40 mV ökning i GPU voltage fungerade för mig. testa att öka lite åt gången för att vara på den säkra sidan och kör ett stresstest på gpun för att se vad tempen hamnar på.

Det borde inte skada GPU så länge du har koll på vad maxtempen hamnar på. läst att över 80c är inte rekommenderat pga throttle med mera, men 780 Ti ska klara av en temp på 95c enligt Nvidia, jag försöker hålla en maxtemp på 80c


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

Är det voltage tuner från EVGA jag ska boosta upp på lite då?

Medlem
Skrivet av totte1015:

Är det voltage tuner från EVGA jag ska boosta upp på lite då?

På asus egna heter det min GPU voltage (mV) och max GPU voltage (mV) vilket är ett offsetvärde, har du något där det står max voltage öka lite där, vet inte om EVGA voltage tuner är detsamma.


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

Okej, jag har volten på max 1187 nu, och det laggar mindre på Ultra i Watch Dogs, fast inte helt borta...

Ska jag inte OCa Boost clock eller memory clock något?

Medlem
Skrivet av totte1015:

Okej, jag har volten på max 1187 nu, och det laggar mindre på Ultra i Watch Dogs, fast inte helt borta...

Ska jag inte OCa Boost clock eller memory clock något?

Jag skulle nog avvakta med det tills patchen kommer. Ökad boost för kortet kan medföra att det blir instabilt, då måste du höja volten ytterligare. Risken är att kortet går för varmt då. Kör du med vattenblock och vattenkylning är det nog lättare men du kan prova att göra en ytterst liten voltökning till så kan du jämföra om det blir bättre eller sämre. Kanske fortfarande får för lite volt. Håll koll på tempsen. Logga om det möjligt och prova därifrån. Det är det bästa svar jag kan ge dig.


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem
Skrivet av totte1015:

Okej, jag har volten på max 1187 nu, och det laggar mindre på Ultra i Watch Dogs, fast inte helt borta...

Ska jag inte OCa Boost clock eller memory clock något?

Mahkizmo drog upp volten för att hans grafikkortsdrivrutiner/kernel hängde sig och INTE för att spelet laggade/gick slött.
Troligen p.g.a hans kort är klockat ifrån fabriken och volten inte var helt optimalt inställt för den klockningen.

Om drivrutinerna inte hänger sig, (spelet fryser och du får en popup balong att nvidia drivers har slutat fungera) behöver du inte öka volten.
Enda anledning för dig att öka volten är ifall du klockar kortet och märker att det är ostabilt, då kan det vara en bra idea att öka volten.

Men ett tips för att få spelet att flyta bättre är att starta watch_dogs med denna flagga -disablepagefilecheck
Har du spelet på steam görs det under högerklick på spelet -> "properties" och sedan "set launch options"

EDIT: Uplay versionen
"Go into your watch_dogs game folder, find the .exe and create a shortcut to desktop. Enter -disablepagefilecheck under target . Use the shortcut after you are logged into uplay."

Medlem

Har nu testat Watch Dogs ett tag efter jag ökade volten, har klarat spelet men säger inte mer än så då ni som fortfarande spelar det inte ska få nån spoiler eller liknande.

Jag har allting på högsta inställningarna och vsync är av och kör i 1080p som upplösning och det flyter på bra, är lite stuttering emellanåt men det är något som ska åtgärdas i en patch. Kan säga att man inte behöver 780 Ti SLI för att kunna "maxa" spelet.

Tackar för alla bra tips och svar.


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

1
Skriv svar