Xbox One-kontrollen funkar nu med Windows

Robot
Xbox One-kontrollen funkar nu med Windows

Major Nelson tipsar om drivrutiner som gifter Xbox One-kontrollen med din speldator.

#nyhetstips


Medlem
Xbox One-kontrollen funkar nu med Windows

Göttmos! Nya kontrollen e riktigt skön

Medlem

fan dags kanske byta upp sig från vanliga 360 kontrollen då ^^

Medlem

Men ska man ha en dongle eller är det trådat som gäller?


signatur

Jäh!

tnn
Medlem
Skrivet av Chrester:

Men ska man ha en dongle eller är det trådat som gäller?

Undrar samma. 360 wireless receivern är guld.

Inaktiv

Frågan är om jag ska köpa en kontroll nu, eller vänta tills jag köper en XBO...hm? Mina 360-kontroller börjar bli rejält trötta i spakarna.

Inaktiv
Skrivet av tnn:
Skrivet av Chrester:

Men ska man ha en dongle eller är det trådat som gäller?

Undrar samma. 360 wireless receivern är guld.

Standard micro-usb är det som gäller än så länge.

Medlem

För de som äger en PS4-kontroll istället, så är den väldigt lätt att använda på PC också.

Inhexter's ds4 wrapper, lite drivrutiner och bam, du har en DS4 som emulerar en 360-kontroll

http://forums.pcsx2.net/Thread-DS4-To-XInput-Wrapper

Fick dock inte min bluetooth att fungera på Win7, men på Win8 fungerade den utmärkt.

Medlem

Vad menar du med standard Micro USB?


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Hymer:

Vad menar du med standard Micro USB?

att anslutning på kontrollen är micro usb

ELF
Medlem

Härligt. Då ska man bara få chansen att kladda på en kontroll så man kan bestämma sig om det är värt det. Blir bara att vänta på trådlösa varianten.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Ooooh! Min 360-kontroll börjar bli rejält trött och vänster analog spak gnisslar så det börjar nog bli dags att byta upp sig.

Medlem

Hur är de två kontrollerna om man jämför dem sida vid sida? Har den nya kontrollen någon fördel mot den gamla? Jag älskar min 360 kontroll men är den nya bättre så kommer jag byta upp mig

Medlem
Skrivet av schill:

Hur är de två kontrollerna om man jämför dem sida vid sida? Har den nya kontrollen någon fördel mot den gamla? Jag älskar min 360 kontroll men är den nya bättre så kommer jag byta upp mig

Ta en titt på nätet så hittar du gott om jämförelser.

Medlem
Skrivet av schill:

Hur är de två kontrollerna om man jämför dem sida vid sida? Har den nya kontrollen någon fördel mot den gamla? Jag älskar min 360 kontroll men är den nya bättre så kommer jag byta upp mig

Jag testade en på Elgiganten för ett tag sedan och den är bättre på alla sätt än 360-kontrollern. Varje detalj från knappar, d-pad, analoga spakar har förbättrats. Kontrollern har en ordentlig kvalitetskänsla tycker jag.

Skulle definitivt rekommendera att du åker och testar den hos din lokala återförsäljare.

Medlem

Bumpersen på 360 är lite bättre än de på one tycker jag. Lättare att aktivera. Annars är det hugget som stucjet mellan dem


signatur

Jäh!

k3m
Medlem
Skrivet av Tobs:
Skrivet av schill:

Hur är de två kontrollerna om man jämför dem sida vid sida? Har den nya kontrollen någon fördel mot den gamla? Jag älskar min 360 kontroll men är den nya bättre så kommer jag byta upp mig

Jag testade en på Elgiganten för ett tag sedan och den är bättre på alla sätt än 360-kontrollern. Varje detalj från knappar, d-pad, analoga spakar har förbättrats. Kontrollern har en ordentlig kvalitetskänsla tycker jag.

Skulle definitivt rekommendera att du åker och testar den hos din lokala återförsäljare.

Jag tycker likadant

Medlem
Skrivet av Tobs:
Skrivet av schill:

Hur är de två kontrollerna om man jämför dem sida vid sida? Har den nya kontrollen någon fördel mot den gamla? Jag älskar min 360 kontroll men är den nya bättre så kommer jag byta upp mig

Jag testade en på Elgiganten för ett tag sedan och den är bättre på alla sätt än 360-kontrollern. Varje detalj från knappar, d-pad, analoga spakar har förbättrats. Kontrollern har en ordentlig kvalitetskänsla tycker jag.

Skulle definitivt rekommendera att du åker och testar den hos din lokala återförsäljare.

Skrivet av Chrester:

Bumpersen på 360 är lite bättre än de på one tycker jag. Lättare att aktivera. Annars är det hugget som stucjet mellan dem

Som Chrester säger... jag har testat båda kontrollerna sida vid sida ett flertal tillfällen. Har dock inga längre spelsessioner med nya Xbox kontrollern men jag föredrar helt klart den gamla kontrollerns placering av sina bumper knappar.

De är endast flyttade en aning eller vinklade på ett annat sätt, men det gör stor skillnad för hur det känns att använda dem. Man trycker med sidan av fingret snarare än med pekfingrets undersida vilket känns rätt obekvämt.

Men så har jag kanske lite längre fingrar eller något, jag vet inte. Föredrar dock klart den gamla kontrollern.

Medlem

Det är i kritiska tillfällen typ i BF4 när man vill slänga en handgranat eller dylikt så får man fippla lite mer med bumpersen för att få iväg den. Det upplevde jag aldrig i t.ex BF3 på 360.
Därav denna lilla skillnad


signatur

Jäh!

Medlem

Jag satt faktiskt och fingrade på alla 4 igår (PS3/4 och 360/One)och kom fram till att Xbox One är vinnaren i den striden. DS4 är en rejäl förbättring jämfört med DS3 men står sig fortfarande slätt i jämförelse med Xbox-versionerna. DS4 känns märkligt plastig och måste vara den fulaste kontrollen genom tiderna.

Jag packade upp polarens Xbone Titanfall Edition-kontroll och bara kartongen får den att andas kvalité. Där DS4 kommer i en limmad plastlåda så kommer Xbone i en rejäl fyrkantig kartong där man fäller upp locket och där ligger den "sexigt" on-display. I handen ligger den helt fantastiskt och känns bara RÄTT! Det enda som finns att klaga på är bumperknapparna som någon skrev, de är liiiiite svårare att trycka då själva "knappen" har satts längre ut på sidorna. Har man långa fingrar som jag så måste man flytta fingret en aning för att känna det ordentliga klicket i knappen. Men då är man petig. Trigger-knapparna är helt gudomliga. Dels med individuella skakmotorer men också känslan i dem.

Jag kommer att köpa en Xbone-kontroller så fort tillfälle ges för att byta ut min 360 till datorn!

Medlem

Är det nya styrkorset bättre?(störde mig en hel del på gamla när jag ska byta vapen i dark souls).

Men är det inga större skillnader och att vissa till och med föredrar 360 handkontrollen så kanske det är bättre att köpa en ny 360 handkontroll istället för Xbone?
Menar då förstås nu när den gamla börjar bli sliten med.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är det nya styrkorset bättre?(störde mig en hel del på gamla när jag ska byta vapen i dark souls).

Men är det inga större skillnader och att vissa till och med föredrar 360 handkontrollen så kanske det är bättre att köpa en ny 360 handkontroll istället för Xbone?
Menar då förstås nu när den gamla börjar bli sliten med.

JA! Nya styrkorset är mycket bättre.
Jag har mycket speltid bakom mig med nya kontrollen och jag kan inte gå tillbaka. Det enda negativa, som folk redan påpekat, är att Bumper-knapparnas placering inte är optimal, allt annat är en förbättring på en redan bra handkontroll.

Här är ett klipp där dom går igenom vad som ändrats, och hur dom tänkte när dom utformade den nya handkontrollen.

Medlem

Väntar tills den går att köra trådlös till PC, PS4 dosan får duga så länge via Bluetooth. Finner det dock märkligt att Xbone dosan inte fungerade till pc vid release, då PS4 dosan gjorde det.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Vänta nu... går kontrollen koppla både trådlöst till Xbox One och med micro usb till "full usb" på en dator? Då får man köpa till en sådan sladd modell längre?

Kanske satsar på en Steam-kontroller istället?


signatur

Det var detta...

k3m
Medlem

Jag ska köra steams kontroll i stället.

Medlem
Skrivet av k3m:

Jag ska köra steams kontroll i stället.

Varför?
Finns det ens någon officiellt lanseringsdatum på den?
Vilka speltyper passar den bäst till?

Personligen så lirar jag racing, 3rd person och plattforms spel med 360 handkontroll.
Dota som dom visade som exempel tycker jag verkar vara en dålig ide med handkontroll.

Medlem
Skrivet av Fearnox:
Skrivet av k3m:

Jag ska köra steams kontroll i stället.

Varför?
Finns det ens någon officiellt lanseringsdatum på den?
Vilka speltyper passar den bäst till?

Personligen så lirar jag racing, 3rd person och plattforms spel med 360 handkontroll.
Dota som dom visade som exempel tycker jag verkar vara en dålig ide med handkontroll.

Tänker köra steams också, har ps3 dosan om jag nu vill köra med analoga spakar.

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av Fearnox:
Skrivet av k3m:

Jag ska köra steams kontroll i stället.

Varför?
Finns det ens någon officiellt lanseringsdatum på den?
Vilka speltyper passar den bäst till?

Personligen så lirar jag racing, 3rd person och plattforms spel med 360 handkontroll.
Dota som dom visade som exempel tycker jag verkar vara en dålig ide med handkontroll.

Tänker köra steams också, har ps3 dosan om jag nu vill köra med analoga spakar.

Lol, Det bara är så?

När passar deras kontroll bäst var frågan, citera inte i onödan.....

Medlem
Skrivet av Fearnox:
Skrivet av Loltron:
Skrivet av Fearnox:
Skrivet av k3m:

Jag ska köra steams kontroll i stället.

Varför?
Finns det ens någon officiellt lanseringsdatum på den?
Vilka speltyper passar den bäst till?

Personligen så lirar jag racing, 3rd person och plattforms spel med 360 handkontroll.
Dota som dom visade som exempel tycker jag verkar vara en dålig ide med handkontroll.

Tänker köra steams också, har ps3 dosan om jag nu vill köra med analoga spakar.

Lol, Det bara är så?

När passar deras kontroll bäst var frågan, citera inte i onödan.....

Du skrev varför, så jag skrev varför jag kommer skaffa den för jag trodde att du kanske var intresserad av varför folk vill ha den. Och den lär väl passa bättre till mus spel, men jag antar väl att den passar till plattform, 3rd person och racing också.

Medlem
Skrivet av trifix:

Jag satt faktiskt och fingrade på alla 4 igår (PS3/4 och 360/One)och kom fram till att Xbox One är vinnaren i den striden. DS4 är en rejäl förbättring jämfört med DS3 men står sig fortfarande slätt i jämförelse med Xbox-versionerna. DS4 känns märkligt plastig och måste vara den fulaste kontrollen genom tiderna.

Jag packade upp polarens Xbone Titanfall Edition-kontroll och bara kartongen får den att andas kvalité. Där DS4 kommer i en limmad plastlåda så kommer Xbone i en rejäl fyrkantig kartong där man fäller upp locket och där ligger den "sexigt" on-display. I handen ligger den helt fantastiskt och känns bara RÄTT! Det enda som finns att klaga på är bumperknapparna som någon skrev, de är liiiiite svårare att trycka då själva "knappen" har satts längre ut på sidorna. Har man långa fingrar som jag så måste man flytta fingret en aning för att känna det ordentliga klicket i knappen. Men då är man petig. Trigger-knapparna är helt gudomliga. Dels med individuella skakmotorer men också känslan i dem.

Jag kommer att köpa en Xbone-kontroller så fort tillfälle ges för att byta ut min 360 till datorn!

Saken är att tanken är att man ska trycka på bumper-knapparna med mellandelen av pekfingret, inte pekfingertoppen. Man flyttar helt enkelt fingret en aning från trigger till bumper. När man väl vant sig så funkar det fantastiskt bra! Dom har verkligen lyckats med XB1-kontrollen alltså.. Enda undantaget är på t.ex BF4, där man med fördel ofta använder trigger och bumper simultant, för spotting osv. Då har jag ibland ringfingret på triggern/ersen.

Men överlag så är ergonomi och ren känsla överlägsen PS4-kontrollen (äger båda, och har stora händer: 1,98 lång).

Även känslan i triggers på XB1-kontrollen är fantastisk. Känns inte alls "fjädrig" på samma sätt som PS4-kontrollen.

Jag äger även Killer Instinct arkadstickan, rekommenderar även den! Lite dyr dock.

12
Skriv svar