Medlem
Tips på Router.

Hej alla.
Jag tänkte köpa en ny router, eftersom den jag har nu (en D-Link DIR-655) strular.
Det enda jag eftersöker är minst 4 lan-portar och stöd för trådlöst internets.
Fast det viktigaste för mig är nog stabilitet och nybörjarvänlighet. (jag är helt novis vad gäller att fixa med nätverk.)
Om jag ska tro Prisjakts recensioner så verkar ASUS RT-N56U prisvärd och stabil.
Jag har också kikat på deras uppföljare ASUS RT-N66U.
Men andra tips tas gärna emot.
Om det har nån betydelse så har jag upp till 100mb via tv-jacket eller som det också kallas, 3 hål i väggen.
Tack på förhand.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Jag kör med RT-N66U både hemma och på jobbet och tycker den har fungerat alldeles utmärkt. Hemma är det 2-3 datorer plus en eller två mobiler och två ipads som är konstant anslutna plus att jag streamar hd-film trådlöst och det har aldrig varit något problem. På jobbet är det mindre trafik men istället fler uppkopplade enheter (förutom servrarna så kör vi allting trådlöst vad jag vet) och det har heller aldrig varit några problem.

/ LordDaimos

Medlem

Jag kanske ska tillägga att jag just nu har 1-2 datorer, en ps3a och en hemmabio inkopplad.
Så jag har ganska låga behov.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Asus routrar är riktigt bra. Gick själv över från D-Link till Asus efter att ha haft några strulande modeller.
D-Link ger även upp stödet till sina routrar väldigt tidigt. Asus matar ut nya firmwares väldigt ofta och länge. Det visar att de bryr sig om att åtgärda problem och komma med nya funktioner till sina enheter trots att enheterna är flera år gamla till skillnad från de flesta äldre aktörerna på router-marknaden.

Kör själv en RT-AC66U, men N66U räcker länge och väl om du inte kör AC-standard mot trådlösa datorer.

MFZ
Medlem

du kan även köra custom firmwares på asus n66u tex, tomato och dd-wrt funkar… om du nu skulle vilja det.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av MFZ:

du kan även köra custom firmwares på asus n66u tex, tomato och dd-wrt funkar… om du nu skulle vilja det.

Själv kör jag Asus-Merlin
Enkel att installera och för mig fungerar den klart bättre än Asus egna firmware.

Medlem

En liten uppdatering.
I slutändan stod det mellan N56U och N66U och personalen i min lokala datorbutik rekommenderade N56U så jag köpte den. (att den var 400 kr billigare var trevligt)
Har haft den uppe i ett tag nu och allt fungerar prima än så länge, Steam har till och med blivit snabbare med sina nedladdningar.
Nu kan jag surfa och ladda ner saker samtidigt också vilket jag inte kunde med min gamla D-Link.
Kör med Asus egna firmware än så längre, vågar mig inte riktigt på custom
Deras egna duger gott åt en novis som mig.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Kör med Asus N55U ja och bättre har jag knappt kunnat önskat mig för pengarna.

MFZ
Medlem
Skrivet av Amelek:
Skrivet av MFZ:

du kan även köra custom firmwares på asus n66u tex, tomato och dd-wrt funkar… om du nu skulle vilja det.

Själv kör jag Asus-Merlin
Enkel att installera och för mig fungerar den klart bättre än Asus egna firmware.

toastman's tomato här.. snurrar på bra


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Vad får man mer om man köper en n66u till skillnad från en n59u? Funderar själv på om jag behöver en ny router då min helt enkelt inte håller måttet.

MFZ
Medlem

du kan tex inte köra tomato på den. tror inte merlins wrt eller dd-wrt funkar heller för den delen.
om du menar n56u…


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av MFZ:

du kan tex inte köra tomato på den. tror inte merlins wrt eller dd-wrt funkar heller för den delen.
om du menar n56u…

Ops, ja precis jag menar n56u. Kanske passar bättre för mig med en n56u tror inte jag har så mycket avancerade grejer(halva priset lockar ju). Det jag behöver är några datorer, snabbt wifi för laptop + mobiler/plattor, portvidarebefodring, helst inbyggd ddns liknande tjänst, ip till MAC låsning vore fint också.

Medlem

Har också RT-N66U, ville ha en kompetent, snabb, stabil router ( http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/147297-a... ) och alla dess "awards" är en ganska bra indikator, så för ca 2 månader sedan jag gjorde inköpet - ångrar ingenting. Visst bör man uppdatera firmware i routern, många buggfixar har kommit genom tiden.

Aldrig mer en budget router för 300kr, som denna http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/158690-d... för trots att den är uppdaterad i firmware så kickar den ut min dator ur nätverket efter en mängd använd bandbredd vilket resulterar att jag måste starta om den eller datorn.

När det gäller N56U så har jag läste lite på sweclockers forum där de har lite mixxade åsikter. Vissa har inga problem, andra enorma så på den punkten lämnar jag ingen åsikt om.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av ohem:

Har också RT-N66U, ville ha en kompetent, snabb, stabil router ( http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/147297-a... ) och alla dess "awards" är en ganska bra indikator, så för ca 2 månader sedan jag gjorde inköpet - ångrar ingenting. Visst bör man uppdatera firmware i routern, många buggfixar har kommit genom tiden.

Aldrig mer en budget router för 300kr, som denna http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/158690-d... för trots att den är uppdaterad i firmware så kickar den ut min dator ur nätverket efter en mängd använd bandbredd vilket resulterar att jag måste starta om den eller datorn.

När det gäller N56U så har jag läste lite på sweclockers forum där de har lite mixxade åsikter. Vissa har inga problem, andra enorma så på den punkten lämnar jag ingen åsikt om.

Bra information. Ska testa min nuvarande router i mitt nya boende innan jag slänger iväg den men troligtvis blir en ny. Man vill ju "gärna" lägga lite pengar på en riktigt bra router, att vara dumsnål och få en router som inte klarar trycket är bara pengar i sjön.

1
Skriv svar