Dom: Din dator är ingen tv

Robot
Dom: Din dator är ingen tv

Du behöver inte betala tv-avgift för din uppkopplade dator.


Medlem
Dom: Din dator är ingen tv

En suverän start på dagen,helgen och semestern

Medlem

Årets bästa nyhet!

Medlem

In your face radiotjänst!

Medlem

Va!?
Snart så säger dom väl att min TV inte är en dator heller.

Medlem

Sverige - DDR-Tv 1 - 0.

Medlem

Nej, för jag äger ingen TV!

Vill dom börja ta ut avgifter för sina webbsändningar, så gör tjänsten till en premiumtjänst istället. Det har jag sagt ändå sen hela den här cirkusen startade.

Ge alla som betalar tv-licensen en inloggning till SVTplay.
Skapa även ett nytt abonnemang, för dom som inte äger en TV, men vill ha tillgång till SVTplay, typ 49-79kr i månaden eller nå.


signatur
Medlem

Så jävla bra.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

De säger dock inget om smartphones eller läsplattor, så ska de fortsätta ta ut tv-avgift för smartphones och läsplattor? Pinsamt i sådana fall.

Inte så att de är mer tv än en dator.

Redaktör
Skrivet av Fr0gg0.:

De säger dock inget om smartphones eller läsplattor, så ska de fortsätta ta ut tv-avgift för smartphones och läsplattor? Pinsamt i sådana fall.

Har de ingen tv-mottagare borde det vara lugnt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Fr0gg0.:

De säger dock inget om smartphones eller läsplattor, så ska de fortsätta ta ut tv-avgift för smartphones och läsplattor? Pinsamt i sådana fall.

Har de ingen tv-mottagare borde det vara lugnt.

Man kan ju tycka det, men säg aldrig aldrig angående Radiotjänst

Medlem

Helt otroligt att radiotjänsten har tolkat lagen på sitt eget sätt och krävt folk på massa pengar. Hoppas de får betala tillbaka allt.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

De säger dock inget om smartphones eller läsplattor, så ska de fortsätta ta ut tv-avgift för smartphones och läsplattor? Pinsamt i sådana fall.

Inte så att de är mer tv än en dator.

Detta står på Aftonbladet:
”Radiotjänst betraktar domen som vägledande vilket innebär att vi nu återgår till tidigare tolkning och tillämpning, d.v.s. vi kommer inte längre att påföra radio- och tv-avgift för dator/surfplatta/mobiltelefon med internetuppkoppling”, skriver Radiotjänst i ett pressmeddelande.

Senare publicerar myndigheten dock en artikel på sin sajt som motsäger det. Efter ytterligare 20 minuter dras artikeln tillbaka, och man skriver återigen att man inte kommer att avgiftsbelägga datorer, surfplattor eller mobiler."


signatur
Medlem

Så där går det när man skapar egna lagar och tror man kan komma undan. Radiotjänst har ingen respekt för alla de tar ut höga avgifter bara för några få kanaler med massa irriterande reklam.

Medlem

Har sagt i flera år att göra hela radiotjänsten till en premiumtjänst. Vill man se och höra på deras utbud så betalar man för tjänsten, istället för att automatiskt bli behandlad som en smitare bara för att man inte har en digitalbox.

Medlem

Hur blir det för oss som betalt för detta då?
Enligt lag måste väl radiotjänst betala tillbaka?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Detta var bra nyheter, men det räcker inte. Jag har inte kunnat kolla på TV sen man släckte det analoga nätet, men ändå måste TV-avgiften betalas för jag har en fyrtiotummare hemma som bara spelar BR-film. Man skulle väl kunna tycka att vår liberala regering skulle kunna fixa detta.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Moderator | Testpilot
Skrivet av magma:

Hur blir det för oss som betalt för detta då?
Enligt lag måste väl radiotjänst betala tillbaka?

Undrar jag också. Tyckte mig höra på TV4 att man inte skulle få några pengar tillbaka, men stod sedan på Aftonbladet att en kille som verkligen kämpat emot Radiotjänst skulle få sina pengar tillbaka (skulle köpa en tv för pengarna, ha).


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

jag betalar sedan en tid tillbaka, dock nu efter detta ska jag säga ifrån eftersom dels har jag fan aldrig varit inne på svt play, och jag har ingen TV heller för jag kör pc only =D

Medlem
Skrivet av magma:

Hur blir det för oss som betalt för detta då?
Enligt lag måste väl radiotjänst betala tillbaka?

[10:29] Radiotjänst reagerar på domen

Radiotjänst meddelar att datorer, surfplattor och mobiltelefoner efter dagens dom inte längre bedöms vara avgiftspliktiga. Den som betalat tv-licens för någon av dessa typer av enheter får dock inte tillbaka några pengar eftersom "tidigare avgifter är korrekt påförda".


signatur

Styrelseledamot i Aesir Online Community Gaming
(Svensk/Norsk Spelförening) besök gärna oss på www.aoc-gaming.se

Medlem
Skrivet av Xawob:
Skrivet av magma:

Hur blir det för oss som betalt för detta då?
Enligt lag måste väl radiotjänst betala tillbaka?

[10:29] Radiotjänst reagerar på domen

Radiotjänst meddelar att datorer, surfplattor och mobiltelefoner efter dagens dom inte längre bedöms vara avgiftspliktiga. Den som betalat tv-licens för någon av dessa typer av enheter får dock inte tillbaka några pengar eftersom "tidigare avgifter är korrekt påförda".

Som jag har förstått det fanns denna lag redan när radiotjänst började kräva dessa avgifter för datorer. Så, tekniskt sätt har radiotjänst brutit mot lagen och bedragit massor av folk. Har redan skickat min överklagan till radiotjänst.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Xawob:
Skrivet av magma:

Hur blir det för oss som betalt för detta då?
Enligt lag måste väl radiotjänst betala tillbaka?

[10:29] Radiotjänst reagerar på domen

Radiotjänst meddelar att datorer, surfplattor och mobiltelefoner efter dagens dom inte längre bedöms vara avgiftspliktiga. Den som betalat tv-licens för någon av dessa typer av enheter får dock inte tillbaka några pengar eftersom "tidigare avgifter är korrekt påförda".

Klart som fan att dom ska betala tillbaka pengarna. Är radiotjänst som tagit felaktigt betalt från första början.

Gangsters hela bunten.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av magma:
Skrivet av Xawob:
Skrivet av magma:

Hur blir det för oss som betalt för detta då?
Enligt lag måste väl radiotjänst betala tillbaka?

[10:29] Radiotjänst reagerar på domen

Radiotjänst meddelar att datorer, surfplattor och mobiltelefoner efter dagens dom inte längre bedöms vara avgiftspliktiga. Den som betalat tv-licens för någon av dessa typer av enheter får dock inte tillbaka några pengar eftersom "tidigare avgifter är korrekt påförda".

Som jag har förstått det fanns denna lag redan när radiotjänst började kräva dessa avgifter för datorer. Så, tekniskt sätt har radiotjänst brutit mot lagen och bedragit massor av folk. Har redan skickat min överklagan till radiotjänst.

Bah, kan inte logga in på deras hemsida. Jag antar väl att telefonkön är hur jäkla lång som helst också vid det här laget...

Medlem

Skulle vara intressant att höra, hur många av er som gnäller som har piratat spel, filmer och serier...

Medlem

Att man ens kan tolka lagar på olika sätt är ju rätt skevt.

Medlem
Skrivet av Fille_SWE:

Skulle vara intressant att höra, hur många av er som gnäller som har piratat spel, filmer och serier...

Betalar redan skatt till copyswede så jag får privatkopiera till höger och vänster.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Mycket trevliga nyheter!

Medlem
Skrivet av Fille_SWE:

Skulle vara intressant att höra, hur många av er som gnäller som har piratat spel, filmer och serier...

Dude, spelar ingen roll. Oavsett vad jag/vi/dom har gjort så betyder det inte att alla som äger något digitalt ska per automatik betala en licens för en tjänst som är ett tillval, ett medvetet och aktivt beslut ifall man vill använda.

Medlem
Citat:

- Beslutet i sig är inte komplicerat. Högsta förvaltningsdomstolen konstaterar som högsta, tillika sista instans att innehav av tablets, datorer och smartphones inte ska behandlas som vanliga tv-mottagare, säger Mårten Schultz, professor i civilrätt.

- Den som har betalat in ersättningar har en rätt att få tillbaka de pengarna. Men har Radiotjänst en förpliktelse att leta upp dessa personer? Det har jag svårt att se att de har. Då får de i stället vända sig till Radiotjänst, fortsätter han.

Citat:

Under förra året, sedan även datorer omfattades, har Radiotjänst fått in runt 100 000 anmälningar om innehav tv-mottagare. Tio gånger fler än ett "vanligt" år. Tv-avgiften är idag 2076 kronor per år.

[http://www.svd.se/naringsliv/tv-licensen_3655238.svd?sidan=8]

Lurker sedan en bra tid tillbaka, men in med överklagan och sprid detta via sociala medier. Jag äger TV, men känner flera vänner som är studenter som tvingats betala till Radiotjänst. Våga säg ifrån! De får fan inte komma undan med detta för det leder bara till att någon annan försöker göra något liknande, eller ännu värre.

Medlem
Skrivet av dreamlock:
Citat:

- Beslutet i sig är inte komplicerat. Högsta förvaltningsdomstolen konstaterar som högsta, tillika sista instans att innehav av tablets, datorer och smartphones inte ska behandlas som vanliga tv-mottagare, säger Mårten Schultz, professor i civilrätt.

- Den som har betalat in ersättningar har en rätt att få tillbaka de pengarna. Men har Radiotjänst en förpliktelse att leta upp dessa personer? Det har jag svårt att se att de har. Då får de i stället vända sig till Radiotjänst, fortsätter han.

Citat:

Under förra året, sedan även datorer omfattades, har Radiotjänst fått in runt 100 000 anmälningar om innehav tv-mottagare. Tio gånger fler än ett "vanligt" år. Tv-avgiften är idag 2076 kronor per år.

[http://www.svd.se/naringsliv/tv-licensen_3655238.svd?sidan=8]

Lurker sedan en bra tid tillbaka, men in med överklagan och sprid detta via sociala medier. Jag äger TV, men känner flera vänner som är studenter som tvingats betala till Radiotjänst. Våga säg ifrån! De får fan inte komma undan med detta för det leder bara till att någon annan försöker göra något liknande, eller ännu värre.

Bra att du håller lite koll på saker och ting!
Här har vi även mer om Radiotjänstens försök att komma undan återbetalningen:

http://www.mynewsdesk.com/se/piratpartiet/pressreleases/radio...

123
Skriv svar