Arnroths krönika – Spelbranschen tål fler kvinnor

Robot
Arnroths krönika – Spelbranschen tål fler kvinnor

Fem stora spelföretag höll sex timmars presskonferens på E3. De kunde gott ha gett plats för fler än fyra kvinnor på scenen, menar Arnroth.

#ubisoft, #assassins-creed-unity, #assassins-creed-3-2, #far-cry-4, #sony, #media-molecule, #little-big-planet-3, #beyond-good-evil, #naughty-dog, #the-last-of-us-remastered, #remember-me, #dice, #avalanche-studios, #microsoft, #ea, #nintendo


Medlem
Arnroths krönika – Spelbranschen tål fler kvinnor

De kanske inte vill.

Medlem

Genus krönika igen... Ide torka?

Medlem

Nah torka är det nog inte. Det är ett av decenniernas mest omtalade ämne!


signatur

Niet.

Medlem

Det var värst vad viktigt det va med kön för Herr Arnroth då...

Medlem

Har jag fel när jag säger att denna syn på jämställdhet är totalt fel och faktiskt ironiskt. Varför ska jämställdhet betyda att av 10 personer måste 5 vara kvinnor?

Detta reagerade jag starkt på förra året när jag gjorde min GMU. Försvarsmakten tänker precis likadant. Därmed skickar dem igenom tjejer som knappt kan bära en packning 3km. Detta, enbart för att det är viktigare att ha 50/50 könsfördelning i organisationen, hellre än att faktiskt välja ut dem som faktiskt gör bäst ifrån sig.

Ska inte jämställdhet betyda att alla har samma chanser och samma villkor?

Medlem
Skrivet av Everchange:

Har jag fel när jag säger att denna syn på jämställdhet är totalt fel och faktiskt ironiskt. Varför ska jämställdhet betyda att av 10 personer måste 5 vara kvinnor?

Detta reagerade jag starkt på förra året när jag gjorde min GMU. Försvarsmakten tänker precis likadant. Därmed skickar dem igenom tjejer som knappt kan bära en packning 3km. Detta, enbart för att det är viktigare att ha 50/50 könsfördelning i organisationen, hellre än att faktiskt välja ut dem som faktiskt gör bäst ifrån sig.

Ska inte jämställdhet betyda att alla har samma chanser och samma villkor?

Jo du har helt rätt. Jämställdhet är när man inte längre ser till kön eller hudfärg utan anställer efter kompetens. Tyvärr är Arnroth ihop med många andra i det här landet inkapabla att se bortom sin egen fördomsfullhet. För i ärlighetens namn, det är enda anledningen att man som Arnroth ständigt sitter och för tabeller och protokoll över hur många som är kvinnor och hur många är av avvikande slag likt en sann smygnazist är för att han kan inte sluta tänka på människors skillnader...

Medlem

Det viktigaste är att få in mer kvinnor i ledande positioner imo.

Medlem
Citat:

Varför valde till exempel Sony och deras Media Molecule att när nu Little Big Planet får tre nya huvudpersoner vid sidan om Sackboy att göra samtliga till killar? I ett spel om garnfigurer, som dessutom har en hög andel kvinnliga spelare?

LittleBigPlanet är väl ändå ett dåligt exempel?

Där är huvudfiguren könlös och man kan välja själv vad man ska vara och hur man ser ut. De nya figurerna är en fågel, en hund (?) och en "klump". Hur vet man vilket kön dessa har? Man kanske kan manipulera även dessa figurers utseende precis som man vill?

Medlem
Skrivet av Everchange:

Har jag fel när jag säger att denna syn på jämställdhet är totalt fel och faktiskt ironiskt. Varför ska jämställdhet betyda att av 10 personer måste 5 vara kvinnor?

Detta reagerade jag starkt på förra året när jag gjorde min GMU. Försvarsmakten tänker precis likadant. Därmed skickar dem igenom tjejer som knappt kan bära en packning 3km. Detta, enbart för att det är viktigare att ha 50/50 könsfördelning i organisationen, hellre än att faktiskt välja ut dem som faktiskt gör bäst ifrån sig.

Ska inte jämställdhet betyda att alla har samma chanser och samma villkor?

Upplevde samma sak. Kvotering är sjukt dåligt.

Jag blir lite illa berörd av det här inlägget, främst för att du lägger en offerkofta på kvinnor som inte dyker upp i vissa spelsammanhang där du personligen tycker de borde finnas. Rent metafysiskt blir det ännu en sten på deras ryggar:

"... ännu en mans önskemål vi inte kan tillfredställa."

- vilket jag inte tror du är medveten om.

Självfallet finns det många kvinnor som spelar spel, som ÄR spelbara karaktärer, som styr och ställer bakom kulisserna och på många sätt är delaktiga i processen. Alla vet för exempel att "Uncharted"-spelen inte hade varit något utan Amy Hennig. Hennig har säkert medvetet valt att hålla sig utanför rampljuset och vill inte stå på scen och hålla låda, men det förringar inte hennes djupa påverkan på spelindustrin.

Glöm inte att Aisha Tyler är skådespelerska i grunden; hon älskar att stå i rampljuset, men med en sådan bakgrund tycker jag hon borde ha gjort ett bättre jobb på E3. Kommentarer som:

"Holy shit, I just crap my pants!"

- tycker jag var fruktansvärt barnslig.

UbiSoft har inte anställt henne för att hon är extremt kunnig inom spelbranschen, utan för att hon ser bra ut och är en gamer (min åsikt). Enligt hennes Facebook-sida är hon en gamer:

"I go to E3 each year because I love video games.
Because new titles still get me high.
Because I still love getting swag.
Love wearing my gamer pride on my sleeve.
People ask me what console I play.
Motherfucker, ALL of them."

Källa: http://goo.gl/LZyhA

- men alla kvinnor som spelar spel skulle inte känna sig bekväma med att uttryckligen berätta detta. Det finns även många killar som aldrig skulle berätta att de spelar "skjutaspel" på jobbet eller i sin umgängeskrets, för det finns ju en risk att människor skulle tycka de var löjliga.

Du nämnde att DICE kommer med den ena ursäkten efter den andra att det inte finns spelbara kvinnliga karaktärer i Battlefield. Om du frågar mig, tycker jag det är bra. Jag vill inte spela ett spel där man skjuter sönder och samman kvinnor, eller hamna i MP-matcher där det finns manliga gamers som har det dåliga omdömet att ständigt förlöjliga de kvinnliga attributen.

Hur löser man det här problemet som finns i spelvärlden? Inte genom att introducera X-antal kvinnor som motsvarar det manliga antalet, utan redan vid barnafötter. Synen på manligt och kvinnligt etableras redan i barndomen, och det vore naivt att tro att man kan förändra vuxna människors attityder när normerna är befästa och stålsatta i varje del av samhället.

Jag tror det enda du kan göra Thomas, för att få uppleva stora förändringar inom spelbranschen, är att starta ett eget spelföretag som är öppet för kvinnlig påverkan ut i fingerspetsarna. Om detta skulle funka, och om kvinnor själva var intresserad av att jobba på ett sådant företag, vore jag den förste att förboka era spel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag trodde i min enfald att alla hade möjlighet att själv välja vad man vill syssla med och att spelbranschen själv väljer sina medarbetare.

Vilken tur att personer som Arnroth kan påvisa att spelbranschen tvingar killar att jobba med detta. Otroligt att jag inte sett dessa hemliga poliser som tvingar män att jobba under dessa hemska förhållanden.

Självklart måste man kvotera in tjejer i dessa företag omedelbart för att bryta denna fruktansvärda orättvisa. Att det skulle balansera ut sig av sig själv då fler tjejer upptäcker spel är otänkbart.

Medlem

Jisses. Då går jag emot och säger- mer nakna kvinnor.
Nej men ärligt. För mycket sånt här trams. Flickor är välkomna.

KoP
Medlem

Tja, dom flesta branscher tål väl fler kvinnor men vad ska man göra? Tvångskvotera in människor? Då kan vi ju tvångskvotera in flera män i "kvinnliga" yrken också. Det är bara inse, det FINNS genus skillnader emellan män och kvinnor. Kvinnor gillar dittan, män gillar dattan.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Everchange:

Har jag fel när jag säger att denna syn på jämställdhet är totalt fel och faktiskt ironiskt. Varför ska jämställdhet betyda att av 10 personer måste 5 vara kvinnor?

Detta reagerade jag starkt på förra året när jag gjorde min GMU. Försvarsmakten tänker precis likadant. Därmed skickar dem igenom tjejer som knappt kan bära en packning 3km. Detta, enbart för att det är viktigare att ha 50/50 könsfördelning i organisationen, hellre än att faktiskt välja ut dem som faktiskt gör bäst ifrån sig.

Ska inte jämställdhet betyda att alla har samma chanser och samma villkor?

Jo du har helt rätt. Jämställdhet är när man inte längre ser till kön eller hudfärg utan anställer efter kompetens. Tyvärr är Arnroth ihop med många andra i det här landet inkapabla att se bortom sin egen fördomsfullhet. För i ärlighetens namn, det är enda anledningen att man som Arnroth ständigt sitter och för tabeller och protokoll över hur många som är kvinnor och hur många är av avvikande slag likt en sann smygnazist är för att han kan inte sluta tänka på människors skillnader...

Håller med! Om nu Ubisoft anser att en manlig karaktär är rätt för deras spel utifrån handlingen osv så är det deras val och det behöver inte ha något med jämställdhet att göra alls. Däremot kanske det vore smart ur ett ekonomiskt perspektiv om man vill få med fler tjejer att spela deras spel, att ge möjligheten att spela som kvinna, om det nu är så att tjejer lockas av att spela som en karaktär med sitt eget kön.

Medlem

Tips i ämnet mångfald & likabehandling:
https://www.youtube.com/watch?v=NoewzJQ1AVk

Medlem

Uppriktigt sagt ser jag ingen som helst poäng med att predika jämställdhet när FZ-redaktion lämnar en hel del att önska gällande den biten..

För övrigt tycker jag att du Armroth skall lämna politiken åt ledarskribenter på våra PK-medier. Vi behöver inte ytterligare inblandning av politik här på denna spelsida enligt mig.
Först Arabiska spelvåren och nu detta, vad står här näst på tur? Att vi borde få kunna spela med en henkaraktär?

Skrivet av Everchange:

Har jag fel när jag säger att denna syn på jämställdhet är totalt fel och faktiskt ironiskt. Varför ska jämställdhet betyda att av 10 personer måste 5 vara kvinnor?

Ska inte jämställdhet betyda att alla har samma chanser och samma villkor?

Jag tror du helt missförstår poängen med den här typen av diskussioner vilket många män som uppenbarligen är intelligenta lätt gör. Du behöver inte nödvändigtvis ha 50% eller någon annat godtyckligt förhållande mellan män och kvinnor eller andra grupper för att det skall betraktas som acceptabelt. Det handlar inte om att varje specifikt spel måste ha en perfekt balans av allt möjligt utan om en väldigt skev fördelning både i och utanför spelen som sänder en tydlig signal till alla som inte är vita heterosexuella män att de inte är lika viktiga.

Medlem

Sluta göra en höna av en fjäder, geez. Om vi ska klaga på spel utan valbara kvinnliga karaktärer, då ska vi göra det på spel utan valbara manliga karaktärer. Och om dom är färre? Isf ska vi kräva att man kan välja kön. Sen, lbp, visst han heter sackboy, men DOCKAN är könslös som du kan välja att klä hur du vill. Geez

Medlem

Jag har sett att administratörerna och skribenterna klagar i kommentarsfälten när varje artikel blir ett politiskt slagfält, men ni får fan skylla er själva när det ändå är ni som satt standarden för er hemsida.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Tittade genom e3 lite då och då det jag kanske tyckte var det mest intressanta var presentationen av sims 4 och höra på jublet som lät definitivt annorlunda mot alla de andra spelen. Nämligen kvinnliga besökare höjde rösten. Därför är det intressant att se Sims 4 inte ens kom upp som ett alternativ att rösta på e3 bästa nyhet. Kanske är det inte tillräckligt nyskapande, men hur nyskapande är då ett assasins creed 4.2?

Problemet ligger tyvärr i hela branschen i den könsroll som den blivit tilldelad och tyvärr FZ ni tillhör den rollen.

Medlem

Jämställdhet handlar om att alla människor ska ha lika krav/förmåner. Inte vilket kön man har.
Rättvisa går inte att kvotera.

Vad man gör är väl viktigare än vilket kön man tillhör.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Erik Andersson:

Jag tror du helt missförstår poängen med den här typen av diskussioner vilket många män som uppenbarligen är intelligenta lätt gör. Du behöver inte nödvändigtvis ha 50% eller någon annat godtyckligt förhållande mellan män och kvinnor eller andra grupper för att det skall betraktas som acceptabelt. Det handlar inte om att varje specifikt spel måste ha en perfekt balans av allt möjligt utan om en väldigt skev fördelning både i och utanför spelen som sänder en tydlig signal till alla som inte är vita heterosexuella män att de inte är lika viktiga.

Oj, det krävs tydligen en genuspedagog för att på något sätt knyta hudfärg till diskussionen år 2014, fresh. De där jävla vita heterosexuella männen alltså, man måste bara hata dem, tänk om de hade kultur som alla andra.

Medlem

En typisk "någon borde ta ansvar" krönika. I en redaktion bestående av 29 personer (inkl admins etc) har FZ en kvinna. Se om ert eget hus innan ni moraliserar om andra.

Hur kommer ni agera i framtiden när ni tar in personer i FZ? Kvotering? I så fall kan ni skicka PM till mig då min flickvän är otroligt bra på att formulera sig i skrift. Hon spelar aldrig själv men här om dagen använde hon sig för första gången av ordet "noob" så hon snappat upp saker och ting.

Medlem

Dags att inse att långtifrån alla är så fanatiskt fixerade vid kön som vänsterfeministerna.

Den liberala feministen Rebecca Weidmo Uvell formulerade sig utmärkt i en debattartikel nyligen:

"Jag är mamma till två små pojkar, som snart kommer bli två vuxna män. Och jag vägrar acceptera någon form av kollektiv skuldbeläggning av vare sig dem eller några andra män. Nu räcker det. Kampen om jämställdhet handlar om att alla ska få samma möjligheter oavsett kön.

Det är också därför lösningarna för en liberal feminist aldrig kan handla om kvotering. För genom kvotering accepterar man representativitetspolitiken – att du besitter en viss typ av egenskaper bara för att du tillhör ett visst kön. Det reducerar individer till utbytbara beståndsdelar i ett kollektiv, där könet är överordnat individuella egenskaper. Och vips har könet fått mer, inte mindre betydelse i samhället."

http://www.svt.se/opinion/det-behovs-fler-borgerliga-politike...

Medlem
Skrivet av IMSG:

En typisk "någon borde ta ansvar" krönika. I en redaktion bestående av 29 personer (inkl admins etc) har FZ en kvinna. Se om ert eget hus innan ni moraliserar om andra.

Hur kommer ni agera i framtiden när ni tar in personer i FZ? Kvotering? I så fall kan ni skicka PM till mig då min flickvän är otroligt bra på att formulera sig i skrift. Hon spelar aldrig själv men här om dagen använde hon sig för första gången av ordet "noob" så hon snappat upp saker och ting.

Har väldigt svårt att tro att herr Arnroths ord representerar FZ's åsikt i ämnet.
Ser det så att FZ står för sitt och en krönikör får stå för sin åsikt/tyckande.

Tycker personligen att genus gnället känns onödigt så kompetens före kön i min bok.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

För om de tryckte in fler kvinnor för sakens skull, vad skulle då folk gnälla om? Och om andra inte gnällde om detta, vad skulle då Arnroth kopiera för artiklar till FZ?

Ibland pustar man ut över att man har adblock.

Medlem

Usch, nu luktar det Gamereactor om kommentatorsfältet igen. Inte vidare oväntat.

Mycket bra krönika som vanligt, Arnroth! En stor anledning till varför jag tycker om FZ. Soldier on.

Tycker för övrigt att alla bör titta på den här videon: http://www.gamasutra.com/view/news/194571/Video_Sexism_and_se...


signatur

"When there is no more room in hell, the dead will walk the earth."

Medlem
Skrivet av IMSG:

En typisk "någon borde ta ansvar" krönika. I en redaktion bestående av 29 personer (inkl admins etc) har FZ en kvinna. Se om ert eget hus innan ni moraliserar om andra.

Hur kommer ni agera i framtiden när ni tar in personer i FZ? Kvotering? I så fall kan ni skicka PM till mig då min flickvän är otroligt bra på att formulera sig i skrift. Hon spelar aldrig själv men här om dagen använde hon sig för första gången av ordet "noob" så hon snappat upp saker och ting.

Det är så Jävla rätt!
FZ.se Redaktionen Tål fler kvinnor!

FZ måste vara sexistiska som bara har en kvinnlig anställd
(eller kan det vara så att ni kände att dom kvinnorna som sökte till jobbet inte var kompetenta så ni tackade nej till dom, och skället till att det är mer män i eran organisation var att det var fler män som sökte än kvinnor och därmed en större sannolikhet att ni kunde hitta fler män än kvinnor med kompetensen ni var ute efter och inte för att ni var sexistiska)
...nä ni måste vara sexistiska.

Inaktiv
Skrivet av Everchange:

Har jag fel när jag säger att denna syn på jämställdhet är totalt fel och faktiskt ironiskt. Varför ska jämställdhet betyda att av 10 personer måste 5 vara kvinnor?

Detta reagerade jag starkt på förra året när jag gjorde min GMU. Försvarsmakten tänker precis likadant. Därmed skickar dem igenom tjejer som knappt kan bära en packning 3km. Detta, enbart för att det är viktigare att ha 50/50 könsfördelning i organisationen, hellre än att faktiskt välja ut dem som faktiskt gör bäst ifrån sig.

Ska inte jämställdhet betyda att alla har samma chanser och samma villkor?

Rätt tragiskt att flera människor med bättre kompetens blev åtsidosatta bara på grund av sitt kön.. Låter väldigt jämställdt men precis som vänstervridna sverige vill ha det idag.

Och Thomas du är duktig på att dunka in i huvudena på kvinnor att de är offer. Grattis.

Skriv svar