Arnroths krönika – Spelbranschen tål fler kvinnor

Skrivet av mr_jingles:

Oj, det krävs tydligen en genuspedagog för att på något sätt knyta hudfärg till diskussionen år 2014, fresh. De där jävla vita heterosexuella männen alltså, man måste bara hata dem, tänk om de hade kultur som alla andra.

Om det är hat att påpeka ett missförhållande så vad är då själva missförhållandet i sig? Om du uppfattar själva diskussionen kring representation som hat hur tror du då inte att de som är underrepresenterade uppfattar det? För dig som är representerad kan jag förstå att du tycker att allt är bra som det är och att diskussionen bara är gnäll, men jag hoppas att du kan inse att det finns många som har goda skäl att tycka annorlunda.

FM-guru
F.d. Sisyr

Everchange skrev ett bra inlägg, synd att ni andra som håller med honom känner er tvungna att följa upp med trötta skitinlägg som underminerar snarare än stärker hans argument.

Medlem

Herr Arnroth jag som är 28 år gammal har stött på det här, i min bransch.
På universitet så hade vi en satelittkonstruktionskurs med en av sveriges bästa sattelitkonstruktör som jobbat med rymdbrancshen sen den uppfanns ungefär. Vi skulle i kursen ha ett projekt av att skapa en satellit och vi skulle dela upp gruppen Vi hade en tjej i vår klass och typ 10 killar, läraren föeslår då att hon tjejen skall automatiskt få vara projektledare, jag har inge emot att hon är projektledare för hon är en väldigt duktig människa, men varför i helvete ska hon singlas ut? Det är det här som hänger med den gamla generationerna, jag tänker inte ens på henne som kvinna i jobbsyfte hon är en människa...... Jag tror att om ni som är äldre och inte kan förstå det här kan dö ut så kommer det att bli mycket bättre jämställt automatiskt,

Medlem

Fan vad trött man kan bli på denna diskutionen som aldrig vill sluta, hur svårt ska det vara. bäst hen ska ha jobbet, inte fan anställer jag en som är sämmre på ett jobb bara för att. sen att det ser väldigt olika ut i olika yrken är en annan sak och det kommer aldrig ändra sig.


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem
Skrivet av Glaran:

Usch, nu luktar det Gamereactor om kommentatorsfältet igen. Inte vidare oväntat.

Mycket bra krönika som vanligt, Arnroth! En stor anledning till varför jag tycker om FZ. Soldier on.

Tycker för övrigt att alla bör titta på den här videon: http://www.gamasutra.com/view/news/194571/Video_Sexism_and_se...

Varför gör du dig ens besväret att kommentera om allt du har att komma med är en odräglig och sarkastisk inflikning, och istället för rediga motargument så dumpar du en länk till någon timmeslång redovisning från 2013? Tror du att du vinner över någon på din sida genom att framstå som en arrogant översittare?


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Skriv inte det där med skiten och fläkten, det funkar helt enkelt inte bra på svenska och låter bara dåligt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jo tjena vilken 'rant' detta var. Detta känns mer som ett inlägg man kan hitta på 4chan än en krönika av en seriös skribent. Vad spelar det för roll vad för kön huvudkaraktären har när det är en historia som ska berättas? Klagar folk också på att Bruce Willis karaktär i die hard filmerna inte är kvinna eller att Harry Potter inte är det i böckernas värld? Hur kan det vara sexistiskt att du har en man i huvudroll? Nää godnatt sverige, denna snevridna syn om jämställdhet och sexism gör mig så trött.

Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av Glaran:

Usch, nu luktar det Gamereactor om kommentatorsfältet igen. Inte vidare oväntat.

Mycket bra krönika som vanligt, Arnroth! En stor anledning till varför jag tycker om FZ. Soldier on.

Tycker för övrigt att alla bör titta på den här videon: http://www.gamasutra.com/view/news/194571/Video_Sexism_and_se...

Varför gör du dig ens besväret att kommentera om allt du har att komma med är en odräglig och sarkastisk inflikning, och istället för rediga motargument så dumpar du en länk till någon timmeslång redovisning från 2013? Tror du att du vinner över någon på din sida genom att framstå som en arrogant översittare?

Rediga motargument såsom majoriteten här har..? Jag håller med om det som Arnroth skriver, i stora drag. Jag har inte så mycket mer att tillföra utöver det jag redan har postat. Jag anser att kommentarerna är bedrövliga och jag känner inte för att spendera lördagen med att gräva mig ner djupare i skiten. Och du kommer för övrigt inte att vinna några trevlighetspoäng heller.


signatur

"When there is no more room in hell, the dead will walk the earth."

Medlem

Bra och välskrivet Arnroth. Spelbranschen behöver många fler kvinnor, både i skapandet och i själva spelen (inkl. Skribenter). Mer sånt!

Medlem

För att låta negativ, "krönikor" som denna förstör FZ, och vad man läser kommentarerna så är jag inte ensam .

Genusdebatten i Sverige är lika patetisk som anti-rasism.

Medlem

Jag tycker vi kvoterar in en kvinnlig krönikör på fz:a. Verkar ju inte spela någon roll att de måste vara bra på sitt jobb och vi har många arbetslösa i sverige!

Medlem
Skrivet av Binne:

Det viktigaste är att få in mer kvinnor i ledande positioner imo.

Det blir det med tiden. De måste ju hinna bygga upp en kompetens.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Binne:

Det viktigaste är att få in mer kvinnor i ledande positioner imo.

Klart att det är viktigt, men då tycker jag att kvinnor får satsa hela sitt liv på karriären som alla högt uppsatta män gör. Det finns en anledning till varför många pappor med toppjobb aldrig är hemma och umgås med familjen. En sån uppoffring klarar väldigt få kvinnor av då det går emot tusentals år av naturens utveckling, vilket resulterar i att toppjobben domineras av män.

Kvinnor ska inte åka snålskjuts i sin karriär, och detsamma gäller män. Kompetens > lön > kön. Könskvotering är det dummast jag har hört. Ska man tvingas placera en inkompetent kvinna i ledningen bara för att det ska vara fördelat 50/50? Låt kompetensen styra lön och placering. Könet har inget med det hela att göra.

Medlem

Detta är ett problem i vissa fall. I andra inte. Visst kan man kvotera in kvinnor överallt bara för att men man bör nog istället fråga sig om det tillföreller tar från spelet.

I moderna verklighetsbaserade krigsspel saknas kvinnor. Tyvärr är verkligheten sådan att endast ett fåtal länder (så som Sverige och Israel) har kvinnor i strid. I krig mellan Kina, USA och Ryssland så kommer vi inte se stridande kvinnor. Det är inte för att man hatar kvinnor utan för att verkligheten ser ut så. Väldigt många spel baseras på verklig historia. Har vi ett spel om medeltida Europa så kommer vi se vita män som riddare, annat kanske inte får oss att stänga av spelet i raseri men det är något som kommer att ta bort från inlevelsen och uppplevelsen.

I fantasy/Sci-fi spel så som Dragonage och Mass Effekt har man ett universum som ej är verkligt och som på ett naturligt sett inkluderar inte bara stridande utan även väldigt kompetenta kvinnor. I dessa spel ligger också fokus på dig som spelare. Du spelar din karatär på ett helt annat sätt än i Battlefield. Här tillför helt klart möjligheten att spela som man eller kvinna något till spelen.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Har denna tomten hittat till fz?

Medlem

Det nya dagsfärska ordet för kompetensdiskriminering heter positiv särbehandling, en s k eufemism. Där man skall kvotera in alla dessa "minoritetsgrupper" som inte har kompetensen nog för ett jobb.

Jag hade inte känt mig trygg om jag vetat att det finns brandmän (eller handläggare som genusfanatiker vill kalla dem för, motivering: könsneutralt och bra...) i mitt närområde som inte klarar av kraven att vara brandman. Men eftersom man vill nå en kvotering för jämställdhet (50/50) så används positiv särbehandling för att även de med bristfälliga resurser skall få chansen. Trots att det innebär en fara för liv både för de som inte klarar av yrket och för de som ev. skall räddas.

I en jämställd värld går kompetens först oavsett vem du är!

Det är ganska uppfriskande att se fler än jag tycker så på FZ, många fler!

Medlem

När ska vi lära oss att kvotering aldrig kommer lösa problemen?
Tycker dessutom att det är tråkigt och rent ut sagt förolämpande mot utvecklare att man inte fokuserar på spelen utan vilket kön som representeras.

Vad är det för någon genus fri syn?
Jag som trodde att alla låg lika till och hade samma värde

Måste ge en eloge till IMSG som visar var skåpet ska stå.

Medlem

Bra! Fortsätt belysa denna problematik i framtida krönikor, Arnroth!

Tonårsfrustande "dudebro-mentalitet", trötta stereotyper och snedvriden sexualisering förstör spelupplevelser. Fler kvinnor i branschen torde vara ett steg i rätt riktning!

Medlem
Skrivet av Fl3xus:

I en jämställd värld går kompetens först oavsett vem du är!

Precis. Vi får inte glömma varför vi gillar jämställdhet. För att det ger frihet och effektivitet. Vi vill ta bort artificiella och omotiverade hinder, inte skapa fler!


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Fantastiskt bra krönika, som vanligt!
Vi ser ju att världen faktiskt är på väg åt rätt håll (om än ganska långsamt) trots alla livrädda kränkta män som får utspel i kommentarsfälten.

Tack för att du fortsätter leda uppmärksamheten till problem som fortfarande behöver belysas.

Medlem

Förra veckan hyllades den arabiska "spelvåren", ett E3 i mellanöstern skulle nog inte ens ha en tjej på scenen men här klagar du över enbart fyra stycken.

Och helt ärligt talat om fler tjejer skulle innebära fler Aisha Tyler så får det gärna bara vara män i fortsättningen, snacka om brist på humor och att överspela

Medlem

Artikeln träffar rätt på flera saker och baserat på kommentarerna till artikeln så behövs det flera.

Tyvärr är det lite så att tjejer inte gärna vill ta rampljuset.

spelare finns det och tjejer/kvinnor som som jobbar eller vill jobba inom spelindustrin finns det med .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Purris:

Fantastiskt bra krönika, som vanligt!
Vi ser ju att världen faktiskt är på väg åt rätt håll (om än ganska långsamt) trots alla livrädda kränkta män som får utspel i kommentarsfälten.

Tack för att du fortsätter leda uppmärksamheten till problem som fortfarande behöver belysas.

Så vi är livrädda och kränkta för att vi inte vill ha kvotering?`Vem här är emot att kvinnor tar för sig och ger sig in i spelbranchen?

Medlem

Då var det dags igen för en korkad artikel av Arnroth. Det var ett tag sedan.

Detta är en orsak varför jag inte är någon fz-supporter samt varför jag tänker fortsätta ha på Adblock när jag besöker sidan.

Vill man läsa om sådant här så finns aftonbladet bara några klick härifrån. Varför ska vi behöva läsa om tramset här också?

MUHUHUUUUU bara 4 kvinnor fick vara med på scenen...

Ja jisses.

Redaktör
Skrivet av IMSG:

En typisk "någon borde ta ansvar" krönika. I en redaktion bestående av 29 personer (inkl admins etc) har FZ en kvinna. Se om ert eget hus innan ni moraliserar om andra.

Hur kommer ni agera i framtiden när ni tar in personer i FZ? Kvotering? I så fall kan ni skicka PM till mig då min flickvän är otroligt bra på att formulera sig i skrift. Hon spelar aldrig själv men här om dagen använde hon sig för första gången av ordet "noob" så hon snappat upp saker och ting.

Vi är 2,5 fast anställda på redaktionen, alla män. Övriga skribenter frilansar, inklusive Arnroth, och kodare och annat jobbar för Egmont, inte FZ.

Vi är kanske åtta-tio pers som skriver aktivt på FZ. Det har knappt kommit in så många ansökningar från kompetenta kvinnliga skribenter genom åren att det skulle räcka till halva staben. Jag gissar (men vet ej säkert) att det delvis kan bero på att de spel vi främst täcker inte tilltalar kvinnor så mycket att de vänder sig till oss.


signatur
Medlem
Skrivet av Purris:

Vi ser ju att världen faktiskt är på väg åt rätt håll (om än ganska långsamt) trots alla livrädda kränkta män som får utspel i kommentarsfälten.

Ja mycket går på rätt håll, men det är tack vare folk som ser det som en självklarhet att inte rangordna män och kvinnor och ställa dem mot varandra. Inte sådana som du som fäller nedsättande sexistiska kommentarer i brist på argument.

Medlem
Skrivet av Purris:

Fantastiskt bra krönika, som vanligt!
Vi ser ju att världen faktiskt är på väg åt rätt håll (om än ganska långsamt) trots alla livrädda kränkta män som får utspel i kommentarsfälten.

Tack för att du fortsätter leda uppmärksamheten till problem som fortfarande behöver belysas.

"Vit kränkt man" måste väl ändå vara den mest meningslösa generaliseringen som finns. Det antyder liksom att jag som en industriarbetare i den norrländska glesbygden på något sätt gynnas av att både jag och Reinfeldt, som sitter och jäser i talarstolen nere i Stockholm, har penis och vit hy.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av IMSG:

En typisk "någon borde ta ansvar" krönika. I en redaktion bestående av 29 personer (inkl admins etc) har FZ en kvinna. Se om ert eget hus innan ni moraliserar om andra.

Hur kommer ni agera i framtiden när ni tar in personer i FZ? Kvotering? I så fall kan ni skicka PM till mig då min flickvän är otroligt bra på att formulera sig i skrift. Hon spelar aldrig själv men här om dagen använde hon sig för första gången av ordet "noob" så hon snappat upp saker och ting.

Vi är 2,5 fast anställda på redaktionen, alla män. Övriga skribenter frilansar, inklusive Arnroth, och kodare och annat jobbar för Egmont, inte FZ.

Vi är kanske åtta-tio pers som skriver aktivt på FZ. Det har knappt kommit in så många ansökningar från kompetenta kvinnliga skribenter genom åren att det skulle räcka till halva staben. Jag gissar (men vet ej säkert) att det delvis kan bero på att de spel vi främst täcker inte tilltalar kvinnor så mycket att de vänder sig till oss.

Jag utgick ifrån personerna som fanns på redaktionen under fliken "Om FZ". Om en person skriver för er, oavsett frilans eller liknande, så är det ni som står för publikationen och därigenom tar ansvar för att innehållet är enhetligt med FZ.se normer och värderingar samt att ni själva följer detta.

Jag förstår givetvis att ni inte medvetet har få kvinnor som arbetar, eller hjälper, er utan meningen med mitt tidigare inlägg var att röra om lite i floskelgrytan. Det är alltid någon annan som ska ta första steget mot jämlikhet inom olika branscher, helst de stora stygga företagen, sen kan alla andra hänga på. Tills dess gnäller jag.

I min mening bör man skriva krönikor om kvinnor som faktiskt gör något i branschen och inte om det faktum att det är brist på dem. Det kanske kan inspirerar andra kvinnor att ge sig in i spelvärlden istället för att kasta mer bensin på elden som leder till en ändlös debatt.

Väl mött!

Inaktiv
Skrivet av IMSG:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av IMSG:

En typisk "någon borde ta ansvar" krönika. I en redaktion bestående av 29 personer (inkl admins etc) har FZ en kvinna. Se om ert eget hus innan ni moraliserar om andra.

Hur kommer ni agera i framtiden när ni tar in personer i FZ? Kvotering? I så fall kan ni skicka PM till mig då min flickvän är otroligt bra på att formulera sig i skrift. Hon spelar aldrig själv men här om dagen använde hon sig för första gången av ordet "noob" så hon snappat upp saker och ting.

Vi är 2,5 fast anställda på redaktionen, alla män. Övriga skribenter frilansar, inklusive Arnroth, och kodare och annat jobbar för Egmont, inte FZ.

Vi är kanske åtta-tio pers som skriver aktivt på FZ. Det har knappt kommit in så många ansökningar från kompetenta kvinnliga skribenter genom åren att det skulle räcka till halva staben. Jag gissar (men vet ej säkert) att det delvis kan bero på att de spel vi främst täcker inte tilltalar kvinnor så mycket att de vänder sig till oss.

Jag utgick ifrån personerna som fanns på redaktionen under fliken "Om FZ". Om en person skriver för er, oavsett frilans eller liknande, så är det ni som står för publikationen och därigenom tar ansvar för att innehållet är enhetligt med FZ.se normer och värderingar samt att ni själva följer detta.

Jag förstår givetvis att ni inte medvetet har få kvinnor som arbetar, eller hjälper, er utan meningen med mitt tidigare inlägg var att röra om lite i floskelgrytan. Det är alltid någon annan som ska ta första steget mot jämlikhet inom olika branscher, helst de stora stygga företagen, sen kan alla andra hänga på. Tills dess gnäller jag.

I min mening bör man skriva krönikor om kvinnor som faktiskt gör något i branschen och inte om det faktum att det är brist på dem. Det kanske kan inspirerar andra kvinnor att ge sig in i spelvärlden istället för att kasta mer bensin på elden som leder till en ändlös debatt.

Väl mött!

Väl talat. Ja varför inte lyfta fram de duktiga kvinnor som finns och försöka att inspirera tjejer som vill arbeta med spelutveckling istället för den här jäkla häxjakten på de stora företagen.

Medlem

I en perfekt värld borde det inte spela någon roll om det ibland bara är män eller bara kvinnor i diverse samlingar så länge det inte exkluderas pga kön som det tyvärr görs idag. Vissa spel har en manlig karaktär, färre en kvinnlig men bara för det skall man inte tvinga in 50/50 i sina spel. Jag vill ente se Mistress Chief Johanna, lika lite som jag inte vill se Samuel Aran i Machoroid.
Är det däremot ett spel där man får välja/skapa en karraktär så tror jag de begår ett misstag att bara ta med ett kön. Mina döttrar gillar även typiska killspel och de tycker det är ganska tråkigt att de inte kan vara tjej ibland. Det är ganska intressant att höra deras resonemang om spel. När ena dottern såg mig gå runt i en liten by i Red Dead Redemption frågade hon mig varför alla cowboykillar bara sitter och tar det lugnt medans tjejerna håller på och städar och jobbar. Hade inte ens tänkt på det innan men det tog henne ca 2 sekunder att se..


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Skriv svar