Hela datorn fryser till

Medlem
Hela datorn fryser till

Dom senaste dagarna har datorn betett sig mycket konstigt...

Ibland så när jag bara har chrome uppe och browsar lite så kan helt plötsligt hela datorn frysa upp, fast ändå inte.
Jag kan klicka runt i Chrome, men ingen sida laddas. Jag kan kryssa ner hela chrome och så.

Dock så kan jag INTE få upp aktivitetshanteraren med CTRL+ALT+DELETE. Ingenting händer när jag försöker,
Inte ens Shift+CTRL+Esc funkar.... Och jag börjar nu undra om det kan vara något virus som orsakar det?

Det går över efter ett tag, men eftersom jag har SSD och all den skiten är jag extremt van vid att det går blixtsnabbt, och då när detta händer blir jag helt lack!

Även när jag har spelat spel på senaste tiden (än så länge Spintires och WoT har det hänt i)
Så freezar det till, det ljudet som spelas upp loopar sig liksom, låter sådär otäckt att "Nu bluscreenar datorn" typ.... Det går över efter några sekunder, och sen kan det dröja till nästa dag innan det händer igen.

Vad tusan kan detta bero på? Drivrutiner? Virus?

Medlem
Skrivet av totte1015:

Dom senaste dagarna har datorn betett sig mycket konstigt...

Ibland så när jag bara har chrome uppe och browsar lite så kan helt plötsligt hela datorn frysa upp, fast ändå inte.
Jag kan klicka runt i Chrome, men ingen sida laddas. Jag kan kryssa ner hela chrome och så.

Dock så kan jag INTE få upp aktivitetshanteraren med CTRL+ALT+DELETE. Ingenting händer när jag försöker,
Inte ens Shift+CTRL+Esc funkar.... Och jag börjar nu undra om det kan vara något virus som orsakar det?

Det går över efter ett tag, men eftersom jag har SSD och all den skiten är jag extremt van vid att det går blixtsnabbt, och då när detta händer blir jag helt lack!

Även när jag har spelat spel på senaste tiden (än så länge Spintires och WoT har det hänt i)
Så freezar det till, det ljudet som spelas upp loopar sig liksom, låter sådär otäckt att "Nu bluscreenar datorn" typ.... Det går över efter några sekunder, och sen kan det dröja till nästa dag innan det händer igen.

Vad tusan kan detta bero på? Drivrutiner? Virus?

Lyser hårddiskindikatorn när datorn fryser, dvs jobbar datorn mot disken?

Vad har du för dator? Lista gärna dina komponenter.

Medlem

Nästa gång det sker skall jag ta en titt.

Här är specs:

Operating System
Windows 7 Professional 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz 49 °C
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz (9-9-9-24)
Motherboard
MSI Z68A-GD55 (G3) (MS-7681) (SOCKET 0) 28 °C
Graphics
BenQ G2420HDB (1920x1080@60Hz)
3071MB NVIDIA GeForce GTX 780 (ASUStek Computer Inc) 51 °C
Storage
698GB Seagate ST3750528AS ATA Device (SATA) 31 °C
232GB Samsung SSD 840 Series ATA Device (SSD) 32 °C
Optical Drives
ELBY CLONEDRIVE SCSI CdRom Device
HL-DT-ST DVDRAM GH41N ATA Device
Audio
Realtek High Definition Audio

Medlem

Det hände just nu, ungefär 4 sekunder.

Inget ljus var tänt under den tiden på datorn, som indikerar HDD arbete.
Faktiskt så varje gång efter det slutar att frysa upp så blinkar lampan till

Det verkar hända oftare när jag har på någon youtube film eller VLC... Något som har med rörande bilder att göra iallafall

Medlem

När började det hända?

Medlem
Skrivet av totte1015:

Det hände just nu, ungefär 4 sekunder.

Inget ljus var tänt under den tiden på datorn, som indikerar HDD arbete.
Faktiskt så varje gång efter det slutar att frysa upp så blinkar lampan till

Det verkar hända oftare när jag har på någon youtube film eller VLC... Något som har med rörande bilder att göra iallafall

Kör Spybot och CCleaner. Städa browserns cache. Avinstallera eventuella idiotiska tillägg som såg så koola ut.

Hör sedan av dig


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Hmm, just nu så frös det upp totalt, tog CTRL+ALT+DELETE och väntade typ 30 sekunder, inget hände alls, till slut blev skärmen svart ett tag och sen kom en felruta upp med att Aktivitetshanteraren kunde inte öppnas, om inte operativsystemet svarar så starta om med knappen
Något liknande så stod det, sen när jag tryckte OK på den så funkade Windows normalt igen...

Medlem
Skrivet av Swedishguy32:

När började det hända?

För tre dagar sen tror jag

Skrivet av azynkron:
Skrivet av totte1015:

Det hände just nu, ungefär 4 sekunder.

Inget ljus var tänt under den tiden på datorn, som indikerar HDD arbete.
Faktiskt så varje gång efter det slutar att frysa upp så blinkar lampan till

Det verkar hända oftare när jag har på någon youtube film eller VLC... Något som har med rörande bilder att göra iallafall

Kör Spybot och CCleaner. Städa browserns cache. Avinstallera eventuella idiotiska tillägg som såg så koola ut.

Hör sedan av dig

Har kört CCleaner, inget resultat, kör Spybot just nu.
Ska även avinstallera Tampermonkey, vet inte om det kan ställa till något

Medlem

Har du något som du verkligen känner du inte vill bli av med, säkerhetskopiera de nån annanstans från den hårddisken.
Just att du sa att HDD-lampan lyser upp alltid efter frysningen försvinner kan bero på att det fryser när den försöker läsa hårddisken och inte lyckas, dvs att den sjunger på sina sista verser.
Hade lite liknande med en gammal vanlig hdd, plötsligt gick användningen av den hdd:n upp till 100%, och just när det var på 100% gick det inte göra något knappt; tog flera minuter få upp aktivitetshanteraren osv. Körde diagnosticeringsverktyg på hårddisken från tillverkarna som sa att den failade alla tester och rekommenderade mig starkt att kopiera allt.. gjorde det som tur var, för dagen efter hittar inte windows den hårddisken alls längre.

Behöver inte vara något sådant för din del, men man vet aldrig

Testa ha uppe aktivitetshanteraren bredvid browserfönstret och testa göra saker som brukar leda till att fryser och se om du kan se ifall nån aktivitet tar allt kraft, eller om hårddisken går upp till att arbeta fullt.

Medlem

Hur fan kan det vara? Jag har ju SSD och den är bara ett år gammal?!

Dock så har jag en vanlig hårddisk som är...5-6 år gammal, fast det är min D disk, och där har jag inte operativsystemet, så det borde ju inte freeza datorn :/

Testade ett program som hette "HDDScan" och gjorde alla tester där, mätarn för HDDn flög upp till fult, lampan tändes på HDD indikatorn på datorn, men jag kunde göra exakt vad som helst på datorn ändå, inget frys överhuvudtaget... Så det är ju nästan som att det är något program som gör det?

Medlem

När du uppdaterar graffe driv kör du då en ren installation om inte testa det. Det kan jäklas ibland.
Själv kör jag alltid ren installation vid graffe uppdat och har sluppit mycket småstrul.

Graffe driv och ljud driv kan ställa till det emellanåt. testa o ta bort och installera om.

Det har varit varmt de sista dagarna så kolla om din kylning funkar bra.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Hur fan kan det vara? Jag har ju SSD och den är bara ett år gammal?!

Dock så har jag en vanlig hårddisk som är...5-6 år gammal, fast det är min D disk, och där har jag inte operativsystemet, så det borde ju inte freeza datorn :/

Testade ett program som hette "HDDScan" och gjorde alla tester där, mätarn för HDDn flög upp till fult, lampan tändes på HDD indikatorn på datorn, men jag kunde göra exakt vad som helst på datorn ändå, inget frys överhuvudtaget... Så det är ju nästan som att det är något program som gör det?

När du ändå håller på, avinstallera alla onödiga Codecs också. Du säger ju själv att det händer mer när du använder VLC etc och browsers.

Edit: Jo, jag vet att VLC inte skall behöva andra Codecs, men konflikter kan uppstå ändå.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Frysningar kan bero på dina DDR3 minne antingen något av de har blivit defekt eller dina minnen körs inte på rätt hastighet och volt i bios.

Föratt felsöka dina alla minne kör programmet Memtest86 i många timmar.

Medlem
Skrivet av chopper:

När du uppdaterar graffe driv kör du då en ren installation om inte testa det. Det kan jäklas ibland.
Själv kör jag alltid ren installation vid graffe uppdat och har sluppit mycket småstrul.

Graffe driv och ljud driv kan ställa till det emellanåt. testa o ta bort och installera om.

Det har varit varmt de sista dagarna så kolla om din kylning funkar bra.

Okej, skall testa ren installation.

Tempen har varit OK. Högsta var 67 grader på CPUn när jag spelade.

Skrivet av azynkron:
Skrivet av totte1015:

Hur fan kan det vara? Jag har ju SSD och den är bara ett år gammal?!

Dock så har jag en vanlig hårddisk som är...5-6 år gammal, fast det är min D disk, och där har jag inte operativsystemet, så det borde ju inte freeza datorn :/

Testade ett program som hette "HDDScan" och gjorde alla tester där, mätarn för HDDn flög upp till fult, lampan tändes på HDD indikatorn på datorn, men jag kunde göra exakt vad som helst på datorn ändå, inget frys överhuvudtaget... Så det är ju nästan som att det är något program som gör det?

När du ändå håller på, avinstallera alla onödiga Codecs också. Du säger ju själv att det händer mer när du använder VLC etc och browsers.

Edit: Jo, jag vet att VLC inte skall behöva andra Codecs, men konflikter kan uppstå ändå.

Alright, avinstallerade fddshow eller något, och något annat codec.

Skrivet av Bonik:

Frysningar kan bero på dina DDR3 minne antingen något av de har blivit defekt eller dina minnen körs inte på rätt hastighet och volt i bios.

Föratt felsöka dina alla minne kör programmet Memtest86 i många timmar.

Jag kan inte göra sådant som har med BIOS och göra, det är sjukt svårt att få det rätt, och det bara krånglar :/

Medlem

Det verkar som att Spybot eller Codec grejen fixade problemet, har inte haft någon freeze alls denna dagen!

1
Skriv svar