För vi har tagit studenten!

Medlem
För vi har tagit studenten!

Den här banderollen har varit ett het samtalsämne.

Ett läger anser att det är ren "våldtäktskultur" medans andra lägret hugger tillbaka med att det bara är ett skämt.

Själv tycker jag att det är ganska osmakligt och kanske inte något jag skulle vilja att mina barn åkte runt med på studenten men kan dock tycka att många överdramatiserar.

Vad tycker ni?

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/770851-har-ar-bilden-som-...

#blogg

Medlem
För vi har tagit studenten!

Det blir väl bara värre och värre för varje år?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jo det är väl en negativ trend när folk blir mer politiskt extrema åt båda håll.

Snart ingen kvar i mitten... vart tog det sunda förnuftet vägen?

Medlem

Alltså, det är la inte våldtäktsmaterial. Men det är ju fortfarande inte okay eller? Känner att trots skämt är det ju fortfarande något som inte bör stå på ett studentflak.

Ingen behöver veta vad killarna på bygg har för sig med folks döttrar eller vidare och det är inte direkt trevligt att skriva så.

Medlem

Väldigt osmakligt, men våldtäkt? Seriöst? Små pojkar som tror att de blivit vuxna män nu och att varenda kvinna är villig att ligga med dem som om de vore slynor.

Det är bara korkat, kvinnoförnedrande och allmän omoget, men våldtäkt är det då verkligen inte, och inte heller någon sorts "våldtäktskultur". Små ynkliga benrangel till män med komplex över sina snoppar är vad det är.

Medlem

Ja det överanalyseras något väldigt av vissa, i grund och botten är det som du säger bara ett gäng småpojkar som inte riktigt förstått var gränsen går för vad som är ok utanför kompiskretsen. Noterat att med eb skylt som denna framstår man ju snarare ironiskt nog som några som inte skulle få några tjejer överhuvudtaget, tankarna faller ohämmat på raggarkulturen.

Dock så tror jag att i och med just denna överdramatisering har motsatt effekt politiskt. Många verkar bli irriterade på att det görs så stor sak av saker som detta.

Medlem

Kvinnoförnedrande är det ju utan tvekan, och extremt macho från ett par löjliga 19-åriga pojkvaskrar. Våldtäkt finns det också ett samband med, men där snarare att hela studentens alkoholkultur leder till fler våldtäkter än att banderollens (otrevliga) text skulle promota våldtäkter.

Medlem

Jag håller med föregående talare om att det här knappast har någon koppling till våldtäkt. Jag tyckte inte det var speciellt roligt men heller inte något allvarligt. Varje år finns det banderoller med referenser till knark, sex och allt annat som vissa människor måste skrika högt om i sociala medier.

Medlem

Omoget beteende o kvinnoförnedrande men thats it.

Vet själv att våran klass hade en tshirt med en kvinna som blev avrättad i elektriska stolen som var ritad och tryckt av en i klassen som var ett bildgeni.

Tyckte personligen det var pinsamt ,men man hade den på sig 1-2ggr vid avslutningen idag vill man ju helst glömma att den existerande t-shirten och jag slängde den för många år sen.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Som nämnt redan: "vältäktskultur" är det knappats, snarare frågan om "raggarkultur".

Hur som helst både korkat och omoget. Dom som satte upp det förstår nog inte vad som är Ok att säga till kompisarna men inte är Ok att skriva på en banderoll som alla kan se.

Skrivet av Lepr:

Jo det är väl en negativ trend när folk blir mer politiskt extrema åt båda håll.

Snart ingen kvar i mitten... vart tog det sunda förnuftet vägen?

Varje gång som jag försöker prata om sunt förnuft så blir jag anklagad av högern av att vara en jäkla vänsterskit som skall "kliva ned från min häst" och samtidigt anklagad av vänstern för att vara "någon slags rasse/nasse eller annan extrem högergrupp som saknar känslor och solidaritet". Så det är nog ganksa dött lopp, bara att bita ihop och kämpa. Snart kanske folk fattar att det måste finnas rim och rison och en slags medelväg. Aja, nu blev det off topic...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Annars så tycker jag den svenska alkoholkulturen är värre, att det skall supas en jävla massa hela tiden. Ta dessa stundentflak i närheten av där jag bor som exempel:

Nedre bilden anspelar både på alkohol och sex, men verkar som om det är helt Ok. Där är det i alla fall både killar och tjejjer på flaket, om nu det spelar någon roll.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Våldtäktskultur är från första början ett mycket underligt ord, enligt mig. Det skulle antyda på att den svenska kulturen (vad det nu än är) innehar någon sorts konsensus att våldtäkt är en naturlig del av vårt samhälle... och det skulle jag våga säga att ingen i Sverige tycker.

Byggstudenternas "skämt" må vara osmakligt och tyda på en bristande kvinno- och människosyn alt. rent dålig humor, men att deras text på något sätt hör samman med våldtäkt har jag ytterst svårt att tro.

Studenten för med sig många fler problem av större uppmärksamhetsvärde än att skoltrötta, hormonstinna tonåringar tar sin s.k. humor för långt på vita lakan och plakat.

Inaktiv
Skrivet av Xzander:

Våldtäktskultur är från första början ett mycket underligt ord, enligt mig. Det skulle antyda på att den svenska kulturen (vad det nu än är) innehar någon sorts konsensus att våldtäkt är en naturlig del av vårt samhälle... och det skulle jag våga säga att ingen i Sverige tycker.

Byggstudenternas "skämt" må vara osmakligt och tyda på en bristande kvinno- och människosyn alt. rent dålig humor, men att deras text på något sätt hör samman med våldtäkt har jag ytterst svårt att tro.

Studenten för med sig många fler problem av större uppmärksamhetsvärde än att skoltrötta, hormonstinna tonåringar tar sin s.k. humor för långt på vita lakan och plakat.

Håller med. Hur kan människor tala om att det finns en våldtäktskultur när våldtäkt är det VÄRSTA och mest fördömmande brottet mot en människa efter mord. Blir någon anklagad för våldtäkt så fördömmer samhället personen så oerhört grovt att de får gå under jorden i princip.

Moderator | Testpilot

Det enda som hände under min färd med ett sådant fordon var ett en kille från min klass drog ut snoppen och urinerade på allt vi gjorde förbi under cirka 10 sekunder.

Still makes me laugh.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar