Vad är en flagga?

Medlem
Vad är en flagga?

På sista tiden har det uppstått mycket diskussion om nationalstaten, Sverige som land, gränser och den svenska flaggan.

Men vad betyder då den svenska flaggan? Det beror nog mycket på vem du frågar. För många är den en smått medeltida symbol för vår nation. För andra är den en symbol som inte är något gott alls, utan bara en förlegad skada. För somliga, ett politiskt vapen.

För mig är den svenska flaggan en symbol, som representerar landet, men inte politiskt. Utan snarare i våra hjärtan, i vår åsikt och på ett mer känslomässigt plan. Även om någon invaderar ,avsätter hela svenska regeringen och säger att vi inte får vara Sverige som nation längre, kommer jag fortfarande att respektera den svenska flaggan. Varför?

För att flaggan för mig representerar våra marker, våran självständighet och vår rätt till att existera som land. Det är med flaggan vi visar vilka vi är. Och det är här somliga väljer att använda flaggan som vapen, till exempel rasister. Man använder då flaggan för att representera de som "har rätten att bo i Sverige". Det ogillar jag skarpt, då flaggan ska symbolisera landet utan hänsyn till politik. Man kan argumentera för att detta inte stämmer då till exempel USA har alla sina stater representerade på flaggan, och således har den en politisk vikt. Men samtidigt består flaggan genom regeringsskiften, politisk tumult, och så vidare.

Men som alltid finns det undantag. Jag är dock inte här för att diskutera dessa. Utan det jag vill säga är min åsikt, vilken är att det är fel att använda flaggan som ett politiskt vapen, eller att bränna den som en protest. Brända flaggor är en symbol av hat och avsky. Att bränna den svenska flaggan visar detta mot Sverige. Även om man inte håller med politiska åsikter eller liknande, är hat en känsla inte många upplever i sammanhanget. Hat är en mycket stark känsla och ett ord som överanvänds kraftigt.

Den enda gången det i min mening är okej att bränna en flagga (Oavsett nation) är när den bör destrueras på grund av slitage. Man bränner då flaggan (Men absolut inte på offentlig plats) för att den inte ska ligga i smutsen på en soptipp eller liknande. Detta är också enda gången det är lagligt att bränna en flagga.

Därför bär jag flaggan, utöver det krav som finns, som synes nedan. Det handlar inte om att jag är politiskt engagerad eller att jag älskar Moderaterna (Usch, heuheu), utan att jag är stolt över det land jag bor i. Jag trivs i norden, och vill därför att flaggan som representerar det jag älskar ska behandlas med respekt. Likaså ska andra länders flaggor.

Every man has a passion for a flag. It may not be his home nations flag, but some flag is devoted half of his heartbeats

Om du kommenterar, snälla var respektfull

#blogg


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Vad är en flagga?

Att bränna flaggan är det korrekta sättet att hantera den när den blivit solblekt.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Att bränna flaggan är det korrekta sättet att hantera den när den blivit solblekt.

Jepp, som jag skrev så är det endast lagligt när den ska destrueras.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Svenska flaggan är mitt lands historia och mitt ursprung den säger vad jag är. Den är också opolitisk enligt mig.

Korset står för att vi är ett kristet land. Men det känns inte som att det stämmer i dag (nej jag är inte kristen och ingen anhängare av SD) tycker att marinens flagga med blå bakgrund och tre kronor i guld ger en bättre bild av Sverige i dag.
Men det är bara krigsmakten/marinen som har rätt att använda den tyvärr.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Hm, du har fasen rätt. Jag skulle inte vilja att vi bytte, men du har rätt i det du säger.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av chopper:

Svenska flaggan är mitt lands historia och mitt ursprung den säger vad jag är. Den är också opolitisk enligt mig.

Korset står för att vi är ett kristet land. Men det känns inte som att det stämmer i dag (nej jag är inte kristen och ingen anhängare av SD) tycker att marinens flagga med blå bakgrund och tre kronor i guld ger en bättre bild av Sverige i dag.
Men det är bara krigsmakten/marinen som har rätt att använda den tyvärr. Tre tungad.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Ser inget konstigt att man har den på sina kläder eller whatnot,

Som du säger när den används i politiskt syfte som det går snett.

För mig är flaggan bara en symbol för sverige inget mer.

Men det tror jag har att göra med att nationaldagen från början inte var en röd dag och vi hade inget större firande av den.

Inte ens dom äldre bryr sig i nån större räckvid man kanske hissar en flagga om man har en man det är typ allt kanske äter lite sjusst käk den dagen.

Vi har inga händelser i sverige i modern tid ah 1900talet och framåt som svetsats oss samman som ex norges frihet från oss eller länder som firara andra världskrigets slut pgr av ockupation.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det är kanske sant att vi haft det lite för bra.

Min gammelfarfar firade alltid flaggan med stor pompa och ståt när det blev nationaldag, men också vid många andra högtider och tillfällen. Han var av den gamla skolan, t.ex kratta grusgången när folk kom på besök. "Det var bättre förr"?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av chopper:

Svenska flaggan är mitt lands historia och mitt ursprung den säger vad jag är. Den är också opolitisk enligt mig.

Korset står för att vi är ett kristet land. Men det känns inte som att det stämmer i dag (nej jag är inte kristen och ingen anhängare av SD) tycker att marinens flagga med blå bakgrund och tre kronor i guld ger en bättre bild av Sverige i dag.
Men det är bara krigsmakten/marinen som har rätt att använda den tyvärr.

Samtidigt så är det Nordiska korset en symbol som visar vår historia och sammanhållenhet vid vår lilla del av världen. Jag ser korset på flaggan mer som en symbol för Norden än för kristendomen.

1
Skriv svar