Segar sämre hårddisk ner datorn?

Medlem
Segar sämre hårddisk ner datorn?

Sitter med en Western Digital Caviar Blue WD10EZEX 1TB i min dator, men tänkte slänga in en Kingston SSDNow V300 SV300S37A 120GB som windowsdisk, och samtidigt utöka med en Seagate Barracuda ST3000DM001 3TB och kanske en WD Caviar Green WD10EAVS 8MB 1TB.

Problemet är att jag har blivit tillsagd att en långsammare disk med lägre cache i datorn segar ner dom andra diskarna till samma hastighet, men om det skulle stämma så skulle väl knappast någon använda en ssd och en hdd?

Jag tänkte att seagate disken inte borde vara något problem, då den borde vara ungefär lika snabb som min nuvarande, och med lika stor cache, men skulle wd green disken sega ner nåt?

Tack på förhand från en helt utan koll på hur en dator egentligen fungerar ^^

Medlem
Skrivet av borotroth:

Problemet är att jag har blivit tillsagd att en långsammare disk med lägre cache i datorn segar ner dom andra diskarna till samma hastighet, men om det skulle stämma så skulle väl knappast någon använda en ssd och en hdd?

Diskarna jobbar inte tillsammans så allt du startar från din SSD kommer starta snabbt och allt du startar från din HDD kommer starta söligt.

Om man ser på det rent logiskt finns det ingen orsak varför en sölig disk i datorn skulle söla ner din SSD om nu inte disken är trasig.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Om du installerar alla program på din SSD och använder HDDn som lagringsdisk så segar det inte ner något. Om du däremot installerar ett program på den långsamma disken så kommer det programmet naturligtvis att ladda långsammare. Pratar vi spel så hör de hemma på SSDn eftersom de laddar mycket data när du läser in banor och mellansekvenser mm.

Och stor cache är inte alltid synonymt med hög hastighet, det finns andra faktorer som påverkar diskprestandan i mycket högre grad.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Om du installerar alla program på din SSD och använder HDDn som lagringsdisk så segar det inte ner något. Om du däremot installerar ett program på den långsamma disken så kommer det programmet naturligtvis att ladda långsammare. Pratar vi spel så hör de hemma på SSDn eftersom de laddar mycket data när du läser in banor och mellansekvenser mm.

Och stor cache är inte alltid synonymt med hög hastighet, det finns andra faktorer som påverkar diskprestandan i mycket högre grad.

Beror på spelet. League of Legends tex. laddar inte snabbare än den söligaste i gruppen och polackerna har 20 år gamla datorer och använder floppy disks.
Där är det onödigt att köra från SSD.

Spel som World of Warcraft som läser in resurser under spelets gång så tjänar man några fps i folktäta områden som städerna. Hjälper dock inget i stunder där det behövs som stora raids eller i PvP zerg.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bennii:

Om du installerar alla program på din SSD och använder HDDn som lagringsdisk så segar det inte ner något. Om du däremot installerar ett program på den långsamma disken så kommer det programmet naturligtvis att ladda långsammare. Pratar vi spel så hör de hemma på SSDn eftersom de laddar mycket data när du läser in banor och mellansekvenser mm.

Och stor cache är inte alltid synonymt med hög hastighet, det finns andra faktorer som påverkar diskprestandan i mycket högre grad.

Beror på spelet. League of Legends tex. laddar inte snabbare än den söligaste i gruppen och polackerna har 20 år gamla datorer och använder floppy disks.
Där är det onödigt att köra från SSD.

Spel som World of Warcraft som läser in resurser under spelets gång så tjänar man några fps i folktäta områden som städerna. Hjälper dock inget i stunder där det behövs som stora raids eller i PvP zerg.

Alla regler har undantag. Men generellt så mår spel bra av att ligga på en snabb disk. Sällan i form av bättre FPS utan i form av snabbare laddningstider och liknande fördelar.

Spelar du på nätet så är du naturligtvis begränsad av andra och kan få sitta och vänta en stund innan alla är redo att börja spela.

Medlem

Det viktigaste av allt är, se till att processorn har tillräckligt med "gryn" helst havre. Det finns alternativ att köpa i hälsokostbutiken, men grynen som finns på en vanlig livsmedelsbutik gör susen. Sist men inte minst, byt ut hårddisken/hårddiskarna mot hårdbröd istället, men se till att det finns minst 80% kostfibrer.

Alltid kul när man kan hjälpa till!

Hoppas du blev något klokare nu.

Lycka till!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

I korthet: Hårddiskar arbetar oberoende av varandra (så länge du inte har RAID), så en långsam hårddisk kommer inte att påverka de andra diskarna i avseende att de skulle på något vis synka med varandra.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Det viktigaste av allt är, se till att processorn har tillräckligt med "gryn" helst havre. Det finns alternativ att köpa i hälsokostbutiken, men grynen som finns på en vanlig livsmedelsbutik gör susen. Sist men inte minst, byt ut hårddisken/hårddiskarna mot hårdbröd istället, men se till att det finns minst 80% kostfibrer.

Alltid kul när man kan hjälpa till!

Hoppas du blev något klokare nu.

Lycka till!

Är du säker på att du skrev rätt adress i adressfältet? Det här är fz.se inte iform.se

Medlem
Skrivet av borotroth:

Sitter med en Western Digital Caviar Blue WD10EZEX 1TB i min dator, men tänkte slänga in en Kingston SSDNow V300 SV300S37A 120GB som windowsdisk, och samtidigt utöka med en Seagate Barracuda ST3000DM001 3TB och kanske en WD Caviar Green WD10EAVS 8MB 1TB.

Problemet är att jag har blivit tillsagd att en långsammare disk med lägre cache i datorn segar ner dom andra diskarna till samma hastighet, men om det skulle stämma så skulle väl knappast någon använda en ssd och en hdd?

Jag tänkte att seagate disken inte borde vara något problem, då den borde vara ungefär lika snabb som min nuvarande, och med lika stor cache, men skulle wd green disken sega ner nåt?

Tack på förhand från en helt utan koll på hur en dator egentligen fungerar ^^

VARNING !!! Köp inte en Kingston SSD, de har gjort en fuling och nedgraderat hårdvaran på kretsarna något brutalt. Den är långt ifrån värd de priset de begär för den nu. Hoppas du inte hunnit köpa den skiten.

http://www.nordichardware.se/SSD/HDD/kingston-lurar-ssd-konsu...


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Tvärtom, de optimerar inte datorn.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tack för alla svar, var ju lite som jag misstänkte då att det inte skulle vara något problem ^^

Skrivet av Ctrl:

VARNING !!! Köp inte en Kingston SSD, de har gjort en fuling och nedgraderat hårdvaran på kretsarna något brutalt. Den är långt ifrån värd de priset de begär för den nu. Hoppas du inte hunnit köpa den skiten.

http://www.nordichardware.se/SSD/HDD/kingston-lurar-ssd-konsu...

Tack för tipset ^^ Dock så är just dom diskarna valda för att jag har dom ligger här hemma, är ssdn så pass bra ändå att den är värd krånglet med att koppla in den alls eller bör jag fortsätta med hdd ett tag till?

1
Skriv svar