Gör Watch Dogs snyggare

Medlem
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sanazin:

Edit: Tål sägas att jag sitter på en i5 @ 4.3GHz samt 2x överklockade 670n med 2GB VRAM. Spelet är inte optimerad till PC för fem öre då Ubisoft inte har tagit hänsyn till den mängd VRAM som utgör normen för PC, utan har istället gått på den delade VRAM:en i PS4/XO. I 1080P kräver WD bokstavligen talat mer eller mindre en GPU med 2GB VRAM på de lägsta inställningarna för att det inte ska förekomma stuttering _alls_. Och så ska det inte vara....

Det är bra att utvecklingen på PC går framåt. Bättre att lägga mer krut på grafikkortet då minnet är många gånger snabbare än vanligt ram.
Att ett spel är bättre på nyttja ram än vram är motsatsen till optimering och orsaken att pc står och stampar tomt på fel ställe. Dags att sluta anpassa spelen efter tvåkärniga laptops och börja satsa på optimering till riktiga datorer anpassade för spel.

Nej, nej, nej. Nu blev det helt fel här, har du ens läst det jag skriver? Ingen påstår att något behöver utnyttja RAM istället för VRAM för att få kallas optimerat. Hela problematiken kring Watch Dogs prestanda på PC bygger på att utveckligen _inte_ har gått framåt, alls. Jag får känslan av att du har 'sovit under en sten' och fullkomligen ignorerar de hundratals, tusentals inlägg på neogaf, guru3d, nvidia's forum och hos Ubisoft själva angående Watch Dogs prestanda på PC.

Att ett spel, som i all ärlighetens namn inte ser speciellt bra ut, kräver 2GB VRAM för lägsta inställningarna är INTE utveckling. Jösses kära vän.
Ubisoft har själva på Twitter nämnt att anledningen till att PC versionen av Watch Dogs kräver så löjligt mycket VRAM (Ja, i onödan) är på grund av att de har utgått efter hur VRAM är tilldelat hos XO/PS4, det vill säga delat VRAM/RAM där PS4 sitter på 8GB. Det finns inte på världskartan när det gäller PC.

I praktiken så innebär detta att spelet inte är optimerat för hur PC hårdvara ser ut idag, inte imorgon eller om 3 år, utan idag. De har helt enkelt tagit det enkla utvägen och mer eller mindre fokuserat på XO/PS4 när de porterat spelet till PC. Och ja, spelet är dessvärre en portering då det är tydligt vad som sätter gränserna.
Att exempelvis en GTX 690 med rejält mycket bättre prestanda än alla andra single-GPU grafikkort inte klarar av att driva runt Watch Dogs endast, och endast på grund av för "låg" VRAM tyder på dålig optimering. Att vrida runt det hela och tro att det är något bra och påstå att man "äntligen" har börjat optimera spel för kraftfulla datorer är som att stå och ljuga för sig själv.

tl;dr: Att ett spel kräver löjligt mycket resurser helt i onödan innebär ->inte<- att det är optimerat för kraftfulla datorer, det innebär att spelet ->inte är optimerat för fem öre.

Ok då går vi tillbaka historiskt till tiden innan 3D acceleratorer.

Alla spelen var "optimerade" för system med CPU som skötte i stort sett allt. Snabbare CPU = bättre flyt i spel.

Men sedan kom 3D acceleratorer och gjorde att spel som Quake flöt mycket bättre. Då flyttade man över belastningen på 3D acceleratorerna från CPUn. Det är utveckling!
Idag har alla grafikkort 3D acceleratorer så man slipper köpa en sån för att komplettera grafikkortet. Det är utveckling!

Nu med nya konsolerna har man valt att använda VRAM istället för RAM för att det är bättre när man beräknar fysik, grafik eller paralella beräkningar. Det är utveckling!

Nu har dom optimerat spelmotorn att använda sig effektivt av VRAM för att få ut så mycket prestanda som möjligt av next gen konsoler så har dom valt att inte göra om hela spelmotorn till PC, utan kräver att spelarna till PC har grafikkort med mycket vram för att kunna nyttja spelmotorn bättre.

Vi är vid samma vägskäl som vid tiden vi gick från CPU till 3D acceleratorer. Att använda VRAM till spel är mycket bättre än att använda RAM precis som 3D acceleratorer var bättre för grafik än CPUn var på 3DFXs tid.

Man kan säga att Quake var dåligt optimerat för majoriteten satt på en 486 eller P100 och fick 40fps medans tuffa killarna satt på ett Voodoo.

Nej, åter igen Nej. Så himla mycket ordbaj*ande från din sida. Orkar tyvärr inte =/ Du får leta reda upp allt gällandes Watch Dogs och dess prestandaproblematik på egen hand men när det gäller dina personliga åsikter angående Ubisoft, Watch Dogs och den spelmotorn som används så är du helt ute och cyklar och talar i på tok för generella termer för att det ens ska kunna appliceras i en diskussion om ämnet. Mer offtopic än detta får man leta efter. Du får citera mig men förvänta dig inget svar på något form av ordbaj*andet.

Edit: Aha, där ser man. 2158 inlägg på ca 2 år med rappakalja som innehåll. Japp, citera mig inte mer tack. Har du några invändningar kan du ta det i ett personligt meddelande.

Tror det är åt andra hållet. Så fort du saknar argument börjar du med flamebait.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Devildoll:
Skrivet av MEG:

Jag har ingen aning om hur lätt eller svårt det är, jag gissar att det är svårt och jag hoppas att det går bra för killen för han verkar duktig.

Han har själv sagt att han är nybörjare,
Han letade efter grafikmods till spelet, hittade inga, och beslöt sig för att pilla lite i filerna själv.
Det är inga direkt avancerade saker han gör.
Dock är det mer än vad utvecklarna lyckats/haft tid med.

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sanazin:

Edit: Tål sägas att jag sitter på en i5 @ 4.3GHz samt 2x överklockade 670n med 2GB VRAM. Spelet är inte optimerad till PC för fem öre då Ubisoft inte har tagit hänsyn till den mängd VRAM som utgör normen för PC, utan har istället gått på den delade VRAM:en i PS4/XO. I 1080P kräver WD bokstavligen talat mer eller mindre en GPU med 2GB VRAM på de lägsta inställningarna för att det inte ska förekomma stuttering _alls_. Och så ska det inte vara....

Det är bra att utvecklingen på PC går framåt. Bättre att lägga mer krut på grafikkortet då minnet är många gånger snabbare än vanligt ram.
Att ett spel är bättre på nyttja ram än vram är motsatsen till optimering och orsaken att pc står och stampar tomt på fel ställe. Dags att sluta anpassa spelen efter tvåkärniga laptops och börja satsa på optimering till riktiga datorer anpassade för spel.

Nej, nej, nej. Nu blev det helt fel här, har du ens läst det jag skriver? Ingen påstår att något behöver utnyttja RAM istället för VRAM för att få kallas optimerat. Hela problematiken kring Watch Dogs prestanda på PC bygger på att utveckligen _inte_ har gått framåt, alls. Jag får känslan av att du har 'sovit under en sten' och fullkomligen ignorerar de hundratals, tusentals inlägg på neogaf, guru3d, nvidia's forum och hos Ubisoft själva angående Watch Dogs prestanda på PC.

Att ett spel, som i all ärlighetens namn inte ser speciellt bra ut, kräver 2GB VRAM för lägsta inställningarna är INTE utveckling. Jösses kära vän.
Ubisoft har själva på Twitter nämnt att anledningen till att PC versionen av Watch Dogs kräver så löjligt mycket VRAM (Ja, i onödan) är på grund av att de har utgått efter hur VRAM är tilldelat hos XO/PS4, det vill säga delat VRAM/RAM där PS4 sitter på 8GB. Det finns inte på världskartan när det gäller PC.

I praktiken så innebär detta att spelet inte är optimerat för hur PC hårdvara ser ut idag, inte imorgon eller om 3 år, utan idag. De har helt enkelt tagit det enkla utvägen och mer eller mindre fokuserat på XO/PS4 när de porterat spelet till PC. Och ja, spelet är dessvärre en portering då det är tydligt vad som sätter gränserna.
Att exempelvis en GTX 690 med rejält mycket bättre prestanda än alla andra single-GPU grafikkort inte klarar av att driva runt Watch Dogs endast, och endast på grund av för "låg" VRAM tyder på dålig optimering. Att vrida runt det hela och tro att det är något bra och påstå att man "äntligen" har börjat optimera spel för kraftfulla datorer är som att stå och ljuga för sig själv.

tl;dr: Att ett spel kräver löjligt mycket resurser helt i onödan innebär ->inte<- att det är optimerat för kraftfulla datorer, det innebär att spelet ->inte är optimerat för fem öre.

Ok då går vi tillbaka historiskt till tiden innan 3D acceleratorer.

Alla spelen var "optimerade" för system med CPU som skötte i stort sett allt. Snabbare CPU = bättre flyt i spel.

Men sedan kom 3D acceleratorer och gjorde att spel som Quake flöt mycket bättre. Då flyttade man över belastningen på 3D acceleratorerna från CPUn. Det är utveckling!
Idag har alla grafikkort 3D acceleratorer så man slipper köpa en sån för att komplettera grafikkortet. Det är utveckling!

Nu med nya konsolerna har man valt att använda VRAM istället för RAM för att det är bättre när man beräknar fysik, grafik eller paralella beräkningar. Det är utveckling!

Nu har dom optimerat spelmotorn att använda sig effektivt av VRAM för att få ut så mycket prestanda som möjligt av next gen konsoler så har dom valt att inte göra om hela spelmotorn till PC, utan kräver att spelarna till PC har grafikkort med mycket vram för att kunna nyttja spelmotorn bättre.

Vi är vid samma vägskäl som vid tiden vi gick från CPU till 3D acceleratorer. Att använda VRAM till spel är mycket bättre än att använda RAM precis som 3D acceleratorer var bättre för grafik än CPUn var på 3DFXs tid.

Man kan säga att Quake var dåligt optimerat för majoriteten satt på en 486 eller P100 och fick 40fps medans tuffa killarna satt på ett Voodoo.

Det korkade med Watch dogs är att det laddar in alla texturer två gånger.

Onödigt. ineffektivt, möjligtvis enkelt lösning på konsollproblem.

Delar av ubisoft är sämst helt enkelt.

Ni kommer väl ihåg AC brotherhood?
Deras motor är så kass, att för att kunna streama in assets tillräckligt snabbt för vad som krävs vid farten av en hästs sprint, behövs SSD's

https://www.youtube.com/embed/fwfuiOno3Vg

Ubisoft är inte kända för att ge pc spelare kärlek. Men att dom valt att använda vram istället för ram för att mata gpun är en utveckling åt rätt håll. Sedan om ubisoft använder minnet på fel sätt är lite galet.

Texturer naturligtvis som läses in två gånger låter åt helvete fel om nu inte det används på olika sätt som tex lägre upplösning av texturer på längre avstånd.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Devildoll:

Det korkade med Watch dogs är att det laddar in alla texturer två gånger.

Onödigt. ineffektivt, möjligtvis enkelt lösning på konsollproblem.

Delar av ubisoft är sämst helt enkelt.

Ni kommer väl ihåg AC brotherhood?
Deras motor är så kass, att för att kunna streama in assets tillräckligt snabbt för vad som krävs vid farten av en hästs sprint, behövs SSD's

+1 på detta. Det är otroligt ineffektivt, åtminstone när man sätter sig in i hur en modern PC fungerar och var det i själva verket finns prestanda att hämta. Man blir förvånad över hur vissa här (som dock tycks vara ensamma om det i tråden) har fått för sig att detta tyder på att PC utvecklingen går framåt, när det i själva verket är det motsatta.

Skrivet av marcus8958:

svammel

Men snälla. Har du svårigheter med svenskan? Verkar då tydligt var alla 2000+ inlägg kommer från, speciellt med tanke på dubbel-post, big NO på det. Jag kan tyvärr inte göra din hemläxa.

Medlem
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av Devildoll:

Det korkade med Watch dogs är att det laddar in alla texturer två gånger.

Onödigt. ineffektivt, möjligtvis enkelt lösning på konsollproblem.

Delar av ubisoft är sämst helt enkelt.

Ni kommer väl ihåg AC brotherhood?
Deras motor är så kass, att för att kunna streama in assets tillräckligt snabbt för vad som krävs vid farten av en hästs sprint, behövs SSD's

+1 på detta. Det är otroligt ineffektivt, åtminstone när man sätter sig in i hur en modern PC fungerar och var det i själva verket finns prestanda att hämta. Man blir förvånad över hur vissa här (som dock tycks vara ensamma om det i tråden) har fått för sig att detta tyder på att PC utvecklingen går framåt, när det i själva verket är det motsatta.

Skrivet av marcus8958:

svammel

Men snälla. Har du svårigheter med svenskan? Verkar då tydligt var alla 2000+ inlägg kommer från, speciellt med tanke på dubbel-post, big NO på det. Jag kan tyvärr inte göra din hemläxa.

Trodde du inte skulle svara på inlägg. Ändå fortsätter du med onödiga inlägg och påhopp i klass med aftonbladets spelavdelning.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

mer svammel

Kära någon. Har du problem med att förstå det andra skriver? Försök att förstå att du i mina ögon sitter och trollar och att jag varken har lust eller ork att sitta och diskutera med någon som uppenbarligen inte kan ta till sig något. Du sitter och svamlar och förstör både tråden och ens humör, så tag och väx upp.
Använd meddelandefunktionen om du har invändningar. I övrigt ligger du på trollnivå för tillfället men det är väl ingen nyhet om man kikar på dina andra inlägg på forumet.

Edit: Varför citerar jag ens dig? Nu kommer du väl att citera denna meddelande igen och svamla på som vanligt. -_-

Medlem
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:

mer svammel

Kära någon. Har du problem med att förstå det andra skriver? Försök att förstå att du i mina ögon sitter och troller och att jag varken har lust eller ork att sitta och diskutera med någon som uppenbarligen inte kan ta till sig något. Du sitter och svamlar och förstör både tråden och ens humör, så tag och väx upp.
Använd meddelandefunktionen om du har invändningar. I övrigt ligger du på trollnivå för tillfället men det är väl ingen nyhet om man kikar på dina andra inlägg på forumet.

Edit: Varför citerar jag ens dig? Nu kommer du väl att citera denna meddelande igen och svamla på som vanligt. -_-

Man kan säga sin åsikt utan att göra personliga påhopp. Just sayin'

Medlem
Skrivet av JOnnegrym:

Man kan säga sin åsikt utan att göra personliga påhopp. Just sayin'

Definitivt, inga konstigheter med det. Men att behöva säga det gång på gång, utan att det går fram till mottagaren, är något otroligt tröttsamt.

Medlem
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:

mer svammel

Kära någon. Har du problem med att förstå det andra skriver? Försök att förstå att du i mina ögon sitter och trollar och att jag varken har lust eller ork att sitta och diskutera med någon som uppenbarligen inte kan ta till sig något. Du sitter och svamlar och förstör både tråden och ens humör, så tag och väx upp.
Använd meddelandefunktionen om du har invändningar. I övrigt ligger du på trollnivå för tillfället men det är väl ingen nyhet om man kikar på dina andra inlägg på forumet.

Edit: Varför citerar jag ens dig? Nu kommer du väl att citera denna meddelande igen och svamla på som vanligt. -_-

Du gång på gång använder påhopp i brist på argument. Om du gillar att förolämpa personer istället för skriva vettiga inlägg varför väljer du inte forum som passar bättre?

Tycker du att dina inlägg anses vara mogna? Tycker du det är moget att vända sig till påhopp gång på gång?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Oavbrutet svammel

Varför blir jag förvånad... ? Att nämna faktum angående hur du beter dig med en önskemål & vilja att avsluta denna onödiga diskussion kan knappast kallas påhopp, hur du än vänder och vrider på detta.
Åter igen, använd meddelandefunktionen istället för att fortsätta med ditt svammel. Då har man åtminstone en chans att ignorera det hela.

Medlem
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:

Oavbrutet svammel

Varför blir jag förvånad... ? Att nämna faktum angående hur du beter dig med en önskemål & vilja att avsluta denna onödiga diskussion kan knappast kallas påhopp, hur du än vänder och vrider på detta.
Åter igen, använd meddelandefunktionen istället för att fortsätta med ditt svammel. Då har man åtminstone en chans att ignorera det hela.

Vad är det om inte påhopp? Om jag skulle sjunka till din nivå istället för att föra fram ett vettigt argument skulle fz likna aftonbladet och jag tror rätt många inte trivs i ett forum där man lägger fokus på påhopp.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

mera svammel

Du verkar ha svårt för att förstå vad meddelandefunktionen är till för, eller? Det finns en gräns på hur mycket man kan svamla fram och tillbaka =/ Det räcker med trollandet nu, du har fått dina x antal inlägg för dagen på FZ. Det blir inte mer hjärndött och offtopic än såhär...

Edit: Föreslår att du för tredje (eller fjärde, femte? Vem håller räkningen?) fortsätter med denna hysteri i en meddelande istället. Innan tråden rensas på all detta skräp och både du och jag får en varning.

Medlem

Att ni bara orkar.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:

mera svammel

Du verkar ha svårt för att förstå vad meddelandefunktionen är till för, eller? Det finns en gräns på hur mycket man kan svamla fram och tillbaka =/ Det räcker med trollandet nu, du har fått dina x antal inlägg för dagen på FZ. Det blir inte mer hjärndött och offtopic än såhär...

Edit: Föreslår att du för tredje (eller fjärde, femte? Vem håller räkningen?) fortsätter med denna hysteri i en meddelande istället. Innan tråden rensas på all detta skräp och både du och jag får en varning.

Jag skrev ett inlägg som passade in i tråden som kritiserade ditt inlägg och hur du tycker det är bättre att använda ram istället för vram på datorer.
Du svarade med påhopp och omogna inlägg vilket är helt offtopic. Du kanske ska se över dina inlägg och komma med argument istället för förolämpningar och återgå till trådens ursprungliga diskussion.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

ännu mer svammel

Det här är inte klokt, verkar inte bli slut på all svammel och ordbaj*ande. Nästan komiskt, någon behöver växa upp en aning. Verkar som att det gäller att undvika direkta frågor med frågetecken för att inte trigga igång trollet.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:

mera svammel

Du verkar ha svårt för att förstå vad meddelandefunktionen är till för, eller? Det finns en gräns på hur mycket man kan svamla fram och tillbaka =/ Det räcker med trollandet nu, du har fått dina x antal inlägg för dagen på FZ. Det blir inte mer hjärndött och offtopic än såhär...

Edit: Föreslår att du för tredje (eller fjärde, femte? Vem håller räkningen?) fortsätter med denna hysteri i en meddelande istället. Innan tråden rensas på all detta skräp och både du och jag får en varning.

Jag skrev ett inlägg som passade in i tråden som kritiserade ditt inlägg och hur du tycker det är bättre att använda ram istället för vram på datorer.
Du svarade med påhopp och omogna inlägg vilket är helt offtopic. Du kanske ska se över dina inlägg och komma med argument istället för förolämpningar och återgå till trådens ursprungliga diskussion.

Xbone har inte mycket VRAM och är byggd mer som en PC till skillnad från PS4 där VRAM är även dess RAM minnen. Ger hög bandbredd men måste fortfarande jobba ihop med en lågpresterande CPU. Xbone har även en ganska klen GPU och eftersom tillverkningskostnaderna drar iväg om man jobbar för mycket på de olika formaten så får vi liknande utseende och prestanda på allt. Tekniskt sett så har konsolerna ingen som helst chans mot en bättre PC.

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:

mera svammel

Du verkar ha svårt för att förstå vad meddelandefunktionen är till för, eller? Det finns en gräns på hur mycket man kan svamla fram och tillbaka =/ Det räcker med trollandet nu, du har fått dina x antal inlägg för dagen på FZ. Det blir inte mer hjärndött och offtopic än såhär...

Edit: Föreslår att du för tredje (eller fjärde, femte? Vem håller räkningen?) fortsätter med denna hysteri i en meddelande istället. Innan tråden rensas på all detta skräp och både du och jag får en varning.

Jag skrev ett inlägg som passade in i tråden som kritiserade ditt inlägg och hur du tycker det är bättre att använda ram istället för vram på datorer.
Du svarade med påhopp och omogna inlägg vilket är helt offtopic. Du kanske ska se över dina inlägg och komma med argument istället för förolämpningar och återgå till trådens ursprungliga diskussion.

Xbone har inte mycket VRAM och är byggd mer som en PC till skillnad från PS4 där VRAM är även dess RAM minnen. Ger hög bandbredd men måste fortfarande jobba ihop med en lågpresterande CPU. Xbone har även en ganska klen GPU och eftersom tillverkningskostnaderna drar iväg om man jobbar för mycket på de olika formaten så får vi liknande utseende och prestanda på allt. Tekniskt sett så har konsolerna ingen som helst chans mot en bättre PC.

De är byggda på nästan samma sätt, En cpu/gpu combo med delat minne.

bägge har 8 GB, varav jag är osäker på exakt hur mycket kan användas till spel på respektive plattform.

PÅ xboxen är minnet i form av DDR3, och playstationen har GDDR5.

det är inte en fråga om ram vs vram, utan en fråga om DDR3 vs GDDR5.

Medlem
Skrivet av Devildoll:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:

mera svammel

Du verkar ha svårt för att förstå vad meddelandefunktionen är till för, eller? Det finns en gräns på hur mycket man kan svamla fram och tillbaka =/ Det räcker med trollandet nu, du har fått dina x antal inlägg för dagen på FZ. Det blir inte mer hjärndött och offtopic än såhär...

Edit: Föreslår att du för tredje (eller fjärde, femte? Vem håller räkningen?) fortsätter med denna hysteri i en meddelande istället. Innan tråden rensas på all detta skräp och både du och jag får en varning.

Jag skrev ett inlägg som passade in i tråden som kritiserade ditt inlägg och hur du tycker det är bättre att använda ram istället för vram på datorer.
Du svarade med påhopp och omogna inlägg vilket är helt offtopic. Du kanske ska se över dina inlägg och komma med argument istället för förolämpningar och återgå till trådens ursprungliga diskussion.

Xbone har inte mycket VRAM och är byggd mer som en PC till skillnad från PS4 där VRAM är även dess RAM minnen. Ger hög bandbredd men måste fortfarande jobba ihop med en lågpresterande CPU. Xbone har även en ganska klen GPU och eftersom tillverkningskostnaderna drar iväg om man jobbar för mycket på de olika formaten så får vi liknande utseende och prestanda på allt. Tekniskt sett så har konsolerna ingen som helst chans mot en bättre PC.

De är byggda på nästan samma sätt, En cpu/gpu combo med delat minne.

bägge har 8 GB, varav jag är osäker på exakt hur mycket kan användas till spel på respektive plattform.

PÅ xboxen är minnet i form av DDR3, och playstationen har GDDR5.

det är inte en fråga om ram vs vram, utan en fråga om DDR3 vs GDDR5.

Ja, gjorde ett misstag. Xbone har inte delat minne. Dock så gör inte GDDR5 PS4 maskinen massivt mycket snabbare, det ger bättre bilduppdatering men i övrigt så kan man ha samma nivå av grafisk detaljgrad. Bägge har mycket svaga processorer. Det måste de ha för att hålla energiförbrukningen nere.

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Devildoll:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:

mera svammel

Du verkar ha svårt för att förstå vad meddelandefunktionen är till för, eller? Det finns en gräns på hur mycket man kan svamla fram och tillbaka =/ Det räcker med trollandet nu, du har fått dina x antal inlägg för dagen på FZ. Det blir inte mer hjärndött och offtopic än såhär...

Edit: Föreslår att du för tredje (eller fjärde, femte? Vem håller räkningen?) fortsätter med denna hysteri i en meddelande istället. Innan tråden rensas på all detta skräp och både du och jag får en varning.

Jag skrev ett inlägg som passade in i tråden som kritiserade ditt inlägg och hur du tycker det är bättre att använda ram istället för vram på datorer.
Du svarade med påhopp och omogna inlägg vilket är helt offtopic. Du kanske ska se över dina inlägg och komma med argument istället för förolämpningar och återgå till trådens ursprungliga diskussion.

Xbone har inte mycket VRAM och är byggd mer som en PC till skillnad från PS4 där VRAM är även dess RAM minnen. Ger hög bandbredd men måste fortfarande jobba ihop med en lågpresterande CPU. Xbone har även en ganska klen GPU och eftersom tillverkningskostnaderna drar iväg om man jobbar för mycket på de olika formaten så får vi liknande utseende och prestanda på allt. Tekniskt sett så har konsolerna ingen som helst chans mot en bättre PC.

De är byggda på nästan samma sätt, En cpu/gpu combo med delat minne.

bägge har 8 GB, varav jag är osäker på exakt hur mycket kan användas till spel på respektive plattform.

PÅ xboxen är minnet i form av DDR3, och playstationen har GDDR5.

det är inte en fråga om ram vs vram, utan en fråga om DDR3 vs GDDR5.

Ja, gjorde ett misstag. Xbone har inte delat minne. Dock så gör inte GDDR5 PS4 maskinen massivt mycket snabbare, det ger bättre bilduppdatering men i övrigt så kan man ha samma nivå av grafisk detaljgrad. Bägge har mycket svaga processorer. Det måste de ha för att hålla energiförbrukningen nere.

Jodå, Xboxen har enat minne, precis som playstation 4

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:

mera svammel

Du verkar ha svårt för att förstå vad meddelandefunktionen är till för, eller? Det finns en gräns på hur mycket man kan svamla fram och tillbaka =/ Det räcker med trollandet nu, du har fått dina x antal inlägg för dagen på FZ. Det blir inte mer hjärndött och offtopic än såhär...

Edit: Föreslår att du för tredje (eller fjärde, femte? Vem håller räkningen?) fortsätter med denna hysteri i en meddelande istället. Innan tråden rensas på all detta skräp och både du och jag får en varning.

Jag skrev ett inlägg som passade in i tråden som kritiserade ditt inlägg och hur du tycker det är bättre att använda ram istället för vram på datorer.
Du svarade med påhopp och omogna inlägg vilket är helt offtopic. Du kanske ska se över dina inlägg och komma med argument istället för förolämpningar och återgå till trådens ursprungliga diskussion.

Xbone har inte mycket VRAM och är byggd mer som en PC till skillnad från PS4 där VRAM är även dess RAM minnen. Ger hög bandbredd men måste fortfarande jobba ihop med en lågpresterande CPU. Xbone har även en ganska klen GPU och eftersom tillverkningskostnaderna drar iväg om man jobbar för mycket på de olika formaten så får vi liknande utseende och prestanda på allt. Tekniskt sett så har konsolerna ingen som helst chans mot en bättre PC.

En konsol kommer aldrig vara lika bra som en PC. Men hur dom valt att optimera spelet på används vram istället för ram för att jobba direkt med gpun är en smart lösning för att få ut så mycket som möjligt av den klena hårdvara som finns i konsoler.
Det är en utveckling som vi borde gå över till på pc sidan. Vi har redan nu för lite vram i våra system med tanke på att 4K är på intåg. Att Watch Dogs kräver 3gb vram för att fungera någorlunda är inget problem för en modern PC.

Sedan om nu pc versionen inte alls är som konsolversionen utan bara fyller vram med strunt så är det ett annat problem.

Jag ser dock fram emot att vi börjar optimera datorer bättre nu och låter spelutvecklarna jobba närmare hårdvaran med bättre api.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:

mera svammel

Du verkar ha svårt för att förstå vad meddelandefunktionen är till för, eller? Det finns en gräns på hur mycket man kan svamla fram och tillbaka =/ Det räcker med trollandet nu, du har fått dina x antal inlägg för dagen på FZ. Det blir inte mer hjärndött och offtopic än såhär...

Edit: Föreslår att du för tredje (eller fjärde, femte? Vem håller räkningen?) fortsätter med denna hysteri i en meddelande istället. Innan tråden rensas på all detta skräp och både du och jag får en varning.

Jag skrev ett inlägg som passade in i tråden som kritiserade ditt inlägg och hur du tycker det är bättre att använda ram istället för vram på datorer.
Du svarade med påhopp och omogna inlägg vilket är helt offtopic. Du kanske ska se över dina inlägg och komma med argument istället för förolämpningar och återgå till trådens ursprungliga diskussion.

Xbone har inte mycket VRAM och är byggd mer som en PC till skillnad från PS4 där VRAM är även dess RAM minnen. Ger hög bandbredd men måste fortfarande jobba ihop med en lågpresterande CPU. Xbone har även en ganska klen GPU och eftersom tillverkningskostnaderna drar iväg om man jobbar för mycket på de olika formaten så får vi liknande utseende och prestanda på allt. Tekniskt sett så har konsolerna ingen som helst chans mot en bättre PC.

En konsol kommer aldrig vara lika bra som en PC. Men hur dom valt att optimera spelet på används vram istället för ram för att jobba direkt med gpun är en smart lösning för att få ut så mycket som möjligt av den klena hårdvara som finns i konsoler.
Det är en utveckling som vi borde gå över till på pc sidan. Vi har redan nu för lite vram i våra system med tanke på att 4K är på intåg. Att Watch Dogs kräver 3gb vram för att fungera någorlunda är inget problem för en modern PC.

Sedan om nu pc versionen inte alls är som konsolversionen utan bara fyller vram med strunt så är det ett annat problem.

Jag ser dock fram emot att vi börjar optimera datorer bättre nu och låter spelutvecklarna jobba närmare hårdvaran med bättre api.

Jag håller med om att vi borde ha liknande lösningar inom datorer också, att RAM minnet och VRAM blir samma sak, detta skulle framför allt ge stora prestandaökningar till bärbara enheter. Däremot så ser jag inte behovet i att ha det till alla datorer. Dels så kommer snabbare grafikkort ha snabbare minnen än VRAM:et har på systemet och då är är det igen delning på RAM och VRAM.

Datorhårdvaran är tillräckligt bra dock, problemet ligger i att spelen utvecklas främst till konsolmarknaden eller för att passa så många olika enheter som möjligt. Klart det blir kompromisser.

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:

mera svammel

Du verkar ha svårt för att förstå vad meddelandefunktionen är till för, eller? Det finns en gräns på hur mycket man kan svamla fram och tillbaka =/ Det räcker med trollandet nu, du har fått dina x antal inlägg för dagen på FZ. Det blir inte mer hjärndött och offtopic än såhär...

Edit: Föreslår att du för tredje (eller fjärde, femte? Vem håller räkningen?) fortsätter med denna hysteri i en meddelande istället. Innan tråden rensas på all detta skräp och både du och jag får en varning.

Jag skrev ett inlägg som passade in i tråden som kritiserade ditt inlägg och hur du tycker det är bättre att använda ram istället för vram på datorer.
Du svarade med påhopp och omogna inlägg vilket är helt offtopic. Du kanske ska se över dina inlägg och komma med argument istället för förolämpningar och återgå till trådens ursprungliga diskussion.

Xbone har inte mycket VRAM och är byggd mer som en PC till skillnad från PS4 där VRAM är även dess RAM minnen. Ger hög bandbredd men måste fortfarande jobba ihop med en lågpresterande CPU. Xbone har även en ganska klen GPU och eftersom tillverkningskostnaderna drar iväg om man jobbar för mycket på de olika formaten så får vi liknande utseende och prestanda på allt. Tekniskt sett så har konsolerna ingen som helst chans mot en bättre PC.

En konsol kommer aldrig vara lika bra som en PC. Men hur dom valt att optimera spelet på används vram istället för ram för att jobba direkt med gpun är en smart lösning för att få ut så mycket som möjligt av den klena hårdvara som finns i konsoler.
Det är en utveckling som vi borde gå över till på pc sidan. Vi har redan nu för lite vram i våra system med tanke på att 4K är på intåg. Att Watch Dogs kräver 3gb vram för att fungera någorlunda är inget problem för en modern PC.

Sedan om nu pc versionen inte alls är som konsolversionen utan bara fyller vram med strunt så är det ett annat problem.

Jag ser dock fram emot att vi börjar optimera datorer bättre nu och låter spelutvecklarna jobba närmare hårdvaran med bättre api.

Jag håller med om att vi borde ha liknande lösningar inom datorer också, att RAM minnet och VRAM blir samma sak, detta skulle framför allt ge stora prestandaökningar till bärbara enheter. Däremot så ser jag inte behovet i att ha det till alla datorer. Dels så kommer snabbare grafikkort ha snabbare minnen än VRAM:et har på systemet och då är är det igen delning på RAM och VRAM.

Datorhårdvaran är tillräckligt bra dock, problemet ligger i att spelen utvecklas främst till konsolmarknaden eller för att passa så många olika enheter som möjligt. Klart det blir kompromisser.

Tycker inte vi ska köra på samma minne för ram används till det mesta. Men att spelen i framtiden optimeras till att använda mer vram istället för ram och nu när behovet ligger satsa mer på vram så vi kan gå över till 4k.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:

mera svammel

Du verkar ha svårt för att förstå vad meddelandefunktionen är till för, eller? Det finns en gräns på hur mycket man kan svamla fram och tillbaka =/ Det räcker med trollandet nu, du har fått dina x antal inlägg för dagen på FZ. Det blir inte mer hjärndött och offtopic än såhär...

Edit: Föreslår att du för tredje (eller fjärde, femte? Vem håller räkningen?) fortsätter med denna hysteri i en meddelande istället. Innan tråden rensas på all detta skräp och både du och jag får en varning.

Jag skrev ett inlägg som passade in i tråden som kritiserade ditt inlägg och hur du tycker det är bättre att använda ram istället för vram på datorer.
Du svarade med påhopp och omogna inlägg vilket är helt offtopic. Du kanske ska se över dina inlägg och komma med argument istället för förolämpningar och återgå till trådens ursprungliga diskussion.

Xbone har inte mycket VRAM och är byggd mer som en PC till skillnad från PS4 där VRAM är även dess RAM minnen. Ger hög bandbredd men måste fortfarande jobba ihop med en lågpresterande CPU. Xbone har även en ganska klen GPU och eftersom tillverkningskostnaderna drar iväg om man jobbar för mycket på de olika formaten så får vi liknande utseende och prestanda på allt. Tekniskt sett så har konsolerna ingen som helst chans mot en bättre PC.

En konsol kommer aldrig vara lika bra som en PC. Men hur dom valt att optimera spelet på används vram istället för ram för att jobba direkt med gpun är en smart lösning för att få ut så mycket som möjligt av den klena hårdvara som finns i konsoler.
Det är en utveckling som vi borde gå över till på pc sidan. Vi har redan nu för lite vram i våra system med tanke på att 4K är på intåg. Att Watch Dogs kräver 3gb vram för att fungera någorlunda är inget problem för en modern PC.

Sedan om nu pc versionen inte alls är som konsolversionen utan bara fyller vram med strunt så är det ett annat problem.

Jag ser dock fram emot att vi börjar optimera datorer bättre nu och låter spelutvecklarna jobba närmare hårdvaran med bättre api.

Jag håller med om att vi borde ha liknande lösningar inom datorer också, att RAM minnet och VRAM blir samma sak, detta skulle framför allt ge stora prestandaökningar till bärbara enheter. Däremot så ser jag inte behovet i att ha det till alla datorer. Dels så kommer snabbare grafikkort ha snabbare minnen än VRAM:et har på systemet och då är är det igen delning på RAM och VRAM.

Datorhårdvaran är tillräckligt bra dock, problemet ligger i att spelen utvecklas främst till konsolmarknaden eller för att passa så många olika enheter som möjligt. Klart det blir kompromisser.

Tycker inte vi ska köra på samma minne för ram används till det mesta. Men att spelen i framtiden optimeras till att använda mer vram istället för ram och nu när behovet ligger satsa mer på vram så vi kan gå över till 4k.

Enbart till VRAM räcker dock inte. Vi behöver rejält med snabbare hårdvara eftersom även dagens high-end kort strular med 4k. Det tar nog ett par år innan det blir OK.

123
Skriv svar