Fez-skaparen: "Youtubers är skyldiga mig pengar"

Robot
Fez-skaparen: "Youtubers är skyldiga mig pengar"

Phil Fish anser att de som streamar spel borde dela annonsintäkterna med utvecklarna.

#fez-2


Medlem
Fez-skaparen: "Youtubers är skyldiga mig pengar"

Ligger lite sanning i det han säger. Men samtidigt vill jag lova att alla dessa Let's Plays för det mesta resulterar i att fler faktiskt köper spelet (förutsatt att spelet faktiskt är bra).

Medlem

Jaha, det blir bara svårare och svårare att känna sympati för och respektera den här kretinen.
Nintendo kanske behöver ett kreativt geni helt utan verklighetsanknytning och jag som tycker jag saknar social förmåga...

Medlem

Snyggt sätt att förstöra sitt eget rykte på. Tycker verkligen inte att de som streamar spel ska betala till skaparna. Anledningen är att spels huvudsyfte är att spela dem vilket en person som ser en stream inte kan göra. Anledningen till att detta inte fungerar med musik och film är att musiks huvudsyfte är att lyssna på den vilket man kan göra via en stream och films huvudsyfte är att titta och lyssna på den vilket man kan göra via en stream.

Medlem

Om han ska ha en del av kakan (som redan delas upp mellan Google, mig och eventuellt ett MCN) tycker jag det är helt rimligt att vi YouTubers sätter en bit.ly länk eller liknande under våra videos till hans spel och han får pröjsa samma % av sina sålda enheter.

Vi är gratis marknadsföring. De flesta spelutvecklare förstår detta. Phil Fish är en dinosaur.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Inaktiv

Det är ju gratisreklam för spelet, snarare han som är skyldig pengar.

Medlem

Tycker det hela beror helt på hur "Lets Playsen" går till, är anledningen till att människor kollar enbart beroende av spelet så kan jag förstå honom.
Men de fallen med t.ex. Pewdiepie så håller jag inte med, hade man tagit bort kommentarerna så hade klippen inte kollats på. Det är oftast inte själva spelet i sig som drar till sig tittare utan spelaren.

Sen kan man diskutera om spelarna som kännar pengar borde höra av sig till upphovsmännen bakom spelen men man är dum om man inte säger ja!
Man får så otroligt mycket publicitet när någon stor youtubare spelar ens spel och de kan öka försäljningen kolossalt!

Medlem

Så om folk köper t,ex verktyg till sin verkstad så ska verktygs byggarna ha en del av kakan för att inte personen som köpte verktyget tittar på det, eller använder sig av det verktyget?

Visst extremt mindre folk som skulle använda verktyget men är det inte direkt samma sak.

Oftast när jag personligen tittar på tuben efter spel så letar jag oftast efter info, gameplay kanske för att se ifall det är något jag skulle kunna köpa, rått 60 mins klipp av ett spel tycker jag är bra mycket bättre än bara en trailer med lite mixat gameplay i den. Och vi säger att jag hittar en Letsplay av spelet, så stannar jag nog endas kvar och kanske tittar igenom när någon spelar spelet bara för att personen som spelar är väldigt underhållande, Är spelet bra i sig, så köper jag det och spelar igenom det själv dock, sen kanske tittar på personen som gör letsplay bara för att få den där sitta i soffan brevid när någon lirar och se vad dom tycker om upplevelsen kanske.

Ja ok jag kan nog tänka mig det finns många där ute som skulle kunna lika gärna sätta sig och titta igenom ett spel som t,ex heavy rain eller något extremt story drivet spel med dåligt gameplay i sig, det är ju nästan som en film redan ändå så

Men för att summera upp så tycker jag att dom som gör youtube videos och får mycket folk får inte så mycket folk att titta på deras videos för spelets skull, utan just för att det är dom som gör videon, dom skulle kunna göra en video om en Sko och deras "fans" skulle nog sitta och titta på den filmen också lika väl som om dom gör en letsplay.

Som slut och snabbt ex tar jag vad än TB slänger ut på youtube, 99% så tittar jag på vad än det är.

Medlem

Ursäkta ordvalet men; Ät lingon Phil. Han är ju pasé nu.

Medlem

Jag kan dels förstå att man som utvecklare upplever det som att någon gör storkovan på ens eget arbete, men jämförelsen med att streama film håller inte. Att se när någon spelar ett spel och att spela det själv är två tillräckligt skilda upplevelser för att jag tycker att Let's Plays och videorecensioner ska kunna klassas som transformativa.

Medlem

De "Let's Play" jag kollar på så pratar oftast spelaren konstant genom spelet förutom möjligtvis vid cutscenes eller när dom integrerar med NPCs så jag skulle inte direkt dra jämförelsen med att streama en film (undantaget skulle väl vara valfritt MGS eller kanske Beyond Two Souls som till stort del består av cutscenes ). Jag är ju oftast mer intresserad av vad person som streamar har för åsikter eller tankar kring spelet och det han gör än själva spelet i sig.

Medlem
Citat:

– Om du köper en film, får du streama den till publikt till andra? Nej, för det är olagligt. [...] Om du får en inkomst av att lägga upp mitt innehåll på din kanal är du skyldig mig pengar. Så enkelt är det.

Nej, Fisken. Så enkelt är det inte. Det enda vi som konsumenter är skyldig dig (och andra spelutvecklare), är kostnaden för inköpet av spelet. Alla intäkter därutöver, ex. via streaming/ads är helt och hållet utom räckhåll för er. Vi har betalt för spelen, vi får visa upp spelen för vem vi vill och hur vi vill.

Bort med Griniga gubbar.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Jag kan delvis hålla med om att en del av sponsorintäkterna kan gå till utvecklarna/företaget om Google/Youtube låter streamarna/användarna göra det valet men att dra liknelsen mellan filmer och spel är fel då det är väldigt olika saker.
Streamar man en film så streamar man hela upplevelsen, känslan av filmen och hela varan men streamar man en playthrough så streamar man i grunden bara storyn men upplevelsen saknas. Du kan sitta och stirra på när någon annan spelar ett spel men känslan av att själv sitta och styra spelets gång är helt annorlunda.
Han har rätt till sina åsikter men att han lägger ut dem på nätet så ska han inte förvänta sig att det blir som en dans på rosenblad, han kommer möta kritik mot sina åsikter och att då gömma sig undan från allmänheten visar bara att han inte tror på vad han själv säljer.

Medlem

Jag har många let's play-videor att tacka för mina spelköp. Min spelsamling skulle vara betydligt mindre om dessa videor inte fanns.

Men visst, han har en poäng, men har svårt att känna någon empati för den killen.

Medlem

Han har absolut ingen poäng någonstans!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Tosspot


signatur

// Bacon <3

Medlem

Illa...


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

I mina ögon motsätter han sig gratis marknadsföring. Det har hänt flera gånger att jag köpt spel pga Let's Play-videos.


signatur

"Man ser ju inte träden för bara skog. De växer ju överallt." - Obelix

Gen
Medlem
Skrivet av ManchildKart:

Om han ska ha en del av kakan (som redan delas upp mellan Google, mig och eventuellt ett MCN) tycker jag det är helt rimligt att vi YouTubers sätter en bit.ly länk eller liknande under våra videos till hans spel och han får pröjsa samma % av sina sålda enheter.

Vi är gratis marknadsföring. De flesta spelutvecklare förstår detta. Phil Fish är en dinosaur.

Inte bara han utan även andra större företag. Ni minns väl hur Angry Gamer, TotalBiscuit och andra fick sina videos bannade då de recenserade spel.

Det är gratis marknadsföring och de som lägger upp videos tjänar en hacka på allt jobb de lägger ner med editing osv. Så som jag ser det är det en WinWin situation men tyvärr är vissa väldigt mycket mer greedy än andra och vill ha allt.

Medlem

Någon som är pengakåt ... hatar sånt. Girighet. Blä

Youtuber

Har precis, efter ungefär ett och ett halvt år nästan kunnat börja leva på YouTube och försöker att lägga med en länk till spelet så folk kan köpa det (ca 1 av 1000 köper spelet via mina länkar, och många bäckar små). I dagsläget så försvinner intäkterna på ungefär följande sätt. Intäkt - 40% som går till youtube = X, X - ca 50% som går till nätverk, skatter och sociala avgifter. FZ-Calle länkade igår till en intressant artikel som snuddar vid ämnet (http://www.gamasutra.com/view/news/219122/Is_YouTube_killing_...), och är väl mer eller mindre bevisat att YTare kan få spel att öka i försäljning (Om det är ett bra spel dvs)


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Medlem

Vilken gnällig looser han är! Han får väl ta ett dag jobb om han inte överlever.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Kan inte alla bara gå ihop sig, ta bort alla sina Fez-filmer på youtube, och låta han och hans spel självdö för att det inte får någon publicitet från vi som faktiskt sitter hemma och spelar spel?

Vet inte om han trollar eller är dum på riktigt :S

Medlem

Om nu youtuber's ska betala för att visa spelet, så skulle han isf betala för all gratis reklam han fått. Snacka om att det spelet skulle gå back då.

Medlem

Man skaffar sig inga vänner på det här viset...

Medlem

Har tänkt på detta på sistone. Spelade nämligen Fez för några dagar sedan.

Vad tråkigt att Phil gör såhär mot sig själv. Jag förstod hans press i dokumentären, men varför utagera såhär? Hans spel är grymt! Riktigt bra, mysigt och fullt med fina detaljer.

Sen kan man ju undra varför så många blev arga bara för han sa ett fel. Kan man inte få göra ett misstag? Men det här är ju galet. Kan han inte bara släppa det? Folk gör Let's plays för de uppskattar spelet och vill visa upp det. Det är inget som han kan få betalt för. Snarare så att dem som gör Let's plays gör reklam för hans spel....


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Inaktiv

Lagstifta mot ny teknologi är vad han och andra borgare vill.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Lagstifta mot ny teknologi är vad han och andra borgare vill.

Försök att lämna politiken utan för någon gång när du kommenterar.
Vi vet att det är val i höst men herre je vad du håller på.

Det finns sidor på nätet där dina politiska drömmar passar bättre.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Fez har ju sålt över en miljon kopior. Säkerligen har flera av dessa varit pga av youtubers som spelat spelet och fått andra intresserade.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Skriv svar