Vilket Grafikkort ska man välja?

Medlem
Vilket Grafikkort ska man välja?

Hej
Jag har tänkt att uppgradera min dator och funderar på vilket grafikkort jag ska välja.
Jag funderar på något av dessa
https://www.komplett.se/gainward-geforce-gtx-780-3gb-physx-cu...
https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-780-3gb-physx-cuda/7...
https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-780-gaming-3gb-physx/...
Vilken av dessa är bäst? eller borde jag välja något annat?

Medlem

OK tack, jag är ute och cyklar om jag ska vara ärlig.
Har även en fråga om hur många watt nätaggregatet ska vara på?
Hade tänkt att köpa ett på 850W för att i framtiden köra på CrossfireX med två 290x men räcker det eller måste de vara större?
(kör på en vanlig Hårddisk på 2tb och en ssd på 240gb och tänkte uppgradera till en Intel Core i7-4770K processor eller något liknande)

Medlem

Ska du köra amd så kan jag rekommendera powercolor, sapphire eller msi.
För nvidia tycker jag msi är bäst.
Kör på 850w och snåla inte på kvaliteten. Körde själv ett cooler master 1000w gold med två 290 (kanske lite overkill, men då har man bra med marginal, då du inte vill belasta nätagget för hårt).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag har själv ett r9 290x och jag kan säga att det kortet kommer man väldigt långt på om man har rätt kylning i datorn. Hade först bara det vanliga som jag hade med mitt gamla kort (560 ti) och det gick inte bra, kände knappt någon skillnad då. Hade orginalfläkt + 1 chassifläkt. Ska man ha 290x rekommenderar jag starkt vattenkylning till kortet då kortet kommer upp i 95 grader på bråkdelen av en sekund.

Ursäkta för någon typ av felskriverier, använder ett uppfuckat tangentbord på en laptop.

Medlem

Skulle rekommendera att vänta tills efter sommaren då Nvidia släpper sin 800-serie.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Skulle rekommendera att vänta tills efter sommaren då Nvidia släpper sin 800-serie.

Håller med. När nästa serie släpps kommer nya serien ha bättre prestanda per krona eller så kommer gamla serien bli billigare.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Hade kört på https://www.komplett.se/asus-radeon-r9-290-4gb-gddr5/806600
AMDs kort är fina, om du vill kan du lägga på 500-100kr och få ett 290x som är ett riktigt monster.
Asus är bra märke med tysta kylare så det är bra köp.

AMD är väl inte de bästa spel graffen till en datot då de kräver väldigt bra kyld låda. Visst mycket kraft för pengarna men allt har en baksida. asus korten kräver mycket plats oftast tre platser om du skall ha bra kylning på kortet.

Gigabytes nvidia graffe med widforce kyler väldigt bra. Två st 770 i sli räcker väldigt långt och vettiga priser för prestandan. Men som kebbe skrev kan du vänta till hösten så blir nog priserna bättre.

OBS Nvidias 800 serie är bara en trimmad 7 serie kort som det ser ut i dag. Så lägg pengarna på 7 serien mer för pengarna. Titta gärna på vilken typ av spel du skall använda datorn till då det är skillnad på Nvidia och amd användning. Personligen tycker jag Nvidia är bredast och deras 5-6-760 är egentligen inget riktigt spel graffekort då det är för klent.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:

OBS Nvidias 800 serie är bara en trimmad 7 serie kort som det ser ut i dag. Så lägg pengarna på 7 serien mer för pengarna. Titta gärna på vilken typ av spel du skall använda datorn till då det är skillnad på Nvidia och amd användning. Personligen tycker jag Nvidia är bredast och deras 5-6-760 är egentligen inget riktigt spel graffekort då det är för klent.

800-serien är en helt ny arkitektur och grafikprocessor annars, Kepler ersätts av Maxwell som sedan skall hålla till 2016 som det ser ut idag. X60-serien är dessutom och har alltid varit spelkort.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av chopper:

OBS Nvidias 800 serie är bara en trimmad 7 serie kort som det ser ut i dag. Så lägg pengarna på 7 serien mer för pengarna. Titta gärna på vilken typ av spel du skall använda datorn till då det är skillnad på Nvidia och amd användning. Personligen tycker jag Nvidia är bredast och deras 5-6-760 är egentligen inget riktigt spel graffekort då det är för klent.

800-serien är en helt ny arkitektur och grafikprocessor annars, Kepler ersätts av Maxwell som sedan skall hålla till 2016 som det ser ut idag. X60-serien är dessutom och har alltid varit spelkort.

" X60-serien är dessutom och har alltid varit spelkort" OK ett väldigt klen sådant. Det är lillebror till de kraftigare spelgraffe korten. Smaksak men i min bok är det väldigt klent. Hyfsat till en htpc men inte mer.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av pinalina:

Hade kört på https://www.komplett.se/asus-radeon-r9-290-4gb-gddr5/806600
AMDs kort är fina, om du vill kan du lägga på 500-100kr och få ett 290x som är ett riktigt monster.
Asus är bra märke med tysta kylare så det är bra köp.

AMD är väl inte de bästa spel graffen till en datot då de kräver väldigt bra kyld låda. Visst mycket kraft för pengarna men allt har en baksida. asus korten kräver mycket plats oftast tre platser om du skall ha bra kylning på kortet.

Gigabytes nvidia graffe med widforce kyler väldigt bra. Två st 770 i sli räcker väldigt långt och vettiga priser för prestandan. Men som kebbe skrev kan du vänta till hösten så blir nog priserna bättre.

OBS Nvidias 800 serie är bara en trimmad 7 serie kort som det ser ut i dag. Så lägg pengarna på 7 serien mer för pengarna. Titta gärna på vilken typ av spel du skall använda datorn till då det är skillnad på Nvidia och amd användning. Personligen tycker jag Nvidia är bredast och deras 5-6-760 är egentligen inget riktigt spel graffekort då det är för klent.

Gigabyte windforce vispar runt luften i chassit vilket är dåligt om man kör SLI. Då krävs det bättre kylning än om man kör stockkylare som förflyttar ut luften ur chassit.
Kör du ett enda kort är windforce mycket bättre då luften som vispas runt kommer förflyttas ut ur chassit genom chassits fläktar.

Det är sant att AMDs kort blir varmare och kräver bättre kylning i chassit. Men i överlag är skillnaden inte så värst stor och för rätt många är skillnaden i pris värt dom där 10 extra db för 30%-40% lägre pris i samma prestandaklass.

Ett R9 290 kostar ca 3000-3500kr och är bättre än ett GTX 780 som går på ca 4000-5000kr och låter 10db mer i full load.

770 är ett 680 i nytt skal och minimal överklock.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av chopper:
Skrivet av pinalina:

Hade kört på https://www.komplett.se/asus-radeon-r9-290-4gb-gddr5/806600
AMDs kort är fina, om du vill kan du lägga på 500-100kr och få ett 290x som är ett riktigt monster.
Asus är bra märke med tysta kylare så det är bra köp.

AMD är väl inte de bästa spel graffen till en datot då de kräver väldigt bra kyld låda. Visst mycket kraft för pengarna men allt har en baksida. asus korten kräver mycket plats oftast tre platser om du skall ha bra kylning på kortet.

Gigabytes nvidia graffe med widforce kyler väldigt bra. Två st 770 i sli räcker väldigt långt och vettiga priser för prestandan. Men som kebbe skrev kan du vänta till hösten så blir nog priserna bättre.

OBS Nvidias 800 serie är bara en trimmad 7 serie kort som det ser ut i dag. Så lägg pengarna på 7 serien mer för pengarna. Titta gärna på vilken typ av spel du skall använda datorn till då det är skillnad på Nvidia och amd användning. Personligen tycker jag Nvidia är bredast och deras 5-6-760 är egentligen inget riktigt spel graffekort då det är för klent.

Gigabyte windforce vispar runt luften i chassit vilket är dåligt om man kör SLI. Då krävs det bättre kylning än om man kör stockkylare som förflyttar ut luften ur chassit.
Kör du ett enda kort är windforce mycket bättre då luften som vispas runt kommer förflyttas ut ur chassit genom chassits fläktar.

Det är sant att AMDs kort blir varmare och kräver bättre kylning i chassit. Men i överlag är skillnaden inte så värst stor och för rätt många är skillnaden i pris värt dom där 10 extra db för 30%-40% lägre pris i samma prestandaklass.

Ett R9 290 kostar ca 3000-3500kr och är bättre än ett GTX 780 som går på ca 4000-5000kr och låter 10db mer i full load.

http://images.anandtech.com/graphs/graph7481/59508.png

770 är ett 680 i nytt skal och minimal överklock.

Själv kör jag vätskekyl på totalt 5000 w kyleffekt och visst funkar winforce bäst i singel. Men rejält övertryck kan hjälpa i sli. Och orginal stock kylare brukar jag aldrig använda de väsnas och kyler oftast för lite.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

1
Skriv svar