Oculus vs Morpheus – FZ har testat

Robot
Oculus vs Morpheus – FZ har testat

Vi har dammsugit E3-golvet efter spännande hårdvara, och resultatet blir provkörning av vr-hjälmarna Oculus Rift DK2 och Project Morpheus. Plus ett snabbtest av streamingtjänsten Playstation Now.

#eve-valkyrie, #street-fighter-iv


Medlem
Oculus vs Morpheus – FZ har testat

Jag kan komma på en sak som troligtvis kommer bidra till att Morpheus kommer floppa. FOV. På en PC så kan man skala grafiken utefter vad man har för hårdvara, och då är högre FOV inget större problem, men det kan man oftast inte på konsol. FOV på 60 i VR lär vara förfärligt, man måste upp i åtminstone 95+ för att hjärnan inte ska bli uppfuckad, vilket leder till att spelen blir mer krävande.

Spelutvecklarna måste alltså offra grafiken, precis som dom var tvungen att göra med 3D som även det floppade. Att dra ner upplösningen lär vara helt uteslutet när det gäller VR, och man måste dessutom satsa på att få hög och stabil FPS för att minska åksjukeeffekt, något som är ett ganska stort problem redan innan VR.

Jag är nästan 100% säker på att spelutbudet kommer bli uselt. Lite indie-titlar här och där, och möjligtvis lite spel från Sony själva. Majoriteten av konsolspel är dessutom 3rd person, vilket tappar hela poängen med VR.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bojkott:

Jag kan komma på en sak som troligtvis kommer bidra till att Morpheus kommer floppa. FOV. På en PC så kan man skala grafiken utefter vad man har för hårdvara, och då är högre FOV inget större problem, men det kan man oftast inte på konsol. FOV på 60 i VR lär vara förfärligt, man måste upp i åtminstone 95+ för att hjärnan inte ska bli uppfuckad, vilket leder till att spelen blir mer krävande.

Spelutvecklarna måste alltså offra grafiken, precis som dom var tvungen att göra med 3D som även det floppade. Att dra ner upplösningen lär vara helt uteslutet när det gäller VR, och man måste dessutom satsa på att få hög och stabil FPS för att minska åksjukeeffekt, något som är ett ganska stort problem redan innan VR.

Jag är nästan 100% säker på att spelutbudet kommer bli uselt. Lite indie-titlar här och där, och möjligtvis lite spel från Sony själva. Majoriteten av konsolspel är dessutom 3rd person, vilket tappar hela poängen med VR.

Bojkott helt enkelt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har man en PC så köper man Oculus. Har man en PS4:a så köper man Morpheus. Är det inte så enkelt egentligen?

Medlem
Skrivet av Thane:

Har man en PC så köper man Oculus. Har man en PS4:a så köper man Morpheus. Är det inte så enkelt egentligen?

Jo det är nog precis så. Morpheus kommer knappast att floppa om det inte kommer ett bättre konkurrerande alternativ till PS4, vilket inte är så troligt.

Medlem

Oculus understryker alla de utvecklingsfördelar som PC har över konsoller.

Ingen stor förvåning att PC ser mest innovation och tar kurvorna i den tekniska utvecklingen så hårt att konsollerna spinner av banan - ingen färdigpacketerad, statisk, långsiktig, prispressad plattform har en chans.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Jag kan komma på en sak som troligtvis kommer bidra till att Morpheus kommer floppa. FOV. På en PC så kan man skala grafiken utefter vad man har för hårdvara, och då är högre FOV inget större problem, men det kan man oftast inte på konsol. FOV på 60 i VR lär vara förfärligt, man måste upp i åtminstone 95+ för att hjärnan inte ska bli uppfuckad, vilket leder till att spelen blir mer krävande.

Spelutvecklarna måste alltså offra grafiken, precis som dom var tvungen att göra med 3D som även det floppade. Att dra ner upplösningen lär vara helt uteslutet när det gäller VR, och man måste dessutom satsa på att få hög och stabil FPS för att minska åksjukeeffekt, något som är ett ganska stort problem redan innan VR.

Jag är nästan 100% säker på att spelutbudet kommer bli uselt. Lite indie-titlar här och där, och möjligtvis lite spel från Sony själva. Majoriteten av konsolspel är dessutom 3rd person, vilket tappar hela poängen med VR.

Kan själv inte spela spel som har ett lägre FOV värde än 90.

Medlem

Man måste väl ha en fov som motsvarar hela naturliga synfältet på en 180 grader? 90 fov är mer än 90 grader eller? Annars lär man bli yr om man inte beskär synfältet i kanterna kan jag tro.

Medlem

Herr Skribenten skrev ej om han själv anar något "åksjuke" problem. Märktes det eller/och tror du att det blir ett problem? På de nya alltså.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Oculus understryker alla de utvecklingsfördelar som PC har över konsoller.

Ingen stor förvåning att PC ser mest innovation och tar kurvorna i den tekniska utvecklingen så hårt att konsollerna spinner av banan - ingen färdigpacketerad, statisk, långsiktig, prispressad plattform har en chans.

http://static.fjcdn.com/pictures/PC+master+race.+inb4+apple+s...

fast majoriteten håller inte med dig


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Det kanske finns en stor marknad för båda produkterna? Vi gamers är väl redo för en comeback av VR nu!

Ser man uppskalningstekniken sony använder för att skala upp dvd-filmer, så kan dom säkert skala upp 1080p till 2k, 4k snyggt för att skapa en bra upplevelse i consumer versionen av Morpheus.

Oculus kommer säkert att kunna skapa bäst upplevelse och få högst native upplösning, men också ha samma problem som PC spel har (olika hårdvara, tillbehör som varierar). Oculus blir en pryl kanske inte alla har råd med? Det blir mer en high-end produkt (för gamers) och ger en bättre helhets upplevelse med möjlighet att välja fler tillbehör/hjälpmedel (ControlVR, osv), fast till ett dyrare pris för kringutrusning.

Jag tror VR blir en grej de närmaste åren och att det finns utrymme för både Morpheus och Oculus. Jag har själv förbokat Oculus DK2.

Medlem
Citat:

Det påminde mig om upplevelsen när de tidiga 3d-spelen dök upp i arkadhallarna, där skärpa offrades för ny häftig grafik."

Tycker det påminner rätt mycket om föregående och dagens konsolgen också, fast värre kanske då det inte bara är skärpa utan även flyt som måste offras för "häftig grafik".

Hursomhelst... låter nästan som att delad 1440p inte ens räcker till om man ska köra VR? Kanske då kräver 4k trots allt, frågan är ju då om 60fps verkligen räcker till. Känns som att man nog helst vill ha 120fps och uppåt tillsammans med g-sync. Men det är nog inget vi kommer få se tillsammans med 4k än på ett tag tyvärr. För att inte tala om hur krävande det skulle bli för grafikkorten :/.

Näe, det kanske är så att man får lägga VR drömmen på hyllan ett tag till, tills hårdvaran har hunnit mogna.

Medlem

Har alla missat nästa steg med Oculus: ControlVR?

Ett framtida spel som Skyrim kommer om 20år att vara en otrolig upplevelse....

Medlem
Skrivet av Över45:

Herr Skribenten skrev ej om han själv anar något "åksjuke" problem. Märktes det eller/och tror du att det blir ett problem? På de nya alltså.

Är inte det mest relaterat till inställningarna av ögonavstånd, innan man får till exakt rätt inställningar så värker det i ögonen och man får en del yrsel tills det att 3D infinner sig.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Har alla missat nästa steg med Oculus: ControlVR?

https://www.youtube.com/embed/MbRwfI3uAwM

Ett framtida spel som Skyrim kommer om 20år att vara en otrolig upplevelse....

Om du läser vad folk skriver i sina kommentarer, så skulle du se att några av "alla" nämner controlVR.

Control VR är bara en i ledet av nya kontroller som kommer till Oculus, skulle inte hoppat på ControlVR för 600 dollar än, speciellt eftersom oculus eget team inte var överupphetsade (antagligen för dom vet om vad som kommer).

Jag hoppas att CV1 kommer kunna ha högre upplösning och bättre teknik på kameran så att fingerrörelser också kan trackas lika bra som ControlVR.

Medlem
Skrivet av Thane:

Har man en PC så köper man Oculus. Har man en PS4:a så köper man Morpheus. Är det inte så enkelt egentligen?

Själv tänkte jag vänta på valves vr.

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av Thane:

Har man en PC så köper man Oculus. Har man en PS4:a så köper man Morpheus. Är det inte så enkelt egentligen?

Själv tänkte jag vänta på valves vr.

Valve kommer nog aldrig släppa ett eget VR kit, de hade en prototyp som de hjälpte oculus med.

Annars får du gärna vara vänlig att ge källa på att valve kommer släppa ett eget.

Medlem
Skrivet av Norre:
Skrivet av Loltron:
Skrivet av Thane:

Har man en PC så köper man Oculus. Har man en PS4:a så köper man Morpheus. Är det inte så enkelt egentligen?

Själv tänkte jag vänta på valves vr.

Valve kommer nog aldrig släppa ett eget VR kit, de hade en prototyp som de hjälpte oculus med.

Annars får du gärna vara vänlig att ge källa på att valve kommer släppa ett eget.

Vill inte stödja oculus aktieägare, så jag väntar helt enkelt på något bättre som kanske kommer år senare.
Iom att steam är en stor plattform som tidigt vill ge stöd för vr så skulle det vara rätt naturligt om dom släppte sin egna.

Men vem vet, lite svårt att förutse vad som händer nästa 5-10 åren, men jag ser det verkligen inte som en omöjlighet.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

fast majoriteten håller inte med dig

Man ser snabbt på mängden upptummar du fått att du för just majoritetens talan.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av WarpGuN:

fast majoriteten håller inte med dig

Man ser snabbt på mängden upptummar du fått att du för just majoritetens talan.

http://www.reactiongifs.com/r/O0oo0.gif

Oh o..O no you didn't!

Medlem
Skrivet av acid999:

Det kanske finns en stor marknad för båda produkterna? Vi gamers är väl redo för en comeback av VR nu!

Ser man uppskalningstekniken sony använder för att skala upp dvd-filmer, så kan dom säkert skala upp 1080p till 2k, 4k snyggt för att skapa en bra upplevelse i consumer versionen av Morpheus.

Oculus kommer säkert att kunna skapa bäst upplevelse och få högst native upplösning, men också ha samma problem som PC spel har (olika hårdvara, tillbehör som varierar). Oculus blir en pryl kanske inte alla har råd med? Det blir mer en high-end produkt (för gamers) och ger en bättre helhets upplevelse med möjlighet att välja fler tillbehör/hjälpmedel (ControlVR, osv), fast till ett dyrare pris för kringutrusning.

Jag tror VR blir en grej de närmaste åren och att det finns utrymme för både Morpheus och Oculus. Jag har själv förbokat Oculus DK2.

Skulle tro att det är en väldigt liten marknad för de här produkterna. Iaf tills de går att köpa för under tusenlappen.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av KatOne:

Oculus understryker alla de utvecklingsfördelar som PC har över konsoller.

Ingen stor förvåning att PC ser mest innovation och tar kurvorna i den tekniska utvecklingen så hårt att konsollerna spinner av banan - ingen färdigpacketerad, statisk, långsiktig, prispressad plattform har en chans.

http://static.fjcdn.com/pictures/PC+master+race.+inb4+apple+s...

fast majoriteten håller inte med dig

Det är ensamt på toppen ;).

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Över45:

Herr Skribenten skrev ej om han själv anar något "åksjuke" problem. Märktes det eller/och tror du att det blir ett problem? På de nya alltså.

Ursäkta sena svaret, åkte på semester på Hawaii efter E3 så jag har varit avlägsnad från civilisationen ett tag. Jag upplevde ingen åksjuka med vare sig Morpheus eller Oculus Rift DK2, men de demo-sessioner jag fick testa var inte långa nog för att jag ska kunna definitivt konstatera något i frågan. Det kändes som att sannolikheten var större med Morpheus eftersom den led mer av rörelseoskärpa än vad Oculus Rift gjorde, men det är bara spekulationer utan tillräcklig grund.

Även om jag inte tyckte att någon av VR-hjälmarna var tillräckligt skarp upplösningsmässigt kan kompetenta utvecklare med all sannolikhet göra det till en häftig upplevelse. Tänk exempelvis fallet 3D-spel där många spel tappar i detaljrikedom och lider av ghosting när 3D används, men exempelvis Uncharted 3 såg fantastiskt bra ut i 3D. Samma sak lär gälla när Morpheus blir en faktisk produkt och utvecklarna lär sig utnyttja tekniken rätt.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

1
Skriv svar