Död dator, hårdvaruproblem?

Medlem
Död dator, hårdvaruproblem?

Sambons dator slog plötsligt av tidigare under kvällen efter att ha fungerat felfritt länge, och nu vill den inte starta igen. När man trycker igång den så reagerar den inte alls, det är som att strömsladden är urkopplad, tills man faktiskt drar ut den, väntar några sekunder och sedan kopplar in den som vanligt.

Då startar den som vanligt, men dör igen innan den hinner starta upp, den klarar sig ibland bara ett par sekunder, och som längst har den kommit till windows 7s startup-skärm.

Funderar lite på om någon här har någon aning om vad det kan vara, har ju en dator själv så om det är hårdvara så skulle jag kunna byta ut den misstänkta delen i hennes dator mot motsvarande i min för att kunna bekräfta, men är inget direkt proffs på datorer så vill helst inte börja slänga runt delar bara för att ^^

Tack på förhand

Medlem

Vet inte hur skyddat ert elnät är men det kanske är nätaggregatet som strular... Liknar det problem jag hade. Kunde starta datorn men efter ett par minuter dör den. Fast den tog med sig strömmen i resten av lägenheten för mig, det var dock inte ett 80+ certat nätagg som har överspänningsskydd och allt annat lulligull i sig så resten av lägenheten/datorn var inte skyddat från eventuella fel som uppstod i PSU'n.
Jag köpta iaf ett nytt Corsair 80+ PSU och allt fungera som vanligt igen.

Kollat om Hårdvaruinformationen i bios kan säga något? Kanske blir någon överhettad syd/nordbrygga eller kanske cpu'ns fläkt som släppt/kyler dåligt pga torkad kylpasta.

I alla fall är det de felen jag haft som jag kunnat koppla till att datorn dör direkt utan "förvarning". Överhettning eller att nätdelen håller på dör.
Att testa med en annan PSU borde inte öka risken för skada, om datorn stänger av sig pga värmeproblem så är ju ändå problemet rätt harmlöst då det är en säkerhetsfunktion i sig (självklart kan det ha uppstått skada), men inte om det är PSU'n som håller på att dö.

Sulle gissa på att det är Nätagget som håller på att lägga av. Men då det är rätt omständigt att testa bör du utesluta ett par andra saker först.

Se till att processorfläkten fungerar. Öppna upp datorn och starta den sedan så att du kan se att den snurrar ohindrat
.
Ta därefter ut alla ramstickor och testa sedan att starta datorn med en åt gången. Om en sticka är felaktig bör du alltså kunna starta datorn med en av de andra.

Om detta inte ger något är det nätagget du borde fokusera på. Att testa nätagget från din egen dator är det säkraste testet, förutsatt att det har tillräckligt hög effekt. Annars kan du göra "the paper clip test" på agget och se om det stänger av sig. Dock är det inte säker att det uppstår nått fel här då agget inte har någon nämnvärd belastning.

http://www.youtube.com/watch?v=ixcWCrYpw3Y

Medlem
Skrivet av TacticalRetreat:

Annars kan du göra "the paper clip test" på agget och se om det stänger av sig. Dock är det inte säker att det uppstår nått fel här då agget inte har någon nämnvärd belastning.

http://www.youtube.com/watch?v=ixcWCrYpw3Y

Kondensatorer är byggda för att hålla en laddning även när elektroniken inte är kopplad. Se därför till att INTE göra det här testet med ett nätagg just när du stängt av den.
Se även till att du skyddar dig med handskar eller liknande innan du trycker in något ledande i ett nätagg.

Glöm heller inte att förra året var det någon stjärna i USA som trodde sig vara en expert och öppnade sitt nätagg som var laddat. Han spenderar nu sin tid med att fixa datorer i helvetet.

Nätagg är inget man ska leka med.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

För det första, tack för alla svar

Få se nu..

Att kolla vad bios säger skulle kunna vara ett problem, då datan som allra längst lever i 20 sekunder, brukar inte vara inne i bios så mycket så skulle aldrig hinna hitta vad jag letar efter.

Kollade processorfläkten igår efter att jag skrev faktiskt, och den startar ju upp i full fart när datorn startas och slutar sedan snurra efter 3-5 sekunder, visste inte själv om fläkten ska snurra hela tiden eller om den liksom börjar när processorn börjar bli lite varmare?

Jag ska kolla om det finns något skräp som blockar i fläkten och sen prova att att plocka ut ramstickorna och se vad som händer och återkomma med det ^^

Okej, provade att starta upp datorn "öppen" med bara en ramsticka, processorfläkten stannade igen, jag gav den en liten knäpp med fingret och den började snurra som vanligt. Datorn dog när windows skulle starta upp.

Jag provade med en annan ramsticka, fläkten reagerade på samma sätt och jag startade upp datorn i felsäkert läge, den har hittills hållit i en kvart iaf, jämfört med några sekunder i vanliga läget, så börjar fundera på om det kanske inte alls är hårdvaran (förutom fläkten som kanske måste bytas ut) eller istället någonting "i" datorn. Tänkte iaf köra en virusskanning och kanske en systemåterställning, och sedan kolla med flera ramstickor för att se hur det går, men nätaggregatet borde det kanske inte vara eftersom det fungerar nu?

Medlem
Skrivet av borotroth:

För det första, tack för alla svar

Få se nu..

Att kolla vad bios säger skulle kunna vara ett problem, då datan som allra längst lever i 20 sekunder, brukar inte vara inne i bios så mycket så skulle aldrig hinna hitta vad jag letar efter.

Kollade processorfläkten igår efter att jag skrev faktiskt, och den startar ju upp i full fart när datorn startas och slutar sedan snurra efter 3-5 sekunder, visste inte själv om fläkten ska snurra hela tiden eller om den liksom börjar när processorn börjar bli lite varmare?

Jag ska kolla om det finns något skräp som blockar i fläkten och sen prova att att plocka ut ramstickorna och se vad som händer och återkomma med det ^^

Okej, provade att starta upp datorn "öppen" med bara en ramsticka, processorfläkten stannade igen, jag gav den en liten knäpp med fingret och den började snurra som vanligt. Datorn dog när windows skulle starta upp.

Jag provade med en annan ramsticka, fläkten reagerade på samma sätt och jag startade upp datorn i felsäkert läge, den har hittills hållit i en kvart iaf, jämfört med några sekunder i vanliga läget, så börjar fundera på om det kanske inte alls är hårdvaran (förutom fläkten som kanske måste bytas ut) eller istället någonting "i" datorn. Tänkte iaf köra en virusskanning och kanske en systemåterställning, och sedan kolla med flera ramstickor för att se hur det går, men nätaggregatet borde det kanske inte vara eftersom det fungerar nu?

Vad har du för psu . Vissa kan vara rent utsagt opolitliga..

Medlem

Jag var med om samma grej med mina föräldrars dator en gång. Vi bor ganska långt ifrån varandra och deras dator betedde sig precis sådär tills den dagen då jag äntligen kunde komma dit och kika på den och då sa det bara "poff" direkt när jag tryckte på den. Sen fick jag byta el-aggregatet på den. Sen funkade den utmärkt igen. Det var någon kondensator i aggregat som hade brunnit sönder såg det ut som. Luktade illa och var svart.

Kanske inte hjälper dig nå särskilt men bara ett tips. Ett aggregat är ju inte alls svårt att byta om du har något extra du kan testa med kanske?

Medlem

Efter en systemåterställning och formatering så fungerar datorn finfint, man kan göra vad som helst utan att den kraschar, tills man startar ett spel, då dör den mer eller mindre direkt O.o

Rättelse, spelet verkar fungera också, i singelplayer,, men så fort hon går in och ska köra online så dör det O.o

CPU värmen ligger mellan 20 grader och 40 grader när den är nystartad och inget direkt uppe, och upp till 64-65 när hon spelade singelplayer, kan ju gissa att den blir varmare när man spelar online, då det kanske blir mer jobb. Sen är frågan om det är CPU:n eller CPUfläkten som har gett upp, får väl kanske slänga in min egen fläkt i datorn och se vad som händer

Slängde in ny kylpasta, och då fungerade det att spela i singelplayer, online dog datorn av sekunder efter att hon kom in i servern. Vi upptäckte då att två externa hårddiskar var ikopplade, och provade att ta ut dom. Efter det kunde vi spela online i ett par timmar utan problem, tills datorn dog. Enligt Core Temp så var processorn 37 grader varm när datorn dog så om det stämmer så är det ju knappast överhettning. Drar datorn mer ström när man spelar, så att ett döende nätagg kan bli för ansträngd och dö? Börjar tro att det antingen är nätagget, processorn/fläkten eller moderkortet, men vad jag vet så kan det vara vad som helst vid det här laget..

1
Skriv svar