Rykte: Crytek nära konkurs

Robot
Rykte: Crytek nära konkurs

Ryse säljer dåligt, Cryengine får ingen spridning - är slutet nära för Crysis-utvecklarna?

#crytek, #ryse


Medlem
Rykte: Crytek nära konkurs

Tråkigt , gillade verkligen alla crysis, Warhead var nog den bästa sen 2an och 3an... Synd! har köpt alla spel ifrån dem förutom det senaste till XBone.

Medlem

Do it! Help them!


signatur

Niet.

Medlem

Noooo =( Cryengine med det nya PBR är ju helt fantastiskt snyggt. Hoppas fler spelstudios inser det snart!
Ta en titt på nya filmklipp från Star Citizens Arena Commander så får ni se

Medlem

Microsoft köper? Min gissning.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Oneone:

Tråkigt , gillade verkligen alla crysis, Warhead var nog den bästa sen 2an och 3an... Synd! har köpt alla spel ifrån dem förutom det senaste till XBone.

Kom inte warhead före 2an och 3an?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Så går det,, dom kanske skulle satsat exklusivt till PC istället..

Ajaj, det är inga roliga nyheter. Trodde de hade sitt på det torra. Jag hoppas de kan styra upp skeppet på något sätt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Surt, även om jag inte gillar Crysis alls faktiskt så. Men jag vet inte heller hur sannolikt det är att Crytek bara konkar och försvinner sådär, man kan tro att dom blir uppköpta och kanske just av MS då?

Om det nu är sant. Att spelen säljer dåligt kan man ju bara anta, eftersom ingen skriver eller pratar om dom, har inte hört något om Ryse sedan jag såg att det SKULLE komma, har fragzone ens recenserat det?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

hoppas verkligen dom inte går under, jag älskar Cryengine, vad det gäller spel som Crysis så har jag köpt alla av dom spel dom släppt och jag gillade och spela igen dom alla

Medlem

Dom hade väl slut på idéer och kände att det var dags att slänga in handduken innan dom var helt panka. Kanske satsar pengarna på nya projekt, Förmodligen.

Medlem

Låter som en rad av dåliga ekonomiska beslut som lett dom på den stigen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Surt, även om jag inte gillar Crysis alls faktiskt så. Men jag vet inte heller hur sannolikt det är att Crytek bara konkar och försvinner sådär, man kan tro att dom blir uppköpta och kanske just av MS då?

Om det nu är sant. Att spelen säljer dåligt kan man ju bara anta, eftersom ingen skriver eller pratar om dom, har inte hört något om Ryse sedan jag såg att det SKULLE komma, har fragzone ens recenserat det?

Artikeln nämnes Wargaming som tänkbara köpare - de har ju hinkvis med pengar just nu.


signatur
Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Oneone:

Tråkigt , gillade verkligen alla crysis, Warhead var nog den bästa sen 2an och 3an... Synd! har köpt alla spel ifrån dem förutom det senaste till XBone.

Kom inte warhead före 2an och 3an?

jo det stämmer.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Så går det,, dom kanske skulle satsat exklusivt till PC istället..

Då hade det nog gått åt helvete redan med Crysis 2.

Orsaken att Crysis gick så bra var för att alla sidor på nätet, alla tidningar och alla personer med överklockade system använde Crysis till benchmarking.

Med Crysis 2 fanns inte det behovet och inte heller med Crysis 3.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Hur blir det med produktioner som fortfarande är igång och inte blivit klara än? Så som StarCitizen, är det bara att köra på men utan support och inga mer uppdateringar till motorn?

Medlem

Det låter ju inte rimligt. Att släppa samma produkt om och om igen är väl en klassisk framgångssaga?
Jag menar, har något sålt en gång så måste ju samma sak sälja igen?

Se på alla Super Mario Bros-kloner som svämmar över oss.
Eller inte.

Relik 📜
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av SWEBarb:

Så går det,, dom kanske skulle satsat exklusivt till PC istället..

Då hade det nog gått åt helvete redan med Crysis 2.

Orsaken att Crysis gick så bra var för att alla sidor på nätet, alla tidningar och alla personer med överklockade system använde Crysis till benchmarking.

Med Crysis 2 fanns inte det behovet och inte heller med Crysis 3.

Det stämmer delvis, skulle jag säga.

Första Crysis satte en ny standard för PC-grafik och hade dessutom utmärkta verktyg för benchmarks. Resultatet blev att det användes av mer eller mindre varenda testsida i åratal, något som onekligen höll intresset uppe.

Alla testare i hårdvarusvängen hoppades på att Crysis 2 skulle ta över kronan, vilket bara delvis infriades. Spelet har visserligen kvar många av verktygen från föregångaren, men bjuder samtidigt på en hel del tekniska lösningar som inte klingar helt rätt.

Framför allt tesselering missbrukas friskt, vilket runt spelets lansering gav en "orättvis" fördel åt Nvidia-kort. Beroende på hur välvikt foliehatt man har finns teorier om hur medvetet detta var från Cryteks sida, men slutresultatet blev oavsett att ryktet för Crysis 2 som pålitlig benchmark snabbt naggades i kanten.

För Crysis 3 har Crytek valt en ny väg. Alla verktyg för benchmark är helt enkelt borta och företaget har vad jag vet inga planer på att införa något liknande igen. Det har gjort att titeln figurerar i betydligt färre hårdvaruinriktade artiklar jämfört med föregångarna - det går helt enkelt inte att på samma smidiga sätt få ut resultat.

Jag tror att spelutvecklare i allmänhet underskattar vikten av att finnas med i hårdvarutester. Visst, det handlar om rätt mycket jobb att ta fram bra verktyg i förhållande till den direkta avkastningen, men att ligga med i testsviter och tabeller under flera år gör samtidigt att titeln lever kvar. Tyvärr blir det allt vanligare att utvecklarna helt enkelt hoppar över inbyggda möjligheter till prestandatester.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Ärligt talat är jag fundersam till hur Crytek växt så kraftigt i alla tider över huvud taget. Så jävla bra har dom väl aldrig sålt, och så jävla bra spridning har väl Cryengine aldrig haft?

Mycket tyska statspengar?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Skulle verkligen vara tråkigt om Crytek försvann. Att Ryse floppade borde vara en smäll som Microsoft tar på sig. Det var garanterat de som fick Crytek att stressa fram spelet och ta in extra personal för att hinna till lanseringen av Xbone.

Om nu Crytek dör som spelutvecklare så hoppas jag att de åtminstone fortsätter att utveckla CryEngine. Det är en på tok för grym motor för att bara försvinna från spelvärlden. En motor som ständigt är med och sätter nya milstolpar.

Medlem

Undra vad som då händer med CryEngine...

Medlem

Allt gick neråt efter Warhead. Crysis Wars är fortfarande en av de bästa multiplayerliren som någonsin släppts, sen kom EA in och såg pengarna och serien dog...

Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Undra vad som då händer med CryEngine...

Samt spel som Star Citizen och Kingdom Come.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Om Crytek går i konkurs tyder det ju om något på att folk inte bara vill ha QTE-spel med grafik i fokus.

De otroligt kompetenta människorna som jobbar på Crytek kommer inte ha något problem att hitta nya jobb inom spelindustrin.


signatur

Have a good time!

Medlem

Tror att Star Citizen kör med en ganska modad version of CryEngine om jag hajade rätt + att dom har bra samarbete med vissa från Crytek kanske några går över dit och fortsätter med att moda.

Medlem

Spelade deras tre första alster, deras efterföljande spel har icke varit intressanta.

Är kanske en hint om nåt.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Jag kommer inte sakna Crytek, men jag kommer sakna CryEngine väldigt mycket. Tycker den var överlägsen sina konkurrenter.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Om dom utvecklade Ryse till mer plattformar istället för bara xbox one så skulle det nog ha sett bättre ut.

Ett enkelt scenario - släpper en Xbox One exklusive titel, Xbox One släpps inte i alla länder vid lansering, Ps4 släpps överallt - PC fanns också där...

Tror dom får skylla sig lite själva att skapa ett spel som kommer till en konsol som inte går att köpa överallt imo. Om dom optimerade spelet för gamecube så skulle det ha sålt mer säkert.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

"800 anställda"

-There's your problem.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Kicka 400 pers och skapa ett nytt next-gen IP...


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

12
Skriv svar