Grid: Autosport

Robot
Grid: Autosport

Kan Grid än en gång lyckas balansera mellan crazy arkadracing och hyperrealistisk simulationsracer? Eller blir det bara ett slags medelmåttig, misslyckad roadkill av alltihop i denna tredje del?

#codemasters


Medlem
Grid: Autosport

Mats Nylund, jag har en fråga.

Jag har sett film från detta spel där dom kör street race bilar av alla slag, till och med en lada tror jag att det var jag såg.

Och alla bilar sladdar på asfalt jätte lätt?
Varför är det bara jag som inte gillar detta i ett spel?

Hela poängen när man kör asfalt är ju att sladda så lite som möjligt men bilar i de flesta bilspel så överstyr bilar hela? Inte ens en gammal skoda från 95 skulle få sladd i en liten kurva på asfalt i 100 kmh?

Varför tycker folk att det är bra körkänsla i bilspel som är helt ologiska?

Jag vill ju köra ett bilspel där jag ska försöka motverka sladd och ha rätt fart genom kurvor.
Men i alla spel så ska man sladda, på asfalt?
Vet du vad som skulle hända om man fick sladd på asfalt i 300?

Oj frågan blev lite lång, men hur kan spelet få plus på tight bilfysik när den inte ens klarar the basics?

Medlem

ge mig ett bilspel där det är som ett MMO, du får köpa bilar, trimma dom styla dom etc etc, du kan åka runt i städer o bara åka runt om du vill åka till ställen å hänga , visa vilken som har tuffaste bilen etc, gå med i olika tävlingar om du vill etc, Men det ska ändå också ta lite tid att göra saker och låsa upp saker, du ska självklart kunna gå ur bilen, ja man kan tänka sig lite blanda GTA eller watch dogs, med en bil simulator spel kort å gott.

Medlem
Skrivet av Natrium:

ge mig ett bilspel där det är som ett MMO, du får köpa bilar, trimma dom styla dom etc etc, du kan åka runt i städer o bara åka runt om du vill åka till ställen å hänga , visa vilken som har tuffaste bilen etc, gå med i olika tävlingar om du vill etc, Men det ska ändå också ta lite tid att göra saker och låsa upp saker, du ska självklart kunna gå ur bilen, ja man kan tänka sig lite blanda GTA eller watch dogs, med en bil simulator spel kort å gott.

Test drive unlimited 2?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Ballong:

Jag vill ju köra ett bilspel där jag ska försöka motverka sladd och ha rätt fart genom kurvor.
Men i alla spel så ska man sladda, på asfalt?
Vet du vad som skulle hända om man fick sladd på asfalt i 300?

Finns gott om simulatorer där ute, och fler är på väg. För det låter som det är vad du är ute efter.

Assetto Corsa har grymt skön känsla enligt mig, iRacing är djävulskt oförlåtande om du gillar deras koncept och Project CARS känns också det väldigt lovande (Kommer i November om du inte redan har access som stöttare av projektet i dess initiala fas).

GRID Autosport verkar dock träffa helt rätt för en betydligt större publik. Som dessutom är mindre intresserad av att nöta varv efter varv för att uppnå perfektion på en bana och i en viss bil.

Jag gillar båda och har samtliga ovan nänmda titlar, men ser samtidigt fram emot GRID Autosport.

Medlem
Skrivet av Natrium:

ge mig ett bilspel där det är som ett MMO, du får köpa bilar, trimma dom styla dom etc etc, du kan åka runt i städer o bara åka runt om du vill åka till ställen å hänga , visa vilken som har tuffaste bilen etc, gå med i olika tävlingar om du vill etc, Men det ska ändå också ta lite tid att göra saker och låsa upp saker, du ska självklart kunna gå ur bilen, ja man kan tänka sig lite blanda GTA eller watch dogs, med en bil simulator spel kort å gott.

The Crew som kommer i november till pc och next gen kanske du ska kolla in.

Medlem
Skrivet av Richter:
Skrivet av Natrium:

ge mig ett bilspel där det är som ett MMO, du får köpa bilar, trimma dom styla dom etc etc, du kan åka runt i städer o bara åka runt om du vill åka till ställen å hänga , visa vilken som har tuffaste bilen etc, gå med i olika tävlingar om du vill etc, Men det ska ändå också ta lite tid att göra saker och låsa upp saker, du ska självklart kunna gå ur bilen, ja man kan tänka sig lite blanda GTA eller watch dogs, med en bil simulator spel kort å gott.

The Crew som kommer i november till pc och next gen kanske du ska kolla in.

Mjo det är nog spel som typ The Crew som kan vara något i den stilen, tycker det är bara konstigt att det inte riktigt kommit något sådant spel tidigare, Ja som Souless skrev så Test drive 2 då, har personligen inte testa det, spelade 1an men det var på 360'n tid.

Medlem

Köpte precis Grid 2 på steam rean för en spottstyver och njuter för fullt, lite sugen att köpa denna men måste köra klart först

Medlem
Skrivet av Morlizer:

Köpte precis Grid 2 på steam rean för en spottstyver och njuter för fullt, lite sugen att köpa denna men måste köra klart först

Tänk då på att Grid 2 är det sämsta spelet i serien och ett av moderna tidernas sämsta racing.

Nya Grid kommer vara ett enormt steg uppåt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Skulle gärna vilja få en kommentar om hur multiplayern fungerar och hur bra den är

Har dom skippat cockpitviewn även i detta spel?
Kommer aldrig att bli ett köp om det är så...

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Natrium:

ge mig ett bilspel där det är som ett MMO, du får köpa bilar, trimma dom styla dom etc etc, du kan åka runt i städer o bara åka runt om du vill åka till ställen å hänga , visa vilken som har tuffaste bilen etc, gå med i olika tävlingar om du vill etc, Men det ska ändå också ta lite tid att göra saker och låsa upp saker, du ska självklart kunna gå ur bilen, ja man kan tänka sig lite blanda GTA eller watch dogs, med en bil simulator spel kort å gott.

Test drive unlimited 2?

- "Test Deive Unlimited 2" ångrar jag att jag köpte.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har dom skippat cockpitviewn även i detta spel?
Kommer aldrig att bli ett köp om det är så...

"Innan ni nämner det i kommentarerna så vet jag redan att cockpitvyn är tillbaka. Den är suddig, mörk och skulle vara ett dåligt skämt om den inte var så sorglig. I gammal god TOCA-stil är det huvkameran som är bäst, med god fartkänsla och överblick."


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har dom skippat cockpitviewn även i detta spel?
Kommer aldrig att bli ett köp om det är så...

Prova att läs recensionen kanske?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

KoP
Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Natrium:

ge mig ett bilspel där det är som ett MMO, du får köpa bilar, trimma dom styla dom etc etc, du kan åka runt i städer o bara åka runt om du vill åka till ställen å hänga , visa vilken som har tuffaste bilen etc, gå med i olika tävlingar om du vill etc, Men det ska ändå också ta lite tid att göra saker och låsa upp saker, du ska självklart kunna gå ur bilen, ja man kan tänka sig lite blanda GTA eller watch dogs, med en bil simulator spel kort å gott.

Test drive unlimited 2?

Men.. och det här är ett stort men. Dom har väl bommat igen alla servrar så man inte kan spela online längre och företaget bakom spelet existerar inte längre?

Skrivet av autograph:
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har dom skippat cockpitviewn även i detta spel?
Kommer aldrig att bli ett köp om det är så...

"Innan ni nämner det i kommentarerna så vet jag redan att cockpitvyn är tillbaka. Den är suddig, mörk och skulle vara ett dåligt skämt om den inte var så sorglig. I gammal god TOCA-stil är det huvkameran som är bäst, med god fartkänsla och överblick."

Skrivet av Zymac:
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har dom skippat cockpitviewn även i detta spel?
Kommer aldrig att bli ett köp om det är så...

Prova att läs recensionen kanske?

Läste ungefär var trettonde ord så det slank nog igenom
Gick fort att youtuba fram svaret dock och som nämnt så såg den jädrans kass ut :/

Medlem
Skrivet av Natrium:

ge mig ett bilspel där det är som ett MMO, du får köpa bilar, trimma dom styla dom etc etc, du kan åka runt i städer o bara åka runt om du vill åka till ställen å hänga , visa vilken som har tuffaste bilen etc, gå med i olika tävlingar om du vill etc, Men det ska ändå också ta lite tid att göra saker och låsa upp saker, du ska självklart kunna gå ur bilen, ja man kan tänka sig lite blanda GTA eller watch dogs, med en bil simulator spel kort å gott.

Forza Horizon 2 ser ut som ett riktigt bra spel! Kolla gameplay trailern

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Morlizer:

Köpte precis Grid 2 på steam rean för en spottstyver och njuter för fullt, lite sugen att köpa denna men måste köra klart först

Tänk då på att Grid 2 är det sämsta spelet i serien och ett av moderna tidernas sämsta racing.

Nya Grid kommer vara ett enormt steg uppåt.

Där ser man, jag kör det i 3D och det förskönar spelet rätt mycket. Kör inte bilspel så ofta men ibland är det kul att snöa in på det, sist spelade jag Forza 3 på Xbox och det var bra.

Medlem
Skrivet av Ballong:

Och alla bilar sladdar på asfalt jätte lätt?
Varför är det bara jag som inte gillar detta i ett spel?

Jag förstår precis vad du menar och jag ser med ledsna ögon bilspel på bilspel passera utan att någonting blir bättre. Det är fortfarande Race 07 och GTR2 som gäller och det är rätt skrämmande. Jag tror kanske man kan ha kul med F1 2013 men jag stör mig ohyggligt på att det inte finns någon vettig replay med freecam och allt kludd runtomkring. Går det ens se sektortider i F1 2013? Gran Turismo är inget alternativ längre då jag inte vill/kan spela sim och sim-liknande framför TVn.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Mats finns 24h le mans med som i GRID 1? Saknar verkligen team saken o sitt eget stall. Har iallafall förhandsbokat plockar upp spelet på webbhallen på Fredag

Medlem
Skrivet av Ringo:
Skrivet av Ballong:

Jag vill ju köra ett bilspel där jag ska försöka motverka sladd och ha rätt fart genom kurvor.
Men i alla spel så ska man sladda, på asfalt?
Vet du vad som skulle hända om man fick sladd på asfalt i 300?

Finns gott om simulatorer där ute, och fler är på väg. För det låter som det är vad du är ute efter.

Assetto Corsa har grymt skön känsla enligt mig, iRacing är djävulskt oförlåtande om du gillar deras koncept och Project CARS känns också det väldigt lovande (Kommer i November om du inte redan har access som stöttare av projektet i dess initiala fas).

GRID Autosport verkar dock träffa helt rätt för en betydligt större publik. Som dessutom är mindre intresserad av att nöta varv efter varv för att uppnå perfektion på en bana och i en viss bil.

Jag gillar båda och har samtliga ovan nänmda titlar, men ser samtidigt fram emot GRID Autosport.

Tack för tipset om Project CARS. Hade missat det. Ser väldigt intressant ut.

Medlem

En sak som du inte nämnde i din recension Mats är något som jag tyckte var genialiskt.
Du kan ställa in din andra skärm (om du nu har en sådan) att visa din position på fältet, en vy över banan och lite smått och gott. Jag har till min vetskap aldrig sett ett användande utav en andra skärm på ett sådant vis.
Det känns lite som ett Nintendo DS där man har spel på en skärm och information på den andra fast i ett mycket större format

Medlem

- Jag har nu spelat lite, och är mycket nöjd. Imponerande grafik.
Skön körkänsla, men cockpitvyn ser ju hemsk ut. Den vyn ser ju inte riktigt färdig ut.
Annars verkar allt annat polerat och flyter på skitsnyggt! Snygga rena menyer.
Bilarna känns som att de har tyngd.
Det känns äntligen som på riktigt!
Bra jobbat den här gången!
Bästa bilspelet hittills!


signatur

autograph

Medlem

Det luktar nästan gummi och bensin när man kör, ta mig tusan!


signatur

autograph

Medlem

Spelat en smula nu. Sämsta skit jag spelat. GRID-känslan är som bortblåst.

Medlem
Skrivet av Ballong:

Mats Nylund, jag har en fråga.

Jag har sett film från detta spel där dom kör street race bilar av alla slag, till och med en lada tror jag att det var jag såg.

Och alla bilar sladdar på asfalt jätte lätt?
Varför är det bara jag som inte gillar detta i ett spel?

Hela poängen när man kör asfalt är ju att sladda så lite som möjligt men bilar i de flesta bilspel så överstyr bilar hela? Inte ens en gammal skoda från 95 skulle få sladd i en liten kurva på asfalt i 100 kmh?

Varför tycker folk att det är bra körkänsla i bilspel som är helt ologiska?

Jag vill ju köra ett bilspel där jag ska försöka motverka sladd och ha rätt fart genom kurvor.
Men i alla spel så ska man sladda, på asfalt?
Vet du vad som skulle hända om man fick sladd på asfalt i 300?

Oj frågan blev lite lång, men hur kan spelet få plus på tight bilfysik när den inte ens klarar the basics?

Spela forza, GT5/6, GTR, Simraceway, rFactor eller iRacing. där är fysiken lite bättre i alla fall.

1
Skriv svar