Dagens samhälle (mer riktat mot ungdomarna)

Medlem
Dagens samhälle (mer riktat mot ungdomarna)

Är det bara jag som har tänkt på att vi i dagens samhälle är beroende av sociala medier,stereotyper och vårt eget underhåll.
Så varför tycker jag att det är negativt? Jag börjar med att förklara sociala medier: Kommer du ihåg när Paul Walker dog eller någon annan känd person? Då kanske du också kommer ihåg hur det såg ut på alla sociala medier och skit tidningar som tex Aftonbladet. Det blev ett jävla ståhej såg minst 5 artiklar om Paul Walker är död, Vem körde bilen osv... Men varför bryr vi oss så mycket om en känd person? och ingenting om att massvis med folk dör varje dag varför ska inte dom få samma uppmärksamhet? Dom är väl också människor precis som alla kända personer?
Sen även bryr vi oss så otroligt mycket om hur dom lever. Bara att kolla på MTV som står för Music television.
Nu för tiden visar dom kända personers 16 års fester och Kardashians liv eller nån jävla Shore dokusåpa.
och det påverkar stereotyperna. Jag satt med några i min klass och prata nån dag här innan sommarlovet och av nån anledning kom vi in på dyra mode affärer för att en av dom skulle åka till London och shoppa. Iaf så kom det fram att på vissa affärer fick man inte jobba och se ut som man ville tex på en skulle alla killar ha bar överkropp och vara så muskulösa som möjligt, alla skulle även prata Engelska (nu kanske du tänker ''men det är inte så konstigt om det se i London'' men denna Affär finns i många andra länder även Sverige) jag tycker det är jävligt konstigt att arbetsgivaren får ställa sånna krav på dom som söker jobbet. Inte konstigt att det är så stor arbetslöshet om det är krav på hur man ska se ut för att få jobba där. Sen det där har lite med eget underhåll att göra varför var hon tvungen att åka till London för att shoppa? och varför på dom affärerna som ställde krav på sina anställda? Varför inte shoppa i Sverige??
Eller är det något fel på Sveriges utbud? Varför lägger man inte dom där pengarna på välgörenhet? Juste fotbolls vm i Brasilien visar också ett stort avtryck på hur beroende vi är av vårt eget underhåll. Folk vräktes från deras hem därefter förstördes dom bara för att dom skulle kunna bygga arenor för dyra pengar. Varför inte ha i länder som redan har arenor så att pengarna kan gå till något bättre och att folk,människor inte ska bli utsatta?
Juste kom på en sak med stereotyper har ni tänkt på hur dagens ungdomar dömer varandra och snackar skit om dom som ser annorlunda ut eller beter sig annorlunda. En kille som går i fyran på samma skola som jag går på har Downs syndrom och han blir mobbad av vissa killar i hans klass OCH DOM GÅR I FYRAN! Har även stött på dessa killar i omklädningsrum rummet efter gymnastik lektionen och en av dom sa att han ville döda en i min klass för att han bad dom öka takten så vi kunde få byta om (dom slutar 10minuter innan oss) då tog jag ställning och fråga om deras favorit hockey spelare håller på så här i omklädningsrummet (jag visste att dom spela hockey) dom svara med att dom gjorde det och börja kraxa sig mot oss. Jag försökte bara få dom att tänka om men det var nog försent. Att deras föräldrar inte märker och tar tag i deras barns beteende är ju hemskt ska vi låta dom hålla på så där? Varför kan vi inte bara acceptera att vi alla är människor samma ras gjorda av kött och blod? Varför måste det vara så att man ska se ut så här och bete sig sådär och värst av allt är folk som dömer andra för deras religion eller hud färg. Vi är resultatet av assa års evolution då ska vi bete oss och agera som det också.
En klok dansk jag känner sa en gång "We are standing on the shoulders of giants" med det menade han att jätten är mina föräldrar,farföräldrar och morföräldrars generation och deras kunskap. Men den jätten kan inte se över horisonten men det kan vi som står på dess axlar vi kan ta in den där extra kunskapen som finns över horisonten vi kan bli en bättre jätte då en dag kommer vi vara den och våra barn/barnbarn kommer stå på våra axlar.
Långt inlägg jag vet sen kanske inte detta passar här men hade inte gjort ett inlägg på ett tag så kände att det var dags

#blogg

Medlem
Dagens samhälle (mer riktat mot ungdomarna)

Skriven på en Ipad så autocorrect gjorde att det blev konstigt på vissa ställen

Människor har idag ingen egen identitet, därför försöker de anamma andras. Svårare än så är det inte.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det mesta du tar upp här är något som människan hållit på med hur länge som helst. Det är inget nytt, det byter bara form hela tiden då teknologin utvecklas.

Och ja, visst. Man vill ju tycka att vi borde vara så smarta att vi inte behandlar varandra så som vi rätt ofta gör. Men det är inte enbart intelligens som styr oss, även de mest "primitiva"-delarna av oss har ett stort inflytande så som känslor /instinkter och de kommer aldrig att försvinna.

Har du någonsin varit med om att ha blivit kär i någon och tyckt att den person är precis som dig men när kärleken väl lagt sig så har du upptäckt hur olika ni egentligen är och inte fattat hur du inte kunnat se detta tidigare?

Detta är ett exempel på vilken inverkan våra känslor och instinkter kan ha på oss.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Det mesta du tar upp här är något som människan hållit på med hur länge som helst. Det är inget nytt, det byter bara form hela tiden då teknologin utvecklas.

Och ja, visst. Man vill ju tycka att vi borde vara så smarta att vi inte behandlar varandra så som vi rätt ofta gör. Men det är inte enbart intelligens som styr oss, även de mest "primitiva"-delarna av oss har ett stort inflytande så som känslor /instinkter och de kommer aldrig att försvinna.

Har du någonsin varit med om att ha blivit kär i någon och tyckt att den person är precis som dig men när kärleken väl lagt sig så har du upptäckt hur olika ni egentligen är och inte fattat hur du inte kunnat se detta tidigare?

Detta är ett exempel på vilken inverkan våra känslor och instinkter kan ha på oss.

Skrivet av Apministern:

Det mesta du tar upp här är något som människan hållit på med hur länge som helst. Det är inget nytt, det byter bara form hela tiden då teknologin utvecklas.

Och ja, visst. Man vill ju tycka att vi borde vara så smarta att vi inte behandlar varandra så som vi rätt ofta gör. Men det är inte enbart intelligens som styr oss, även de mest "primitiva"-delarna av oss har ett stort inflytande så som känslor /instinkter och de kommer aldrig att försvinna.

Har du någonsin varit med om att ha blivit kär i någon och tyckt att den person är precis som dig men när kärleken väl lagt sig så har du upptäckt hur olika ni egentligen är och inte fattat hur du inte kunnat se detta tidigare?

Detta är ett exempel på vilken inverkan våra känslor och instinkter kan ha på oss.

Förstår precis hur du menar. Men tycker ändå att instinkter och känslor inte har något med att göra om man mobbar någon bara för att den är annorlunda eller har en sjukdom. Om denna person som är annorlunda eller har en sjukdom hade slagit eller sagt något dumt till dom som sa elaka saker innan dom sa det så kan jag förstå att ens känslor/instinkter hade varit att säga något elakt tillbaka eller slå till den personen. Men om dessa personer inte har gjort något dåligt men blir mobbade ändå är det verkligen en känsla eller instinkt som får en fyra att mobba en person i samma klass som inte har gjort något utan bara har en sjukdom som den personen inte kan göra något åt?

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Människor har idag ingen egen identitet, därför försöker de anamma andras. Svårare än så är det inte.

Tyvärr så är det ju så men det är något man måste försöka ändra på. Någon borde försöka lista ut varför vi måste anamma andras identiteter. Eller är det bara så att vi är avundsjuka på deras lyx?

Skrivet av Welo:
Skrivet av walter_iego:

Människor har idag ingen egen identitet, därför försöker de anamma andras. Svårare än så är det inte.

Tyvärr så är det ju så men det är något man måste försöka ändra på. Någon borde försöka lista ut varför vi måste anamma andras identiteter. Eller är det bara så att vi är avundsjuka på deras lyx?

Den moderna människan har mer eller mindre blivit en materialist och tror att alla andra som har mer har det bättre. Det är inte sant, men det krävs mycket tanke och energi att kliva ur bubblan och se världen med friska ögon.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ligger nog mycket i samhällets syn på en "lyckad" individ. Sen är det klart att avundsjuka har ett finger med i spelet många gånger. Vi är ju inte mer än sociala flockdjur, vi vill bli bekräftade, synas och betyda, ha en identitet. Att säga att vi försöker anamma andras identiteter är att göra det enkelt för sig, det ligger mycket mer än bara så i bakgrunden. T.ex den sociala hierarkin.

Jag tror det bästa att sträva efter är att gå efter det man vill göra här i livet och skita i vad andra tycker om det, sålänge de inte går utöver andra. Gör det som gör dig lyckligast, lev och forma dina egna värderingar, inte efter dem oönskvärda som samhället och omgivningen försöker printa in i dig.

Verkligheten funkar inte alltid som man vill, det gäller att acceptera och göra det bästa utav situationen.

Sen kan jag förstå kraven på anställda, klart man vill göra sin butik så attraktiv som möjligast. Om jag inte hade tänkt på att och om jag skulle vara en konsument i deras butik hade jag hellre sett snygga kvinnor i butiken än någon som ser ut som en uteliggare. Sen kan man tycka det är absurbt, men det är ju så verkligheten funkar, kraven har en baktanke.


signatur

Life is short , play more

Av ren nyfikenhet undrar jag hur gammal du är?
är du själv ungdom?

1
Skriv svar