Serverflytt klar - välkommen in att kommentera!

Robot
Serverflytt klar - välkommen in att kommentera!

Väderleksrapporten skvallrar om att molnen nu är lite mer awesome.


Medlem
Serverflytt klar - välkommen in att kommentera!

Vad händer om det blåser? Kan molnet försvinna då?


signatur

Videomupp

Medlem

Vad är det egentligen för skillnad mellan att vara uppkopplad mot molnet istället för en server? Molnet är ju i slutändan ändå en server. Det spelar iof ingen roll då allt verkar funka som det ska men förstår inte skillnaden.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Vad händer om det blåser? Kan molnet försvinna då?

Nä, men det kan blåsa upp till storm!

Skrivet av Siken:

Vad är det egentligen för skillnad mellan att vara uppkopplad mot molnet istället för en server? Molnet är ju i slutändan ändå en server. Det spelar iof ingen roll då allt verkar funka som det ska men förstår inte skillnaden.

Man slipper onödig drift, och kan kan lägga mer resurser på att utveckla coola funktioner till oss.

Testing 1, 2, 3 ...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Molnet är väl allt annat än superduper tryggt

Medlem

Testa fz.se utan www ... ni har inte pekat om domänen tror jag

Medlem
Skrivet av Jochen-:

Molnet är väl allt annat än superduper tryggt

För att? Man kan tillhandahålla privata molntjänster lokalt också.

Medlem

Är det till fz:a man kommer till när man dör?

Medlem

Testing, testing. Ett, två, tre.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

hest_test


signatur

Meep!

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av SoulGod:

Testa fz.se utan www ... ni har inte pekat om domänen tror jag

funkar perfekt för mig.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Skägg.
10 Chambers

Först flyttar vi servrarna till molnet, sen redaktionen till... SOLEN!

[ia=964337; large]


signatur
Medlem

It begins!

Medlem

Inte bara jag som märker skillnad.... som att sidan är trög som attan ?

Medlem
Skrivet av mrsarun:

Inte bara jag som märker skillnad.... som att sidan är trög som attan ?

Jo, den har varit galet trög för mig idag. Barnsjukdomar hoppas jag.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

jkw
Medlem

Kan ni inte ta bort "Du kanske gillar" medans ni ändå "uppgraderar"?

Medlem

Har ni flyttat in i en garderob hos Excanto nu eller?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jkw:

Kan ni inte ta bort "Du kanske gillar" medans ni ändå "uppgraderar"?

Vi har planer för den, vi tror att det kan bli en bra grej med lite justeringar.


signatur
Medlem

Får man fråga vilken leverantör ni valt?

Antikvitet
Skrivet av KaptenKanel:

Får man fråga vilken leverantör ni valt?

FZ snurrar numera på en molnlösning från Amazon Web Services som nyttjar i huvudsak tjänsterna EC2, S3, RDS, Elastic TransCoder och CloudFront.

Ettorna och nollorna levereras med drönare till ett datacenter nära dig, där de ompaketeras och skickas ut i nätverkskabeln.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Skrivet av John:
Skrivet av KaptenKanel:

Får man fråga vilken leverantör ni valt?

FZ snurrar numera på en molnlösning från Amazon Web Services som nyttjar i huvudsak tjänsterna EC2, S3, RDS, Elastic TransCoder och CloudFront.

Ettorna och nollorna levereras med drönare till ett datacenter nära dig, där de ompaketeras och skickas ut i nätverkskabeln.

ah ni har köpt drönarpaketet. Det kostar att ligga i framkant!

Skrivet av Jochen-:

Molnet är väl allt annat än superduper tryggt

Inget är 100% såklart.
Men driftsäkerheten är hos seriösa leverantörer mycket bättre än hemmalösningar.
De har redudant uppkoppling, dieselgeneratorer/ups, virtuella servrar på olika noder osv. Den svagaste länken är oftast klientens egen uppkoppling till molnet. Det är såklart inte bara fördelar. När det väl krånglar kan det vara komplexa problem som tar lång tid att lösa ifall man har otur.
Det finns olika typer av molnlösningar beroende på behov.
Molnet är bra! Speciellt i fzs fall då kunderna har direktkontakt med molnet.

Medlem
Skrivet av Siken:

Vad är det egentligen för skillnad mellan att vara uppkopplad mot molnet istället för en server? Molnet är ju i slutändan ändå en server. Det spelar iof ingen roll då allt verkar funka som det ska men förstår inte skillnaden.

Man köper en tjänst med prestanda enligt ett avtal där ett företag står för access och virtualiserad hårdvara så att man slipper egen IT-personal och kostnad för hårdvara/licenser. Det är en bra tråkig trend som för enskilda system fungerar superb men likt Netflix skalar lite dåligt på vår gemensamma motorväg. Man integrerar legacysystem över internet och finner nya flaskhalsar man inte kan åtgärda.

1
Skriv svar