Free 2 play är fusk

Skägg.
10 Chambers
Free 2 play är fusk

Jag är i en liten spelsvacka. Det där vakuumet som uppstår när man fullständigt kärat ner sig i ett spel men till slut insett att det är bättre att bara vara vänner. Titanfall har varit en stor förälskelse men när slentrianen börjar sätta in är det bäst att gå vidare och efter en sådan rejäl tidsinvestering kände jag för något lättsmält. Kanske något på mobilen?

Insåg till min förtjusning att jag hade några få men delikata pussel kvar i Monument Valley. Spelet jag liksom gått och sugit på, bara bitit ibland, för att upplevelsen ska hålla så länge som möjligt. Slut tog det men det gav mig ett kvitto på att det var den sortens upplevelse jag var ute efter. Portabel, lagom engagerande och skön för ögat. Och det var just det senare som fick mig att snegla på Boom Beach i Play Store.

Jag har alltid gillat designen på Supercells ikoner och skärmdumparna skvallrade om gröna skogar och vita stränder. Förvisso med landstigningsfarkoster, artilleri och minor på men det skadar ju sällan i spel. Samtidigt pinglande spindelkänslan - den finska studion har ju tjänat miljoner på mobilbönder och klanbattaljer - men jag struntade i den och tryckte på installera.

Till en början hade jag också ganska trevligt. Placerade ut krypskyttetorn på min paradisö, uppgraderade min bas och fyllde på stridsbåtarna med soldater av olika slag. Betalade pengar för upptäcka nya områden med andra små öar som liksom skrek “invadera oss!”. Det simpla strategiupplägget fick mig att känna mig duktig när jag vann och under den första timmen var balansen mellan resurser, erövringar och utveckling bra. Gemytlighet skapar dock inga nya finska dollarmiljonärer.

[center]Tid är pengar och mitt konto ekar tomt[/center]

Senare på kvällen sitter jag och stirrar på en liten klocka. Det är den som bestämmer när jag kan fortsätta spela. Fortsätta ha kul. Mina soldater dog i den senaste räden, det var tydligen oklokt att lubba rakt fram mot en kulspruta, och att förstärka sexmannagruppen tar en minut per skalle. Jag tänker att basen säkert behöver lite omsorg och ser över mina uppgraderingsmöjligheter. Den inledande flitigheten straffar sig dock och alla nya nivåer kräver ett förbättrat högkvarter. Det tar två riktiga timmar att bygga och kräver mer än dubbelt så mycket resurser än vad som finns på kontot.

Strunta i det säger spelet, ge oss ett tjog diamanter så river vi i prislappen och ger klockan amfetamin. Det är bara det att de där 50 stycken lila ädelstenarna spelet så generöst försåg mig med i början har börjat sina. Nya kan såklart köpas med en enkel knapptryckning. 749 riktiga kronor krängs det dyraste paketet för.

Trots att spelet är gratis och jag gärna betalar för en bra spelupplevelse drar jag mig för att ens köpa det billigaste paketet för 38 spänn. Och det är då jag börjar förstå min egen avighet till liknande spel, det som fått mig att lägga ner såväl byggandet av små torn som dödstjärnor. Det känns som fusk att betala sig förbi hinder, hur trasigt det bakomliggande regelverket än är utan dessa mikrotransaktioner.

Och fuskare hamnar i helvetet.

Visst har jag slagit in och annan Konami-kod i mina dagar, skrivit idkfa ännu fler, men det har alltid solkat ner upplevelsen i slutändan. Glädjen i att varva ett spel svärtas ner om det inte har gjorts på grundvillkoren. Inte ens när de är byggda utifrån en förväntat betalningsplan känns det rätt. Piskan, att det är dötrist att vänta i flera timmar på att få fortsätta ha roligt i spelet, funkar inte på mig. Jag blir snarare obstinat.

Det tråkigaste i sammanhanget är ju att det gömmer sig ett trevligt spel bakom de tveksamma inkomstmetoderna. Jag charmas av konceptet, ett litet imperium i fickan som jag kan se till då och då, pyssla med när tid finnes. Men det ska ske på sunda villkor, inte sådana som finns på plats bara för att maximera omsättningen. Sånt betalar jag mer än gärna för. Aldrig för fusk.

#blogg


signatur
Free 2 play är fusk

Jag gillar inte F2P alls. Tycker det är en korkad idé rent spelmässigt, men en kassako för spelutvecklarna, vilket gör att man som spelare får hjärnbrydderi.

Vad ska man spela?

Det som har själ.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Youtuber

IDDQD

F2P är helt ok, om det görs rätt, gillar The Hunters upplägg: Testa en liten del, köp ett paket (ca 500:-) spela i ett år, betala 200:- om du tycker att det var roligt i ett år till. Fast det är jag... och åsikterna kring F2P är nog lika många som det finns F2P-spel...


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Medlem

Jag har aldrig haft problem med F2P. Jag förstår kritiken och tycker den är helt befogad, men mina egna spelupplevelser i den spelformen har än så länge varit bra. Det finns inget enskilt spel jag lagt ner så mycket pengar på som Planetside 2, och jag tycker det har varit värt varenda krona.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Jag kan inte annat än hålla med. Oftast ger jag mig helt enkelt fan på att lira på utan att betala, vilket resulterar i att jag tröttnar på spelet snabbt.
Det känns ofta som pay to win och resulterar i rage/byte av spel. När jag spelar mot/med andra vill jag att det är på lika villkor innehållsmässigt.
Så länge det handlar om kosmetiska saker som mounts, skins etc bryr jag mig inte. Men när det ska kosta att köpa bättre ammo, premium items, limited edition items etc blir det för mkt. Hellre ett subscription system så att det hänger på personliga färdigheter istället för hur mkt man har i plånboken.

Medlem

Jag antar att du syftar mest på F2P spel på handhållna enheter,

Spel som DotA eller TF2 har ju hela spelet öppet för alla, det enda du kan köpa är blingbling.

Medlem

Jag jobbar med F2P och jag tycker att time vs money-design är ett jäkla ok. Kan ju aldrig vara bra att hindra någon från att spela ens spel.

Vad är det liksom?

Tyvärr kombinerar man ihop alla F2P-spel i en hög. League of Legends är till exempel också F2P, men funkar helt annorlunda än Boom Beach.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ztreek:

Jag antar att du syftar mest på F2P spel på handhållna enheter,

Spel som DotA eller TF2 har ju hela spelet öppet för alla, det enda du kan köpa är blingbling.

Precis, som i exemplet.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ainudil:

Jag jobbar med F2P och jag tycker att time vs money-design är ett jäkla ok. Kan ju aldrig vara bra att hindra någon från att spela ens spel.

Vad är det liksom?

Tyvärr kombinerar man ihop alla F2P-spel i en hög. League of Legends är till exempel också F2P, men funkar helt annorlunda än Boom Beach.

Ja, precis.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Precis, som i exemplet.

Skummade igenom texten lite
kan tycka att artikelns namn kunde ha namnbyte

"F2P på handhållna enheter är fusk"

finns självklart sådana spel till vanlig konsol och PC också, men de är oftast sönderkritiserade av både spelare och journalister

Medlem

Brukade fuska i Pandemonium till Ps1 när jag var liten... Nu är jag rädd för helvetet


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Jag håller med dig Calle om allt, Free 2 Play-spel av Supercell's sort är ett otyg. Jag har inga problem att betala för mig i spel, men det måste finnas en logik och en ärlighet bakom dem. Har testat en handfull F2P som Top Eleven Manager, Boom Beach, Trials Frontier och Clash of Clans och har väl investerat kanske 300-500 kr i vardera spel och alla faller på samma grepp; de blir för giriga. Det (exempelvis bygga klart en bas) som tidigt i spelet kräver en investering på typ 20 kr kostar ett flertal timmars speltid senare kanske 200 kr eller en helt orimlig lång väntetid på veckor ibland.

Ett argument som ofta uppstår när man diskuterar med de som är mer positiva till F2P-spel är att det är frivilligt, man behöver inte spela spelen. Givetvis är det så, men jag ser varje F2P-spel som Boom Beach och Trials Frontier som ett spel som kunde ha varit så mycket roligare för mig som spelare om det haft ett mer fördelaktigt pris och ett mer sofistikerat spelläge, där den primära svårighetsgraden inte enkom är en klocka som tickar ner.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

"Köpa är blingbling ingame" är helt ok.
Men bättre ammo osv suger verkligen. Så tyvärr ratar jag alla f2p för den irritation som uppstår när jag gillar spelet och upptäcker köp dig vidare gör mig helförbannad. I dag går det ju knappast att köpa ett full o färdigt spel så med risk att låta gammaldag så är det vad jag vill.

Etik och moral finns knappast bland utgivare och tyvärr spelare online i dag. Så spel med möjlighet att köpa mer än bling-bling är fusk o en förbannelse.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

KoP
Medlem

Varför kan dom aldrig släppa 2 versioner av samma spel? Stör mig på detta då det finns spel jag gärna vill spela men undviker då dom är f2p. :/

En f2p version med begränsningar där spelaren själv får välja om han/hon vill köpa lull-lull och xtra tid och whatnot.

Och en version man köper loss utan begränsningar för 50-100 kr.

-_-

Medlem
Skrivet av KoP:

Varför kan dom aldrig släppa 2 versioner av samma spel? Stör mig på detta då det finns spel jag gärna vill spela men undviker då dom är f2p. :/

En f2p version med begränsningar där spelaren själv får välja om han/hon vill köpa lull-lull och xtra tid och whatnot.

Och en version man köper loss utan begränsningar för 50-100 kr.

-_-

Bra förslag värt att trycka upp i nyllet på släpp nissarna. Har skrivit till EA och ställt typ samma fråga men fick aldrig något svar... Sedan insåg jag att inget bolag skulle svara... suck!


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

1
Skriv svar