Arnroths krönika - när ska e-sporten bli erkänd?

Medlem

Dom som inte tror att motorsport är fysiskt påfrestande: åk till närmaste GoKartbana och kör en timme.

Medlem

Denna är väldigt riktad åt dig paddington och mäniskor med din bild utav esport läs nedan,ledsen för extrem dyselexi och felstavningar förekommer tit som tät

esport heter esport utav en anledning, det Är notera "ÄR" sport oavsett hur mycket du vill det ska vara sport eller inte vara sport så är det officellt en sport, det är Dock ingen idrott och kommer aldrig kunna vara det.

Jag tvivlar ytters själv att någon utav dessa som sitter här och säger esport inte är sport, ens har utövat esport, jag har själv utövat.

Och spelat handboll på hög nivå det vart min minisk och mitt korsband som åkte som tvingade mig spela mer spel istället för handboll pga skada.

Och efter erfarenheten mellan båda kan jag säga till dig detta, det krävs mer för bli ett esportproffs och talangful än i en vanlig sport.

Det kräver mer information, mer komplext, mer tidskrävande,inte samma form utav stöd som i vanliga sporter ex, du kan spela i mff eller ett sämre lag med bra lön, innan du beger dig till ex barcelona.

Det finns ej spelar du i ett semi som vill ta sig till toppen, då måste du jobba, eller leva på ett osunt sätt och göra bästa utav situationen.

Detta är den största käppen för esport, i form utav antaingen får du lön eller så får du inget, ingen sport utövare har detta problemet.

Jag hade inte utalat mig inom esport om jag inte ens rört skiten och kört på hög nivå själv.

Då kan jag lika väl säga ja men jag kan dribbla boll som zlatan och glida på isen som foppa i hans storhets dagar.

Det är den bilden ni ger utav er själva.

Ja må låta som en skitstövel här, men folk måste förstå att man kan spekulera men slänga ur sig saker om världar dom inte ens rört eller hållit på med, bara skriker ignorans, och idioti.

Man kan vara ett vakande öga bilda sig en uppfattning snarlik, men du kan ALDRIG, föreställa dig hur det är.

tittar du på zlatan ser du bara han på plan, det är allt du ser du vet ingenting utanför matcher förberedelser med mera.

psykiska stressen på vardagen och hemmalivet(familjen m.m)

fö hade heaton i flesta grenar moppat golvet med dom flesta där.

Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Dom som inte tror att motorsport är fysiskt påfrestande: åk till närmaste GoKartbana och kör en timme.

Det är sjukt påfrestande! speciellt för leder och armar, vibrationerna och G kraften tär som fan på en otränad kropp

Medlem

När begreppet sport kom till användning fanns naturligtvis inte e-sport. Begrepp förändras över tid, men e-sporten är fortfarande så ny att de allra flesta anser att sport innebär något annat. Men det är viktigt att man inser att begrepp måste få förändras över tid.

Den äldsta användningen av sport som vi har registrerat är från 1300-talet och betydde då (ung.) "trevligt fritidstid". Så med den betydelsen så funkar begreppet väl till e-sport.

Men min personliga åsikt är att vi har ett alldeles utmärkt begrepp för aktiviteten, nämligen e-sport. Så den kan vi kanske använda ett tag till!?

Medlem
Skrivet av Winzi:

Angående prissumman till dem som vinner dota2 skulle överstiga US-Open, är det räknat per person eller hela klumpsumman? För det är mellan 5-6 personer som delar på vinstsumman i dota2 medans det endast är 1 person i US-Open.

Prissumman splittras mellan de olika spelarna.
Men egentligen så är insatserna till tävlingen tre gånger så stor som prissumman för att Valve ger bara en bråkdel till vinnarna för varenda ''ticket'' som köps i Dota2 affären.

Dom som deltar med pengar får lite olika föremål och fördelar så som xp boost inom spelet. Så det är inte bara tävlingen som spelarna har i tankarna när dom betalar runt 7 dollar per ticket.

Skulle gissa på att tävlingen har dragit in runt 30-40 miljoner dollar. Orkar inte räkna =P

Medlem

Tro det eller ej men proffesionella e-sport spelare tränar (spelar) inför turneringar flera timmar per dag och det är inte direkt "du ska vi ta o lira lite dota?" utan precis som "riktiga" sporter så övar dom varje dag.
Det har nu kommit till den nivå att spelare kan inte heller uttala sig om vad dom vill utan att riskera att bli sparkad från laget eller bli lämnad utan sponsorer precis som fotbollspelare och dylikt.

Ärligt talat förstår jag inte varför folk blir arga på vad som är och inte är sport, ingen tvingar dig att se och dom som har möjlighet att leva på nåt dom älskar att göra så är det kul för dom eller?

Medlem
Skrivet av KatOne:

Lyckligtvis så använder sig e-sporten av en massa olika titlar från en massa olika tillverkare, så som LoL (Riot Games), DotA2 (Valve), Smite (Hi-Rez Studios) eller HoN (S2 Games) inom MobA-genren. Andra typexempel är CS (Valve) för FPS-genren eller SC2 (Activision Blizzard) för RTS-genren.

E-sport är en grupp sporter. Att påstå att det inte är det är som att säga att basket och fotboll är samma sport eftersom båda är bollsporter. Samma sak kan sägas om mortorsport, friidrott etc.

KoP
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av sanctier:

P.S apropå svordomar och småbarn, har du kollat på Fotbolls VM på sistone?

Nej, fotboll uppmuntrar folk att mörda varandra och inte allt för länge sedan dog en djurgårdssupporter till följd av våldssporten fotboll.

Vi måste förbjuda fotboll och uppmuntra våra barn att satsa på trevliga sporter som curling och konståkning.

Konståkning lär vara en väldigt våldsam sport har jag hört. Tonya Hardings ex slog ju sönder knät med ett järnrör på en konkurrent så att Tonya kunde plocka 1:an på pallen i mitten av 90-talet.

Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Dom som inte tror att motorsport är fysiskt påfrestande: åk till närmaste GoKartbana och kör en timme.

Tänk då på g-krafterna i en formel 1 bil, en otränad person skulle garanterat inte klara av det.

Min åsikt är att allt man kan tävla i kan klassas som en sport, alltså är e-sport en sport.

Medlem

Den blonda bruden i klippet från The View skulle jag bara vilja tejpa för käften med silvertejp och kasta in i en garderob..
jävla retard.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Tycker det känns lite fel att säga
-Nu ska jag gå in till datorn och sporta lite grann.
Tycker man får säga hur man vill, sport/spel. Same shit diffrent name. Jag kommer att förstå vad som menas iaf.

Medlem

Oavsett om man definierar e-sport som en sport eller inte så kommer 10 miljoner dollar att skapa intresse, idoler och mästare.

Medlem
Skrivet av gamer_:
Skrivet av Harry Coma:

Dom som inte tror att motorsport är fysiskt påfrestande: åk till närmaste GoKartbana och kör en timme.

Tänk då på g-krafterna i en formel 1 bil, en otränad person skulle garanterat inte klara av det.

Min åsikt är att allt man kan tävla i kan klassas som en sport, alltså är e-sport en sport.

Det va liksom det jag menade..

Men, jag anser att E-Sport är en tävling, ingen sport..
Sen är ju gränsen mellan sport och tävling (så som jag ser dom) jefligt hårfin..

eld
Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av eld:

I framtiden ligger Agda 80 och Börje 53...

Fan vad tidigt Börje dog!

Visst, män lever kortare än kvinnor men han måste ju halkat i duschen eller dylikt? Eller hade Agda bara raggat upp en 37 år yngre man och körde sedan upp dem båda på autobahn i fel körriktning? Så båda dog samtidigt trots åldersskillnaden?

Börje_53 kommer alltid vara hans nick hur gammal han än blev!

Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Värt att notera är att du just nu sitter och skriver detta på en hemsida som i grund och botten skapades pga e-sportandet.

Medlem
Skrivet av Vemfanbryrsig:

Nu ska jag gå in till datorn och sporta lite grann.

Haha det där är ju signaturmaterial

Skrivet av eld:

Värt att notera är att du just nu sitter och skriver detta på en hemsida som i grund och botten skapades pga e-sportandet.

Ok, verkligen? Varför är det värt att notera?

Skrivet av FuzioN:

Denna är väldigt riktad åt dig paddington

Det kanske blev till något annat? Det såg mest ut som väldigt utflytande allmänna tankar kring ämnet.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Är det ett problem att det heter e-sport?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Dom som inte tror att motorsport är fysiskt påfrestande: åk till närmaste GoKartbana och kör en timme.

Eller snöskotercross det är jävligt jobbigt!

phi
Medlem

Självklart så är e-sport en sport. Hävdar man motsatsen så är det omöjligt att samtidgt erkänna golf, trav, skytte, boule m.fl som sporter, vilket de alla är.

Det verkar som att det är dels många som inte kan skilja på sport och idrott. Många verkar också ha glömt bort att så gott som varenda sport som finns har en gång i tiden varit bara lek eller spel.

Det är de organiserade tävlingarna och regelverken som gör en aktivitet till en sport. Inte graden av fysiskt aktivitet.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

E-sport är lika mycket sport så som rally, schack, fotboll m.m. Enda töntiga här är du och dina ej värda kommentarer.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av von_lidl:

Matlagning skulle lika gärna kunna bli en sport.

https://www.youtube.com/embed/u2e9nTeIwFk

Skämt åsido, kolla t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/Bocuse_d%27Or

"The event is frequently referred to as the culinary equivalent of the Olympic Games,[6][7][8][9][10][11] though the International Exhibition of Culinary Art in Germany is more officially titled the Culinary Olympics[12] and is separated by an olympiad, i.e. a period of four years."

Fortfarande ingen sport utan en tävling.

Medlem

Varför känner alla ett behov av att kategorisera e-sport som en sport, idrott, spel eller lek? Vad spelar det för roll? E-sporten är här för att stanna, oavsett vilken kategori ni vill placera den i.

E-sport is love, e-sport is life.

Medlem

esport känns snarare som en tävling än sport.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av sanctier:

P.S apropå svordomar och småbarn, har du kollat på Fotbolls VM på sistone?

Nej, fotboll uppmuntrar folk att mörda varandra och inte allt för länge sedan dog en djurgårdssupporter till följd av våldssporten fotboll.

Vi måste förbjuda fotboll och uppmuntra våra barn att satsa på trevliga sporter som curling och konståkning.

Konståkning lär vara en väldigt våldsam sport har jag hört. Tonya Hardings ex slog ju sönder knät med ett järnrör på en konkurrent så att Tonya kunde plocka 1:an på pallen i mitten av 90-talet.

Vinnare med hjälp av järnrör... Våra barn får nog hålla sig till curling då.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Haha vem fan säger "nu ska jag sporta" när man ska spela fotboll?

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Typ schack?

Schack är ju ett spel, ingen sport. Golf också f ö. Pilbågsskytte är en sport dock
Jag vet att det kanske låter svårförklarligt, men det är bara så det är.

Jag vet att alla inte dricker joltcola heller och den här diskussionen är svår att vinna på hård rationalitet, men samtidigt tror jag de flesta känner och förstår att TV-spel inte är sport oavsett hur många likes det får på sociala medier. Sport kräver viss fysisk prestation och brukar utövas utomhus och ha något slags frisksportande och ädel tävlan över sig också. Inte småbarn som svär oförskämdheter åt varandra framför sina dataskärmar. "Alla beter sig inte så", nä kanske inte men det spelar ingen roll.

Det för töntigt, för lealöst, för innesittande, för "på skoj" och hobby-betonat.

Om du ska förklara för andra vad sport är så får du åtminstone se till att ha rätt.
Så många fel så man tar sig för pannan.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Typ schack?

Schack är ju ett spel, ingen sport. Golf också f ö. Pilbågsskytte är en sport dock
Jag vet att det kanske låter svårförklarligt, men det är bara så det är.

den här diskussionen är svår att vinna på hård rationalitet,

Det för töntigt, för lealöst, för innesittande, för "på skoj" och hobby-betonat.

Om allt du har är åsikter och irrationalitet (som ju är det som finns när du inte argumenterar längs med rationalitetens gränser) så är ju din åsikt ganska ointressant, det finns rationalitet och irrationalitet, inget mitt emellan som "mjuk" och "hård" rationalitet, att det inte går att stödja din position på ren rationalitet borde rest en varningsflagg kan man tycka


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av DaDuke:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Typ schack?

Eller Poker??

eller skytte?.......

Medlem
Skrivet av kayl:

Varför känner alla ett behov av att kategorisera e-sport som en sport, idrott, spel eller lek? Vad spelar det för roll? E-sporten är här för att stanna, oavsett vilken kategori ni vill placera den i.

E-sport is love, e-sport is life.

! C wat u did thar

Medlem

Hs sitter i biceps, om jag bara visste det tidigare.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Om du ska förklara för andra vad sport är så får du åtminstone se till att ha rätt.
Så många fel så man tar sig för pannan.

Bra att du kom. Alla andra har känt sig osäkra på den exakta definitionen.

Skrivet av flamgorilla:

Om allt du har är åsikter.... så är ju din åsikt ganska ointressant

Ok, inga fler åsikter i fz kommertarstrådar. Gottcha.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skriv svar