67,4 miljoner kronor till Dota 2-turnering

Medlem
Skrivet av Stag:

Jag skrev ovan att jag hade missat det, och bett om ursäkt för att jag missade det. Däremot är det fortfarande mycket pengar. Kan inte en viss del av spelarnas pengar också gå till välgörenhet?

Inget som stoppar spelarna som vinner pengarna att donera till någon välgörenhet. Det är deras val vad som skall göras med det de vunnit.

Inaktiv
Skrivet av Stag:

Varför ska vi betala 67 miljoner kronor i prispengar för en spelturnering när det finns saker som bevisligen behövs ute i världen som helhet? Tänk om alla företag som mosar in dessa prispengar istället mosade in lika mycket extra i välgörenhet.

Det är inte folkets fel att kapitalisterna förstör världen .

Jag menar, det är ju knappast dotafolkets fel att Carl bilds oljebolag använder sig av barnsoldater för att med krut och mord driva befolkningen ifrån oljefälten, etc.

Det är bättre att bota sjukdomen istället för att försöka bota symptomen.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Stag:

Varför ska vi betala 67 miljoner kronor i prispengar för en spelturnering när det finns saker som bevisligen behövs ute i världen som helhet? Tänk om alla företag som mosar in dessa prispengar istället mosade in lika mycket extra i välgörenhet.

Det är inte folkets fel att kapitalisterna förstör världen .

Jag menar, det är ju knappast dotafolkets fel att Carl bilds oljebolag använder sig av barnsoldater för att med krut och mord driva befolkningen ifrån oljefälten, etc.

Det är bättre att bota sjukdomen istället för att försöka bota symptomen.

Du skrev nästan det jag tänkte skriva.

Otroligt hur hälften av sveriges befolkning stödjer alliansen som ger sitt stöd åt Carl Bildts handlande. Hoppas till nästa val att folk tänker om rejält och röstar på ett parti där mänsklighet värderas över boldspengar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Stag:

Varför ska vi betala 67 miljoner kronor i prispengar för en spelturnering när det finns saker som bevisligen behövs ute i världen som helhet? Tänk om alla företag som mosar in dessa prispengar istället mosade in lika mycket extra i välgörenhet.

http://www.twitch.tv/speeddemosarchivesda
http://gamesdonequick.com/tracker/10

4 miljoner kronor har de fixat ihop till välgörenhet vid skrivande stund.

Nu kan jag titta på The International med gott samvete

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Stag:

Varför ska vi betala 67 miljoner kronor i prispengar för en spelturnering när det finns saker som bevisligen behövs ute i världen som helhet? Tänk om alla företag som mosar in dessa prispengar istället mosade in lika mycket extra i välgörenhet.

http://www.twitch.tv/speeddemosarchivesda
http://gamesdonequick.com/tracker/10

4 miljoner kronor har de fixat ihop till välgörenhet vid skrivande stund.

Nu kan jag titta på The International med gott samvete

och veta att 25% av pengarna går till "administration" (lyxbilar och lägenheter) och resternade går till att anställa personer och köpa in utrustning kopplat till ändamålet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

och veta att 25% av pengarna går till "administration" (lyxbilar och lägenheter) och resternade går till att anställa personer och köpa in utrustning kopplat till ändamålet.

Såklart en del går till att hålla igång det, så länge majoriteten av alla slantar går till välgörenhet så är det cool.

Medlem
Skrivet av Dunder:

If people would stop crying over other people's success...

...that would be great.

Riktigt häftigt att e-sporten börjar bli lite större nu, får hoppas att det växer tiofallt inom ett par år.

Håller med, för det är ju jätteviktigt för mänskligheten att folk ska få vinna osannolika summor pengar för att spela ett spel... Riv sjukhus och lasarett, här ska det byggas datorspelsarenor!

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Newklear:

If people would stop crying over other people's success...

...that would be great.

Riktigt häftigt att e-sporten börjar bli lite större nu, får hoppas att det växer tiofallt inom ett par år.

Håller med, för det är ju jätteviktigt för mänskligheten att folk ska få vinna osannolika summor pengar för att spela ett spel... Riv sjukhus och lasarett, här ska det byggas datorspelsarenor!

Nej men det är ju en spottstyver i jämförelse med allt annat , det är det som är poängen. Det är ett precis lika idiotiskt argument som när en del av befolkningen i USA tyckte att NASA fick alldeles för mycket pengar, och att de inte hade "råd" med det... att pengarna borde gå till nuvarande och "riktiga" problem istället...........typ krigsmaskinen,skuldlån m.m som får nasas budget under 50år att se ut som ingenting alls.

#1 helidiotiskt om vi vill komma någonstans här i världen
# 2 budgeten nasa fick är mindre än 4/10 delar av en cent per person / skatt, ändå klagar folk som inte har en aning

Inaktiv
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Bennon:
Citat:

67 miljoner är en piss i Nilen om man jämför med hur mycket pengar folk lägger på annat som kan tyckas vara onödigt.

På tal om att lägga pengar på onödiga saker... Skulle vara kul och få en lista på onödiga saker staten lägger pengar på, där kan vi börja ifrågasätta på riktigt vad som försigår.

Toblerone, tänkarhattar och Hallandsåsen.

Lustigt att man kommer ihåg Tobleroneaffären som gällde 15 000kr medan du glömde Nuonaffären som gick på 89 miljarder kr.

Fascinerande hur selektivt ens minne kan vara ibland. ^^

Medlem
Skrivet av ThreeZool:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Bennon:
Citat:

67 miljoner är en piss i Nilen om man jämför med hur mycket pengar folk lägger på annat som kan tyckas vara onödigt.

På tal om att lägga pengar på onödiga saker... Skulle vara kul och få en lista på onödiga saker staten lägger pengar på, där kan vi börja ifrågasätta på riktigt vad som försigår.

Toblerone, tänkarhattar och Hallandsåsen.

Lustigt att man kommer ihåg Tobleroneaffären som gällde 15 000kr medan du glömde Nuonaffären som gick på 89 miljarder kr.

Fascinerande hur selektivt ens minne kan vara ibland. ^^

Om Reinfeldt och Borg lyckades glömma så kan väl vem som helst göra det.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Stag:

Ja, så det finns inget bättre att lägga de pengarna på? Suck, så onödigt.

Skrivet av Stag:

Varför ska vi betala 67 miljoner kronor i prispengar för en spelturnering när det finns saker som bevisligen behövs ute i världen som helhet? Tänk om alla företag som mosar in dessa prispengar istället mosade in lika mycket extra i välgörenhet.

Skrivet av Stag:

Ja inte tänker jag på en ny bil eller TV iallafall. Det jag menar är att situationen befinner sig i ett läge där katastrofen ligger på randen till att rinna över i en stor part av världen. De som befinner sig där kan ofta inte avhjälpa det själva, utan behöver hjälp med det.

Därefter har vi problem som t.ex energi-lösningar som inte är hållbara, infrastrukturer som är katastrofala osv. Men att spendera 67 miljoner kronor på en enda turnering är okej.

Skrivet av Stag:

Så lång tid tog det innan det blev hätsk stämning. Skön diskussions-stämning här inne. Jag gav en åsikt. Svaren är defensiva motargument. Tack och bock.

Nej jag ger inte "alla mina välförtjänta pengar" till välgörenhet. Jag ger däremot pengar till MSF, röda halvmånen och SOS Barnbyar varje månad. Jag är också medlem och volontär i MSF, Ambassadör för Avaaz och volontär för TWLOHA. Jag gör iallafall det jag kan, gör du?

Sen är det såklart en sak om pengarna kommer ifrån folks köp inom Dota, vilket jag erkänner att jag inte visste om, det var mitt fel och min miss. Men gick några av de pengarna till välgörenhet t.ex? Jag tycker det är konstigt att ingen ens höjer ett ögonbryn över att man vinner 67 miljoner kronor.

Skrivet av mantis87:
Skrivet av Stag:

Ja, så det finns inget bättre att lägga de pengarna på? Suck, så onödigt.

kan man tycka men att ge ut 567 miljoner dollar under fotbolls VM till länderna är inga problem

Skrev jag någonstans att det inte är ett problem? Det gjorde jag inte, för jag tycker att det är galenskap på en helt ny nivå. Ungefär som att fotbolls-spelare osv tjänar helt vansinniga summor med pengar. Lika knasigt det.

Kan bero på att du snackar skit om saker du uppenbarligen inte vet något om. Det är inte massa företag bakom prissumman, det är Valve och mestadels spelare av spelet som lagt in pengarna. Om du ska angripa att världen är full av orättvisor och att pengar inte går till rätt saker kanske inte en dota 2 turneringen är rätt sak att angripa.

Gör mer åt saken själv istället för att gnälla/trolla. För ja, du gnäller med dina inlägg, och nej, du gör inte "nog". Om du påstår att du inte kan göra mer är du jävligt naiv, alternativt en lögnare.

Medlem
Skrivet av ThreeZool:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Bennon:
Citat:

67 miljoner är en piss i Nilen om man jämför med hur mycket pengar folk lägger på annat som kan tyckas vara onödigt.

På tal om att lägga pengar på onödiga saker... Skulle vara kul och få en lista på onödiga saker staten lägger pengar på, där kan vi börja ifrågasätta på riktigt vad som försigår.

Toblerone, tänkarhattar och Hallandsåsen.

Lustigt att man kommer ihåg Tobleroneaffären som gällde 15 000kr medan du glömde Nuonaffären som gick på 89 miljarder kr.

Fascinerande hur selektivt ens minne kan vara ibland. ^^

Jag har aldrig hört talas om Nuonaffären


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Man kan ju även se det hela som en cirkel som har utvecklats vilket har skapat dessa prissummor.

Med en hög prissumma skapar det hype kring spelet vilket i sin tur bidrar med fler spelare som i sin tur bidrar med högre prissummor och sedan går runt.

Hade pengarna lagts på välgörenhet hade det förmodligen spelet inte blivit så stort som det är idag?

Ish
Medlem
Skrivet av Stag:

Ja inte tänker jag på en ny bil eller TV iallafall. Det jag menar är att situationen befinner sig i ett läge där katastrofen ligger på randen till att rinna över i en stor part av världen. De som befinner sig där kan ofta inte avhjälpa det själva, utan behöver hjälp med det.

Därefter har vi problem som t.ex energi-lösningar som inte är hållbara, infrastrukturer som är katastrofala osv. Men att spendera 67 miljoner kronor på en enda turnering är okej.

Det är ju bra att du ifrågasätter. Steg två är att acceptera vad majoriteten tycker.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Stag:

Varför ska vi betala 67 miljoner kronor i prispengar för en spelturnering när det finns saker som bevisligen behövs ute i världen som helhet? Tänk om alla företag som mosar in dessa prispengar istället mosade in lika mycket extra i välgörenhet.

Förlåt, vilka är "vi"? Varför ens argumentera var man lägger pengar när vi har sport eller nöjen överhuvudtaget? Världen är en stor jävla grop av orättvisor, men man stoppar knappast svält eller några krig genom att ta prispotten från en Dota2 turnering och skänka dom till välgörenhet.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Pengarna inom e-sporten borde fan inte gå till annat. Granted att det finns mycket lidande i världen och i-länder kan göra mer, men e-sporten är väl knappast den sport som bör genomlysas för att genomföra detta. Företag, privatpersoner m.m borde istället ta sitt ansvar och skänka pengar m.m (ja det gör jag också)

Återigen antas det att jag attackerar E-sporten specifikt. Jag har sagt ett antal gånger nu i mina posts att det är precis lika fel med en fotbolls-spelare som tjänar en babiljard i veckan, eller ett företag som betalar 0.2% skatt i flera år genom loophål.

Alla är lika ansvariga, vilket är just min poäng. Jag sa aldrig "Usch vad mycket pengar E-sport delar ut!", utan ifrågasatte även exempelvis trav, fotboll och andra källor till enorma vinster.

Min jag lägger ner diskussionen nu, då det börjar bli väldigt hetsk stämning från vissa som svarar i den andra tråden.

Skrivet av Ender:
Skrivet av Stag:

Varför ska vi betala 67 miljoner kronor i prispengar för en spelturnering när det finns saker som bevisligen behövs ute i världen som helhet? Tänk om alla företag som mosar in dessa prispengar istället mosade in lika mycket extra i välgörenhet.

Förlåt, vilka är "vi"? Varför ens argumentera var man lägger pengar när vi har sport eller nöjen överhuvudtaget? Världen är en stor jävla grop av orättvisor, men man stoppar knappast svält eller några krig genom att ta prispotten från en Dota2 turnering och skänka dom till välgörenhet.

Jag håller med om att vi nog var ett dåligt val av uttryck. Det var snarare menat att det överlag ska finnas så stora prispengar, och heller inte riktat specifikt mot E-sport. Det är sällan bra att posta djupare tankar innan sömn.

Om ingen argumenterar för det kommer det däremot fortsätta vara så att vi lägger sjukliga mängder summor pengar på t.ex fotbolls-VM, där folk lever i misär och de som bygger i arenorna knappt får betalt, för att hålla ett tämligen korrupt evenemang och därefter lämna byggena att förfalla i många fall.

Så självklart, E-sport är en otroligt liten droppe i havet. Det är mest utvecklingen jag är förundrad över.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Stag:

Varför ska vi betala 67 miljoner kronor i prispengar för en spelturnering när det finns saker som bevisligen behövs ute i världen som helhet? Tänk om alla företag som mosar in dessa prispengar istället mosade in lika mycket extra i välgörenhet.

http://www.twitch.tv/speeddemosarchivesda
http://gamesdonequick.com/tracker/10

4 miljoner kronor har de fixat ihop till välgörenhet vid skrivande stund.

Nu kan jag titta på The International med gott samvete

och veta att 25% av pengarna går till "administration" (lyxbilar och lägenheter) och resternade går till att anställa personer och köpa in utrustning kopplat till ändamålet.

Ungefär som alla välgörenhetspengar då. De summor som ens kommer fram till det tänkta landet försvinner väl mest till lokalpolitiska utsugare och korruption.

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av Stag:

Ja inte tänker jag på en ny bil eller TV iallafall. Det jag menar är att situationen befinner sig i ett läge där katastrofen ligger på randen till att rinna över i en stor part av världen. De som befinner sig där kan ofta inte avhjälpa det själva, utan behöver hjälp med det.

Därefter har vi problem som t.ex energi-lösningar som inte är hållbara, infrastrukturer som är katastrofala osv. Men att spendera 67 miljoner kronor på en enda turnering är okej.

Det är ju bra att du ifrågasätter. Steg två är att acceptera vad majoriteten tycker.

Majoriteten anser att exempelvis Afrika och andra fattiga regioner kan klara sig själva. Ska vi alltså överge de och helt blunda för vad som händer? Om vi gör det, vad händer då när Ebola, som saknar botemedel och har en dödlighet på 68%, blommar upp ordentligt och når Europa? Självklart extremfall, men man kan inte alltid lyssna på majoriteten. I politik råkar det vara så, men i övriga situationer är det ofta minoriteter som driver frågor för att majoriteten inte orkar eller vill bryr sig. Titta på SOPA till exempel.

Skrivet av marcus8958:

och veta att 25% av pengarna går till "administration" (lyxbilar och lägenheter) och resternade går till att anställa personer och köpa in utrustning kopplat till ändamålet.

Ja fy och blä för välgörenhetsoragnisationer som sitter och lever lyxliv för donerade pengar. Just därför ger jag inte till Röda Korset längre. Deras julfester kan någon annan betala.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av zauii89:

Pengarna inom e-sporten borde fan inte gå till annat. Granted att det finns mycket lidande i världen och i-länder kan göra mer, men e-sporten är väl knappast den sport som bör genomlysas för att genomföra detta. Företag, privatpersoner m.m borde istället ta sitt ansvar och skänka pengar m.m (ja det gör jag också)

Återigen antas det att jag attackerar E-sporten specifikt. Jag har sagt ett antal gånger nu i mina posts att det är precis lika fel med en fotbolls-spelare som tjänar en babiljard i veckan, eller ett företag som betalar 0.2% skatt i flera år genom loophål.

Alla är lika ansvariga, vilket är just min poäng. Jag sa aldrig "Usch vad mycket pengar E-sport delar ut!", utan ifrågasatte även exempelvis trav, fotboll och andra källor till enorma vinster.

Min jag lägger ner diskussionen nu, då det börjar bli väldigt hetsk stämning från vissa som svarar i den andra tråden.

Skrivet av Ender:
Skrivet av Stag:

Varför ska vi betala 67 miljoner kronor i prispengar för en spelturnering när det finns saker som bevisligen behövs ute i världen som helhet? Tänk om alla företag som mosar in dessa prispengar istället mosade in lika mycket extra i välgörenhet.

Förlåt, vilka är "vi"? Varför ens argumentera var man lägger pengar när vi har sport eller nöjen överhuvudtaget? Världen är en stor jävla grop av orättvisor, men man stoppar knappast svält eller några krig genom att ta prispotten från en Dota2 turnering och skänka dom till välgörenhet.

Jag håller med om att vi nog var ett dåligt val av uttryck. Det var snarare menat att det överlag ska finnas så stora prispengar, och heller inte riktat specifikt mot E-sport. Det är sällan bra att posta djupare tankar innan sömn.

Om ingen argumenterar för det kommer det däremot fortsätta vara så att vi lägger sjukliga mängder summor pengar på t.ex fotbolls-VM, där folk lever i misär och de som bygger i arenorna knappt får betalt, för att hålla ett tämligen korrupt evenemang och därefter lämna byggena att förfalla i många fall.

Så självklart, E-sport är en otroligt liten droppe i havet. Det är mest utvecklingen jag är förundrad över.

Tråkigt om du känner att du måste lägga ner för att det blir dålig stämning. Egentligen kan jag sympatisera med det du vill få fram, men jag tycker samtidigt att det blir så fel när du säger det här. E-sporten har lika stor rätt som de övriga sporterna att finnas till (vilket jag vet att du håller med), men att säga att det är slöseri med pengar just här är ungefär lika givande som att hoppa på någon i en matbutik för att denna står och håller i en oekologisk gurka.

Jag vill inte säga att det är att börja i fel ände heller, för då hade jag haft svårt att motivera mitt forumengagemang i t ex jämställdhet, men i denna fråga så kommer det inte förändra någons åsikt, eller var prispotten i en DotA2-turnering kommer hamna oavsett vad du säger. De flesta här håller säkert med om att pengar till miljarder olika saker kunde användas "bättre" när man ser saker ur ett globalt perspektiv, men de som just nu hamnar i den här turneringen gör ingen större skillnad någonstans i förhållande till alla andra ekonomiska orättvisor runt omkring oss.

Medlem

SKönt att någon förstod min poäng iallafall.

Som du säger så gör kanske inte detta någon skillnad i sig om pengarna placeras annorlunda. Men då hamnar man till slut på "Äh, jag gör ingen skillnad ändå". Om många tänker så, gör det skillnad.

Jag försökte egentligen inte heller ändra någons åsikt här, utan delade min. Det resulterade i en hel del ganska hetska svar, vilket inte känns som någon bra respons.

En vis man sa en gång till mig att det bästa sättet att bemöta någon på är med "Jag respekterar din åsikt, men jag delar den inte". Fler bör kanske tänka så.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv
Skrivet av Stag:

Varför ska vi betala 67 miljoner kronor i prispengar för en spelturnering när det finns saker som bevisligen behövs ute i världen som helhet? Tänk om alla företag som mosar in dessa prispengar istället mosade in lika mycket extra i välgörenhet.

Okej..ger du bort hela din lön till välgörenhet så håller jag med dig. Skippa det där snacket nu. Ge pengar till välgörenhet gör bara några nissar ännu fetare och rikare.

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Stag:

Varför ska vi betala 67 miljoner kronor i prispengar för en spelturnering när det finns saker som bevisligen behövs ute i världen som helhet? Tänk om alla företag som mosar in dessa prispengar istället mosade in lika mycket extra i välgörenhet.

Och du vet hur mycket Valve ger till välgörenhet?

1.detta slut mål är vad communityn har sammlat in(när man handlar compendium osv via dota2, stödjer man tuneringen)
2. halva potten går till 1:a platsen.
3. tror int dom skänker något till välgörnhet dock av dessa pengar(då det är dota2 prisspot för internatinols)

och varför så mycket hat? haha folk avundsjuka eller vad är frågan om:P?


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Stag:

Varför ska vi betala 67 miljoner kronor i prispengar för en spelturnering när det finns saker som bevisligen behövs ute i världen som helhet? Tänk om alla företag som mosar in dessa prispengar istället mosade in lika mycket extra i välgörenhet.

Okej..ger du bort hela din lön till välgörenhet så håller jag med dig. Skippa det där snacket nu. Ge pengar till välgörenhet gör bara några nissar ännu fetare och rikare.

Just det där är något jag skulle vilja se en gedigen oberoende nyhetsrapportering om; hur välgörenhetspengar verkligen fördelas, vilka mål de går till, hur mycket som egentligen når fram och vad de egentligen resulterar i. Jag föreställer mig att allt sådant går att få fram ur tusentals olika dokument för den som verkligen letar, varav 98% antagligen är en skönmålning av sanningen. Visst ska de som arbetar med välgörenhet ha betalt, men när 20-50 miljoner avsätts till någon vd's avgångsvederlag så tappar man ju all tilltro till dessa organisationer.

Medlem

Appropå sexism förresten, really?

Inaktiv
Skrivet av Ender:

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Medlem
Skrivet av miffot:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Stag:

Varför ska vi betala 67 miljoner kronor i prispengar för en spelturnering när det finns saker som bevisligen behövs ute i världen som helhet? Tänk om alla företag som mosar in dessa prispengar istället mosade in lika mycket extra i välgörenhet.

Och du vet hur mycket Valve ger till välgörenhet?

1.detta slut mål är vad communityn har sammlat in(när man handlar compendium osv via dota2, stödjer man tuneringen)
2. halva potten går till 1:a platsen.
3. tror int dom skänker något till välgörnhet dock av dessa pengar(då det är dota2 prisspot för internatinols)

och varför så mycket hat? haha folk avundsjuka eller vad är frågan om:P?

Du är medveten om att endast en liten del utav pengarna går till TI4 va?
Hade allt gått till TI4 så hade prissumman varit mycket, mycket högre.

Skrivet av Ender:

Du är medveten om att den bilden är fanmade och inte gjord utav Valve?

Ish
Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Ish:
Skrivet av Stag:

Ja inte tänker jag på en ny bil eller TV iallafall. Det jag menar är att situationen befinner sig i ett läge där katastrofen ligger på randen till att rinna över i en stor part av världen. De som befinner sig där kan ofta inte avhjälpa det själva, utan behöver hjälp med det.

Därefter har vi problem som t.ex energi-lösningar som inte är hållbara, infrastrukturer som är katastrofala osv. Men att spendera 67 miljoner kronor på en enda turnering är okej.

Det är ju bra att du ifrågasätter. Steg två är att acceptera vad majoriteten tycker.

Majoriteten anser att exempelvis Afrika och andra fattiga regioner kan klara sig själva. Ska vi alltså överge de och helt blunda för vad som händer? Om vi gör det, vad händer då när Ebola, som saknar botemedel och har en dödlighet på 68%, blommar upp ordentligt och når Europa? Självklart extremfall, men man kan inte alltid lyssna på majoriteten. I politik råkar det vara så, men i övriga situationer är det ofta minoriteter som driver frågor för att majoriteten inte orkar eller vill bryr sig. Titta på SOPA till exempel.

Skrivet av marcus8958:

och veta att 25% av pengarna går till "administration" (lyxbilar och lägenheter) och resternade går till att anställa personer och köpa in utrustning kopplat till ändamålet.

Ja fy och blä för välgörenhetsoragnisationer som sitter och lever lyxliv för donerade pengar. Just därför ger jag inte till Röda Korset längre. Deras julfester kan någon annan betala.

Min poäng är att jag håller med dig, men det är inte rimligt. Vi hade kunnat utplåna fattigdom om vi gett bort pengarna istället för lagt de på krig. Men världen funkar inte så. Tough luck.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Stag:

Varför ska vi betala 67 miljoner kronor i prispengar för en spelturnering när det finns saker som bevisligen behövs ute i världen som helhet? Tänk om alla företag som mosar in dessa prispengar istället mosade in lika mycket extra i välgörenhet.

Okej..ger du bort hela din lön till välgörenhet så håller jag med dig. Skippa det där snacket nu. Ge pengar till välgörenhet gör bara några nissar ännu fetare och rikare.

Just det där är något jag skulle vilja se en gedigen oberoende nyhetsrapportering om; hur välgörenhetspengar verkligen fördelas, vilka mål de går till, hur mycket som egentligen når fram och vad de egentligen resulterar i. Jag föreställer mig att allt sådant går att få fram ur tusentals olika dokument för den som verkligen letar, varav 98% antagligen är en skönmålning av sanningen. Visst ska de som arbetar med välgörenhet ha betalt, men när 20-50 miljoner avsätts till någon vd's avgångsvederlag så tappar man ju all tilltro till dessa organisationer.

Organisationer får inte använda mer än 25% av bidragen till administration. Alltså till löner till organisationen.
Gör dom inte så blir dom av med sina 90 konton som är ett kännetecken för en "seriös" organisation eller förening.

Det tråkiga är när organisationer som röda korset blivit ett enda stort företag som tjänar pengar på folks misär. VDn tror jag tjänade kring 5 miljoner kronor om året vilket inte alls.är en dålig lön men man kan ju fråga sig om hon är värd pengarna?
Andra roliga saker är när hederligt folk donerar blod till röda korset i tron om att blodet kommer gå till skadade och personer i behov, men istället säljs blodet för att röda korset ska tjäna pengar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Dominus:

Du är medveten om att den bilden är fanmade och inte gjord utav Valve?

Hade ingen aning. Är det relevant?
Vill inte göra någon stor grej av det heller, blir bara så bisarrt omotiverat när man väl tänker på det, vilket man alltför sällan gör.

Skrivet av marcus8958:

Organisationer får inte använda mer än 25% av bidragen till administration. Alltså till löner till organisationen.
Gör dom inte så blir dom av med sina 90 konton som är ett kännetecken för en "seriös" organisation eller förening.

Det tråkiga är när organisationer som röda korset blivit ett enda stort företag som tjänar pengar på folks misär. VDn tror jag tjänade kring 5 miljoner kronor om året vilket inte alls.är en dålig lön men man kan ju fråga sig om hon är värd pengarna?
Andra roliga saker är när hederligt folk donerar blod till röda korset i tron om att blodet kommer gå till skadade och personer i behov, men istället säljs blodet för att röda korset ska tjäna pengar.

Just, hade för mig att jag läst det angående 90-kontona. Men det gäller samtidig enbart de redovisade utgifterna från bidragspengarna. Här sitter jag inte på några fakta alls, men medier har lett mig att tro att allt för mycket pengar hamnar i fickor (förutom administration) där de inte är avsedda för. Dessutom får man inte glömma att det är stora summor i många organisationer. 25% på 100 miljoner är ändå 25 miljoner.

Har försökt söka fram en gammal artikel som jag är säker på att jag läste för en tio år sedan eller så, där en Dansk (?) VD i Rädda Barnen (?) avgick för att han ville syssla med politik istället, och cashade in sin fallskärm på ca 50 (?) miljoner. Gjorde mig spyfärdig då, men är som sagt osäker på detaljerna...någon annan som kommer i håg detta?
Kan ju hoppas att jag bara minns nån gammal mardröm :/

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Dominus:

Du är medveten om att den bilden är fanmade och inte gjord utav Valve?

Hade ingen aning. Är det relevant?
Vill inte göra någon stor grej av det heller, blir bara så bisarrt omotiverat när man väl tänker på det, vilket man alltför sällan gör.

Det är väl klart att det är relevant om bilden är gjord utav företaget som gjort spelet eller inte?
Annars kommer alla spelföretag få det jobbigt iom all tecknad porr som görs utav fans till olika spel.

123
Skriv svar