Bygg ditt eget VR-headset - av kartong!

Medlem
Skrivet av Hondo:
Skrivet av sledde:
Skrivet av Hondo:

Det fanns planer på någonting liknande, om än lite mer utvecklad version, till iphone på kickstarter.

Jag undrar om det är en bra ide att hålla mobiler med stark skärmljus så nära ögonen?

Jag gissar på att det skadar synen.

Jag har hört att de flesta mobiler kan sänka ljusstyrkan på skärmen.

Jag gissar att det är farligare att vara ute en solig sommardag än att kolla på mobilen i denna.

T o m med sänkt ljus tar synen skada med skärmen rätt inpå ögonen. Dessutom vill man ha ljust skärm så att färger och kontrast vissas rätt.

Farligare för ögonen? Jag tror inte det!

Jag har aldrig sett någon forskning som visar att moderna skärmar från mobiler skulle skada ögonen. Så visa gärna var du får dina påståenden ifrån. Uv strålning från solen är däremot erkänt farlig för ögonen.

Inaktiv
Skrivet av sledde:
Skrivet av Hondo:
Skrivet av sledde:
Skrivet av Hondo:

Det fanns planer på någonting liknande, om än lite mer utvecklad version, till iphone på kickstarter.

Jag undrar om det är en bra ide att hålla mobiler med stark skärmljus så nära ögonen?

Jag gissar på att det skadar synen.

Jag har hört att de flesta mobiler kan sänka ljusstyrkan på skärmen.

Jag gissar att det är farligare att vara ute en solig sommardag än att kolla på mobilen i denna.

T o m med sänkt ljus tar synen skada med skärmen rätt inpå ögonen. Dessutom vill man ha ljust skärm så att färger och kontrast vissas rätt.

Farligare för ögonen? Jag tror inte det!

Jag har aldrig sett någon forskning som visar att moderna skärmar från mobiler skulle skada ögonen. Så visa gärna var du får dina påståenden ifrån. Uv strålning från solen är däremot erkänt farlig för ögonen.

Jag säger inte att moderna skärmar förstör ögonen, vad jag säger är att om man lägger skärmen rätt inpå ögonen så kan man förstöra synen. Det är skillnad på det jag säger och det du påstår att jag säger.

Medlem
Skrivet av Hondo:
Skrivet av sledde:
Skrivet av Hondo:
Skrivet av sledde:
Skrivet av Hondo:

Det fanns planer på någonting liknande, om än lite mer utvecklad version, till iphone på kickstarter.

Jag undrar om det är en bra ide att hålla mobiler med stark skärmljus så nära ögonen?

Jag gissar på att det skadar synen.

Jag har hört att de flesta mobiler kan sänka ljusstyrkan på skärmen.

Jag gissar att det är farligare att vara ute en solig sommardag än att kolla på mobilen i denna.

T o m med sänkt ljus tar synen skada med skärmen rätt inpå ögonen. Dessutom vill man ha ljust skärm så att färger och kontrast vissas rätt.

Farligare för ögonen? Jag tror inte det!

Jag har aldrig sett någon forskning som visar att moderna skärmar från mobiler skulle skada ögonen. Så visa gärna var du får dina påståenden ifrån. Uv strålning från solen är däremot erkänt farlig för ögonen.

Jag säger inte att moderna skärmar förstör ögonen, vad jag säger är att om man lägger skärmen rätt inpå ögonen så kan man förstöra synen. Det är skillnad på det jag säger och det du påstår att jag säger.

Det var du som nämnde ögon först
Sen kan man ju påstå att ögonen blir fyrkantiga av att titta för mycket på tv också, men man bör backa upp ett sådant påstående med någon fakta också. Vad du gissar kommer att hända har inte så stor betydelse. Men skicka gärna någon länk till en seriös studie eller forskningsresultat där dina gissningar bevisas som fakta, så jag kan få veta om det verkligen är farligt. Det finns så himla många "förståsigpåare", "experter" och "gissare" ute på nätet så en promille hade varigt fullt tillräckligt.

Medlem

svt hade ett reportage om barns närsynthet ganska nyligt.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/fler-narsynta-barn-med-okat...

Nu är vi inte alla barn dock.


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Medlem
Skrivet av AmiZ:

Vart kan man köpa Google kartong xD ?

Kan inte vänta på att lägga vantarna på en oculus rift, men mitt substitut blev en sån här:

http://www.brandbrothers.se/produkt/google-cardboard-sverige/

rätt impad!

12
Skriv svar