"Ond" eller "God" i ett spel?

Moderator | Testpilot
"Ond" eller "God" i ett spel?

Sitter i skrivande stund och spelar igenom "The Wolf Among Us" och tycker verkligen det är ett helt underbart spel. Jag har redan spelat igenom det en gång tidigare men tänkte att jag den här gången ska spela "ond" och göra allt det dumma jag har möjlighet till.

Men här börjar problemet. Jag är en väldigt hjälpsam och snäll människa till det yttersta och blir sällan arg eller våldsam, vilket gör att jag faktiskt mår dåligt och har problem att göra alla dumheter jag nu står inför i spelet. Finns många partier då jag bara velat spy över vad jag just gjort och sedan höra hur alla karaktärer klankar ner på mig.

Enda anledningen till att jag gör det här är så att jag kan låsa upp alla achievements samt "Book of fables" där man får läsa mer om världen, dess karaktärer ETC. I spel som Mass Effect har jag inte funnit någon anledning till att vara "the bad guy" och spelserien är så lång att jag troligen aldrig hade klarat av det.

Är jag ensam om det här? Eller ser ni det som att "det är bara ett spel, påverkar mig inte"?

#blogg


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
"Ond" eller "God" i ett spel?

Just Mass Effect tycker jag inte att man kan vara ond i. Du spelar alltid en i grunden god person. Du når bara dina mål på olika sätt. Ska jag tvinga fram en lösning med hot om våld eller ska jag förhandla om en kompromiss. Om någon person eller civilisation måste offras så är det för att ändamålet helgar medlen. Men du är aldrig ond på riktigt som du kan vara i många andra rollspel.

Antihjältar kan vara minst lika intressanta som hjältar i spel. Om spelet är välskrivet och man får utforska psyket hos den onde så kan det bli riktigt intressant, just därför att det går emot ens egen natur i väldigt hög grad.

Medlem

Har i 9 fall av 10 slutat som Sith Lord i Knights of the old Republic. Började dock just The Wolf Among Us som den snälla reformerade vargen men med slutet på det första kapitlet så var det färdigt med det och monstret var tillbaka...

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag spelar alltid som en den "Goda" personen. Gissar på att jag spelar som den goda personen jag vill vara.

Dock efter jag är färdig med den första karaktären så brukar jag skapa en ny bara för att testa hur historien förändras och är om man spelar som dålig.

Jag har inga problem med att spela som den dålig person, troligtvis så är det den lilla rollspelaren inom mig som springer runt i glädje.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bennii:

Just Mass Effect tycker jag inte att man kan vara ond i. Du spelar alltid en i grunden god person. Du når bara dina mål på olika sätt. Ska jag tvinga fram en lösning med hot om våld eller ska jag förhandla om en kompromiss. Om någon person eller civilisation måste offras så är det för att ändamålet helgar medlen. Men du är aldrig ond på riktigt som du kan vara i många andra rollspel.

Antihjältar kan vara minst lika intressanta som hjältar i spel. Om spelet är välskrivet och man får utforska psyket hos den onde så kan det bli riktigt intressant, just därför att det går emot ens egen natur i väldigt hög grad.

Jo jag håller med dig men våld har jag ändå väldigt svårt för i sådana här spel eftersom det för mig känns som att det är jag som gör allt mot dessa karaktärer, vilket jag har svårt att leva med då jag aldrig skulle gjort så.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av skogsvilden:

Har i 9 fall av 10 slutat som Sith Lord i Knights of the old Republic. Började dock just The Wolf Among Us som den snälla reformerade vargen men med slutet på det första kapitlet så var det färdigt med det och monstret var tillbaka...

Fable spelar jag nästan alltid som ond också men där känns det inte på samma sätt tycker jag. Det är inte samma känsla och man lär inte känna alla karaktärer på samma sätt.

Sedan är det bara så att att vara "ond" i Fable (första) är mer effektivt än att vara "god".


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

phi
Medlem

Snäll är jag i verkligheten, för det mesta. Ond kan jag vara i spelen, riktigt jävla ond dessutom.

Känns bra med kontraster.

Medlem
Skrivet av phi:

Snäll är jag i verkligheten, för det mesta. Ond kan jag vara i spelen, riktigt jävla ond dessutom.

Känns bra med kontraster.

Ja, det beskriver mig med, riktigt jävla Neutral evil i spel...

Medlem

Klarar väldigt sällan att vara ond.

Försökte spela igenom Dishonoured a la naturell. Alltså inte starta om så fort jag blev upptäckt av vakter, försöka klara mig igenom situationen som den är istället. Vilket då slutar med att man mer eller mindre måste döda en eller flera, vilket jag inte klarade av. Tyckte så synd om de oskyldiga stackars vakterna som inte visste bättre =/


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Det händer ju att ett par timmar går i GTA-liknande spel med att bara agera psycho-maniac, men jag är i övrigt väldigt lik dig. Det smärtar nästan när min protagonist i spelet inte reflekterar den moral jag normalt står för.

Önskar dock att jag kunde släppa loss lite mer i spelen, känns som det skulle bli än mer roligt då.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag brukar ofta bestämma mig innan att jag ska vara ''ond'' men det slutar alltid med att jag gör en massa goda gärningar istället

Medlem
Skrivet av jonis:

Det händer ju att ett par timmar går i GTA-liknande spel med att bara agera psycho-maniac, men jag är i övrigt väldigt lik dig. Det smärtar nästan när min protagonist i spelet inte reflekterar den moral jag normalt står för.

Önskar dock att jag kunde släppa loss lite mer i spelen, känns som det skulle bli än mer roligt då.

Skyrims innehåll minskar typ med 50 %


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Beror på spelet.

SWTOR är ett spel där det är mycket roligare att spela ond. Inte nog med att alla class quests är roligare så känns onda storyn mycket fylligare.

Spel som Infamous Second Son var jag tvungen att spela god. Kändes fel att vara ond och jobba mot alla svaga i samhället. Tråkiga med spelet var att valen man gjorde inte hade så stor påverkan på storyn utan mest kördes i Walking Dead stil där slutet alltid var samma även om man valde olika vägar i spelet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Har också svårt för det OP beskriver. De mest intressanta spelomgångarna är när du verkligen försöker gå efter din egen kompass. The Witcher serien måste vara bäst på att straffa dig för det! Först var jag helt inställd att stoppa terror från rebellerna som jag senare sympatiserade med och ångrade mina tidigare val.

Har försökt spela igenom kotor2 som ond flera gånger men det slutar alltid med att jag gör en hel del goda val i slutändan. Känns som man bryter för mycket immersion på att vara en douchebag. Dock finns det få spel som straffar dig för att du är 100% god och inte tar risker. Vilket gör att man sällan ångrat val i många spel.


signatur

The definition of insanity?

Moderator | Testpilot
Skrivet av matte89:

Har också svårt för det OP beskriver. De mest intressanta spelomgångarna är när du verkligen försöker gå efter din egen kompass. The Witcher serien måste vara bäst på att straffa dig för det! Först var jag helt inställd att stoppa terror från rebellerna som jag senare sympatiserade med och ångrade mina tidigare val.

Har försökt spela igenom kotor2 som ond flera gånger men det slutar alltid med att jag gör en hel del goda val i slutändan. Känns som man bryter för mycket immersion på att vara en douchebag. Dock finns det få spel som straffar dig för att du är 100% god och inte tar risker. Vilket gör att man sällan ångrat val i många spel.

Ska jag vara ärlig har jag svårt att spela god eller ond. Följer som du säger "min egna kompass" och vissa gånger blir jag arg och tycker en människa ska dö också.

Mitt problem är att göra val "bara för att". Nog är jag en snäll människa men har jag dåligt med pengar och en fattig kille på gatan ber om stålar så ger jag personen inget även fast det i många spel skulle ses som en god gärning.

I slutändan dras jag mer åt det snälla hållen och är bara ond "när det behövs" så att säga. Allt annat får mig ärligt att må dåligt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Skulle säga att jag är väldigt lugn och snäll i verkligheten, dock så spelar jag nästan alltid ond i alla rollspel som KOTOR, BG, NWN, ME etc.

I The wolf among us löste jag rätt mycket med näven, dock hade jag väldigt svårt att vara för ond i the walking dead av någon anledning.

Medlem
Skrivet av Lepr:

Skulle säga att jag är väldigt lugn och snäll i verkligheten, dock så spelar jag nästan alltid ond i alla rollspel som KOTOR, BG, NWN, ME etc.

I The wolf among us löste jag rätt mycket med näven, dock hade jag väldigt svårt att vara för ond i the walking dead av någon anledning.

Ja, det är svårt att vara elak mot någon när Clementine tittar på dig med sina oskyldiga ögon.

Medlem

Min karaktärs överlevnad > alla andra
Min karaktärs vänners överlevnad > Alla utom mig
Har jag nytta av en person så utnyttjas personen.
Om jag kan lösa en situation utan att döda oskyldiga och det inte kräver nån långväga lösning, då tar jag den.
Om situationen kan lösas genom att en person (oskyldig eller icke) måste dö, då dör den personen om inte man kan lösa det på plats utan att döda.
Försöker att inte vara ond men snarare den som gör lite ont för det goda, typ.

Medlem

Fallout series men främst Black&White är spel som visar hur ens handlingar slår igenom. Alltid när jag spelar B&W så blir jag über evil medans mitt djur blir über good... Rimmar lite illa tycker man kanske.

Sen så görs de flesta spelen så vinklade att man inte kan komma vidare utan massiva problem om ens alls, när man blir för ond eller för god. Neverwinter Nights är dock ett spel där ens aligment inte spelar någon som helst roll vilket i sig är också ett återkommande problem i spel.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Moderator | Testpilot
Skrivet av RedEyeJoe:

Fallout series men främst Black&White är spel som visar hur ens handlingar slår igenom. Alltid när jag spelar B&W så blir jag über evil medans mitt djur blir über good... Rimmar lite illa tycker man kanske.

Sen så görs de flesta spelen så vinklade att man inte kan komma vidare utan massiva problem om ens alls, när man blir för ond eller för god. Neverwinter Nights är dock ett spel där ens aligment inte spelar någon som helst roll vilket i sig är också ett återkommande problem i spel.

Vet inte om du pratar om första eller andra men i NWN2 så klart det händer saker och det finns konsekvenser för att man är ond. Tvåan går mycket ut på att man ska ta hand om sitt lag, gör man inte det så får man det väldigt tråkigt i slutet när alla kan vända sig mot dig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av RedEyeJoe:

Fallout series men främst Black&White är spel som visar hur ens handlingar slår igenom. Alltid när jag spelar B&W så blir jag über evil medans mitt djur blir über good... Rimmar lite illa tycker man kanske.

Sen så görs de flesta spelen så vinklade att man inte kan komma vidare utan massiva problem om ens alls, när man blir för ond eller för god. Neverwinter Nights är dock ett spel där ens aligment inte spelar någon som helst roll vilket i sig är också ett återkommande problem i spel.

Vet inte om du pratar om första eller andra men i NWN2 så klart det händer saker och det finns konsekvenser för att man är ond. Tvåan går mycket ut på att man ska ta hand om sitt lag, gör man inte det så får man det väldigt tråkigt i slutet när alla kan vända sig mot dig.

Och det är det enda som händer. Kan vara Chaotic Evil från start och det gör inte så mycket skillnad förren i slutet...


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Moderator | Testpilot
Skrivet av RedEyeJoe:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av RedEyeJoe:

Fallout series men främst Black&White är spel som visar hur ens handlingar slår igenom. Alltid när jag spelar B&W så blir jag über evil medans mitt djur blir über good... Rimmar lite illa tycker man kanske.

Sen så görs de flesta spelen så vinklade att man inte kan komma vidare utan massiva problem om ens alls, när man blir för ond eller för god. Neverwinter Nights är dock ett spel där ens aligment inte spelar någon som helst roll vilket i sig är också ett återkommande problem i spel.

Vet inte om du pratar om första eller andra men i NWN2 så klart det händer saker och det finns konsekvenser för att man är ond. Tvåan går mycket ut på att man ska ta hand om sitt lag, gör man inte det så får man det väldigt tråkigt i slutet när alla kan vända sig mot dig.

Och det är det enda som händer. Kan vara Chaotic Evil från start och det gör inte så mycket skillnad förren i slutet...

Då vet jag inte riktigt vilket spel du spelat. Det gör skillnad om du spelar som ond eller inte Visst själva titeln spelar inte så stor roll, men om du är en douchebag genom hela spelet så är världen och mycket annorlunda jämfört med en som spelar god. Resorna för båda spelarna är inte den samme.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av RedEyeJoe:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av RedEyeJoe:

Fallout series men främst Black&White är spel som visar hur ens handlingar slår igenom. Alltid när jag spelar B&W så blir jag über evil medans mitt djur blir über good... Rimmar lite illa tycker man kanske.

Sen så görs de flesta spelen så vinklade att man inte kan komma vidare utan massiva problem om ens alls, när man blir för ond eller för god. Neverwinter Nights är dock ett spel där ens aligment inte spelar någon som helst roll vilket i sig är också ett återkommande problem i spel.

Vet inte om du pratar om första eller andra men i NWN2 så klart det händer saker och det finns konsekvenser för att man är ond. Tvåan går mycket ut på att man ska ta hand om sitt lag, gör man inte det så får man det väldigt tråkigt i slutet när alla kan vända sig mot dig.

Och det är det enda som händer. Kan vara Chaotic Evil från start och det gör inte så mycket skillnad förren i slutet...

Då vet jag inte riktigt vilket spel du spelat. Det gör skillnad om du spelar som ond eller inte Visst själva titeln spelar inte så stor roll, men om du är en douchebag genom hela spelet så är världen och mycket annorlunda jämfört med en som spelar god. Resorna för båda spelarna är inte den samme.

Nej det må vara men jag tycker att kontrasten skulle ha varit större. Att är man Chaotic Evil så får man snabbt ett rykte vilket medför att man har svårt att t.ex handla i vissa städer eller ens bli insläppt + att alla quests inte är möjliga att göra och andra kan du göra enbart pga din aligment.
Ta t.ex Fallout 2, om du gick omkring och grävde upp gravar så fick du en perk som hette "Grave Digger" vilket gav dig -5 i Karma och folk såg snett på dig.
Ska man ha Karma eller Aligment i ett spel så ska en handlingar ha stort genomslag på hur spelet reagerar på ens character.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

1
Skriv svar