No Man's Sky till pc är ingen självklarhet

Moderator | Testpilot
Skrivet av phi:
Skrivet av Soothsayer:

Finns en anledning att E-sport sker på datorn och inte på konsoler

Eftersom att det verkar ha undgått dig så kan jag väl flika in här och informera dig om att Halo-scenen har i princip varit större än hela e-sportscenen på PC sammanlagt när det kommer till antal spelare, turneringar, prispotter, sponsorkontrakt m.m.

Räknar man sedan in EVO med alla sina fightingspel och dess antal spelare så har e-sport på konsol varit mycket större och "seriösare" än på PC-sidan under en stor del av 2000-talets början.

När CPL, WCG m.fl höll igång turneringar i CS, Q3 och UT fram till 2006-2007 och knappt betalade ut de små summorna i prispengar till spelarna så fanns det enskilda Halo-spelare som hade sponsorkontrakt på en miljon dollar samt "gaminghus" för hela laget. Så seriöst var e-sport på konsol redan då.

Men det är ju lätt att avfärda det som att e-sport inte sker på konsol om man bara är insnöad på en plattform.

Jag är däremot glad att e-sport har vaknat till liv igen på PC nu de senaste åren tack vare spel som SC2, LoL och Dota. Det gynnar e-sporten som helhet oavsett plattform.

Bara ännu ett bevis på folk som skriver en massa de inte har någon aning om.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av Soothsayer:
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Soothsayer:

Klart det drabbar er som kör multiplatform, ni får ju spela det på en mycket sämre platform. Mest troligt med: sämre upplösning, mindre detaljrikedom, lägre fps, kortare draw distance och en stor uppsjö med andra nackdelar.

Umm nej. Eftersom det i nuläget är oklart om det ens blir en PC version av spelet så drabbar det ju inte oss som både har PC och Ps4. Det är endast de som bara har PC som drabbas eftersom dom kanske inte ens får spelet. Eller menar du att du får bättre av allt du räknade upp i ett spel på ett system var spelet kanske aldrig släpps jämfört med ett system där spelet finns? Kanske du även har högre FPS i t.ex the last of us på PC än på ps3?

Jag är ledsen men det är så mycket logiska luckor i det där resonemanget att ja inte ens ska försöka komma med ett förklarande svar. Känns som de flesta som läste mitt inlägg förstod och de räcker för mig.

Läs lite mellan raderna så förstår du vart jag vill komma...
Bättre att va Multiplatform gamer än PC"master"race


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Soothsayer:

( ... anser inte att CoD är ett riktigt spel såå 3 av 3! )

Vad du anser har ingen som helst betydelse...

Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Soothsayer:
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Soothsayer:

Klart det drabbar er som kör multiplatform, ni får ju spela det på en mycket sämre platform. Mest troligt med: sämre upplösning, mindre detaljrikedom, lägre fps, kortare draw distance och en stor uppsjö med andra nackdelar.

Umm nej. Eftersom det i nuläget är oklart om det ens blir en PC version av spelet så drabbar det ju inte oss som både har PC och Ps4. Det är endast de som bara har PC som drabbas eftersom dom kanske inte ens får spelet. Eller menar du att du får bättre av allt du räknade upp i ett spel på ett system var spelet kanske aldrig släpps jämfört med ett system där spelet finns? Kanske du även har högre FPS i t.ex the last of us på PC än på ps3?

Jag är ledsen men det är så mycket logiska luckor i det där resonemanget att ja inte ens ska försöka komma med ett förklarande svar. Känns som de flesta som läste mitt inlägg förstod och de räcker för mig.

Läs lite mellan raderna så förstår du vart jag vill komma...
Bättre att va Multiplatform gamer än PC"master"race


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Soothsayer:
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Soothsayer:

Klart det drabbar er som kör multiplatform, ni får ju spela det på en mycket sämre platform. Mest troligt med: sämre upplösning, mindre detaljrikedom, lägre fps, kortare draw distance och en stor uppsjö med andra nackdelar.

Umm nej. Eftersom det i nuläget är oklart om det ens blir en PC version av spelet så drabbar det ju inte oss som både har PC och Ps4. Det är endast de som bara har PC som drabbas eftersom dom kanske inte ens får spelet. Eller menar du att du får bättre av allt du räknade upp i ett spel på ett system var spelet kanske aldrig släpps jämfört med ett system där spelet finns? Kanske du även har högre FPS i t.ex the last of us på PC än på ps3?

Jag är ledsen men det är så mycket logiska luckor i det där resonemanget att ja inte ens ska försöka komma med ett förklarande svar. Känns som de flesta som läste mitt inlägg förstod och de räcker för mig.

Läs lite mellan raderna så förstår du vart jag vill komma...
Bättre att va Multiplatform gamer än PC"master"race

Ja de argumenterar ja absolut inte emot. Då slipper man ju sånt här (när stora företag köper rättigheter till lovande saker). Bara att spelet inte kommer till PC är en förlust för alla med en PC (något mindre förlust för oss med PS4, jag bara så mycket hellre skulle vilja spela det på PC).

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Soothsayer:

Klart det drabbar er som kör multiplatform, ni får ju spela det på en mycket sämre platform. Mest troligt med: sämre upplösning, mindre detaljrikedom, lägre fps, kortare draw distance och en stor uppsjö med andra nackdelar.

nu snackar vi inte 4k crysis grafik...skillanden kommer blir minimal mellan konsol/pc.
det är bara enorma fördelar annars...skön soffa, tv & handkontroll..slå lätt skrivbord o liten monitor i spelupplevse.

Jag vet inte hur många gånger som jag gjort klart för dig att det går alldeles utmärkt att sitta i soffan och spel PC också...... Kör med mina PS4 dosor trådlöst till datorn via blåtand, och trådlös HDMI. Så jag har skön Soffa, Handkontroll och tv. Men så har jag också ett skrivbord och en bra monitor när jag vill lira FPS utan Aim Assist.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Ni har aldrig funderat på att det kan innebära en stor förlust från ett design perspektiv?

Medlem
Skrivet av Soothsayer:
Skrivet av FuzioN:

Jag tycker vi på pc har redan gott om liknande spel, så tycker inte direkt det gör något om konsolerna får känna på ett spel som dom ej har som vi har massvis utav.

Jasså? Detta har ja helt missat, fan va nice. Skriv gärna en 3-4 st liknande så ska ja kolla upp dem genast

Star citizen,rust,h1z1 är några.

Medlem

De har sagt precis samma sak ända sedan spelet först introducerades för allmänheten.
De utvecklar naturligtvis på den plattform de kan bäst först och lovar inget om en produkt som inte existerar än (PC). Det handlar om något så ovanligt som ren ärlighet.

Medlem

Sony gör det igen, som det vidriga skitföretag det är. Och nej, jag kommer fortfarande inte köpa en konsol för att spela ett "par" spel som dessutom är gravt handikappade utav konsolformatet med noll mod möjligheter, sämre inställningar och en miljard QTE events.

Hoppas Sony går mot en snart och ond bråd död.

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av Soothsayer:

Finns en anledning att E-sport sker på datorn och inte på konsoler

Eftersom att det verkar ha undgått dig så kan jag väl flika in här och informera dig om att Halo-scenen har i princip varit större än hela e-sportscenen på PC sammanlagt när det kommer till antal spelare, turneringar, prispotter, sponsorkontrakt m.m.

Räknar man sedan in EVO med alla sina fightingspel och dess antal spelare så har e-sport på konsol varit mycket större och "seriösare" än på PC-sidan under en stor del av 2000-talets början.

När CPL, WCG m.fl höll igång turneringar i CS, Q3 och UT fram till 2006-2007 och knappt betalade ut de små summorna i prispengar till spelarna så fanns det enskilda Halo-spelare som hade sponsorkontrakt på en miljon dollar samt "gaminghus" för hela laget. Så seriöst var e-sport på konsol redan då.

Men det är ju lätt att avfärda det som att e-sport inte sker på konsol om man bara är insnöad på en plattform.

Jag är däremot glad att e-sport har vaknat till liv igen på PC nu de senaste åren tack vare spel som SC2, LoL och Dota. Det gynnar e-sporten som helhet oavsett plattform.

Kollar alltid esportsearnings.com för sån här information men konsol och bmup-sektionerna pryds av fotnoter som läser " Due to the lack of media & community coverage regarding results & prize money for console games, this listing will be inaccurate" respektive "Because fighting game tournaments almost never publishes information on their prize money, this listing will be inaccurate". Sitter du på information så uppskattas det om du fyller på med den.

Google hittade heller ingen Halo-lirare som fått ett sponsorkontrakt värt miljonen, "bara" 250 000USD. Men det är ju lägre än vad BoxeR hade i årslön vid samma tidpunkt.

För övrigt; "små summorna" i Quake, räckte för att en Quake-spelare skulle toppa lista över inspelade pengar under 2006. Tämligen överlägset dessutom.

k3m
Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Soothsayer:

Klart det drabbar er som kör multiplatform, ni får ju spela det på en mycket sämre platform. Mest troligt med: sämre upplösning, mindre detaljrikedom, lägre fps, kortare draw distance och en stor uppsjö med andra nackdelar.

nu snackar vi inte 4k crysis grafik...skillanden kommer blir minimal mellan konsol/pc.
det är bara enorma fördelar annars...skön soffa, tv & handkontroll..slå lätt skrivbord o liten monitor i spelupplevse.

Trollolollo!

Skrivet av k3m:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Soothsayer:

Klart det drabbar er som kör multiplatform, ni får ju spela det på en mycket sämre platform. Mest troligt med: sämre upplösning, mindre detaljrikedom, lägre fps, kortare draw distance och en stor uppsjö med andra nackdelar.

nu snackar vi inte 4k crysis grafik...skillanden kommer blir minimal mellan konsol/pc.
det är bara enorma fördelar annars...skön soffa, tv & handkontroll..slå lätt skrivbord o liten monitor i spelupplevse.

Trollolollo!

Ja, man kan ju undra. Eller kan det vara så att det fortfarande finns en enda person som inte fattar att kontroller fungerar med PC, att TV-apparater går att koppla till PC och att det går att äga både en soffa och en PC?

phi
Medlem
Skrivet av daver:
Skrivet av phi:
Skrivet av Soothsayer:

Finns en anledning att E-sport sker på datorn och inte på konsoler

Eftersom att det verkar ha undgått dig så kan jag väl flika in här och informera dig om att Halo-scenen har i princip varit större än hela e-sportscenen på PC sammanlagt när det kommer till antal spelare, turneringar, prispotter, sponsorkontrakt m.m.

Räknar man sedan in EVO med alla sina fightingspel och dess antal spelare så har e-sport på konsol varit mycket större och "seriösare" än på PC-sidan under en stor del av 2000-talets början.

När CPL, WCG m.fl höll igång turneringar i CS, Q3 och UT fram till 2006-2007 och knappt betalade ut de små summorna i prispengar till spelarna så fanns det enskilda Halo-spelare som hade sponsorkontrakt på en miljon dollar samt "gaminghus" för hela laget. Så seriöst var e-sport på konsol redan då.

Men det är ju lätt att avfärda det som att e-sport inte sker på konsol om man bara är insnöad på en plattform.

Jag är däremot glad att e-sport har vaknat till liv igen på PC nu de senaste åren tack vare spel som SC2, LoL och Dota. Det gynnar e-sporten som helhet oavsett plattform.

Kollar alltid esportsearnings.com för sån här information men konsol och bmup-sektionerna pryds av fotnoter som läser " Due to the lack of media & community coverage regarding results & prize money for console games, this listing will be inaccurate" respektive "Because fighting game tournaments almost never publishes information on their prize money, this listing will be inaccurate". Sitter du på information så uppskattas det om du fyller på med den.

Google hittade heller ingen Halo-lirare som fått ett sponsorkontrakt värt miljonen, "bara" 250 000USD. Men det är ju lägre än vad BoxeR hade i årslön vid samma tidpunkt.

För övrigt; "små summorna" i Quake, räckte för att en Quake-spelare skulle toppa lista över inspelade pengar under 2006. Tämligen överlägset dessutom.

Tog mig 10 sekunder att googla fram: http://en.wikipedia.org/wiki/Dave_Walsh_(electronic_sports_pl...

"In June, 2006, he signed a contract with Dr.Pepper worth one million dollars over three years, and another contract with Red Bull."

Det är dock högst oklart vad Red Bull-kontraktet gav honom men det spekulerades i att det var värt ännu mer. Ingenting har kunnat bekräftas dock.

För övrigt så tycker jag inte att inspelade pengar är särskilt intressant som ett mått på hur seriös esporten är eller inte är. Det är ju knappast någon nyhet att de flesta proffs inom olika områden tjänar sina pengar och sitt levebröd på diverse partnerkontrakt och de inspelade pengarna är en spottstyver i jämförelse.

Där har vi här i väst en hel del att lära oss av koreanerna som utan tvekan är de bäst betalda spelarna inom esporten, alla kategorier. BoxeR, Flash, Jaedong m.fl är ju "set for life" tack vare sitt spelande och det beror inte på prispengarna utan på de sponsorkontrakt som de har eller har haft i ryggen under tiden.

Min poäng var bara att esport på konsol är och har varit jättestort men det är något som de flesta anhängare av "the glorious pc gaming master race" förmodligen aldrig känt till pga tunnelseende.

Medlem
Skrivet av frizzy_takemura:
Skrivet av k3m:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Soothsayer:

Klart det drabbar er som kör multiplatform, ni får ju spela det på en mycket sämre platform. Mest troligt med: sämre upplösning, mindre detaljrikedom, lägre fps, kortare draw distance och en stor uppsjö med andra nackdelar.

nu snackar vi inte 4k crysis grafik...skillanden kommer blir minimal mellan konsol/pc.
det är bara enorma fördelar annars...skön soffa, tv & handkontroll..slå lätt skrivbord o liten monitor i spelupplevse.

Trollolollo!

Ja, man kan ju undra. Eller kan det vara så att det fortfarande finns en enda person som inte fattar att kontroller fungerar med PC, att TV-apparater går att koppla till PC och att det går att äga både en soffa och en PC?

fast jag äger en gajmer pc också.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Yay jag är en Glorious God Gamer.

Medlem
Skrivet av matnojje:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Soothsayer:

Klart det drabbar er som kör multiplatform, ni får ju spela det på en mycket sämre platform. Mest troligt med: sämre upplösning, mindre detaljrikedom, lägre fps, kortare draw distance och en stor uppsjö med andra nackdelar.

nu snackar vi inte 4k crysis grafik...skillanden kommer blir minimal mellan konsol/pc.
det är bara enorma fördelar annars...skön soffa, tv & handkontroll..slå lätt skrivbord o liten monitor i spelupplevse.

Storleken på bilden är ju relativ till avstånde. Man behöver sitta 168 cm eller närmare med en 42 tums tv för att den ska ta upp lika stor del av synfältet som 24 tums skärm på 94 cm avstånd.

Sluta sitta frammåthukad, skaffa glasögon och flytta bak din skärm. Från mina ögon till min 21tummare, ca 150 cm kanske. Till min 42 tummare, mellan 2-3 meter. Ser allt, och behöver inte röra ögonen så mycket för att se allt

Medlem

Om PC inte är en självklarhet så är ett köp inte heller det, bra spel i all ära men när jag kan få 90% av spelen till PC känns det lite onödigt att lägga 4000 på ny hårdvara när jag hade kunnat få ~70-80 spel för samma pris.

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av matnojje:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Soothsayer:

Klart det drabbar er som kör multiplatform, ni får ju spela det på en mycket sämre platform. Mest troligt med: sämre upplösning, mindre detaljrikedom, lägre fps, kortare draw distance och en stor uppsjö med andra nackdelar.

nu snackar vi inte 4k crysis grafik...skillanden kommer blir minimal mellan konsol/pc.
det är bara enorma fördelar annars...skön soffa, tv & handkontroll..slå lätt skrivbord o liten monitor i spelupplevse.

Storleken på bilden är ju relativ till avstånde. Man behöver sitta 168 cm eller närmare med en 42 tums tv för att den ska ta upp lika stor del av synfältet som 24 tums skärm på 94 cm avstånd.

Sluta sitta frammåthukad, skaffa glasögon och flytta bak din skärm. Från mina ögon till min 21tummare, ca 150 cm kanske. Till min 42 tummare, mellan 2-3 meter. Ser allt, och behöver inte röra ögonen så mycket för att se allt

Jag skulle nog kunna slå vad om att de flesta sitter runt en meter eller närmare särskilt på en laptop. Om du sitter 150 cm från din skärm undrar jag vad för skrivbord du har då skrivbord brukar ligga på 60 till 75 cm i djup. Sen finns det ingen anledning att sitta hukad om man har en bra stol.

Men min poäng var att en skrivbordsskärm för de flesta inte är mindre än än tv och därför håller inte argumentet om att spelupplevelsen blir sämre på grund av den lilla skärmen.

Medlem
Skrivet av Rurounin:

Om PC inte är en självklarhet så är ett köp inte heller det, bra spel i all ära men när jag kan få 90% av spelen till PC känns det lite onödigt att lägga 4000 på ny hårdvara när jag hade kunnat få ~70-80 spel för samma pris.

Ja för det är ju kvantitet man strävar efter när man köper spel, själv köper jag alltid 100 kopior av E.T istället för det spel jag verkligen vill ha.

Medlem
Skrivet av furzinate:
Skrivet av Rurounin:

Om PC inte är en självklarhet så är ett köp inte heller det, bra spel i all ära men när jag kan få 90% av spelen till PC känns det lite onödigt att lägga 4000 på ny hårdvara när jag hade kunnat få ~70-80 spel för samma pris.

Ja för det är ju kvantitet man strävar efter när man köper spel, själv köper jag alltid 100 kopior av E.T istället för det spel jag verkligen vill ha.

Köper inte dåliga spel bara för att dom är billiga, finns gott om bra spel på PC så jag antar det betyder att jag inte behöver välja mellan kvantitet och kvalitet, i can have both, med det sagt så har jag redan de flesta spel jag varit intresserad utav de senaste 5-10 åren.

Medlem

1: Det här är gamla nyheter och Sean Murray/Hello Games har aldrig sagt själv/a att det är PS4 exclusive(Det var Gametrailers). Anledningen varför dom inte kan klargöra om det kommer till flera platformer är pga avtalet med Sony och det har mer med att göra med Sony som vill knäppa Microsoft på näsan för att de tackade nej till NMS - det är bara ännu en penismätartävling.

2: Hello Games har redan botar som agerar som spelare på serverar i redan fungerade världar drivna på PC(de skickar information tillbaka och agerar som buggfixare - Sean Murray nämde det i en 40-minuters intervju med Ted Price.)

3. Demot de visade på E3 är inspelat i PC format inte PS4.

4: De flesta av spelen som sägs var console exclusive på E3 galan brukar releasas på PC samma dag.

5: Det är ett indie-spel - klart som fan det kommer ut på PC då.

6: Hello Games satsade hela sitt företag på att NMS ska bli en succé, tror att dom vill nå ut till mer än bara PS4's marknad.

7: Från deras egna hemsida. "We are Hello Games. We make games! Hello!
........
This is what we’re currently making. It’s the most exciting adventure we’ve ever been on.
No Man’s Sky
Release: TBC
Platform: TBC"

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av furzinate:
Skrivet av Rurounin:

Om PC inte är en självklarhet så är ett köp inte heller det, bra spel i all ära men när jag kan få 90% av spelen till PC känns det lite onödigt att lägga 4000 på ny hårdvara när jag hade kunnat få ~70-80 spel för samma pris.

Ja för det är ju kvantitet man strävar efter när man köper spel, själv köper jag alltid 100 kopior av E.T istället för det spel jag verkligen vill ha.

Köper inte dåliga spel bara för att dom är billiga, finns gott om bra spel på PC så jag antar det betyder att jag inte behöver välja mellan kvantitet och kvalitet, i can have both, med det sagt så har jag redan de flesta spel jag varit intresserad utav de senaste 5-10 åren.

Givetvis så finns det en massa bra spel på PC och i en perfekt värld inte exklusivitet finnas. Men du missar en massa fantastiska spel genom att begränsa dig endast till PC och det är väl lite tråkigt kan man tycka.

Medlem
Skrivet av furzinate:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av furzinate:
Skrivet av Rurounin:

Om PC inte är en självklarhet så är ett köp inte heller det, bra spel i all ära men när jag kan få 90% av spelen till PC känns det lite onödigt att lägga 4000 på ny hårdvara när jag hade kunnat få ~70-80 spel för samma pris.

Ja för det är ju kvantitet man strävar efter när man köper spel, själv köper jag alltid 100 kopior av E.T istället för det spel jag verkligen vill ha.

Köper inte dåliga spel bara för att dom är billiga, finns gott om bra spel på PC så jag antar det betyder att jag inte behöver välja mellan kvantitet och kvalitet, i can have both, med det sagt så har jag redan de flesta spel jag varit intresserad utav de senaste 5-10 åren.

Givetvis så finns det en massa bra spel på PC och i en perfekt värld inte exklusivitet finnas. Men du missar en massa fantastiska spel genom att begränsa dig endast till PC och det är väl lite tråkigt kan man tycka.

Har Wii och PS3, jag tyckte inte förra generationens spel var värt pengarna jag lade ut på både konsol och spel, kostade betydligt mer än vad det smakade, så denna generationen blir det nog bara PC, möjligtvis ett Wii U när priset sjunker, hade folk inte försökt sälja allt för fullpris på Blocket så hade jag nog redan haft en.

Medlem
Skrivet av Soothsayer:
Skrivet av FuzioN:

Jag tycker vi på pc har redan gott om liknande spel, så tycker inte direkt det gör något om konsolerna får känna på ett spel som dom ej har som vi har massvis utav.

Jasså? Detta har ja helt missat, fan va nice. Skriv gärna en 3-4 st liknande så ska ja kolla upp dem genast

Det räcker med ett och även om jag ser fram emot No Man's Sky på PS4 så ser jag fram emot Limit Theory på PC ännu mer. Det är way mer procedurellt än No Man's Sky (verkar) och ja det låter galet japp. Man behöver nog se alla 18 st dev updates på Youtube för att inse dess potential.
http://www.youtube.com/user/LimitTheory


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av daver:
Skrivet av phi:
Skrivet av Soothsayer:

Finns en anledning att E-sport sker på datorn och inte på konsoler

Eftersom att det verkar ha undgått dig så kan jag väl flika in här och informera dig om att Halo-scenen har i princip varit större än hela e-sportscenen på PC sammanlagt när det kommer till antal spelare, turneringar, prispotter, sponsorkontrakt m.m.

Räknar man sedan in EVO med alla sina fightingspel och dess antal spelare så har e-sport på konsol varit mycket större och "seriösare" än på PC-sidan under en stor del av 2000-talets början.

När CPL, WCG m.fl höll igång turneringar i CS, Q3 och UT fram till 2006-2007 och knappt betalade ut de små summorna i prispengar till spelarna så fanns det enskilda Halo-spelare som hade sponsorkontrakt på en miljon dollar samt "gaminghus" för hela laget. Så seriöst var e-sport på konsol redan då.

Men det är ju lätt att avfärda det som att e-sport inte sker på konsol om man bara är insnöad på en plattform.

Jag är däremot glad att e-sport har vaknat till liv igen på PC nu de senaste åren tack vare spel som SC2, LoL och Dota. Det gynnar e-sporten som helhet oavsett plattform.

Kollar alltid esportsearnings.com för sån här information men konsol och bmup-sektionerna pryds av fotnoter som läser " Due to the lack of media & community coverage regarding results & prize money for console games, this listing will be inaccurate" respektive "Because fighting game tournaments almost never publishes information on their prize money, this listing will be inaccurate". Sitter du på information så uppskattas det om du fyller på med den.

Google hittade heller ingen Halo-lirare som fått ett sponsorkontrakt värt miljonen, "bara" 250 000USD. Men det är ju lägre än vad BoxeR hade i årslön vid samma tidpunkt.

För övrigt; "små summorna" i Quake, räckte för att en Quake-spelare skulle toppa lista över inspelade pengar under 2006. Tämligen överlägset dessutom.

Tog mig 10 sekunder att googla fram: http://en.wikipedia.org/wiki/Dave_Walsh_(electronic_sports_pl...

"In June, 2006, he signed a contract with Dr.Pepper worth one million dollars over three years, and another contract with Red Bull."

Det är dock högst oklart vad Red Bull-kontraktet gav honom men det spekulerades i att det var värt ännu mer. Ingenting har kunnat bekräftas dock.

För övrigt så tycker jag inte att inspelade pengar är särskilt intressant som ett mått på hur seriös esporten är eller inte är. Det är ju knappast någon nyhet att de flesta proffs inom olika områden tjänar sina pengar och sitt levebröd på diverse partnerkontrakt och de inspelade pengarna är en spottstyver i jämförelse.

Där har vi här i väst en hel del att lära oss av koreanerna som utan tvekan är de bäst betalda spelarna inom esporten, alla kategorier. BoxeR, Flash, Jaedong m.fl är ju "set for life" tack vare sitt spelande och det beror inte på prispengarna utan på de sponsorkontrakt som de har eller har haft i ryggen under tiden.

Min poäng var bara att esport på konsol är och har varit jättestort men det är något som de flesta anhängare av "the glorious pc gaming master race" förmodligen aldrig känt till pga tunnelseende.

Final Boss och Tsquared var resultaten jag fick fram. Efterhandssökning på Walshy ger mest en massa forumposter och nämnda wikisida. Det här är som sagt ett av problemen. Bevakningen av scenen, både från community och media är bristfällig. Att konsolscenen är starkt USA-centrerad hjälper inte heller. Man får jobba för att hitta information även om man är intresserad.

Instämmer att prispotter inte är ett bra mått av seriositet. Invände mig bara emot "Halo-scenen har i princip varit större än hela e-sportscenen på PC sammanlagt när det kommer till antal spelare, turneringar, prispotter, sponsorkontrakt" och "CPL, WCG m.fl höll igång turneringar i CS, Q3 och UT fram till 2006-2007 och knappt betalade ut de små summorna i prispengar". Samtidigt känns knappast en, i bästa fall, handfull skara spelares sponsorkontrakt som en bra måttstock heller.

Vi verkar var överens om att koreanerna är en bra mall här.

12
Skriv svar