Fallout 3 klarat på under 24 minuter

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av conthox:
Skrivet av pubisboy:

Ni som gnäller verkar ha 0 kolla på speedrun-världen. I "Any%" använder man glitchar/buggar för att pressa tiderna. Slå rekordet hans ni då, om ni tror att det är nåt som alla kan göra any day.

Men ni som tycker att vi gnäller: är inte ett rekord som satts genom att använda glitchar ganska så meningslöst/ointressant? Kör skriptat då: tryck knapp, end game, klart! Jättekul....

Det vore ju mer intressant att se ett speedrun där dom spelar så snabbt som möjligt som man skall spela spelet.

Men det är ju olika kategorier inom speed running. No glitch, 100%, any% osv.

Jag förstår inte varför ett any%-rekord, där man kanske använder glitchar som kan kräva millimeter eller millisekunds-precision/tajming och hundratals timmars tränande vara mindre värt?
Prova själv att klara Fall Out 3 any% på under 24 minuter om du tror att det är enkelt bara för att glitchar används.

Jag sa inte att det var enkelt. Jag sa bara att jag tycker att det är ointressant då jag hellre ser ett rekord där man spelar spelet fair och därmed på samma villkor. Ett rekord där alla kör med exakt samma regler är ju mer relevant att jämföra, än om två personer har var sitt "rekord" med olika andel "fusk".

Speedruns är en tävling, inte en form av underhållning, och även om det var det så är det ingen som tvingar dig att kolla.
Att man på något sätt skulle spela med "andra regler" för att man använder befintliga misstag i identisk kod kan jag inte förstå hur du kommit fram till överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:
Skrivet av Parabellum87:

Trillar han seriöst genom marken/banerna och använder sig av glitches? Fyfan vad tråkigt isåfall...

Helt klart. Att "klara" spelet menas att spela det som det ska spelas, inte använda sig av buggar för att komma förbi områden som kräver t.ex hög Speech eller Science.

Det där är inget världsrekord i mina ögon.

Skrivet av Parabellum87:

Trillar han seriöst genom marken/banerna och använder sig av glitches? Fyfan vad tråkigt isåfall...

Skrivet av zammeman:

Ska detta räknas som världsrekord så ska väl alla som försöker sig på detta fuska och göra om om det skiter sig. Fan det dumaste jag sett. Spela spelet riktigt rakt igenom då har du en ärlig tid.

Ni här inne har verkligen NOLL koll på vad en speedrun "any %" är. Man ska ta sig imål, alla medel utom utomstående program eller koder är tillåtet.

Medlem

Synds at AGDQ presis slutade stream för ett par dagar sen, klockrena speed runs i olkia format i sjukt många spel. Där kunde folket som inte vet vad det innebär att speedruns och hur det funkar kunnart lärt sig men istelet får jag länka deras youtube sida. https://www.youtube.com/user/SpeedDemosArchiveSDA

Medlem
Skrivet av Enorus:
Skrivet av conthox:

Jag sa inte att det var enkelt. Jag sa bara att jag tycker att det är ointressant då jag hellre ser ett rekord där man spelar spelet fair och därmed på samma villkor. Ett rekord där alla kör med exakt samma regler är ju mer relevant att jämföra, än om två personer har var sitt "rekord" med olika andel "fusk".

Speedruns är en tävling, inte en form av underhållning, och även om det var det så är det ingen som tvingar dig att kolla.
Att man på något sätt skulle spela med "andra regler" för att man använder befintliga misstag i identisk kod kan jag inte förstå hur du kommit fram till överhuvudtaget.

Jo, det är "andra regler" om man använder sig av glitches då det inte är spelat så som det är menat att man skall spela det + att alla vet hur det skall spelas. Visst kan man tänka sig att kunskapen om alla glitches och hur man skall använda en av sakerna som avgör hur snabb man är, är en del av grejjen med denna typen av runs. Men å andra sidan så blir det ändå svårt att jämföra de olika prestationerna, samt ändå lika ointressant som att se ett OS där folk "vinner" på att komma runt reglerna på bästa sätt och köra sin gren på sitt sätt.

Hur som helst, tävling eller inte och för er som tycker att vi som inte är intresserade "inte fattar något" så var ju huvudpoängen, i alla fall min, att det är mer intressant att se rekord utan glitches än med.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av zobino:
Skrivet av RedEyeJoe:
Skrivet av Parabellum87:

Trillar han seriöst genom marken/banerna och använder sig av glitches? Fyfan vad tråkigt isåfall...

Helt klart. Att "klara" spelet menas att spela det som det ska spelas, inte använda sig av buggar för att komma förbi områden som kräver t.ex hög Speech eller Science.

Det där är inget världsrekord i mina ögon.

Skrivet av Parabellum87:

Trillar han seriöst genom marken/banerna och använder sig av glitches? Fyfan vad tråkigt isåfall...

Skrivet av zammeman:

Ska detta räknas som världsrekord så ska väl alla som försöker sig på detta fuska och göra om om det skiter sig. Fan det dumaste jag sett. Spela spelet riktigt rakt igenom då har du en ärlig tid.

Ni här inne har verkligen NOLL koll på vad en speedrun "any %" är. Man ska ta sig imål, alla medel utom utomstående program eller koder är tillåtet.

Det må hända men vi gillar spela spel inte förstöra dom. Finns ingen poäng alls med detta. Jag gillar se speedruns som är 100% playthrough inte sånt här skit.

Det jag inte förstår är hur spelet kan lagga om han kör 100% patchat utan mods? Han nämner tom något om en mod i klippet.

Medlem

Bethesdas spel är jävligt roliga att se Any% speedruns av.
Morrowind t.ex. http://youtu.be/gON5k2kw3as (slå på textning för förklaringar av alla trick).

Medlem

Att göra ett "speedrun" som ni kallar det kan jämföras med om F1-förare skulle gena genom banan bara för att arrangörerna glömt att stänga av just den biten.
Vilket i sig är ganska meningslöst som alla förstår.

Och att det krävs skills för att klicka precis på rätt ställe osv är inte för mig något att hänga i julgranen. Om du SPELAR dig fram så snabbt som möjligt, levlar otroligt snabbt, skjuter fi perfekt osv, DÅ skulle jag kalla det skills.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Moderator | Testpilot
Skrivet av RedEyeJoe:

Att göra ett "speedrun" som ni kallar det kan jämföras med om F1-förare skulle gena genom banan bara för att arrangörerna glömt att stänga av just den biten.
Vilket i sig är ganska meningslöst som alla förstår.

Och att det krävs skills för att klicka precis på rätt ställe osv är inte för mig något att hänga i julgranen. Om du SPELAR dig fram så snabbt som möjligt, levlar otroligt snabbt, skjuter fi perfekt osv, DÅ skulle jag kalla det skills.

Ingen bryr sig ärligt talat om vad du tycker om saken då det redan funnits i flera år, har två olika "lag" samt sina regler.

Speedruns handlar om HASTIGHETEN. That's it. Sedan kan du spela med glitches eller utan. Får du ett rekord utan glitchar och någon lyckas spela snabbare än dig med glitches så gör det inte ditt rekord sämre, ni spelade på två helt olika sätt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Att göra ett "speedrun" som ni kallar det kan jämföras med om F1-förare skulle gena genom banan bara för att arrangörerna glömt att stänga av just den biten.
Vilket i sig är ganska meningslöst som alla förstår.

Om det skulle vara tillåtet att göra så enligt reglerna så skulle det kunna jämföras, men det är det inte.

Skrivet av RedEyeJoe:

Och att det krävs skills för att klicka precis på rätt ställe osv är inte för mig något att hänga i julgranen. Om du SPELAR dig fram så snabbt som möjligt, levlar otroligt snabbt, skjuter fi perfekt osv, DÅ skulle jag kalla det skills.

Öhhh, är inte att skjuta perfekt också att "klicka precis på rätt ställe"?

Att du föredrar 100% och glitchless är ok, men att säga att det inte är värt något att kunna använda glitches, som ofta är svårare än att spela normalt, är helt åt skogen.

Gäsp. Mer intressant att se klipp från gamers som letar efter hemligheter och dyl.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Att göra ett "speedrun" som ni kallar det kan jämföras med om F1-förare skulle gena genom banan bara för att arrangörerna glömt att stänga av just den biten.
Vilket i sig är ganska meningslöst som alla förstår.

Och att det krävs skills för att klicka precis på rätt ställe osv är inte för mig något att hänga i julgranen. Om du SPELAR dig fram så snabbt som möjligt, levlar otroligt snabbt, skjuter fi perfekt osv, DÅ skulle jag kalla det skills.

Gnäll inte på oss för att du blandar ihop termerna och inte vet vad du pratar om...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Då har man något att glutta på efter jobbet då!

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag sa inte att det var enkelt. Jag sa bara att jag tycker att det är ointressant då jag hellre ser ett rekord där man spelar spelet fair och därmed på samma villkor. Ett rekord där alla kör med exakt samma regler är ju mer relevant att jämföra, än om två personer har var sitt "rekord" med olika andel "fusk".

Ja men det är ju därför de olika kategorierna finns! I any% som detta var utnyttjas glitchar för att klara spelet så fort som möjligt, vilket är villkoret som gäller i den kategorin. Vill man inte spela så så kör man en annan kategori, vad är det som är orättvist?

Medlem

äh helt värdelöst,kan förstå varför en del pysslar me det men ett världsrekord med glitchar och buggar är sååå trist! killen verkar lika rolig som hans speedrun va dessutom,varför inte be om att få nästa lir innan det är testat så kanske dom kan hitta nån bugg som låter dom klara spelet på 2sek,Grattis!!

Medlem
Skrivet av Tjobbing:

äh helt värdelöst,kan förstå varför en del pysslar me det men ett världsrekord med glitchar och buggar är sååå trist! killen verkar lika rolig som hans speedrun va dessutom,varför inte be om att få nästa lir innan det är testat så kanske dom kan hitta nån bugg som låter dom klara spelet på 2sek,Grattis!!

Varför skulle han försöka underhålla publiken samtidigt som han försöker slå världsrekord? Hur många elitlöpare gör det?

De spelar spelet på samma villkor som alla andra, sluta gnäll.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför skulle han försöka underhålla publiken samtidigt som han försöker slå världsrekord? Hur många elitlöpare gör det?

De spelar spelet på samma villkor som alla andra, sluta gnäll.

Jösses,gillar skarpt din knivskarpa jämförelse mellan dom två elitidrottarna!! Vad är det elitlöparna gör på arenor runt om i världen då? otroligt nyfiken på vad du anser att dom gör om det inte är att underhålla!?

12
Skriv svar