Cheatruns and Speedruns

Medlem
Cheatruns and Speedruns

Som många vet så slogs i dagarna "världrekord" i något som folk kallar "speedrun" i Fallout 3.
Jag har sett många sådana rekord, främst i Mario spel. Då handlar det om att ta sig från start till slut så snabbt som möjligt, utan att använda buggar, cheats eller glitchar.

Nu så har en kille vid namn Tom Roe slagit rekord i att klara Fallout 3 på 24 minuter.
Well, alla kallar det "speedrun" men jag kallar det "cheatrun".
Tom springer från start rakt till Little Lamplight och glitchar sig igenom alla hinder och sen springer vidare på samma sätt.
För mig är det samma sak som att skriva in några cheat i t.ex Doom och klara spelet på 3 minuter.

Hade Tom verkligen velat få cred för sin insats, så hade han gjort sin speedrun utan att använda glitchar, dvs fått upp speech högt nog för att komma in i lamplight osv.

För att klargöra min syn på de två olika run sätten:
Cheatrun - Använd buggar i spelet som möjliggör att du i princip maphackar dig förbi hinder och in i områden som ska vara omöjliga att komma åt. Dvs använda sig av saker som programmerna inte avsett ska finnas.
Speedrun - Att ta sig från start till slut så snabbt som möjligt med att använda genvägar som programmerarna lagt till (NES - Super Mario - warpzones) eller gena sig till slutet av en story quest (T.ex ta sig in i Vegas (FNW) direkt utan att hjälpa Vargas eller NCR innan)

Finns ett tredje sätt också som inte är belyst:
Challengerun Klara ett spel, helst ett strategiskt eller RPG på kortast tid. Dvs ett spel där du inte kan gena dig till slutet.

Så, om du verkligen vill imponera på folk, gör ett riktigt speedrun/challengerun.

En challengerun utmaning:
Landa på Alpha Centauri i Civilization 1 innan 1939.

En (riktig speedrun utmaning:
Klara Fallout 3 eller Fallout NV på under 2 timmar.

Så, Tom och ni alla andra som tycker att Toms prestation var i världsklass:
Alla kan göra om Toms bedrift. Man behöver bara staka ut banan och clippa sig förbi. Det klarar alla. Men gör om bedriften utan att fuska er igenom. Lite svårare eller hur?

#blogg


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem
Cheatruns and Speedruns

" Man behöver bara staka ut banan och clippa sig förbi. Det klarar alla"

Uppenbarligen inte eftersom det inte kommer nya världsrekord hela tiden.

Folk letar fortfarande glitches i Ocarina of Time och Halo för att få bättre tid. Antar att du har absolut noll koll på "scenen" med speedruns efter ha läst din blogg och antar att du inte såg SpeedDemosArchiveSDA 160 timmars maraton på twitch som samlade ihop 717.588 dollar till välgörenhet.

Folk gör speedruns med olika förutsättningar, glitchless är precis lika imponerade som glitch runs. Det handlar om ner till ett par pixlar i pixel precision för att kunna utnyttja vissa glitches. Det är fan minst lika imponerande.

Medlem

Ja du verkar inte ha koll för 5 öre på speedrun-världen. De glitchar och out-of-bounds-tricks som används kräver ofta en jäävla skill och arbete för att kunna utföra kontinuerligt med pixel/frame-precision. Prova att slå ett par världsrekord själv om du tror att det är så lätt.

Moderator | Testpilot

Speedruns är till för att klara ett spel så snabbt som möjligt. That's it. /end thread.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Att göra ett "speedrun" som ni kallar det kan jämföras med om F1-förare skulle gena genom banan bara för att arrangörerna glömt att stänga av just den biten.
Vilket i sig är ganska meningslöst som alla förstår.

Och att det krävs skills för att klicka precis på rätt ställe osv är inte för mig något att hänga i julgranen. Om du SPELAR dig fram så snabbt som möjligt, levlar otroligt snabbt, skjuter fi perfekt osv, DÅ skulle jag kalla det skills.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem

Fast jag förstår inte problematiken. Om du inte gillar glitchspeedruns, så kolla i sådana fall på dom glitchfria. Speedrunningcommunityt är enormt och innehåller alla kategorier av olika runs, och vissa innehar buggar, andra inte. Det är inte värre än så. Jag personligen gillar dom buggiga, dom är ofta jävligt kreativa och roliga att se på. Half Life på 30 minuter är en sådan Men som skrevs ovan "Dom glichfria är minst lika imponerande som dom glitchade".

Det finns redan regler på vad som är vad inom communityt, och även dom godkänner inte FÖR stora buggar (pokemon kan klaras på 1 min exempelvis). http://speeddemosarchive.com/lang/rules_en.html


signatur

Videomupp

Moderator | Testpilot
Skrivet av RedEyeJoe:

Att göra ett "speedrun" som ni kallar det kan jämföras med om F1-förare skulle gena genom banan bara för att arrangörerna glömt att stänga av just den biten.
Vilket i sig är ganska meningslöst som alla förstår.

Och att det krävs skills för att klicka precis på rätt ställe osv är inte för mig något att hänga i julgranen. Om du SPELAR dig fram så snabbt som möjligt, levlar otroligt snabbt, skjuter fi perfekt osv, DÅ skulle jag kalla det skills.

Igen, speedruns är speedruns, klara spelet så FORT man bara kan. GIllar du inte speedruns med glitches och annat så kolla bara på vanliga speedruns istället. Förstår inte problemet bland ni människor här på FZ då båda glitch och glitchfria speedruns funnits i åratal och båda är mycket populära på sitt sätt. Sedan din defination "skills" vem bryr sig? En som fuskar behöver minst lika mycket om inte mer "skills" en som spelar spelet legit för att hitta alla buggar och sedan lyckas utföra dem också.

I slutändan är det bara att välja en camping, sitta där och njuta av campingens speedruns. Roligt nog är det bara utomstående som faktiskt klagar. Inte direkt så att speedruners klagar på varandra för att "de spelar spelet fel"


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Att göra ett "speedrun" som ni kallar det kan jämföras med om F1-förare skulle gena genom banan bara för att arrangörerna glömt att stänga av just den biten.
Vilket i sig är ganska meningslöst som alla förstår.

Och att det krävs skills för att klicka precis på rätt ställe osv är inte för mig något att hänga i julgranen. Om du SPELAR dig fram så snabbt som möjligt, levlar otroligt snabbt, skjuter fi perfekt osv, DÅ skulle jag kalla det skills.

Nej Det hade bara varit en korrekt jämförelse om det fanns en kategori inom F1 där det var tillåtet att gena igenom banan om det gick.
Ta reda på hur saker fungerar innan du spyr ur dig massa hittepå grejer.

KoP
Medlem

Kan bara hålla med. Cheatruns är ointressanta att titta på.

Moderator | Testpilot
Skrivet av KoP:

Kan bara hålla med. Cheatruns är ointressanta att titta på.

Helt okej att tycka, men att börja skriva och säga en massa om att det inte gills och borde upphöra är lite att ta i.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar