Dayz får ny spelmotor

Robot
Dayz får ny spelmotor

Dean Hall förklarar vad det innebär för spelets framtid.

#dayz, #arma-2, #bohemia-interactive, #arma-3, #take-on-helicopters


Medlem
Dayz får ny spelmotor

Farligt sånt där. Skulle nya motorn byta själva känslan på något kan det sabba även om spelidén och gameplay fortfarande är samma som innan.

Medlem
Skrivet av Ziern:

Farligt sånt där. Skulle nya motorn byta själva känslan på något kan det sabba även om spelidén och gameplay fortfarande är samma som innan.

Nyheten missade att kommentera det, men den "nya" motorn är alltså samma "Take on Helicopters"- motor som dom började med, fast dom tycker att den förändrats såpass mycket att dom väljer att ge den ett eget namn. Så det är ingen "ny motor" på så sätt. Mer en evolution.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Ziern:

Farligt sånt där. Skulle nya motorn byta själva känslan på något kan det sabba även om spelidén och gameplay fortfarande är samma som innan.

Infusion är egentligen ingen "NY" motor, det är bara en blandning av flera av Bohemias motorer (Carrier Command, Arma 3, Take on helicopters). Flytten har redan pågått i två veckor och de har 160 anställda som jobbar på det. Inga assets eller någon kod kommer att "försvinna", utan det är mest en del tweakande som behöver göras för att flytta över. Det man vinner på det är 64bits-arkitektur för servrarna (och bättre stöd för flera kärnor) samt en mängd saker som påverkar rendering (prestanda!) som möjliggör t.ex. horder av zombies, etc.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Geeks Gaming
Skrivet av Preed:
Skrivet av Ziern:

Farligt sånt där. Skulle nya motorn byta själva känslan på något kan det sabba även om spelidén och gameplay fortfarande är samma som innan.

De vill säga precis som när cod släppte ghost så va de också en "ny" motor.
Nyheten missade att kommentera det, men den "nya" motorn är alltså samma take on helicopters motor som dom började med, fast dom tycker att den förändrats såpass mycket att dom väljer att ge den ett eget namn. Så det är ingen "ny motor" på så sätt. Så mycket som en evolution.

Medlem

där snörde jag pengarna ännu längre ner i sjön ser jag. Min dator klarade dayz standalone lite halvt bra som det är nu, men ska dom byta till arma 3 motorn så kan jag lika gärna pissa på spelet helt. Jag som tänkte ge det en chans då det gått över till beta men icket. Synd att man inte kan kräva pengarna tillbaka efter nästan ett år.

Medlem

Det är ingen ny motor som tidigare kommentarer skrivit, vet inte varför artikelförfattaren inte kunde klargöra det (om nu inte denna trodde det var en helt ny motor)

Det är bara att dom har utvecklat motorn från början att dom vall att ge den ett namn då det inte längre är densamma från början.

Skrivet av zliddret:

där snörde jag pengarna ännu längre ner i sjön ser jag. Min dator klarade dayz standalone lite halvt bra som det är nu, men ska dom byta till arma 3 motorn så kan jag lika gärna pissa på spelet helt. Jag som tänkte ge det en chans då det gått över till beta men icket. Synd att man inte kan kräva pengarna tillbaka efter nästan ett år.

Som sagt, det är ingen ny motor, det är inte arma 3 motorn. Det är samma som tidigare, bara nytt eget namn.

Medlem

Förvirrande... trodde dom hade bytt till Gamebryo då jag såg rubriken...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Det är ingen ny motor som tidigare kommentarer skrivit, vet inte varför artikelförfattaren inte kunde klargöra det (om nu inte denna trodde det var en helt ny motor)

Det är bara att dom har utvecklat motorn från början att dom vall att ge den ett namn då det inte längre är densamma från början.

Skrivet av zliddret:

där snörde jag pengarna ännu längre ner i sjön ser jag. Min dator klarade dayz standalone lite halvt bra som det är nu, men ska dom byta till arma 3 motorn så kan jag lika gärna pissa på spelet helt. Jag som tänkte ge det en chans då det gått över till beta men icket. Synd att man inte kan kräva pengarna tillbaka efter nästan ett år.

Som sagt, det är ingen ny motor, det är inte arma 3 motorn. Det är samma som tidigare, bara nytt eget namn.

ah okay, well låt se då under betan hur spelet blivit.

Medlem

Hoppas att det blir lite bättre fps flyt med denna motorn.


signatur
ELF
Medlem
Skrivet av zliddret:

där snörde jag pengarna ännu längre ner i sjön ser jag. Min dator klarade dayz standalone lite halvt bra som det är nu, men ska dom byta till arma 3 motorn så kan jag lika gärna pissa på spelet helt. Jag som tänkte ge det en chans då det gått över till beta men icket. Synd att man inte kan kräva pengarna tillbaka efter nästan ett år.

Sänk grafiken. Kör du på lägsta redan, då är det nog dags att införskaffa sig en ny dator.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av zliddret:

där snörde jag pengarna ännu längre ner i sjön ser jag. Min dator klarade dayz standalone lite halvt bra som det är nu, men ska dom byta till arma 3 motorn så kan jag lika gärna pissa på spelet helt. Jag som tänkte ge det en chans då det gått över till beta men icket. Synd att man inte kan kräva pengarna tillbaka efter nästan ett år.

Arma 3 flyter bättre för mig än Arma 2 och DayZ SA...

Medlem
Skrivet av Inpieces:
Skrivet av zliddret:

där snörde jag pengarna ännu längre ner i sjön ser jag. Min dator klarade dayz standalone lite halvt bra som det är nu, men ska dom byta till arma 3 motorn så kan jag lika gärna pissa på spelet helt. Jag som tänkte ge det en chans då det gått över till beta men icket. Synd att man inte kan kräva pengarna tillbaka efter nästan ett år.

Arma 3 flyter bättre för mig än Arma 2 och DayZ SA...

För mig kan jag köra allt på High på arma 2 i 1080p och gick inte under 45fps.
I Arma 3 och Dayz SA så kvittar de vilken inställning jag har, i städerna går jag ner på ca 20fps och utanför så ligger jag på 45~

Spelar på en tre år gammal burk,
i5-2500k 3.3-3.7ghz.
8gig ram 1600hz.
XFX 6970 2GB HD grafikkort.
2tb WD 7200rpm HHD

5st 140mm fläcktar + 1st 180mm
processorn går inte över 80grader i full load och likadant med grafikkortet.

Helt fucked upp är de iallafall när de gäller fpsen i arma 3 motorn och Dayz: SA för min del, synd är de för det är jävligt roliga spel annars och njag borde kunna köra dom på medium iallafall!


signatur
Medlem
Medlem

Så en mod helt enkelt på en mod...

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Så en mod helt enkelt på en mod...

Modception!

Medlem
Skrivet av Inpieces:
Skrivet av zliddret:

där snörde jag pengarna ännu längre ner i sjön ser jag. Min dator klarade dayz standalone lite halvt bra som det är nu, men ska dom byta till arma 3 motorn så kan jag lika gärna pissa på spelet helt. Jag som tänkte ge det en chans då det gått över till beta men icket. Synd att man inte kan kräva pengarna tillbaka efter nästan ett år.

Arma 3 flyter bättre för mig än Arma 2 och DayZ SA...

Arma 2-motorn har aldrig känts speciellt optimerad.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Men slutade inte Dean Hall syssla med DayZ?

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Det är ingen ny motor som tidigare kommentarer skrivit, vet inte varför artikelförfattaren inte kunde klargöra det (om nu inte denna trodde det var en helt ny motor)

Det är bara att dom har utvecklat motorn från början att dom vall att ge den ett namn då det inte längre är densamma från början.

Skrivet av zliddret:

där snörde jag pengarna ännu längre ner i sjön ser jag. Min dator klarade dayz standalone lite halvt bra som det är nu, men ska dom byta till arma 3 motorn så kan jag lika gärna pissa på spelet helt. Jag som tänkte ge det en chans då det gått över till beta men icket. Synd att man inte kan kräva pengarna tillbaka efter nästan ett år.

Som sagt, det är ingen ny motor, det är inte arma 3 motorn. Det är samma som tidigare, bara nytt eget namn.

Ingen "ny" motor i den bemärkelsen nej, men fortfarande risk för att ändra på själva känslan. Det kan likväl bli mycket bättre känsla också, men farligt att ändra på något som redan tycks om.
Som att byta säten i bilen - fortfarande samma bil men blir kanske obekväm eller bättre att köra i.

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av zliddret:

där snörde jag pengarna ännu längre ner i sjön ser jag. Min dator klarade dayz standalone lite halvt bra som det är nu, men ska dom byta till arma 3 motorn så kan jag lika gärna pissa på spelet helt. Jag som tänkte ge det en chans då det gått över till beta men icket. Synd att man inte kan kräva pengarna tillbaka efter nästan ett år.

Sänk grafiken. Kör du på lägsta redan, då är det nog dags att införskaffa sig en ny dator.

Jo alla har ju inkomst till att köpa nya datorer varje månad eller hur? Man föds med jobb och hela kittet? Lägg ner pappa betalar snacket. Och sedan jag klarar en hel del spel på högre grafik utan några bekymmer. Det är arma skiten som är aningen skum.

Medlem
Skrivet av Spifflelight:
Skrivet av Ruskendrul:

Så en mod helt enkelt på en mod...

Modception!

hahahaha!!

Medlem

Jag är närmast övertygad om att spelet kommer bli "Abandonware".

Dom kommer släppa det i ett stadie som är sämre än moden och H1Z1 och gå vidare.

Som dom håller på nu kommer det ta minst 2-3 år innan det ens är spelbart.

Medlem
Skrivet av Salami:

Jag är närmast övertygad om att spelet kommer bli "Abandonware".

Dom kommer släppa det i ett stadie som är sämre än moden och H1Z1 och gå vidare.

Som dom håller på nu kommer det ta minst 2-3 år innan det ens är spelbart.

modden är inte ens spelbar ännu så det stämmer nog rätt bra det du skriver

Medlem

Dom borde lägga in nå beta fordon i DayZ snart så man slipper kuta runt i timmar. Det spelar ingen roll om fordonen är fula och knappt funkar, Det vore bara kul om man fick någonting att göra i spelet. Även en fjuttig cykel skulle vara roligt att ha i spelet..

Medlem

så dom går tillbaka ett steg och använder en hybrid motorer dom gjort av blandat från deras tidigare eller ?? vad menar killen igentligen dock skönt om spelet kan använda mer en 2 kärnor med den här så kallade nya/gamla motorn ??

Medlem
Skrivet av zliddret:

modden är inte ens spelbar ännu så det stämmer nog rätt bra det du skriver

Men... modden har ju varit spelbar i 2 år? Eller är det något annat jag investerat 1000+ timmar i?

Skrivet av fisk:

Infusion är egentligen ingen "NY" motor, det är bara en blandning av flera av Bohemias motorer (Carrier Command, Arma 3, Take on helicopters). Flytten har redan pågått i två veckor och de har 160 anställda som jobbar på det. Inga assets eller någon kod kommer att "försvinna", utan det är mest en del tweakande som behöver göras för att flytta över. Det man vinner på det är 64bits-arkitektur för servrarna (och bättre stöd för flera kärnor) samt en mängd saker som påverkar rendering (prestanda!) som möjliggör t.ex. horder av zombies, etc.

Det är väl snarare så att arbetet på Infusion har gradvis skett sedan de började med DayZ. Det handlar om att nu är spelmotorn såpass annorlunda från ursprungliga Take on Helicopters att vi kan prata om en helt unik spelmotor. Därför att de valt att nu ge motorn sitt eget namn. En del av arbetet är att integrera diverse teknologi som Bohemia och deras olika avdelningar utvecklat, samt att byta ut renderaren så den klarar DirectX 11.

Medlem
Skrivet av zliddret:

där snörde jag pengarna ännu längre ner i sjön ser jag. Min dator klarade dayz standalone lite halvt bra som det är nu, men ska dom byta till arma 3 motorn så kan jag lika gärna pissa på spelet helt. Jag som tänkte ge det en chans då det gått över till beta men icket. Synd att man inte kan kräva pengarna tillbaka efter nästan ett år.

Kanske är en bra anledning att inte ge sig an Early Access-spel i framtiden dårå?

Medlem

Får ju hoppas att optimeringar sker innan det släpps då, samt att de implementerar raw input(snälla). Låg fps går att hantera, men fan inte när musen blir helt oacceptabelt ostabil.

Medlem
Skrivet av Morganrone93:

Får ju hoppas att optimeringar sker innan det släpps då, samt att de implementerar raw input(snälla). Låg fps går att hantera, men fan inte när musen blir helt oacceptabelt ostabil.

Vet att dom gjorde det bättre för ett par patcher sedan.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Kommer att tänka på när "Duke Nukem Forever" höll på att byta först från den gamla Quakemotorn, sedan ändra allt till Unrealmotorn, för att senare ändra allt till den nyare Quakemotorn, och sedan till ...
Där gick många år av utveckling. Och hur blev det färdiga spelet? Nja.
"Did Not Finish" hade nog varit bättre.


signatur

autograph

12
Skriv svar