Och tidernas största pc-spel är... Minecraft!

Robot
Och tidernas största pc-spel är... Minecraft!
Medlem
Och tidernas största pc-spel är... Minecraft!

men spel bara piratkopieras på PC säger utgivare Ändå så drar BRA spel in pengar och säljer som smör.

Medlem

Bra gjort Markus. Kul att David kan vinna mot Goliat i verkligheten också

Medlem

Gratis Markus!! Fan vad kul att en sån ödmjuk och snäll kille som du erövrade en jätte bransch som spelvärlden ! =D

Medlem

jag tycker det är härligt att gamla Myst och Starcraft båda har så många sålda kopior, jag vill minnas att spel inte var så mainstream på den tiden, i alla fall inte när Starcraft kom

Medlem
Skrivet av vuze2143:

http://www.goldenagecartoons.com/ddbday.gif

Gratis Marcus!! Fan vad kul att en sån ödmjuk och snäll kille som du erövrade en jätte bransch som spelvärlden ! =D

Och sen säger utgivare att spel till PC bara piratkopieras... Jovars ja ser det i listan va

Medlem

2 svenska spel på topplistan, känns rätt bra att lilla Sverige kan göra så bra ifrån sig.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Natrium:

men spel bara piratkopieras på PC säger utgivare Ändå så drar BRA spel in pengar och säljer som smör.

Tar du en titt på listan så ser du att merparten av de spelen är onlinespel som antingen kräver att man är online eller är till största delen spelas online. Speciellt om man tar bort The Sims som har den största gruppen spelare som normalt inte spelar spel blir det ganska tydligt.

Medlem
Skrivet av reaver:

jag tycker det är härligt att gamla Myst och Starcraft båda har så många sålda kopior, jag vill minnas att spel inte var så mainstream på den tiden, i alla fall inte när Starcraft kom

Precis, samt att färre hade datorer då och de som hade det kanske inte alltid köpte spel i samma utsträckning som man gör nu.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Med stor risk för att idiotförklaras, kan någon förklara för mig:
Wow har sålt 14milj kopior, men ändå så pratar dem om att dem har 9miljoner spelare, och för något år sedan 12 miljoner.
Hus fasen går det ihop?

Medlem
Skrivet av reaver:

jag tycker det är härligt att gamla Myst och Starcraft båda har så många sålda kopior, jag vill minnas att spel inte var så mainstream på den tiden, i alla fall inte när Starcraft kom

Starcraft har varit otroligt stort i Asien väldigt länge. Efter sc2 var släppt var det fortfarande en större e-sport. Vet inte om sc2 är större idag men i europa så verkar den tagit över.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av vuze2143:

http://www.goldenagecartoons.com/ddbday.gif

Gratis Markus!! Fan vad kul att en sån ödmjuk och snäll kille som du erövrade en jätte bransch som spelvärlden ! =D

lätt att va ödmjuk om man badar i pengar. . en bild på joakim von anka hade varit mer passande

Medlem
Skrivet av Rwaat:

Med stor risk för att idiotförklaras, kan någon förklara för mig:
Wow har sålt 14milj kopior, men ändå så pratar dem om att dem har 9miljoner spelare, och för något år sedan 12 miljoner.
Hus fasen går det ihop?

WoW orignalet är det nog de avser ovan medan när de pratar om WoW idag så pratar de om aktiva konton och antalet sålda expansioner (varje ny expansion tenderar att få tillbaks många gamla spelare). Alltså det är fler som köpte första WoW (jag har köpt det men aldrig spelat det) än de som även köpte expansionerna. Vill även minnas att WoW krävdes för att kunna spela de tidigare expansionerna som Burning Crusade.

Medlem
Skrivet av Rwaat:

Med stor risk för att idiotförklaras, kan någon förklara för mig:
Wow har sålt 14milj kopior, men ändå så pratar dem om att dem har 9miljoner spelare, och för något år sedan 12 miljoner.
Hus fasen går det ihop?

Nu är ju wow nästan 10 år gammalt, alla som köpt det genom dessa år spelar ju inte fortfarande, till exempel jag själv, ganska konstig fråga måste jag säga, känns ganska självklart, jag till exempel har köpt en Saab en gång i tiden, men just nu kör jag inte Saab längre det är väl en ganska självklart skillnad på antal sålda och antal brukare

Flakmonkey
Skrivet av Rwaat:

Med stor risk för att idiotförklaras, kan någon förklara för mig:
Wow har sålt 14milj kopior, men ändå så pratar dem om att dem har 9miljoner spelare, och för något år sedan 12 miljoner.
Hus fasen går det ihop?

Antal spelare är inte samma sak som antalet sålda ex utan hur många som spelar det på regelbunden basis och därigenom betalar pengar till Blizzard. Intäkterna för själva spelet är ju väldigt liten del av intäkterna från WoW. Frågan är om de hade tjänat mer pengar på att sälja spelet för 50 genom att de säljer fler ex och får fler spelare som betalar månadsavgiften.

Om jag nu förstår din fråga korrekt?

Medlem
Skrivet av zaphox:
Skrivet av Natrium:

men spel bara piratkopieras på PC säger utgivare Ändå så drar BRA spel in pengar och säljer som smör.

Tar du en titt på listan så ser du att merparten av de spelen är onlinespel som antingen kräver att man är online eller är till största delen spelas online. Speciellt om man tar bort The Sims som har den största gruppen spelare som normalt inte spelar spel blir det ganska tydligt.

Går att piratkopiera de också och spela på så kallade "privat-servrar"

Medlem
Skrivet av Rwaat:

Med stor risk för att idiotförklaras, kan någon förklara för mig:
Wow har sålt 14milj kopior, men ändå så pratar dem om att dem har 9miljoner spelare, och för något år sedan 12 miljoner.
Hus fasen går det ihop?

då pratar dom om hur många activa spelar dom har Wow är en sub based spel, menas att man måste betala för att spela. När du tittar på dena lista så ser hur många copier dom har sålt tottalt set itne hur många som spelar för stunden.

Medlem

vänta nu lite så då menar dom på fullaste allvar att hl1 och cs(som borde användas till samma) inte sålt i närheten av dessa exemplar?

vilket är ett genomt tidernas mest befolkade och långlevda spel?

Jag tvivlar ytters på denna listan precis som alla listor, räknar den digital sidor ens? som steam m,m?

Medlem
Skrivet av FuzioN:

vänta nu lite så då menar dom på fullaste allvar att hl1 och cs(som borde användas till samma) inte sålt i närheten av dessa exemplar?

vilket är ett genomt tidernas mest befolkade och långlevda spel?

Jag tvivlar ytters på denna listan precis som alla listor, räknar den digital sidor ens? som steam m,m?

HL1 var kraftigt piratkopierat och det var inga problem att spela online med piratade versioner så inte säkert att det sålt riktigt så mycket som 6 mil?

Med det sagt så tror jag inte att steam gärna delar med sig av sin försäljningsstatistik så siffrorna är nog lite missvissande.

Inaktiv
Skrivet av Rwaat:

Med stor risk för att idiotförklaras, kan någon förklara för mig:
Wow har sålt 14milj kopior, men ändå så pratar dem om att dem har 9miljoner spelare, och för något år sedan 12 miljoner.
Hus fasen går det ihop?

Aktiva spelare?

Medlem

Så jäkla häftigt, spelet tog världen med storm inkl mig själv!

Medlem
Skrivet av FuzioN:

vänta nu lite så då menar dom på fullaste allvar att hl1 och cs(som borde användas till samma) inte sålt i närheten av dessa exemplar?

vilket är ett genomt tidernas mest befolkade och långlevda spel?

Jag tvivlar ytters på denna listan precis som alla listor, räknar den digital sidor ens? som steam m,m?

glöm inte att CS var gratis mod att ladda hem till ditt half life också, och som många som sagt på den tiden kanske ladda hem, och att det var på den tiden inte så vanligt med digital nerladdning av spel från steam eller något liknande.

Medlem
Skrivet av Natrium:
Skrivet av FuzioN:

vänta nu lite så då menar dom på fullaste allvar att hl1 och cs(som borde användas till samma) inte sålt i närheten av dessa exemplar?

vilket är ett genomt tidernas mest befolkade och långlevda spel?

Jag tvivlar ytters på denna listan precis som alla listor, räknar den digital sidor ens? som steam m,m?

glöm inte att CS var gratis mod att ladda hem till ditt half life också, och som många som sagt på den tiden kanske ladda hem, och att det var på den tiden inte så vanligt med digital nerladdning av spel från steam eller något liknande.

Jag vill minnas att Half-Life faktiskt var det första spelet som krävde en registrerad nyckel för att kunna spelas online och att i stort sett alla som spelade online (CS) därför köpte det.

Gaming var inte alls lika utbrett då som nu, internet var långt ifrån en självklarhet och även om det var sin tids största gaming-community så har spelen på listan haft en ofantligt mycket större marknad.

Medlem

Förstår inte hur ett sådant skitspel som Minecraft kan sälja så mycket. Det finns faktiskt LEGO köp det istället.

Medlem
Skrivet av GeneralOddball:

Förstår inte hur ett sådant skitspel som Minecraft kan sälja så mycket. Det finns faktiskt LEGO köp det istället.

Tror inte ens Markus själv hade haft råd även med framgångarna att köpa lika mycket lego bitar det skulle krävas för varje block i Minecraft. Lego är (ursäkta) Jävla dyrt!

Medlem
Skrivet av Natrium:
Skrivet av FuzioN:

vänta nu lite så då menar dom på fullaste allvar att hl1 och cs(som borde användas till samma) inte sålt i närheten av dessa exemplar?

vilket är ett genomt tidernas mest befolkade och långlevda spel?

Jag tvivlar ytters på denna listan precis som alla listor, räknar den digital sidor ens? som steam m,m?

glöm inte att CS var gratis mod att ladda hem till ditt half life också, och som många som sagt på den tiden kanske ladda hem, och att det var på den tiden inte så vanligt med digital nerladdning av spel från steam eller något liknande.

Nu syftade jag på senare 1.6 frammåt då det bliv digitalt mer vanligt.

I HL tiden då det vart mod då vart det ju ifrån affärer man köpte det ju

Jag vet det är mer poppis idag med spel och fler spelar,

Men jag menar ett spel där folk köpt spelet under 14-15 års tid där det har legat i toplistan på mest sålda spel 24/7 tills digital distrubition blev mainstraim då det ej tar steam osv into account.

jag är BERGIS mest sålda spel är cs utan tvekan.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Natrium:
Skrivet av FuzioN:

vänta nu lite så då menar dom på fullaste allvar att hl1 och cs(som borde användas till samma) inte sålt i närheten av dessa exemplar?

vilket är ett genomt tidernas mest befolkade och långlevda spel?

Jag tvivlar ytters på denna listan precis som alla listor, räknar den digital sidor ens? som steam m,m?

glöm inte att CS var gratis mod att ladda hem till ditt half life också, och som många som sagt på den tiden kanske ladda hem, och att det var på den tiden inte så vanligt med digital nerladdning av spel från steam eller något liknande.

Jag vill minnas att Half-Life faktiskt var det första spelet som krävde en registrerad nyckel för att kunna spelas online och att i stort sett alla som spelade online (CS) därför köpte det.

Gaming var inte alls lika utbrett då som nu, internet var långt ifrån en självklarhet och även om det var sin tids största gaming-community så har spelen på listan haft en ofantligt mycket större marknad.

Kan jag hålla med om, förutom att gå förbi CD nyckel checken för half-life var typ barn göra

Medlem

Va kul att det går så bra. Har själv inte testat mine craft ännu. Är det så bra?

Märkligt att inte LEGO inte kom på att göra det här spelet. Underbart är det i varje fall.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

12
Skriv svar