"Rätt" fingersättning

Flakmonkey
"Rätt" fingersättning

Nu när det är semestertider har vi lite (läs mycket) mindre att göra på Helpdesken och då gäller det att se till att teknikerna har saker att göra. Visst är det okej att ta det lite lugnt men det gäller ändå att utnyttja tiden till att förbereda sig inför en hetsig höst. Det kan vara saker som att dokumentera, se videotutorials på Youtube, gå onlinekurser eller att lära sig "rätt" fingersättning på tangentbordet.

Det kan låta löjligt men det kan vara väldigt stor skillnad i effektivitet och precision mellan att använda pekfingervalsen (och kanske tillochmed tittar ner på tangentbordet medan man gör det) att använda alla dina tio fingrar. Skriver du tre gånger snabbare (som skulle vara en möjlighet för många) får du ju mer tid till det faktisa jobbandet som förhoppningsvis är den roliga biten. Jag har därför alltid varit förvånad över hur många det är i IT-branschen som inte utnyttjar alla sina fingrar, speciellt då det tycks vara ännu mer ovanligt bland de yngre talangerna som vuxit upp med datorer.

Själv fick jag lära mig det i gymnasiet. På datorkunskapen som det då hette fick vi helt enkelt sitta med ett skydd över tangentbordet som hindrade oss att titta på tangenterna och bara nöta nöta nöta tills det satt. Kanske inte så kul just då, men jag är väldigt glad över det nu i efterhand. Verkar dock inte som det är något man måste lära sig numera? Hur skriver ni? Är det kanske jag som är den udda fågeln?

Hur som helst så verkar det som att teknikerna faktiskt tycker det är rätt kul att lära sig att skriva på det "rätta" sättet. Ovant och utmanande i början, men jag tror att alla ser att de själva har mycket att tjäna på det och det är viktigt. Att lära sig något utan att man förstår värdet brukar aldrig gå bra.

#blogg

Medlem
"Rätt" fingersättning

...Fanns det datorer på den tiden?


signatur

Everybody needs help.

Flakmonkey
Skrivet av Apministern:

...Fanns det datorer på den tiden?

Faktiskt... Internet var den senaste flugan... och dalnet var the place to be!

phi
Medlem

Jag tvingade mig själv att sluta titta på tangentbordet i början av 7:an och det bästa sättet att lära sig var att lära sig rätt fingersättning. Jag fick ett sådant nördstånd av att se en kille i klassen kunde skriva utan att titta på tangenterna samtidigt och jag ville ju så klart lära mig det jag också.

Inte för jag skriver särskilt snabbt ändå men brukar hålla runt 130 ord i minuten. Det duger för mig men hade jag programmerat eller liknande så hade jag försökt pusha mig själv att skriva ännu snabbare.

Medlem

Samma som dig Nosnos, vita plastskydd över händerna på gymnasiet. Lyckades sätta alfabetet på 2 sekunder enligt programmet!

Medlem

Jag vet faktiskt inte hur min fördelning på tangentbordet ser ut. Det är 100% muskelminne, och jag får väl iaf anta att min fingerplacering är baserad på det som fungerar bäst för mina händer.

Jag tittar aldrig på tangentbordet numera (Så varför jag har bakgrundsbelysning vettegudarna..), och skriver upp emot 200 ord i minuten när det vill sig bra. Det vill säga, när jag vet vad fasen jag ska skriva.

Tricket är att kunna skriva felfritt i Word utan att titta på tangentbordet, och utan att ord-räknaren uppdaterar förrän du är färdig. Då har du gjort rätt.

Edit: Add: Jag funderade lite på detta förut när det uppstod snack om effektivitet på fingerplacering, då jag inte kunde förstå att vissa t.ex trycker på V och C med pekfingret när man spelar. I min mening är det bättre att placera toppen av tummen på V och C, och därför inte behöva flytta handen alls för att trycka på dem. Många fastnar i att bara trycka med fingertopparna, men sidan av tummen eller liknande fungerar lika bra.

Min tanke var iallafall att använda en webcamera och spela in för att se hur fingrarna rör sig, hur man skriver och för att visa hur pass effektivt muskelminnet faktiskt är. Ska nog fasen ta och göra det nu. Det dyker upp på bloggen vid senare tillfälle det läget.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Började använda http://www.typingweb.com/ för några veckor sen. Inte helt optimalt för svenska men det funkar, återstår att se hur långt jag kommer att gå men man märker ju av framsteg iallafall.

Medlem

Först dvorak sen rätt fingersättning annars blir det svårare sen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Bästa verktyget att lära sig med: Typing of the dead! Underbart spel, som man tvingas lära sig korrekt uppsättning med


signatur

Videomupp

Medlem

Även jag fick öva fingersättning på högstadiet och gymnasiet. Idag skriver jag med min egenutvecklade 5-fingervals. Jag använder tre fingrar på vänsterhanden och två på högerhanden. Det roliga är att det funkar för mig. Jag skriver snabbare än de flesta jag sett skriva med korrekt fingersättning. Även om jag inte skulle vinna några priser för snabbast skrivande så har jag inga problem att hinna med att anteckna under telefonsamtal och liknande.

Medlem

Jag hade maskinskrivning i en termin i högstadiet... (Ja på riktiga skrivmaskiner alltså), innan vår skola fick ärva Microbeedatorer av ett gymnasium. Då blev det plasthuvar över tangentbordet som nämnts ovan.

Trots maskinskrivning och senare träning på dator har jag aldrig lyckats lära mig att skriva med samtliga fingrar, det GÅR inte helt enkelt.

Pek och långfinger på varje hand använder jag, fler fingrar än så innebär kaos.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Jag kan skriva alfabetet på 5 sekunder och tittar aldrig på tangentbordet när jag skriver. Master of the universe


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Flakmonkey
Skrivet av Bennii:

Även jag fick öva fingersättning på högstadiet och gymnasiet. Idag skriver jag med min egenutvecklade 5-fingervals. Jag använder tre fingrar på vänsterhanden och två på högerhanden. Det roliga är att det funkar för mig. Jag skriver snabbare än de flesta jag sett skriva med korrekt fingersättning. Även om jag inte skulle vinna några priser för snabbast skrivande så har jag inga problem att hinna med att anteckna under telefonsamtal och liknande.

Skriver man fort och korrekt så spelar det ju ingen roll vilken metod man använder. Jag tror dock att om man vill lära sig att skriva fort så är "rätt fingersättning" den enklaste. Sen så borde det ju också vara som så att den potentiellt högsta hastigheten är högre med 10 fingrar än med 2,3,4,5, etc

Medlem

Har så dålig koordinationsförmåga att det aldrig fastnat, men jag märker ändå att jag skriver fortare och klickar mindre fel om jag inte tittar när jag skriver så 20+ år framför ett tangentbord har satt sina spår.

Medlem

Känns onaturligt att använda lillfingret på vänster hand för annat än ctrl / shift.

Spelskadad antar jag


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

1
Skriv svar