Watch Dogs , den försenade recensionen , nu ute!

Testpilot
Watch Dogs , den försenade recensionen , nu ute!

Har semester nu , gör så lite som möjligt men kände att denna recension som legat o jäst sen några veckor tillbaka bör publiceras.

Såja , äntligen vårens mest efterlängtade spel.

2014 verkar vara året då alla speltillverkarna skjuter på sina releaser till 2015 .
Watch Dogs är ju spelet som skulle släppts förra året men den karamellen fick man suga på först nu somsagt.

Tunt med spel under hela våren, har bara varit släpp av några få spel som Thief och Broken age som varit värda att nämnas.

Nu till spelet man väntat på!

Watch Dogs!

Mer eller mindre väntat så krashar Uplay & ubisofts servrar , de imploderar och smälter av alla som vill in och spela , ingen nyhet.
För min egen del så hade jag köpt DedSec Edition så jag hade skivorna , men efter att försökt logga in i flera timmar gav jag upp att digitalt dra hem spelet och installerade från .ISO filer.

Orkade inte göra ISO av mina skivor så jag tog den piratade versionen som var klar , min Bluray-spelare har jag inte haft inkopplad på flera år i datorn

Fick hacka en stund till innan jag kom in på Uplay och kunde skriva in koderna och sen dra hem en liten patch och SEN fick man spela.
På det hela en av de mindre fadäserna på onlineDRM på sistone , det jobbiga är ju såklart som vanligt att den som piratar spelet har ju aldrig dessa problem.

Fadäser deluxe:

Som vanligt gällande spel de senaste åren så får mus/tangentbordskrigare lida av den ökande inkompetenta handkontroll-generationens musaccelleration och wonky spelinterface.
Ingen muspekare i vissa menyer i spelet gör ju inte saken enklare , det är dock sånt som man muttrar lite över och sen vänjer sig med .
Snacket om PC som lead platform gäller iallafall inte hur de bygger kontrollerinterface är iallafall en sak som är helt klart.

Filmsekvenserna i början skall vara lite sådär hackeraktigt blurriga med grafikartefakter , erhm , tyvärr Ubisoft men visst det kan vara coolt då man har det i bakgrunden men INTE då man spelar upp filmen och ska få lite backstory , jag missade typ ½ av all info i filmen då grafilblurret dolde det.

Det finns menyval för det mesta , vilket är bra , det som är dåligt är att spelet minns inte då man stänger av online invasions så då man startar spelet får man stänga av dem varje jäkla gång .
Sorry Ubisoft , att bli invaderad i tid och otid då man kutar runt och letar collectibles är inte min version av ”roligt online”.

Funderar på att skita i det och låta online invasions rulla , man kan nog inte gå minus på poängen i det spelmomentet iallafall.
Har spelat mycket nu och har inte blivit störd på många spelsessioner nu så jag tror den äntligen fattat menyvalen.

Styrningen av bilar är lite lätt wonky , arkadig men ändå rätt oprecis så man får ingen bra tight feeling då man kör , kanske är en träningsfråga också.

Gubben rör sig riktigt bra , fastnar inte på saker och har bra flyt då man springer och stöter i saker , props!

Grafik , jep allt finns där massor med grafikgodis , läst en del om att det beter sig lite dumt och äter grafikkortsminne , ytterligare ljug från Ubisoft att PC är lead platform = nope.
Snarare så att PC är plattformen de gjorde spelet på med konsoller som Lead och PC som work plattform.

Som tur är lider jag inte så mycket av det , ställt spelet på rekommenderade settings och tweakat lite för att få den där jämna fps'en som jag vill ha den.

Att hacka saker då man åker är ju hur kul som helst för att bli av med polisen och bovar , gillar det!
Gillar också att folk ringer polisen då man gör nåt knasigt.

Hade en helt sjuk episod häromdagen , ett brott begicks i närheten av där jag var. Brottslingen sköt ner offret och kubbade iväg , jag sprang efter och ville göra en icke dödlig takedown för man får mer poäng då.
Vi sprang i säkert 2 minuter innan jag kom ikapp snubben , under tiden hade vittnen ringt polisen eftersom boven sköt på mig. Polisen hade scannat och zonat in på vår jakt och SKÖT PÅ MIG! Argh!

Efter jag fått tag i boven så var det stressigt att hoppa in i en bil och göra sig av med polisen , ytterligare flera minuters biljakt där jag hade 5-6 bilar efter mig som mest + en helikopter.

Hur kul som helst

Savesystemet är okej , men inte bra. Flera uppdrag har flera faser där man stöter på vågor av fiender , men de sparar inte mellan varje våg utan det är rubbet som gäller.
Nu är ju inte det sämre än andra spel men inte så kul ibland heller , dock inte så jobbigt som GTA IV utan man startar om precis då all action börjar.

Slutet på spelet är lite budget och vatusan tänkte ubi med röven då man inte kan fortsätta efter att ha klarat storyn??

[EDIT]
Allt detta får nog er att tro att jag är negativ till spelet , men det är inte sant.
Jag tycker detta är ett mycket bra spel , bättre än tex GTA IV även om storyn i GTA är bättre är det mesta i Watch Dogs bättre och gjort för att spelet skall vara roligt och underhållande.

Jag har nu gått vidare till andra spel , nästa recension blir Child of light som jag inhandlade på Steam Rean och faktiskt kört igenom 100% på min semestertid i stugan!

KIRI OUT!

#blogg

Medlem
Watch Dogs , den försenade recensionen , nu ute!
Skrivet av Kiri:

vatusan tänkte ubi med röven då man inte kan fortsätta efter att ha klarat storyn??

Vet inte vad du gjorde för att INTE få fortsätta spela, men jag fick fortsätta spela efter eftertexterna, precis som flera andra UBISOFT spel och GTA spelen bl.a.
Du kan också ta Continue från spelets meny för att få fortsätta om du inte sparat över den tidigare spelomgången.

Tyvärr så förstör Poliserna spelet, och Mulitplayer stängde jag av efter ett par omgångar då det inte var så skoj faktiskt. Det blev bara en massa griefing av folk som fixat "Destroyer".

Skulle i alla fall vilja säga att detta var ett bra försök till att skapa en ny serie med spel. Känns som GTA 3 i princip (även fast fordonsfysiken var bättre redan i GTA3).

Medlem

Hur mycket pengar är spelet värt i dina ögon? Jag har inte ännu köpt spelet men går i tankarna.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Hur mycket pengar är spelet värt i dina ögon? Jag har inte ännu köpt spelet men går i tankarna.

Hmm jag skulle nog ge 300kr för spelet idag. Spelet var ok men UBISOFT's PR fick det att låta bra mycket bättre än vad det är. Grafiken bryr jag mig inte så mycket om faktiskt. Spelet är rätt dåligt optimerat, och för att jag inte skulle ha konstant låg FPS när jag körde bil så ändrade jag ALLT till lägsta, men spelet ser ändå okej ut, tyvärr är inte spelkänslan helt 100%.

Upplevelsen från fordon lämnar en hel del att önska. Man kan inte avfyra några vapen när man sitter i ett fordon eller på en motorcykel. Väldigt mycket går att köra sönder (stolpar, uteserveringar etc) men vissa är oförstörbara vilket är väldigt irriterande när man försöker ta lite genvägar på trottoaren etc och då kör in i en "vägg". Kanske är tillfälliga buggar, men det har hänt några gånger iaf.

De flesta fordonen känns som de har nån turbo el.dyl. Kör på pc med tangentbord och mus, så jag kan ju inte gasa "mjukt", utan det blir en burnout princip varje gång, och det är lite irriterande om bilen får en oönskad sladd när man vill fly. Dock så är varje bil mer eller mindre som en pansarvagn så det är bara att ramma andra bilar kors och tvärs. Du kommer också kunna uppgradera bilens "styrka" etc

Multiplayer tycker inte jag var speciellt roligt och som jag skrev tidigare så verkar folk gilla att grief'a andra. Kan ha haft oturen med matchmakingen ifs.

Man kan vara rätt så hemlig i spelet så det tycker jag är ett plus, men jag saknar fler alternativ till ljuddämpade vapen (sniper gevär tänker jag på). De använder i princip samma "mekanik" som i Far Cry (och andra spel). Du kan döda någon tyst och fienderna blir då alerta, men vet inte vem/vad/hur. Så man kan klara av mycket av spelet med stealth (sidouppdrag iaf).

Det finns inget garage som i GTA, utan man köper bilar via ens mobil vilket jag inte riktigt gillar då man har massor av safehouses. Men det kan ha med UBISOFTS dåliga car-memory-funktion. Går man några hundra meter från en bil man nyligen parkerat så försvinner dom i många fall.

Storyn är inte så jätte gripande och lite för förutsägbar anser jag. Om man vill ha ett litet övertag så kan man köra sidouppdragen innan man fortsätter med storyn då efter ett visst antal sidemissions är klara så låser man upp olika perks eller vapen. Jag gjorde två-tre story-uppdrag, sedan gjorde jag sidemissions. Eftersom det står vad man låser upp för vapen/perk så är det lätt att bara fokusera på just dom sakerna. Plus att ha låst upp hela kartan är bra då du annars inte har tillgång till hackningsverktygen om inte området är upplåst.

Så om man bara tänker på själva "solo" delen av spelet så är det väl nog värt 300+-
Enligt prisjakt så finns det för runt 300kr om man väljer någon av de skumma cd-key sidorna. Personligen har jag köpt spel från Oneplay.se tidigare utan problem (dock inte WD). Sen om det är stulna keys (Totalbiscuit snackade om Rebellion som stängde av 7050 keys pga de var stulna etc) så är det ju så klart tråkigt, men det är smällen jag kan ta och jag kommer nog fortsätta gå till billigare ställen framför t.ex. GMG/Steam etc om spelen inte känns värda priset. Men är de värda priset så köper jag spelen i butik om det finns som alternativ.

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av marcus8958:

Hur mycket pengar är spelet värt i dina ögon? Jag har inte ännu köpt spelet men går i tankarna.

Hmm jag skulle nog ge 300kr för spelet idag. Spelet var ok men UBISOFT's PR fick det att låta bra mycket bättre än vad det är. Grafiken bryr jag mig inte så mycket om faktiskt. Spelet är rätt dåligt optimerat, och för att jag inte skulle ha konstant låg FPS när jag körde bil så ändrade jag ALLT till lägsta, men spelet ser ändå okej ut, tyvärr är inte spelkänslan helt 100%.

Upplevelsen från fordon lämnar en hel del att önska. Man kan inte avfyra några vapen när man sitter i ett fordon eller på en motorcykel. Väldigt mycket går att köra sönder (stolpar, uteserveringar etc) men vissa är oförstörbara vilket är väldigt irriterande när man försöker ta lite genvägar på trottoaren etc och då kör in i en "vägg". Kanske är tillfälliga buggar, men det har hänt några gånger iaf.

De flesta fordonen känns som de har nån turbo el.dyl. Kör på pc med tangentbord och mus, så jag kan ju inte gasa "mjukt", utan det blir en burnout princip varje gång, och det är lite irriterande om bilen får en oönskad sladd när man vill fly. Dock så är varje bil mer eller mindre som en pansarvagn så det är bara att ramma andra bilar kors och tvärs. Du kommer också kunna uppgradera bilens "styrka" etc

Multiplayer tycker inte jag var speciellt roligt och som jag skrev tidigare så verkar folk gilla att grief'a andra. Kan ha haft oturen med matchmakingen ifs.

Man kan vara rätt så hemlig i spelet så det tycker jag är ett plus, men jag saknar fler alternativ till ljuddämpade vapen (sniper gevär tänker jag på). De använder i princip samma "mekanik" som i Far Cry (och andra spel). Du kan döda någon tyst och fienderna blir då alerta, men vet inte vem/vad/hur. Så man kan klara av mycket av spelet med stealth (sidouppdrag iaf).

Det finns inget garage som i GTA, utan man köper bilar via ens mobil vilket jag inte riktigt gillar då man har massor av safehouses. Men det kan ha med UBISOFTS dåliga car-memory-funktion. Går man några hundra meter från en bil man nyligen parkerat så försvinner dom i många fall.

Storyn är inte så jätte gripande och lite för förutsägbar anser jag. Om man vill ha ett litet övertag så kan man köra sidouppdragen innan man fortsätter med storyn då efter ett visst antal sidemissions är klara så låser man upp olika perks eller vapen. Jag gjorde två-tre story-uppdrag, sedan gjorde jag sidemissions. Eftersom det står vad man låser upp för vapen/perk så är det lätt att bara fokusera på just dom sakerna. Plus att ha låst upp hela kartan är bra då du annars inte har tillgång till hackningsverktygen om inte området är upplåst.

Så om man bara tänker på själva "solo" delen av spelet så är det väl nog värt 300+-
Enligt prisjakt så finns det för runt 300kr om man väljer någon av de skumma cd-key sidorna. Personligen har jag köpt spel från Oneplay.se tidigare utan problem (dock inte WD). Sen om det är stulna keys (Totalbiscuit snackade om Rebellion som stängde av 7050 keys pga de var stulna etc) så är det ju så klart tråkigt, men det är smällen jag kan ta och jag kommer nog fortsätta gå till billigare ställen framför t.ex. GMG/Steam etc om spelen inte känns värda priset. Men är de värda priset så köper jag spelen i butik om det finns som alternativ.

Låter som om det kanske blir PS4 versionen för min del om det ska bugga något så förbannat. Så får nog vänta ett tag till innan det går under 300kr.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Låter som om det kanske blir PS4 versionen för min del om det ska bugga något så förbannat. Så får nog vänta ett tag till innan det går under 300kr.

Sunkigt bara att PS4'an fortfarande är rätt dyr, nästan 600kr för WD.
Om du inte har en relativt ny/kraftfull dator så kan ju konsolversionen vara bättre så klart, men jag tror en del av buggarna jag upplevt är resultatet av deras överambitioner. Sånt som aldrig kommer fixas eller kanske inte blir fixat förrän nästa spel kommer ut då det anses som väldigt små buggar. Lite som buggar man ofta hittar i openworld spel som Skyrim etc när Ai'n inte gör något logiskt eller kanske att en vägg inte sitter ihop med marken utan "flyger" ovanför så man kan se rakt igenom världen.

Förutom att spelet inte var optimerat för MIN gamla datorn så har jag haft 1 krasch och några problem med texturer som inte laddades in när de behövdes. Förekom lite fler buggar, men det är just det jag nämnt som var allvarligast.
Skulle nog ändå påstå att spelet i sig var spelbart med min gamla dator.
Har du en bättre CPU än jag har (Core i7-920 2.6GHz) och ett bättre GFX kort (Asus GTX 580 DC2) så är det nog rätt lugnt. Jag har inte heller testat den där modden som ska fixa till E3 grafiken etc för jag känner inget behov av att spela mer WD.
Kan alltid hoppas att folk kommer kunna modda spelet precis som de gjorde med FC3. Men eftersom spelet har en slags always online funktion så kan det så klart bli svårare.
Kör en FC3 mod som gör vapnen starkare etc. http://www.nexusmods.com/farcry3/mods/15/?

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av marcus8958:

Låter som om det kanske blir PS4 versionen för min del om det ska bugga något så förbannat. Så får nog vänta ett tag till innan det går under 300kr.

Sunkigt bara att PS4'an fortfarande är rätt dyr, nästan 600kr för WD.
Om du inte har en relativt ny/kraftfull dator så kan ju konsolversionen vara bättre så klart, men jag tror en del av buggarna jag upplevt är resultatet av deras överambitioner. Sånt som aldrig kommer fixas eller kanske inte blir fixat förrän nästa spel kommer ut då det anses som väldigt små buggar. Lite som buggar man ofta hittar i openworld spel som Skyrim etc när Ai'n inte gör något logiskt eller kanske att en vägg inte sitter ihop med marken utan "flyger" ovanför så man kan se rakt igenom världen.

Förutom att spelet inte var optimerat för MIN gamla datorn så har jag haft 1 krasch och några problem med texturer som inte laddades in när de behövdes. Förekom lite fler buggar, men det är just det jag nämnt som var allvarligast.
Skulle nog ändå påstå att spelet i sig var spelbart med min gamla dator.
Har du en bättre CPU än jag har (Core i7-920 2.6GHz) och ett bättre GFX kort (Asus GTX 580 DC2) så är det nog rätt lugnt. Jag har inte heller testat den där modden som ska fixa till E3 grafiken etc för jag känner inget behov av att spela mer WD.
Kan alltid hoppas att folk kommer kunna modda spelet precis som de gjorde med FC3. Men eftersom spelet har en slags always online funktion så kan det så klart bli svårare.
Kör en FC3 mod som gör vapnen starkare etc. http://www.nexusmods.com/farcry3/mods/15/?

Har en 3930k @ 4.7 och 3x GTX 680. Klarar nog av spelet rätt fint men en del spel passar bäst på konsol. Man kan få tag på Watch Dogs Dedsec edition till PS4 för 700kr eller vanliga versionen ny på ebay för 350kr eller beg versionen för lite under 300kr. Men ska nog vänta lite tills man får vanliga versionen som ny för under 300kr.

Som det verkar är det inget större intresse av att modda spelet. Än så länge är det i stort sett bara Elder Scrolls och Dragon Age som varit värt att modda. Man kunde göra GTA IV jävligt snyggt på PC men var inte värt besväret.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Det låter som om det blir ett köp för mig när spelet kostar 99:-.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Allt du skriver ovan får det att låta som ett 9.99/14.99 Euro spel på steam.

Testpilot

Håller med i det mesta som skrivits i kommentarerna, det skumma var att då eftertexterna gick i spelet så kunde jag inte hoppa tillbaka till menyn för att komma vidare i spelet.
Men det kan vara så att de patchat detta nyligen eller att jag var puckad
Jag har inte spelat på ett antal veckor så saker kan ha hänt.

Jag skulle spela watch dogs på PC oavsett , det enda kruxet är att spelet är ganska gjort för handkontroll.
PC + handkontroll och då de fått ordning på deras idioti att 2GB grafikminne inte räcker det är svagheterna i spelet.

Spelet är värt 200 utan att tveka , sen kan man ju modda om man vill med E3 grafiken och det finns som vanligt i Ubisoftspel massor med saker att göra.

Allt mitt spelande gick på en trimmad i7/2700@4.5Ghz 16GB med ett Geforce 680 GTX , alla settings på High eller Ultra för att få bra flyt.

Medlem

Det där var ingen recension av spelet iaf. Gör om, gör rätt.

Testpilot
Skrivet av Zartok:

Det där var ingen recension av spelet iaf. Gör om, gör rätt.

Du har rätt , glömde ge betyg : 3 fiskar av 5 fiskar! sådär nu är det en recension

Medlem

Jag har spelat ganska mycket vid det här laget till PS4 och har lite positivare åsikter än ovan. Jag tycker det är ett väldigt bra spel. Jag har har inget problem med storyn och den är inte sämre än de flesta andra spel eller filmer. Jag tycker verkligen om att rensa "Gang hideouts" á la Far Cry 3. Det är det bästa i hela spelet, att smyga sig fram och obemärkt ha ihjäl några NPC.er och sedan gå All in på resten. Snygg grafik, ok körkänsla i bilarna. Det är helt enkelt ett roande spel som smälter ihop spel som AC, Far Cry och GTA till en eget spel. En stark 4 från mitt håll. Jag har roligare med det här spelet än med GTA V, men det är nog för att jag verkligen gillar att rensa "Hide outs". Jag slipper dessutom de för långa körsträckorna som GTA V hade. Kul att tjuvlyssna och och tjuvtitta på folk också.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Zartok:

Det där var ingen recension av spelet iaf. Gör om, gör rätt.

Du har rätt , glömde ge betyg : 3 fiskar av 5 fiskar! sådär nu är det en recension

Alltså... Har du någonsin läst en recension från exempelvis ign eller så? Det är ingen recension om man pratar om allt mellan himmel och jord och sen avslutar med att kladda ett betyg på det. Hoppas verkligen inte att du får betalt för det du skriver.

Testpilot
Skrivet av Zartok:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Zartok:

Det där var ingen recension av spelet iaf. Gör om, gör rätt.

Du har rätt , glömde ge betyg : 3 fiskar av 5 fiskar! sådär nu är det en recension

Alltså... Har du någonsin läst en recension från exempelvis ign eller så? Det är ingen recension om man pratar om allt mellan himmel och jord och sen avslutar med att kladda ett betyg på det. Hoppas verkligen inte att du får betalt för det du skriver.

Jasså , på vilket vis pratar jag om himmel o jord ? tycker att jag skriver om spelet Watch Dogs och mina erfarenheter och åsikter om detta spel.

Jag tycker betyg är svåra att sätta , särskilt i nån typ av nummerform , jag vet jag inte är ensam om detta .

Tycker det är roligare att skriva om erfarenheten av spelet och sen får den som ens läser bilda sig en egen uppfattning om det är nåt att satsa på.

Betalt ? hahaha skoja lagom om en privat blogg

Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Zartok:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Zartok:

Det där var ingen recension av spelet iaf. Gör om, gör rätt.

Du har rätt , glömde ge betyg : 3 fiskar av 5 fiskar! sådär nu är det en recension

Alltså... Har du någonsin läst en recension från exempelvis ign eller så? Det är ingen recension om man pratar om allt mellan himmel och jord och sen avslutar med att kladda ett betyg på det. Hoppas verkligen inte att du får betalt för det du skriver.

Jasså , på vilket vis pratar jag om himmel o jord ? tycker att jag skriver om spelet Watch Dogs och mina erfarenheter och åsikter om detta spel.

Jag tycker betyg är svåra att sätta , särskilt i nån typ av nummerform , jag vet jag inte är ensam om detta .

Tycker det är roligare att skriva om erfarenheten av spelet och sen får den som ens läser bilda sig en egen uppfattning om det är nåt att satsa på.

Betalt ? hahaha skoja lagom om en privat blogg

Bry dig inte om klagomuren. Det är alltid intressant att läsa vad du skriver


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Testpilot
Skrivet av walter_iego:

Bry dig inte om klagomuren. Det är alltid intressant att läsa vad du skriver

Tack , alltid trevligt med uppskattning,

Läste igenom vad jag skrev och kan tänkas att hela inlägget har en negativ klang , ska nog skriva en notis om detta.

1
Skriv svar