Utnyttjar Rut

Flakmonkey
Utnyttjar Rut

Sitter på min balkong just nu och jobbar (frukost-paus för det här inlägget förstås!) medan tre personer från en städfirma städar min lägenhet. Det är storstädning som gäller innan de ska dra igång med abonnemanget som innebär städning varannan vecka på tre timmar vardera gång. Tjejen och jag har funderat på det ganska länge men nu när jag blir ännu lite äldre och hon börjar jobba allt mer efter sitt liv som "fattig student" så kände vi att det var dags att göra slag i saken.

Anledningen är egentligen extremt enkel. Det är inte för att vi inte kan eller inte har tid utan vi tycker bara inte om att städa. Vi gör det ju såklart när man måste men det tar alltid emot och det blir alltid lite gnabb kring det också. Så när vi då är så lyckligt lottade att vi har råd att betala för att någon som är betydligt bättre på det (och som tycker att det är ett okej jobb) så är det ju bara att göra det tycker jag.

Samtidigt så kan man ju inte göra annat än känna att det är lite "lustigt". Det är knappast som så att jag kommer från ett hem där det här varit möjligt. Vi har haft det bra visst, men städhjälp var ändå extremt långt borta och det berodde ju mycket på att det var fel helt enkelt. Som att det var väldigt förnedrande att komma hem till någon och städa. Antar att lite av det sitter kvar även om jag verkligen inte kan skriva under på. Vad skulle vara fel med det jobbet? Vad är det som gör det värre än något annat där man utför tjänster hos människor?

Och vad tycker ni om det här med städhjälp? Är jag en hemsk människa som har det trots att jag mycket väl skulle kunna städa själv om jag bara ville eller är det kanske till och med en bra grej då det skapar arbete?

#blogg

Medlem
Utnyttjar Rut

Nej, du är ingen hemsk människa...

Snart vänjer du dig vid att någon annan städar åt dig. Även om det kanske känns lite konstigt i början om man är ovan.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Inget konstigt med att man anlitar städhjälp. Jag kan måla själv men anlitade ändå en hantverkare när det skulle målas. Visst hade jag kunnat spara en del pengar om jag gjort det själv men det är tråkigt och därför anlitade jag någon som kan göra ett bättre jobb på kortare tid.

phi
Medlem

Jag skulle ha oerhört svårt att betala någon för att komma hem till mig och städa min lägenhet såvida det inte handlar en flyttstädning där jag helt enkelt inte har tid eller möjlighet att städa.

Jag har inga som helst problem med jobbet i sig, dvs att städfirmor åker hem till folk och städar mot betalning. Det är ju som vilket jobb som helst och oftast lättförtjänta pengar.

Det jag däremot har ett problem med är att dels så är jag pedant men är även en väldigt integritetsfull människa. Bara tanken av att ha främmande människor som går runt i mitt hem när jag inte själv är hemma känns väldigt olustigt på något sätt.

Så städhjälp är ingenting som jag någonsin kommer att använda mig av. Har man en herrgård med +10 rum så kan jag ändå förstå det men har man som jag en 3:a på 120 kvm - inte en chans.

Det är nästan så att jag skulle skämmas om jag sa till någon att jag har städhjälp.

Medlem

Städ är en bransch med mycket skumma företag som inte har kollektivavtal, en bransch som har låga löner och svartjobb. Sålänge man vet att den som arbetar får en bra lön och inte jobbar svart så ser jag inget som helst fel med städhjälp.

Medlem

Att anlita någon som städade åt mig skulle jag gärna göra om jag inte var fattig student, så jag tycker inte det är något konstigt. Däremot är rut/rot bara knäppt, men det är en annan diskussion.

Medlem

Har såklart inget emot att folk jobbar med att städa hos folk. Har däremot problem med att det görs för skattepengar som kunde gått till annat.

Inaktiv

Vad kostar det och hur mycket får du dra av? Kan det se ut som kaos eller måste du typ "plocka undan" först?

Jobb som jobb, jag tycker det är OK. Det finns faktiskt människor som gillar sitt yrke.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Flakmonkey
Skrivet av Bennii:

Inget konstigt med att man anlitar städhjälp. Jag kan måla själv men anlitade ändå en hantverkare när det skulle målas. Visst hade jag kunnat spara en del pengar om jag gjort det själv men det är tråkigt och därför anlitade jag någon som kan göra ett bättre jobb på kortare tid.

Exakt så känner jag också.

Skrivet av phi:

Så städhjälp är ingenting som jag någonsin kommer att använda mig av. Har man en herrgård med +10 rum så kan jag ändå förstå det men har man som jag en 3:a på 120 kvm - inte en chans.

Det är nästan så att jag skulle skämmas om jag sa till någon att jag har städhjälp.

Så kände jag först när vi började snacka om det, men jag kom över det rätt fort. Om folk är för lata/dåliga på att laga mat och betalar någon annan för att göra det så kan man väl betala någon om man är för lat/dålig på att städa?

Skrivet av Athaleos:

Städ är en bransch med mycket skumma företag som inte har kollektivavtal, en bransch som har låga löner och svartjobb. Sålänge man vet att den som arbetar får en bra lön och inte jobbar svart så ser jag inget som helst fel med städhjälp.

Mjo jag skulle inte bara ta något förutag ur högen. Det här är företag som mitt jobb har ett avtal med och som flera kollegor använder så det känns så legit det kan bli.

Skrivet av eatem:

Vad kostar det och hur mycket får du dra av? Kan det se ut som kaos eller måste du typ "plocka undan" först?

Tror det skulle bli 1200 kr i månaden typ inklusive rut så antar det är 1400-1500 utan?

Apropå rut så har jag faktiskt extremt dålig koll på hur det fungerar för att ha någon direkt åsikt om det, Vi hade iaf skaffat städhjälp utan det och det vore ju intressant att veta hur många det är som skaffat städhjälp tack vare rut och hur mycket jobb (och allt det positiva det innebär) det skapat.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Har såklart inget emot att folk jobbar med att städa hos folk. Har däremot problem med att det görs för skattepengar som kunde gått till annat.

Bättre det var som förut då allt var svart och inga skattepengar alls kom in?

Flakmonkey
Skrivet av eatem:

Vad kostar det och hur mycket får du dra av? Kan det se ut som kaos eller måste du typ "plocka undan" först?

Missade att svara på frågan gällande kaos och plocka undan. Vi hade plockat undan rätt bra. tex hade vi tagit bort saker från fönsterbrädorna så att de skulle komma åt fönstren för att putsa dem. Det var fortfarande saker lite huller om buller men ingenting som var direkt i vägen. Ligger det kläder och prylar överallt så kommer de ju inte åt allt och skulle man be dem göra det så tar det ju längre tid.

1
Skriv svar