Mass Effect – ge utvecklarna feedback

Robot
Medlem
Mass Effect – ge utvecklarna feedback

Bra initiativ, antar dom fattade att ME3 floppade. Hoppas dom lär sig nu då.

Medlem

Sådär, fyllt i det hela! Hoppas verkligen att ME4 och DA3 blir vad man hoppades på att förgående spel skulle vara.

Mer dinosaurier, annars har jag inget att klaga på.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Medlem
Skrivet av Rakoon:

Bra initiativ, antar dom fattade att ME3 floppade. Hoppas dom lär sig nu då.

Care to elaborate?

Jag har spelat alla ME flera gånger och tycker definitivt INTE att ME3 sög på något sätt.

Bara för att det inte slutar som du vill betyder det ju inte att det är ett dåligt spel. Eller var det något annat du tänkte på?

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Rakoon:

Bra initiativ, antar dom fattade att ME3 floppade. Hoppas dom lär sig nu då.

Care to elaborate?

Jag har spelat alla ME flera gånger och tycker definitivt INTE att ME3 sög på något sätt.

Bara för att det inte slutar som du vill betyder det ju inte att det är ett dåligt spel. Eller var det något annat du tänkte på?

I ett spel där storyn är så pass viktig så tycker jag att ett dåligt slut kan förstöra hela spelet. Visst är det kul gameplay, men det finns många spel som är kul att spela. Här handlar det om en avslutande del av en trilogi och då vill man ha ett värdigt slut. Inte tre slut som är i stort sätt samma.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Rakoon:

Bra initiativ, antar dom fattade att ME3 floppade. Hoppas dom lär sig nu då.

Care to elaborate?

Jag har spelat alla ME flera gånger och tycker definitivt INTE att ME3 sög på något sätt.

Bara för att det inte slutar som du vill betyder det ju inte att det är ett dåligt spel. Eller var det något annat du tänkte på?

Håller med! ME3 är ett riktigt bra spel. Tycker även att slutet blev bra som jag valde (Control)

Medlem

Jag vill självklart ha bra combat, men story och utforskande är viktigast! Hoppas de satsar på oss hardcore RPG spelare denna gång och skiter i filthy casuals som bara vill ha ''feta shootouts''.


signatur

Vi offrar allt
Slaktar tusenfalt
Våra liv slits i stycken
Bevittna de sista dödsrycken

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Rakoon:

Bra initiativ, antar dom fattade att ME3 floppade. Hoppas dom lär sig nu då.

Care to elaborate?

Jag har spelat alla ME flera gånger och tycker definitivt INTE att ME3 sög på något sätt.

Bara för att det inte slutar som du vill betyder det ju inte att det är ett dåligt spel. Eller var det något annat du tänkte på?

Varsågod.

I don't need luck. I have ammo


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Nihuli:
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Rakoon:

Bra initiativ, antar dom fattade att ME3 floppade. Hoppas dom lär sig nu då.

Care to elaborate?

Jag har spelat alla ME flera gånger och tycker definitivt INTE att ME3 sög på något sätt.

Bara för att det inte slutar som du vill betyder det ju inte att det är ett dåligt spel. Eller var det något annat du tänkte på?

Håller med! ME3 är ett riktigt bra spel. Tycker även att slutet blev bra som jag valde (Control)

Jag tyckte det var det bästa av dom tre.

Sen är det väldigt svårt att göra ett lut på något som många är så känslomässigt engagerade i.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Bra initiativ, antar dom fattade att ME3 floppade. Hoppas dom lär sig nu då.

Floppade gjorde det ju definitivt inte. Tor du misstar kritiken mot spelet för försäljning.

Medlem

Jag skulle gärna höra vad ni vill se i ett nytt Mass effect, själv fyllde jag i den med ett långt inlägg under "förklara utförligare" eller vad det stod.

Själv så skulle jag gärna se ett class/skill system där man faktiskt kan planera och diskutera olika "builds".

Öppnare värld / mer varierande omgivningar, eller i alla fall gör så att man kan interagera med omgivningen utan att det är direkt kopplat till ett quest.

Omarbetat stridssystem, har varit en svaghet i alla Mass effect enligt mig. Antingen gå full Gears of war, eller ta ett semi turbarerat system så som det är gjort i Valkyria Chronicles.

Som en sista punkt slängde jag in att jag gärna skulle se en resurs typ "Marines: 15 / 20" eller något. Dessa kan användas för att borda andra skepp eller kallas ner i droppods. Släng också in ett par namngivna "hjältar" som inte är en del av din huvudgrupp och som kan permadö. Denna resurs kan man också bygga upp och upgradera typ i stil med Crossroads Keep i Neverwinter nights 2.

Som sagt vill gärna höra era förslag.

Medlem

ME serien förlorade aspekter varje spel, vilket imo gjorde ettan bäst


signatur

Anta aldrig någonting. Någonsin.

Medlem

De får gärna gå tillbaka till att spelet upplevs lite mer som ett RPG. Del två och tre kändes ofta som rena actionspel.

I det första spelet gick det till överdrift med olika vapen, ammunition och diverse uppgraderingar osv som man var tvungen att sälja/omvandla/slänga men sedan i tvåan gick de för långt åt andra hållet och tog bort nästan allt istället.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Bra initiativ, antar dom fattade att ME3 floppade. Hoppas dom lär sig nu då.

Spelet floppade verkligen inte. Slutet floppade visserligen rejält, men resten av spelet var grymt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tyckte "skugg" momentet var så extremt dåligt i ME3, hatade när dom scenerna kom och man fick sakta röra sig igenom skiten. Slutet var även sådär och anti-klimax på en helt ny nivå. MEn annars älskade jag ME3, hoppas att dom tar med det bästa till ME4.

Medlem

Enda feedbacken dom behöver är, gör ett riktigt RPG och inte en interaktiv film.

Tack så mycket.

Medlem

ME3s största problem var inte slutet.
Själva storyn hade kunnat hålla, OM det inte varit för den fundamentalt svaga grund spelet byggdes på.
Bioware skapade, i min mening, ett odödligt RPG äventyr iom ME 1&2.
Det absolut största problem med ME3 var att man tycks ha glömt bort vad som gjorde föregångarna så fruktansvärt bra.
Konversation.
Istället för att fortsätta bygga på det som gjorde spelen bra, så valde man att dumma ner det. 4-6 olika svarsalternativ (beroende på hur du spelat tidigare samt hur du valt att bygga din karaktär) blir helt plötsligt 2. Som båda egentligen säger samma sak.

Medlem
Skrivet av Tsin:

ME3s största problem var inte slutet.
Själva storyn hade kunnat hålla, OM det inte varit för den fundamentalt svaga grund spelet byggdes på.
Bioware skapade, i min mening, ett odödligt RPG äventyr iom ME 1&2.
Det absolut största problem med ME3 var att man tycks ha glömt bort vad som gjorde föregångarna så fruktansvärt bra.
Konversation.
Istället för att fortsätta bygga på det som gjorde spelen bra, så valde man att dumma ner det. 4-6 olika svarsalternativ (beroende på hur du spelat tidigare samt hur du valt att bygga din karaktär) blir helt plötsligt 2. Som båda egentligen säger samma sak.

Blir så när dom märker att ingen vill ha ett RPG nå mer utan bara interaktiv film.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Rakoon:

Bra initiativ, antar dom fattade att ME3 floppade. Hoppas dom lär sig nu då.

Care to elaborate?

Jag har spelat alla ME flera gånger och tycker definitivt INTE att ME3 sög på något sätt.

Bara för att det inte slutar som du vill betyder det ju inte att det är ett dåligt spel. Eller var det något annat du tänkte på?

Det fanns ett bra antal saker och ting som förstörde Mass Effect 3 för mig efter att ha spelat igenom Mass Effect och Mass Effect 2 så fruktansvärt många gånger och älskat det för var gång.

Kan börja med inledningen, vilket i och för sig inte var något fel på. Det kändes som en lång tid hade passerat sen mitt äventyr med Femshep i Mass Effect 2. Jag var inte helt säker på vad som hade hänt och det var väl en rätt fräsch inledning. Upplevde det någorlunda stelt men vet inte om det är positivt eller negativt. Inte riktigt kunnat bestämma mig på den biten.

Mitt problem med spelet sker dock efter detta. Någonstans avslutades inledningen och det riktiga spelet kom igång - men jag märkte aldrig riktigt när det hände. Det kändes precis lika stelt hur mycket jag än fortsatte att spela. Vågor av likartade fienden gång på gång, samma tempo genom spelet, brist på beslut och konsekvenser. När jag först var i Citadel var då jag förstod att tutorial-fasen var avslutad ett tag sen, när eller hur vet jag inte, men det kändes inte bra.

Inledningsvis till Citadel var helt okej där emot men jag märkte fort att det var fruktansvärt klaustrofobiskt. Det kändes inte alls lika öppet som tidigare. Visst, jag kan väl förstå att det skulle finnas delar som inte skulle vara tillängliga pga tidigare händelser men detta kändes som en korridor.

Nåväl, tänkte jag. Det kan jag leva med, finns fler platser och äventyr! Jag började leta efter olika NPCs att tala med och få side-quests från men upptäckte att jag talar inte med någon överhuvudtaget men istället har min Femshep blivit något knasigt "creep" som avlyssnar folk på telefon och sedan flyger och hämtar grejerna de tappat bort, för att sedan dyka upp från ingenstans och berätta för NPCn att man hittat det dom sökte, för det låter ju inte alls skumt när man kommer och säger att man avlyssnat dom.

Problemet i detta fallet är att man aldrig deltog i någon konversation, men bara avlyssnade folk. Det fanns inte några konsekvenser men ENBART vinst i form av poäng och EXP.

Och när vi ändå är inne på ämnet - att flyga runt var ju inte precis något fruktansvärt roligt det heller. I Mass Effect så hade vi en förbannat störig MAKO tank men vi hade åtminstone friheten att landa och utforska (ödelagda)planeter. I Mass Effect 2 fanns det flertal platser man kunde landa vid. Städer, olika missions, distress-signals och så vidare. Vad jag minns utav Mass Effect 3 fanns ingenting utav det här men det var mer ett point-and-click minispel. Jag kanske har gjort något fel men jag kommer inte ihåg något märkvärdigt man kunde besöka eller upptäcka som involverade spänning, beslut och konsekvens...

Efter jag hade kämpat(mentalt) med att göra detta fruktansvärda sidospår så fortsatte jag stegvis med huvud-storyn. Här fanns det vissa beslut man kunde göra men igen kändes det inte alls lika tungt som i förgående spel. Det kändes betydligt mer avgörande av Paragon/Renegade systemet och åter igen - det kändes som det mesta var enbart i syftet att tjäna lite bonus-poäng inför slutet.

Combat är något jag där emot inte kan klaga över. Visst, jag avskyr fienden i Mass Effect 3 då de är enformiga och det kändes mer som ett Copy-paste action äventyr i stil av Dragon Age 2, men självaste känslan i mina abilities som en Adept var härliga! De hade bra ljudeffekter och härlig känsla, jag kände mig kraftfull åtminstone. Vapen var även de välutvecklade på samma vis. Men som sagt, det var inte tillräckligt för att kompensera för oerhört utdragna och tråkiga vågor med fienden.

Poäng-systemet var nog det som förstörde allt som allra mest. Inte nog med att dina beslut inte längre kändes som de spelade någon större roll, ditt tidigare äventyr hade omvandlats till ett halvtaskigt poäng-system som konverterats till ett gäng meddelanden av olika slag eller Lore-inslag du kunde läsa om.

Tillslut kändes det nästan som att det inte fanns mycket poäng med att fortsätta om du inte kunde nå upp till en vis summa poäng - istället för att sträva efter att forma mitt eget äventyr och Femsheps utveckling så låg utvecklingen enbart på mina poäng, vilket även krävde att jag begav mig in i Multiplayer som är något jag definitivt inte vill känna är ett "måste" från att ha spelat genom ME och ME2 i Single Player. (Nej, det är inte ett *måste* men det är näst inpå det...)

Och så hoppar vi till självaste karaktärerna - vad hände? Mass Effect hade ett gäng intressanta karaktärer, varav en av de var tvungen att

och du behövde dra ett enormt beslut. Mass Effect 2 fortsatte bygga på dessa karaktärerna men samtidigt introducerade betydligt många fler olika raser och äventyr kopplade till var och en. Det fanns ett enormt djup för var karaktär! Genom min första play-through av ME2 så var slutet väldigt oförväntat. Saker och ting gick inte fullkomligt som jag hade planerat men jag klarade det - men ni som spelat genom det kan nog ana vad som hände.

I Mass Effect 3 fanns ingenting utav detta. Det fanns något moment som involverade ett tragiskt moment men jag kände inte att det var i närheten lika betydelsefullt som i tidigare spel. Det kom så plötsligt att jag inte hade haft tid att bry mig men blev snarare förbannad över vad de hade gjort med spelet.

Jag fann mitt 'crew' fruktansvärt ointressant för att inte nämna att man kunde inte längre prata med någon? Åtminstone inte på samma vis - det nya systemet kändes...kallt på något vis. Det kändes som att Femshep försökte utesluta hela sitt crew om något, eller tvärt om, de försökte utesluta henne.

Jag fortsatte trots alla besvär med spelet för jag hoppades på att det skulle överraska mig i slutänden, jag älskade trots allt de tidigare spelen så fruktansvärt mycket att jag ville se min Femshep fram till slutet av hennes äventyr. Då får man plötsligt istället ett slag i ansiktet och ett halvtaskigt slut. Visst, det har förbättrats med patchar och dylikt men det är oerhört mycket som fortfarande stör mig, de mindre detaljerna.

En av de är t.ex den där "insekts-drottningen" från Mass Effect som man räddar(eller har död på). Jag hade ivrigt väntat med att se dom igen men vad jag fick var ett meddelande. Detta är bara ett exempel men oerhört många saker och ting känns bara bortkastade.

Det är kanske inte ett dåligt spel(för vissa) men för mig var det åtminstone en *oerhörd* besvikelse efter att ha spelat genom de tidigare spelet om, och om, och om igen med glädje och minnesfyllda moment.

FM-guru
F.d. Sisyr

Att påstå att trean "floppade" är ju att ta i ordentligt. Jag tror nog merparten var nöjda med såväl spelet som slutet, så de har ingen anledning att gapa om det på internet. Spelet fick kanonkritik och sålde i massor - oerhört långt från en flopp.

Själv tyckte jag ettan var bäst, därefter trean och sist tvåan, som hade bäst karaktärsgalleri men sämst gameplay och en värdelös story.

Medlem

Mass Effect 3 sög.

1:an var riktigt bra, med några jobbiga aspekter. 2:an var stort sett perfekt.

Som tidigare inlägg nämnde så handlade Mass Effect 3 allt om poäng. "Fixar bara den här mängden poäng och allt löser sig"


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv

ME 1 var bra. ME 2 bland det bästa jag har spelat. ME 3 ett helt ok spel.

Tror många blev besvinka på ME 3 eftersom det inte var lika bra som tvåan. Men jag tycker ändå det var helt ok som sagt. Slutet var ju asballt.

Medlem

Är det bara jag eller hände det nånting med karaktärerna i Mass Effect 3!?

ME2

ME3

ME2

ME3

ME2

ME3

Just sayin...


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Ok, fyllde i surveyn.

Men ärligt talat hade jag istället för ME4 hellre sett en ME3-remake med ett vettigt slut på serien där gapande plotholes fixats, och där givetvis hologram kid kapats bort helt.

Ifall ni undrar vad som är så fundamentalt fel med slutet, ta en titt på youtube-länkarna Draug tipsade om ovan.

Medlem

Om alla nämner "indoctrination theory" i fritext-fälten i formuläret kanske vi faktiskt får ett värdigt slut. STÖD INDOCTRINATION THEORY!

http://www.masseffectindoctrination.com/

Inaktiv

Bra serie spel, trots att den är konsolanpassad, tex combatsystemet som är monotont. Att upptäcka och påverka storyn var det som gjorde spelen för mig.

ME3 var utmärkt. ME2 hade var lite klichéartat märkte jag när jag spelade igenom hela serien.

Tycker det är fel att de frågar oss också. De måste ha en egen konstnärlig vision, och inte försöka tillfredsställa alla, för då blir det kasst. Spelet får inte bli något slit och släng, gå vidare till the Sims och Justin Bieber-spel.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av Apministern:

Är det bara jag eller hände det nånting med karaktärerna i Mass Effect 3!?

Just sayin...

Du menar att karaktärerna inte får byta kläder och utvecklarna inte får finputsa grafikmotorn?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

12
Skriv svar