Historien om DOOM

Robot
Historien om DOOM

När Quakecon börjar i dag får vi äntligen veta vad Id Software gör med Doom 4. Men ladda först upp med historien om Doom-serien, de tekniska mästerverken som drog upp riktlinjerna för en hel spelgenre.

#quake, #id-software, #commander-keen, #wolfenstein-3d, #doom, #doom-4-2, #rage, #the-ultimate-doom, #doom-ii-hell-on-earth, #nerve-software, #doom-3-2, #doom-3-bfg-edition, #doom-3-resurrection-of-evil, #zenimax


Medlem
Historien om DOOM

Yey!! en nyhet om Quakecon!!!

http://esreality.com/post/2620373/quakecon-2014-ql-tournament...

Där har ni allt om Quakelive(duel) turneringen.

Vi har till och med Två svenskar som spelar "Spart1e" och "Tox" som har stor chans att gå mycket långt.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

får hoppas bara att jag kommer få mig en beta key för doom 4 via där jag köpte wolfenstein. Annars får jag väl se om samma sida säljer beta nyckel igen som sist

Medlem
Skrivet av cybo:

Yey!! en nyhet om Quakecon!!!

http://esreality.com/post/2620373/quakecon-2014-ql-tournament...

Där har ni allt om Quakelive(duel) turneringen.

Fast det där var ju quake live, och man kan kan ju nästan inte bry sig mindre när det kommer till den dyngan. Så sabbat spel att det sjunger om det. ska det vara quake så ska det vara quake 3 originalet eller dom äldre. Inget webbaserat som suger dase

Medlem

" får vi äntligen veta vad Id Software gör med Doom 4"

Fast, det var ju exklusivt material för de som tog sig dit?
Men å andra sidan... det lär ju inte hindra från att materialet hamnar ute på nätet iaf.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Coolt, är lite nyfiken. Vet inte vad som skulle få upp intresset på alla växlar dock, men det ska bli spännande att se vad som presenteras.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av cybo:

Yey!! en nyhet om Quakecon!!!

http://esreality.com/post/2620373/quakecon-2014-ql-tournament...

Där har ni allt om Quakelive(duel) turneringen.

Fast det där var ju quake live, och man kan kan ju nästan inte bry sig mindre när det kommer till den dyngan. Så sabbat spel att det sjunger om det. ska det vara quake så ska det vara quake 3 originalet eller dom äldre. Inget webbaserat som suger dase

Vad menar du? QuakeLive är ju som quake 3 fast bara bättre?

Medlem

För alla som är sugna på Doom så borde Brutal Doom modden nämnas!

Riktigt bra!

Medlem

Fasiken vad mycket Doom det är hela tiden (känns det som iallafall )

När får vi höra berättelsen om Alundra, berättelsen om Final Fantasy (Fritt val) Berättelsen om Metroid?


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv

I högstadiet var jag inbiten Amiga-fanboy och ratade PC. Tills jag en dag kom hem till en kompis och fick prova Doom (tror inte ens han hade ljudkort i datorn, bara pc-speaker blipps). Det var tveklöst det absolut häftigaste spelet jag någonsin spelat. Åkte hem och annonserade ut Amigan med alla spel i Gula Tidningen och resten är hisdoomria.

Medlem
Skrivet av Ballong:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av cybo:

Yey!! en nyhet om Quakecon!!!

http://esreality.com/post/2620373/quakecon-2014-ql-tournament...

Där har ni allt om Quakelive(duel) turneringen.

Fast det där var ju quake live, och man kan kan ju nästan inte bry sig mindre när det kommer till den dyngan. Så sabbat spel att det sjunger om det. ska det vara quake så ska det vara quake 3 originalet eller dom äldre. Inget webbaserat som suger dase

Vad menar du? QuakeLive är ju som quake 3 fast bara bättre?

quakelive är ju quake3 på anabola <3 (enda minuset är bristen på blod och gibs )

Medlem
Skrivet av Ballong:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av cybo:

Yey!! en nyhet om Quakecon!!!

http://esreality.com/post/2620373/quakecon-2014-ql-tournament...

Där har ni allt om Quakelive(duel) turneringen.

Fast det där var ju quake live, och man kan kan ju nästan inte bry sig mindre när det kommer till den dyngan. Så sabbat spel att det sjunger om det. ska det vara quake så ska det vara quake 3 originalet eller dom äldre. Inget webbaserat som suger dase

Vad menar du? QuakeLive är ju som quake 3 fast bara bättre?

Quake live är inte bättre, det är rena skiten. Jag spelar så mycket flitigare när det kommer till vanilla q3 än till den där dyngan. Sedan är quake live så jävla snål när det kommer till vad som gjorde vanilla q3 ännu bättre, och det var alla dessa roliga mods som gjorde multiplayer upplevelser ännu mer awesome och populär.

Medlem
Skrivet av Ballong:

För alla som är sugna på Doom så borde Brutal Doom modden nämnas!

Riktigt bra!

brutal doom och 3-4 polare och slakta runt lirar det mycket via doom klienten doomseeker deathmatch med den modden gör det ännu bättre

Medlem

Till alla DOOM intresserade rekommenderas boken Masters of DOOM starkt, mycket intressant läsning om id Software.

Medlem

*Viftar med vmguldmedaljen i Quake 1 från 2002*

Medlem

Minns än idag när jag fick shareware versionen av Doom via svenska PC klubben. Hakan åkte ner i golvet, för inte tala om alla DM matcher man hade hemma med nätverket....uj uj.

Medlem

Doom Deathmatch via seriellkabel och null-modem var ju det värsta man kunde göra back in the day.

Medlem

Svensken Tox smiskar bästa amerikanen Rapha i kvartsfinalen i quakelive, stor sensation faktiskt.
Ryssar, Vitryssar och Amerikanare har haft för stort flyt på sista tiden.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

DooMmmmm. Har sparat mina diskar. Sitter inramade på kontoret.

Medlem

id sade ju att Doom 3 var hur de hade tänkt att Doom 1 skulle vara om tekniken hade tillåtit dem. Tur att tekniken inte avancerade alltför fort...

Medlem

Nu blir jag ledsen i ögat. Kolla hur mycket grafiken utvecklats mellan första doom och doom 3.

Nu 10 år senare. Inte ens nära samma grad av hur mycket det gått framåt Det ser ju fortfarande skapligt ut!


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Äh vadå, grafiken är ju sjukt imponerande i vissa titlar som Crysis, Project Cars m.fl. Vi är för bortskämda idag bara.
Älskade doom 1,2 och gör de fortfarande men Doom 3 är ändå min favorit och jag hyser absolut inget agg mot det. De gjorde ett bra och stämingsfullt val tycker ja snarare(med skräckelement och mörkare stuk), istället rädd att doom 4 kanske blir alldelse för "meh" man trampar över allting bara i tron om att d1,d2 stilen bara ska funka utan vidare , typ Serious Sam 3.

Får gärna vara mörkt och trångt med många monster!

Medlem
Skrivet av zauii89:

Äh vadå, grafiken är ju sjukt imponerande i vissa titlar som Crysis, Project Cars m.fl. Vi är för bortskämda idag bara.
Älskade doom 1,2 och gör de fortfarande men Doom 3 är ändå min favorit och jag hyser absolut inget agg mot det. De gjorde ett bra och stämingsfullt val tycker ja snarare(med skräckelement och mörkare stuk), istället rädd att doom 4 kanske blir alldelse för "meh" man trampar över allting bara i tron om att d1,d2 stilen bara ska funka utan vidare , typ Serious Sam 3.

Får gärna vara mörkt och trångt med många monster!

Ja med grafiken och den tekniska biten med hur man styr maskiner och interagerar med omgivningen så är det väl inget spel som överträffat Doom 3 ännu?

Medlem

Doom, vi som var med när spelet kom har nog en speciell sorts kärlek för spelet. Skräcken när man visste att en eldboll från den taggiga jäveln snart kommer träffa, men jag inte visste från vilket håll den kom, sen lärde jag mig alla banorna utantill.
Lite roligt att i videon för Doom 2 kommer jag fortfarande ihåg alla vägval, fast det är så många år sedan jag spelade det sist.

Medlem

doom2 för mig var multiplayer ,singelplayer var inte lika kul.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar