En dag av törst

Medlem
En dag av törst

“Den mätta dagen, den är aldrig störst
Den bästa dagen, är en dag av törst

Nog finns det mål och mening i vår färd
Men det är vägen, som är mödan värd”
Karin Boye

Igår var det en dag av törst. Jag provborrade en mosse i Skåne för att bedöma kvaliteten på torven vid olika djup samt kartlägga botten. Det är ett tidskrävande och tungt arbete. Men då det är väldigt få i Sverige som har den något udda och unika kunskap jag har gällande just torv är det ett hyggligt välbetalt jobb och det är oftast rätt skönt att tillbringa dagarna utomhus.

Dock brukar jag utföra mina provtagningar under senhösten eller våren för på en mosse finns det väldigt få träd och således ingen skugga, och sommartid finns det en ofantlig mängd djur som tycker om att suga blod från däggdjur. Nu hade jag dessvärre inte möjlighet att välja årstid den här gången. Efter 10 timmar i fält var jag trött, öm, blodfattig och törstig. Även om jag bar med mig så mycket vatten jag orkade med övrig utrustning var det dessvärre inte tillräckligt.

Men när jag går där i min egen misär dyker det upp en dikt av Karin Boye i huvudet och helt plötsligt mår jag lite bättre.

Idag kommer jag att må ytterligare ännu bättre. För det är gött att få skicka en faktura på en arbetsdag som sammanlagt blev 14 timmar med resor och fältarbete. Lägg sen till lite efterarbete och provsortering.

Dessvärre hann jag inte spela något igår men det får jag väl törsta efter idag, när bokföringen och några timmar på stranden är avklarade.

#blogg

Medlem
En dag av törst

Jobbar du med detta på heltid?

Medlem

Ja det är en krävande sysselsättning, då vet du nog vem Tord Magnusson är om du borrar torv....

Medlem

Jag jobbar som miljökonsult generellt, med prövningar enligt miljöbalken, utredningar, inventeringar skrivande av mkb etc, men av olika anledningar har jag intresserat mig för torv som enligt mig är en fantastisk produkt. Då mina tidigare kollegor tycker att provtagning var för smutsigt, tungt, välj valfritt svepskäl för att slippa resa sig från skrivbordet så blev det jag som fick lära mig detta "hantverk" med tillhörande kunskap som jag ännu är novis inom. Dock har jag kunnat starta ett eget bolag och försörjer mig primärt på att hjälpa torvproducenter med allehanda frågor gällande miljölagstiftning och tillståndsprocessen för miljöfarlig verksamhet (t.ex. torvtäkt) enligt miljöbalken. Fält är jag i snitt 1-2 månader om året. Resten är kontorsjobb.

Jag antar att du menar Tord på KSLA. Jag vet vem det är men jag känner honom inte personligen.

Medlem

Jag tänkte på Tord Magnusson på Institutionen för skogens ekologi och skötsel på SLU, om man jobbar med jord och torv så är det han som är guru i markvetenskap och speciellt torv:
http://www.seksko.se/en/research/researchers/senior-researche...

Medlem

Det är samma Tord vi tänker på

1
Skriv svar