Kickstarter-projekt drar in 4,4 miljoner – går i konkurs

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Om lyckas man gå i konkurs på 4.4 miljoner så undrar jag hur dem fasen har planerat ekonomin.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

phi
Medlem
Skrivet av showerguy:

Vad sa jag för 2 år sedan? Kickstarter = Lurendrejeri på hög nivå.

Några få failade kickstarterprojekt av misskötta företag och tveksamma personer och hela kickstarter är lurendrejeri?

Herregud.

k3m
Medlem
Skrivet av KoP:

Please.. skulle ett team på sex pers inte klara av att spotta ur sig ett indiespel med alla verktyg dom har att tillgå idag när en ensam kodare maskinkodade ett helt spel på egen hand 1981?

Jag tror stenhårt att de kört ett bedrägeri. Synd att så många tror motsatsen. Att utvecklarna snålat med pengarna och suttit och kodat 9 till 5, men av någon outgrundlig anledning så har pengarna tagit slut. Haha, fy fan alltså.

Medlem
Medlem
Skrivet av showerguy:

Vad sa jag för 2 år sedan? Kickstarter = Lurendrejeri på hög nivå.

ZZZzzzzzzZZZzzzzZZZzzzzzz...

Medlem

Tycker FZ förenklar situationen och försöker skapa en viss stämmning som påminner om Aftonbladet-journalistik. Bättre kan ni! Gräv djupare och ge oss en mer nyanserad bild istället för att försöka piska upp nån slags stämning. Att projekt går i stöper är väl inget nytt? Varför skulle Kickstarter-projekt vara immuna mot problem som andra projekt tampats med i årtionden?

Ozo
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Betala inget i förskott. Det gynnar inte konsumenten.

Blir ingen Oculus Rift för dig alltså? ^^

Medlem

Synd att folk förlorade pengar men så går det till när man leker pajas och köper ett spel innan skiten ens är påbörjad


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Synd att folk förlorade pengar men så går det till när man leker pajas och köper ett spel innan skiten ens är påbörjad

Inte köpt, donerat.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Låter som att en av orsakerna till att dom misslyckades var att dom jobbade heltid samtidigt. Dygnet har bara 24 timmar.

KoP
Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av KoP:

Please.. skulle ett team på sex pers inte klara av att spotta ur sig ett indiespel med alla verktyg dom har att tillgå idag när en ensam kodare maskinkodade ett helt spel på egen hand 1981?

Jag tror stenhårt att de kört ett bedrägeri. Synd att så många tror motsatsen. Att utvecklarna snålat med pengarna och suttit och kodat 9 till 5, men av någon outgrundlig anledning så har pengarna tagit slut. Haha, fy fan alltså.

Javisst låter det en aning suspekt att dom lyckats bränna 4.4 miljoner utan att dom kan redovisa vad det är som har kostat. Kanske åt dom gåslever och drack champagne till lunch varje dag?

eld
Medlem
Skrivet av darkthunder:

Bra post eld. Var typ den frågan jag ville ha besvarad. Även om man donerat pengar till ett Kickstarter projekt, så är tanken att projektet faktiskt lyckas. Lyckas det inte, så bör (om bilden ovan stämmer) alla backers ha rättighet att kräva tillbaka pengarna. Kommer dom få sina pengar tilbaka? Troligtvis inte. Men rättigheten finns.

Lite mer komplicerat, ett kickstarter projekt har rätten att misslyckas, det kommer många göra, problematiken är när spelet i sig är en reward.

och ofta så är rewardsen en fin stor collectorslåda eller belöningen att du ska få ett spelelement designat efter dina önskningar på en hög donationsnivå, när dessa är så hårt kopplade till produkten så kan inte belöningarna skickas iväg, där har kickstartaren rätten till pengarna tillbaka.

Om någon backar ett spel och sedan får något halvdåligt spel när pengarna tagit slut så är det en giltig reward, så länge alla rewards tagit form.

Skrivet av k3m:

Jag tror stenhårt att de kört ett bedrägeri. Synd att så många tror motsatsen. Att utvecklarna snålat med pengarna och suttit och kodat 9 till 5, men av någon outgrundlig anledning så har pengarna tagit slut. Haha, fy fan alltså.

Otroligt nära verkligheten, det är så här det brukar se ut när spelföretag går neråt, pengarna går till folks löner, men budgeteringen för hur mycket tid som behövs är fel, och därmed är spelet inte någonstans i närheten av färdigt när pengarna är slut.

Ingen har sprungit iväg med några pengar, folk förlorar istället jobb och företag går i konkurs. Ofta i fallen så går någon in med lite privata pengar i slutändan för att kunna betala för en pytteliten gnutta extratid.

Jag ser det som att winterkewl vart rätt desperata med att köra igång preorders alternativt early access för att få in mer pengar men yogscast hade sagt nej för att de inte ville ha något mer med projektet att göra, enligt deras rättigheter.

Winterkewl har även sagt att dom har detaljerade uppgifter till EXAKT vad pengarna har gått till och att det kommer läggas upp så fort yogscast ger go ahead, inget svindleri här, endast ren och rak spelutveckling.

Backers har förlorat mindre än vad winterkewl har gjort.

k3m
Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av darkthunder:

Bra post eld. Var typ den frågan jag ville ha besvarad. Även om man donerat pengar till ett Kickstarter projekt, så är tanken att projektet faktiskt lyckas. Lyckas det inte, så bör (om bilden ovan stämmer) alla backers ha rättighet att kräva tillbaka pengarna. Kommer dom få sina pengar tilbaka? Troligtvis inte. Men rättigheten finns.

Lite mer komplicerat, ett kickstarter projekt har rätten att misslyckas, det kommer många göra, problematiken är när spelet i sig är en reward.

och ofta så är rewardsen en fin stor collectorslåda eller belöningen att du ska få ett spelelement designat efter dina önskningar på en hög donationsnivå, när dessa är så hårt kopplade till produkten så kan inte belöningarna skickas iväg, där har kickstartaren rätten till pengarna tillbaka.

Om någon backar ett spel och sedan får något halvdåligt spel när pengarna tagit slut så är det en giltig reward, så länge alla rewards tagit form.

Skrivet av k3m:

Jag tror stenhårt att de kört ett bedrägeri. Synd att så många tror motsatsen. Att utvecklarna snålat med pengarna och suttit och kodat 9 till 5, men av någon outgrundlig anledning så har pengarna tagit slut. Haha, fy fan alltså.

Otroligt nära verkligheten, det är så här det brukar se ut när spelföretag går neråt, pengarna går till folks löner, men budgeteringen för hur mycket tid som behövs är fel, och därmed är spelet inte någonstans i närheten av färdigt när pengarna är slut.

Ingen har sprungit iväg med några pengar, folk förlorar istället jobb och företag går i konkurs. Ofta i fallen så går någon in med lite privata pengar i slutändan för att kunna betala för en pytteliten gnutta extratid.

Jag ser det som att winterkewl vart rätt desperata med att köra igång preorders alternativt early access för att få in mer pengar men yogscast hade sagt nej för att de inte ville ha något mer med projektet att göra, enligt deras rättigheter.

Winterkewl har även sagt att dom har detaljerade uppgifter till EXAKT vad pengarna har gått till och att det kommer läggas upp så fort yogscast ger go ahead, inget svindleri här, endast ren och rak spelutveckling.

Backers har förlorat mindre än vad winterkewl har gjort.

Då säger jag, tro inte på allt folk säger åt dig (skakar på huvudet),

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Synd att folk förlorade pengar men så går det till när man leker pajas och köper ett spel innan skiten ens är påbörjad

ZZzzzZZZzzzZZZzzzzZZZzzz...
Verkligen?!

Skrivet av Ozo:
Skrivet av walter_iego:

Betala inget i förskott. Det gynnar inte konsumenten.

Blir ingen Oculus Rift för dig alltså? ^^

Nej tack. Våra ögon och hjärnor är inte skapta för dessa slags virtuella upplevelser.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

eld
Medlem
Skrivet av k3m:

Då säger jag, tro inte på allt folk säger åt dig (skakar på huvudet),

Bedrägeri brukar inte involvera att man slösar bort alla pengarna på anställningar och en konkurs, och sen så tror jag inte att alla som håller misslyclade kickstarters är rese+narkotika-aficionados.

Jag har varit med länge nog för att veta hur lätt det är att missbudgetera i spelutveckling, det är genomgående the största anledningen till att kickstarters failerar.

Medlem

Jag har backat några projekt på Kickstarter bl.a. Divinity - Original Sin, Wasteland 2, Pillars of Eternity m.fl.
Att komma och påstå att kickstarter är skit och att allt är bluff och båg, det visar bara på ignorans och klent intellekt.
Att alla projekt inte går igenom och att det finns "bedrägliga" individer med baktankar i sina projekt går såklart inte att bortse ifrån. Där det finns pengar finns det också kriminalitet oavsett arena.
Men oftast tror jag som t.ex. Eld skrev ovan att det finns många faktorer som kan gå fel vid budgetering och planering när projektet skall initieras.
Det för man räkna med när man donerar till sådana här projekt.
Har du inte råd med det så skall du nog strunta i att backa saker på Kickstarter.

Medlem
Skrivet av ohem:
Skrivet av Kleptoman:

Synd att folk förlorade pengar men så går det till när man leker pajas och köper ett spel innan skiten ens är påbörjad

Inte köpt, donerat.

Inte donerat, investerat.

Investeringar på Kickstarter, likt resterande verkligheten, kan gå åt skogen. Investeringsviljan måste ställas i förhållande till förtroendet för mottagaren att slutföra projektet. Finns inga garantier.

Därmed inte sagt att det inte är ett bra system, kolla exempelvis på svenska fundedbyme.se för hur det ser ut när seriösa människor sysslar med crowdfunding.

Medlem
Skrivet av cgundersson:
Skrivet av ohem:
Skrivet av Kleptoman:

Synd att folk förlorade pengar men så går det till när man leker pajas och köper ett spel innan skiten ens är påbörjad

Inte köpt, donerat.

Inte donerat, investerat.

Investeringar på Kickstarter, likt resterande verkligheten, kan gå åt skogen. Investeringsviljan måste ställas i förhållande till förtroendet för mottagaren att slutföra projektet. Finns inga garantier.

Därmed inte sagt att det inte är ett bra system, kolla exempelvis på svenska fundedbyme.se för hur det ser ut när seriösa människor sysslar med crowdfunding.

Fel, du kan både donera OCH investera i projekten.

k3m
Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av k3m:

Då säger jag, tro inte på allt folk säger åt dig (skakar på huvudet),

Bedrägeri brukar inte involvera att man slösar bort alla pengarna på anställningar och en konkurs, och sen så tror jag inte att alla som håller misslyclade kickstarters är rese+narkotika-aficionados.

Jag har varit med länge nog för att veta hur lätt det är att missbudgetera i spelutveckling, det är genomgående the största anledningen till att kickstarters failerar.

"Bedrägeri brukar inte involvera att man slösar bort alla pengarna på anställningar och en konkurs". Ojoj, jag vet inte var jag ska börja. I stället för att jag ska förklara åt dig varför du har fel, så får du i stället förklara åt mig och alla andra varför du har rätt. Berätta vad är bedrägeri då, hur fungerar det och vad involverar det? Berätta oxå till oss hur man missbudgeterar över FYRA miljoner på SEX personer? Nu ska vi se vem som mest troligen har rätt av oss två.

Medlem
Skrivet av Blitzblade:
Skrivet av cgundersson:
Skrivet av ohem:
Skrivet av Kleptoman:

Synd att folk förlorade pengar men så går det till när man leker pajas och köper ett spel innan skiten ens är påbörjad

Inte köpt, donerat.

Inte donerat, investerat.

Investeringar på Kickstarter, likt resterande verkligheten, kan gå åt skogen. Investeringsviljan måste ställas i förhållande till förtroendet för mottagaren att slutföra projektet. Finns inga garantier.

Därmed inte sagt att det inte är ett bra system, kolla exempelvis på svenska fundedbyme.se för hur det ser ut när seriösa människor sysslar med crowdfunding.

Fel, du kan både donera OCH investera i projekten.

Ok, det är jag med på. Skillnaden på en donation och en investering är att en donation gör du utan en motprestation. En investering gör du mot antingen en del av framtida vinst eller, som i många fall på Kickstarter, en produkt när den är klar.

Min poäng var däremot att när du investerar i ett projekt så har du aldrig några garantier för att projektet lyckas, det är ju upp till de personer som du lämnar dina pengar till så. Är man rädd om sina pengar så bör man välja noga. Annars är det bara att gödsla på.

eld
Medlem
Skrivet av k3m:

"Bedrägeri brukar inte involvera att man slösar bort alla pengarna på anställningar och en konkurs". Ojoj, jag vet inte var jag ska börja. I stället för att jag ska förklara åt dig varför du har fel, så får du i stället förklara åt mig och alla andra varför du har rätt. Berätta vad är bedrägeri då, hur fungerar det och vad involverar det? Berätta oxå till oss hur man missbudgeterar över FYRA miljoner på SEX personer? Nu ska vi se vem som mest troligen har rätt av oss två.

"Bedrägeri är beteckningen på ett förfarande då någon avsiktligt vilseleder annan att företa eller underlåta något till skada för den som bedras och ofta till vinning för bedragaren."

Kan du bevisa avsiktligheten och den personliga vinningen för mannen bakom yogventures så går jag med om att det är bedrägeri.

Missbudgeteringen är enkelt, du budgeterar för ett visst antal månader, men verkligheten är antal fler månader.
det är JÄTTESVÅRT att planera fram hur långt det kommer ta att göra ett spel, även för folk som gjort det i flera år.
Anställningarna tar mest pengar, det handlar om att fulltidsanställa folk under 12-24 månader, kontor, diverse, skatter på det (även om dom inte är så höga som i sverige)
Sen har vi amazon och kickstarter som tar sina procent, på det så har vi även det stora misstaget många gör: att inte spendera pengar innan årets slut, så en stor del av kakan försvinner som vinstskatt.
Sen har vi en beryktad licensing fee som betalades till yogscast för att använda deras namn.

Det är dumt att tänkt att 4 mille är en så stor summa att det är omöjligt att köra slut på dom.

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av k3m:

"Bedrägeri brukar inte involvera att man slösar bort alla pengarna på anställningar och en konkurs". Ojoj, jag vet inte var jag ska börja. I stället för att jag ska förklara åt dig varför du har fel, så får du i stället förklara åt mig och alla andra varför du har rätt. Berätta vad är bedrägeri då, hur fungerar det och vad involverar det? Berätta oxå till oss hur man missbudgeterar över FYRA miljoner på SEX personer? Nu ska vi se vem som mest troligen har rätt av oss två.

"Bedrägeri är beteckningen på ett förfarande då någon avsiktligt vilseleder annan att företa eller underlåta något till skada för den som bedras och ofta till vinning för bedragaren."

Kan du bevisa avsiktligheten och den personliga vinningen för mannen bakom yogventures så går jag med om att det är bedrägeri.

Missbudgeteringen är enkelt, du budgeterar för ett visst antal månader, men verkligheten är antal fler månader.
det är JÄTTESVÅRT att planera fram hur långt det kommer ta att göra ett spel, även för folk som gjort det i flera år.
Anställningarna tar mest pengar, det handlar om att fulltidsanställa folk under 12-24 månader, kontor, diverse, skatter på det (även om dom inte är så höga som i sverige)
Sen har vi amazon och kickstarter som tar sina procent, på det så har vi även det stora misstaget många gör: att inte spendera pengar innan årets slut, så en stor del av kakan försvinner som vinstskatt.
Sen har vi en beryktad licensing fee som betalades till yogscast för att använda deras namn.

Det är dumt att tänkt att 4 mille är en så stor summa att det är omöjligt att köra slut på dom.

Väldigt svårt att avgöra om 4 miljoner är mycket eller inte i utvecklarsammanhang, vissa företag behöver inget alls då de kan spotta ur sig ett spel på fritiden, vissa företag bränner 4 mille på en kvart bra genom att ha en påkostad presentation eller liknande. Ser det inte alls som varken omöjligt eller otroligt att de skulle lyckats göra av med 4 miljoner på 2 år. Sen hur det egentligen ser ut återstår att se.

Jag har själv vart med och kickstartat ett par projekt, Elite dangerous, Wasteland 2. Divinity, Shroud of the avatar, bland annat. Jag puttar aldrig in mer pengar än jag har råd att förlora om skiten träffar fläkten och jag donerar aldrig till personer jag aldrig hört talas om förr, men jag är ändå väl medveten om att allt skulle kunnat skita sig. Men just nu spelar jag Divinity och inväntar releasen av Wasteland 2 så jag e nöjd hitills.

k3m
Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av k3m:

"Bedrägeri brukar inte involvera att man slösar bort alla pengarna på anställningar och en konkurs". Ojoj, jag vet inte var jag ska börja. I stället för att jag ska förklara åt dig varför du har fel, så får du i stället förklara åt mig och alla andra varför du har rätt. Berätta vad är bedrägeri då, hur fungerar det och vad involverar det? Berätta oxå till oss hur man missbudgeterar över FYRA miljoner på SEX personer? Nu ska vi se vem som mest troligen har rätt av oss två.

"Bedrägeri är beteckningen på ett förfarande då någon avsiktligt vilseleder annan att företa eller underlåta något till skada för den som bedras och ofta till vinning för bedragaren."

Kan du bevisa avsiktligheten och den personliga vinningen för mannen bakom yogventures så går jag med om att det är bedrägeri.

Missbudgeteringen är enkelt, du budgeterar för ett visst antal månader, men verkligheten är antal fler månader.
det är JÄTTESVÅRT att planera fram hur långt det kommer ta att göra ett spel, även för folk som gjort det i flera år.
Anställningarna tar mest pengar, det handlar om att fulltidsanställa folk under 12-24 månader, kontor, diverse, skatter på det (även om dom inte är så höga som i sverige)
Sen har vi amazon och kickstarter som tar sina procent, på det så har vi även det stora misstaget många gör: att inte spendera pengar innan årets slut, så en stor del av kakan försvinner som vinstskatt.
Sen har vi en beryktad licensing fee som betalades till yogscast för att använda deras namn.

Det är dumt att tänkt att 4 mille är en så stor summa att det är omöjligt att köra slut på dom.

Kan du bevisa motsatsen, att det inte varit avsiktligt. Så kan jag gå med på att det inte varit bedrägeri.

Sedan så är definitionen på bedrägeri som du skrev, just det jag talade om i mitt första inlägg, som du då försökte snacka bort.

Sedan så kommer vi till budget. Det första så finns det inget som heter missbudget. Och där försvann all din trovärdighet som budget expert.

eld
Medlem
Skrivet av k3m:

Kan du bevisa motsatsen, att det inte varit avsiktligt. Så kan jag gå med på att det inte varit bedrägeri.

Sedan så är definitionen på bedrägeri som du skrev, just det jag talade om i mitt första inlägg, som du då försökte snacka bort.

Du spekulerade ju bara en massa, ingen vill förstöra ett helt projekt helt utan vinning samt förlora all kredibilitet, jag har kommit med väldigt bra förklaringar till varför pengar tar slut och hur otroligt vanligt det är i spelindustrin.

Det är så otroligt enkel förklaring, det existerar inget bedrägeri, det finns inga vinnare, det fanns inga planer att lura någon, dom högsta önskningarna från alla var att projektet skulle bli färdigt och att saker skulle sluta bra.

Men som det skrivs:

Citat:

After the Yogscast have made an official announcement regarding their future plans for the game we will put out a detailed spreadsheet showing where all the funds from the Kickstarter were spent as well as the amounts that I personally invested once those funds ran out.

Och då kommer du se exakt vart pengarna tog vägen.

Skrivet av k3m:

Sedan så kommer vi till budget. Det första så finns det inget som heter missbudget. Och där försvann all din trovärdighet som budget expert.

Kasta sten i glashus.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av eld:
Skrivet av k3m:

"Bedrägeri brukar inte involvera att man slösar bort alla pengarna på anställningar och en konkurs". Ojoj, jag vet inte var jag ska börja. I stället för att jag ska förklara åt dig varför du har fel, så får du i stället förklara åt mig och alla andra varför du har rätt. Berätta vad är bedrägeri då, hur fungerar det och vad involverar det? Berätta oxå till oss hur man missbudgeterar över FYRA miljoner på SEX personer? Nu ska vi se vem som mest troligen har rätt av oss två.

"Bedrägeri är beteckningen på ett förfarande då någon avsiktligt vilseleder annan att företa eller underlåta något till skada för den som bedras och ofta till vinning för bedragaren."

Kan du bevisa avsiktligheten och den personliga vinningen för mannen bakom yogventures så går jag med om att det är bedrägeri.

Missbudgeteringen är enkelt, du budgeterar för ett visst antal månader, men verkligheten är antal fler månader.
det är JÄTTESVÅRT att planera fram hur långt det kommer ta att göra ett spel, även för folk som gjort det i flera år.
Anställningarna tar mest pengar, det handlar om att fulltidsanställa folk under 12-24 månader, kontor, diverse, skatter på det (även om dom inte är så höga som i sverige)
Sen har vi amazon och kickstarter som tar sina procent, på det så har vi även det stora misstaget många gör: att inte spendera pengar innan årets slut, så en stor del av kakan försvinner som vinstskatt.
Sen har vi en beryktad licensing fee som betalades till yogscast för att använda deras namn.

Det är dumt att tänkt att 4 mille är en så stor summa att det är omöjligt att köra slut på dom.

Kan du bevisa motsatsen, att det inte varit avsiktligt. Så kan jag gå med på att det inte varit bedrägeri.

Sedan så är definitionen på bedrägeri som du skrev, just det jag talade om i mitt första inlägg, som du då försökte snacka bort.

Sedan så kommer vi till budget. Det första så finns det inget som heter missbudget. Och där försvann all din trovärdighet som budget expert.

Eld har aldrig haft någon "trovärdighet som budget expert", utan ger snarare rimliga hypotetiska svar utifrån den information som är tillgänglig, i direkt opposition till dina spekulationer som bedrägeriexpert.

$500,000 i spelutvecklingssammanhang kan vara hur mycket som helst eller nästan ingenting. Exempel, som Eld givit, på när det kan räknas som "ingenting" är när det blir fel i planeringen av just budget.

Om ryktena om en licensavgift till Yogscast stämmer däremot, så kan vi börja spekulera kring bedrägeri på riktigt utifrån vad den summan isåfall ligger på.

Men just nu har vi för lite information för att det ska vara rimligt att försöka avgöra either way. Eld säger aldrig att det inte är bedrägeri inblandat heller, utan ger bara väldigt konkreta alternativ som motargument.

Men vi vet inte ett piss förrän vi får se vart pengarna tog vägen.

k3m
Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av k3m:

Kan du bevisa motsatsen, att det inte varit avsiktligt. Så kan jag gå med på att det inte varit bedrägeri.

Sedan så är definitionen på bedrägeri som du skrev, just det jag talade om i mitt första inlägg, som du då försökte snacka bort.

Du spekulerade ju bara en massa, ingen vill förstöra ett helt projekt helt utan vinning samt förlora all kredibilitet, jag har kommit med väldigt bra förklaringar till varför pengar tar slut och hur otroligt vanligt det är i spelindustrin.

Det är så otroligt enkel förklaring, det existerar inget bedrägeri, det finns inga vinnare, det fanns inga planer att lura någon, dom högsta önskningarna från alla var att projektet skulle bli färdigt och att saker skulle sluta bra.

Men som det skrivs:

Citat:

After the Yogscast have made an official announcement regarding their future plans for the game we will put out a detailed spreadsheet showing where all the funds from the Kickstarter were spent as well as the amounts that I personally invested once those funds ran out.

Och då kommer du se exakt vart pengarna tog vägen.
Du har inte kommit med bra förklaringar och där tar d

Skrivet av k3m:

Sedan så kommer vi till budget. Det första så finns det inget som heter missbudget. Och där försvann all din trovärdighet som budget expert.

Kasta sten i glashus.

Du har inte förklarat någonting alls bra och nu slutar jag jiddra med dig, för du bara pratar och pratar men säger egentligen ingenting.

Medlem
Skrivet av ELF:

Jag backade TUG rätt så tidigt, men jag vet inte om det blir något av detta spel. Men hoppas de får till det. Speciellt nu när de förhoppningsvis får lite reklam tack vara Yogcast.

Samma, tänker lika dant. Kan inte säga att jag tycker TUG kommit någon vart, känns fortfarande bara som en prototyp.

Medlem

Till er som snackar om 4,4 Mill.......
Förutsatt att det varit 6 pers i 2 år så har vi 24 *6 månader = 144 månader, 4,4 Mill delat på 144 ger 30,5k kr per person och månad. Då är detta innan skatt/arbetsgivaravgifter och kostnad för lokaler etc...

Jag tycker snarare att det är otroligt att do. Hållit igång såpass länge på dom pengarna

Medlem
Skrivet av whoo:

Till er som snackar om 4,4 Mill.......
Förutsatt att det varit 6 pers i 2 år så har vi 24 *6 månader = 144 månader, 4,4 Mill delat på 144 ger 30,5k kr per person och månad. Då är detta innan skatt/arbetsgivaravgifter och kostnad för lokaler etc...

Jag tycker snarare att det är otroligt att do. Hållit igång såpass länge på dom pengarna

Det har de inte, de har till och med gått *minus* själva för att pengarna tagit slut och de lagt in av sina egna i utvecklingen i hopp om att slutföra den.

Men precis så, 4 miljoner kan vara hur mycket som helst eller ingenting alls i spelutvecklingssammanhang. Det beror på vad det är som siktas efter. Räkna med väldigt kort tidsbegränsning på utveckling och väldigt få lyxiga tillägg i spelet iaf, om det ska hålla ihop. Det är rätt lite vad som kan göras med den summan iaf, speciellt om de måste koda från grunden och INTE begränsa sig till 8-bitars i princip.

123
Skriv svar