PC & ps4 headset

Medlem
PC & ps4 headset

Tjenare! Har börjat bli dags att köpa ett headset till ps4at som även fungerar med pc och helst med min smartphone. Priset bryr jag mig inte om så mycket, bara headsetet är prisvärt. Har kollat lite på SteelSeries H Wireless Headset, Turtle Beach PX4 och Astro A50. Vad tycker ni om dessa och är något av dom värt ett köp? Om inte, kom gärna med andra förslag.

Tack för att ni tar er tid att hjälpa mig med detta!

Medlem

Kör med Steelseries H.
Det finns massor med fördelar med lurarna som kan läsas i FZ artikeln. så jag tar bara upp de nackdelar jag har upplevt hittills (har bara haft dem i 1-2 månader).

För att koppla in en smartphone så måste man gå via 3.5mm pluggen i ena kåpan (samma som med t.ex. Astro A50). Lurarna har inte bluetooth, så du kan inte koppla dem trådlöst till telefonen, vilket var en besvikelse tycker jag då jag inte kan ha luren liggandes på bordet medan jag gör mat t.ex. (sladd).

Mikrofonen är väldigt känslig och tar in ljud från flera meter bort. På mumble så brukar några klaga lite på att de kan höra min fläkt som står 1-2meter från mig. Ändå så har jag ställt in mumble på att kräva högre "toner" från mig när jag pratar.

Spelar Destiny på PS4'an och använder mig av Party i PSN (antar att Destiny HAR voip, men vet inte om det är på som default etc) och ljudet är rätt dåligt, men det beror nog snarare på PS4'an än på hörlurarna då det annars är perfekt ljud i Windows.

Du kan köra Dolby Digital surround med enbart USB kabeln i datorn (vet inte varför några säger att Astro kräver optiska kabeln för att göra detsamma, men det kanske är en begränsning?).

Om du inte vill t.ex. använda PS4'ans chat system (som går via USB kabeln) Så kan du göra som jag gjort:
Koppla optiska kabeln för ljudet till PS4'an, koppla in USB kabeln i datorn och använd t.ex. mumble för chat.
Ljudet kommer från båda källorna samtidigt men ljudet från datorn är lägre. Har någonting med hur chat systemet fungerar i Playstation4'an (lägre volym etc) och man måste ändra till en Playstation profil på den medföljande dosan för att få ljudet från PS4'an. Så det finns inte så mycket val där, men det blir aningen bättre ljud i chatten i alla fall.

Så för Steelseries skulle jag nog ändå säga att det är lite överpris för att:

Ingen bluetooth (gäller ifs även A50) i lurarna för att trådlöst koppla till en smartphone (enda sättet är via en 3.5mm stereokabel)
Mikrofonen är sämre än t.ex. A50 (men jag prioriterade mitt ljud snarare än andras).
Allt annat är jag riktigt nöjd med så jag har inte något mer att klaga på ännu.
Riktigt bra med två batterier också då jag inte vill behöva koppla in en laddkabel i hörlurarna och att byta batteri går snabbare än på t.ex. en smartphone. Får ca 18-20 timmar från ett fulladdat batteri.

Här är ett par filmer där du kan höra hur mikrofonen låter för Astro A50 och Steelseries H gjord av LinusTechTips.

Astro A50:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=-O1...

Steelseries H:
https://www.youtube.com/watch?v=wI-6uYPrWbQ&feature=player_de...

Det vägde mellan dessa för mig, men jag valde Steelseries H till stor del baserat på dessa reviews. Synd bara att man inte får med ett stativ till lurarna nu hänger jag dem på skärmen.

Medlem

Tack som fan för att du la tid på denna utförliga recensionen.

Tycker som du att det är ganska kasst att man inte kan använda headsetet trådlöst till mobilen vilket jag trodde förut. Tror att jag iallafall väntar ett tag med att köpa ett headset. Vet någon om det är är planerat några nya trådlösa headset nu i höst från tex astro eller steelseries?

Medlem

Steelseries H släpptes i november (papperslansering tydligen, butik i dec) förra året så jag tippar på att de minst ska leva hela 2014 innan någon ny utannonseras.
De senaste jag läste var att Steel ska göra headset och möss etc för The Sims 4, men de brukar vara bland de företag som får sådana deals (Diablo 3 etc).

Rykten säger också att Astro ska släppa A60 under 2014. Men jag minns inte att några visades under Computex 2014 så jag tror även där att det dröjer ett tag till.

A50 eller SteelS H lär duga ett bra tag framöver, speciellt eftersom de anpassats till att vara konsol/pc neutrala så att säga.

Möjligt att Corsair har något på gång, men deras senaste "flaggskepp" var enbart för PC/MAC

Medlem

Okej. Får hålla utkik på det ett tag framöver. Men tack så himla mycket för hjälpen! Har fått betydligt mycket mer insikt i dom dyrare headseten.

1
Skriv svar