Esport på SVT - inget lätt jobb för kommentatorerna

Flakmonkey
Esport på SVT - inget lätt jobb för kommentatorerna

När jag själv var aktiv på esport-scenen hade jag inte ens vågat drömma om att SVT skulle sända från Dreamhack eller någon annan tävling. Än mindre att de skulle sända det på SVT 1 eller SVT 2 en lördagkväll. Därför är det otroligt kul att kunna konstatera att de sidan en tid faktiskt gör det, även om de sällan visar från något av de spel som jag är riktigt intresserade av. Starcraft 2 är ju helt okej, men hade helt klart varit roligt att få se något som Quake Live ibland.

Hursom så måste jag säga att jag har alla respekt för det svåra jobb som kommentatorerna har.Samtidigt som de ska kommentera på ett sätt som gör att "vanliga" människor ska kunna vara med så kan de inte fördumma det för mycket heller. Det är en onekligen svår balansgång och det kan ofta låta lite krystat när de ska försöka förklara situationer med "vanlig" svenska vilket de normalt inte gör. Lite olater har de också. Liksom liksom liksom liksom liksom. Sånt är dock lätt att ha överseende med nu när de inte är riktigt samma fullblodsproffs som kommenterar traditionella sport, men kanske kommer det också?

Kul är det iaf och ett väldigt stort steg. Kommer nog ta ett bra tag innan det blir stort hos gemene man/kvinna. Flickvännen tyckte det mest var trams tex, men ge det lite tid så kommer det växa. Ser du till marknaden så är den ju alldeles enorm. Världen är full av köpstarka gamers vilket lockar till sig sponsorer och de pengar som behövs för att något ska bli stort. Jag hoppas som sagt bara att det kan hända lite intressantare spel än vad som nu är fallet

#blogg

Medlem
Esport på SVT - inget lätt jobb för kommentatorerna

Jag kollar själv inte på E-sport men tycker det är oerhört kul att den fått så hög status. Ska bli spännande att se hur utvecklingen blir de närmsta åren och jag hoppas SVT fortsätter satsa på E-sport.

Inaktiv

Jag vart helt paff när jag såg klart Red 2 och skulle zappa. Helt plötsligt var Starcraft 2 på SVT!

Jag håller med om kommentatorerna. Jag blev lite galen där ett tag och jag förstod direkt att det är skillnad att lyssna på dessa två på svenska och lyssna på Husky till exempel.

Men dom gjorde ett bra jobb och det var riktigt fränt! Bra kvälll!

Medlem

åh? Går det att finna något av det här på SVT Play?

tycka det var klokrent ja. fnissade först lite men sedan började jag tänka som en svensson då vart det bra möe vettigare.

all heder åt svt ni är värda lite tv avgift för det


signatur

New life, New hope

Medlem

Quakescenen är tyvärr nästan död, så tvivlar starkt att det kommer sändas på svt. Det var quakecon i helgen och jag har knappt hört något hur det gått i tävlingen. DH valencia och TI4 äter upp uppmärksamheten.
För att ett spel ska fungera bra som e-sport idag krävs det engagemang från utvecklarna. Att Dota, LoL och SC2 får mest uppmärksamhet är pga. utvecklarna plöjer ner jättesummor i tävlingar och communityn. Man kan ju hoppas att ID lägger in en rolig och tävlingsinriktad multiplayer i Doom4, men jag håller inte andan.

Medlem

zenimax/bethesda/id kommer inte plöja ner massa pengar för att satsa på Doom 4s MP, om det ens kommer ett MP så klart.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar