Svensk musik i toppklass

Medlem
Svensk musik i toppklass

Blev lite inspirerad att skriva om svensk musik av Act Zero's intågande här på FZ, vilket jag gillade skarpt!

Jag har länge haft svårt med musik med lyrics på svenska, då jag ofta uppfattar svenskan som lite.. Tråkig? Helt säkerligen för att jag växt upp med den. Idag pratar jag gränsfall på mer engelska än svenska dock.

Ett band som nyligen förändrat min syn på svensk musik till viss del är dock Drömriket. Många av er känner säkert igen Ralf Gyllenhammar som leder nysattsningen.

Musiken hittas finns på Spotify och Google Play Music, men här har ni ett smakprov!

#blogg


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Svensk musik i toppklass

Drömriket är okej. Bra musik, men lite sämre sånginsats tycker jag personligen. Just svenska passar in rätt så bra i deras musik dock.

Medlem

Håller med om att engelska är ett bättre språk för musik. Svenska är så grått och sterilt - kanske speglar språket det svenska sinnelaget, eller tvärtom.

Medlem

Antingen så sjunger han lite sådär eller så är det på grund av svenskan. Tycker inte att det var särskilt bra alls, men man tycker ju olika.

Medlem

Det är väldigt annorlunda på Svenskan, sen har Ralf en väldigt unik stil på sången. Den är inte för alla.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

ZF
Medlem

metall-Kent?

Skrivet av Bennii:

Håller med om att engelska är ett bättre språk för musik. Svenska är så grått och sterilt - kanske speglar språket det svenska sinnelaget, eller tvärtom.

svenskan tillhör de mest melodiska både i de besläktade språkstammarna och överlag så det där resonemanget blir ju bara helknasigt. såvida man inte talar om lämplighet för mer atonala verk då möjligen.

förklaringen är troligare och enklare att allt låter lite originellare och därmed ev mer poetiskt på ett språk man inte behärskar lika väl som sitt eget, men ett man ändå begriper hjälpligt.

Musiken är helt OK, sången låg lite högt upp i mixen annars var det bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar