Råkade köpa på tradera, hjälp!!

Medlem
Råkade köpa på tradera, hjälp!!

Är helt ny på trader och visste inte riktigt hur det gick till men jag hittade ett minneskort för en billig slant till PS2 och den lades till i min varukorg. Sedan när jag skulle lägga till ett spel så hamnade det aldrig i varukorgen? Jag fick istället ett mejl där det stod att jag har köpt spelet. Jag ville alltså bara kolla hur mycket det skulle kosta i slutändan om jag köper det. Försökte kontakta nissen som säljer spelet men då fick jag i gensvar:

''Grattis!

Du vann auktioner av mig enligt nedan:''

Sedan står det en massa information om bankkonto och allt annat, ni vet hur det är.

Vafan ska jag göra?? Spelet var dessutom ingen aktion heller.

Medlem

Det är väl bara att ångra sig?
Folk gör fel ibland, kan inte se rent juridiskt
hur personen ska tvinga dig till att köpa det.

Medlem
Skrivet av s3ng:

Det är väl bara att ångra sig?
Folk gör fel ibland, kan inte se rent juridiskt
hur personen ska tvinga dig till att köpa det.

Verkar inte som att jag kan få tag i han så är det bara att skita i att betala det?

Medlem

Han kanske inte kommer gilla dig värst mkt men om du inte betalar kommer han inte skicka nått heller.
Kan du dessutom inte kontakta honom så vad ska du göra. Betalar du inte så kanske han kontaktar dig istället.

Men som föregående talare sa så kan ingen tvinga dig köpa för att du gjorde fel.

Medlem

Det är ju precis tvärt om juridiskt sätt...

Om man har tryckt på knappen så binder man ju sig till ett juridiskt avtal eller nått

Medlem

Om man har lagt ett bud så är det juridiskt bindande. Precis som det står i avtalet för Tradera så gäller inte ångerrätten då det är ett köp mellan två privatpersoner. Detta hindrar förståss inte säljaren att häva köpet i alla fall, om du kontaktar honom, men du har inte lagen på din sida.

Antagligen så har du klickat på en "Köp nu"-knapp, som alltså inte lägger ett bud utan man köper den direkt.

Men som ni säger, så gör alla misstag ibland. Om det är en seriös person och han/hon inte har skickat varan redan, så borde köpet kunna hävas. Om varan är skickad redan, så borde du kunna få skicka tillbaka den (då får såklart du stå för frakten) men borde annars inte vara något problem.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

När man får en vara i varukorgen på Tradera så är det ett företags vara, men ett Köp Nu bud från en privat person hamnar inte i varukorgen utan då får du det mailet du skriver om.
Kontakta säljaren och hör om du kan ångra köpet men räkna med att han kommer lägga ett negativt omdöme, även om han godtar din ursäkt. För en säljare betalar en autkionsavgift och för att den skall slippas måste man lägga ett negativt omdöme och där förklara varför ett negativt omdöme ges.
Dock kan säljaren kontakta Tradera och förklara det skedda och då kan auktionsavgiften slippas.

MFZ
Medlem

av ren nyfikenhet, vilket spel är det och till vilket pris?


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Tack för att ni förklarar det hela. Ska försöka få tag i honom och om inte så borde väl han kontakta mig.

Splashdown till PS2 och det kostade 102 kr och skeppas från Tyskland. Det är ju en skitsumma för mig men känns rätt så onödigt nu när jag har hittat det för 25 kr i Sverige.

MFZ
Medlem

kan ju dock vara värt att slippa få negativt omdöme om du planerar att handla mer på tradera.
du kommer med största sannolikhet få minus.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

phi
Medlem

Eftersom att det är en struntsumma så kan du väl lika gärna betala och ta lärdom av misstaget. Det hade jag gjort i alla fall om tanken är att göra fler köp eller sälja något på tradera i framtiden.

Inaktiv

Äh maila honom och skriv exakt det du skrev här - att du är ny och har gjort en miss. Det värsta som kan hända är att han ger dig negativ status men då ska han vara riktigt småaktig tycker jag. Det enda som händer för hans del är att han måste lägga upp auktionen igen, då behöver han inte betala någon provison eller extra avgift.

Det där med "juridiskt bindande" kan du var lugn med, ingen kommer dra dig till domstol för att du struntar i att köpa ett ps2-spel på Tradera. Men maila och informera vänligt att du inte tänker köpa det och be lite om ursäkt, sen har du gjort ditt.

Jag har sålt hundratals spel på Tradera och råkat ut för liknande saker några gånger, är ingen panik. Bara att lägga om auktionen som sagt.

Medlem

Ta kontakt med köparen och försök lösa situationen. Det är juridiskt bindande, men många seriösa säljare löser hellre såna här situationer smidigt.

Om du vill handla mer på tradera, så skulle jag inte satsa emot att bara skit i det. Ett negativt omdöme tidigt på ditt konto kan avgöra om folk ens vill sälja till dig. På större auktioner jag lägger ut, så brukar jag blocka köpare med negativa omdömen direkt när jag ser deras bud.

Synd att folk inte läser bättre på tradera, rätt uppenbart att du inte gjort det. Haft många liknande situationer där folk biddat eller köpt saker, och sedan kommit med alla möjliga bortförklaringar.

Medlem

Gissar att det är Game-World du handlat av, ser dock ingen anledning att trycka "Köp nu" när fraktpriset står precis under varupriset stort och tydligt. Har i egenskap av privatsäljare låtit köpare med god förklaring slippa undan att genomföra köpet utan att ge negativt omdöme, skulle dock inte göra det för ett "Har hittat bättre pris"-mail.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Ta kontakt med köparen och försök lösa situationen. Det är juridiskt bindande, men många seriösa säljare löser hellre såna här situationer smidigt.

Om du vill handla mer på tradera, så skulle jag inte satsa emot att bara skit i det. Ett negativt omdöme tidigt på ditt konto kan avgöra om folk ens vill sälja till dig. På större auktioner jag lägger ut, så brukar jag blocka köpare med negativa omdömen direkt när jag ser deras bud.

Synd att folk inte läser bättre på tradera, rätt uppenbart att du inte gjort det. Haft många liknande situationer där folk biddat eller köpt saker, och sedan kommit med alla möjliga bortförklaringar.

Handlade inte om att jag inte har läst på ordentligt. Jag lade precis till en sak innan jag tryckte på ''köp nu'' som hamnade i varukorgen på direkten, men jag var lite för snabb med spelet och upptäckte att inget hände så jag stängde ner och fortsatte med något annat helt enkelt. Tycker personligen att det är ett ganska sketet system med ''köp nu'', jag tycker man borde få något som ''Vill du verkligen köpa denna vara'' eller något i den stilen. Men jag är ju inte riktigt van med sådana här sajter.

Skrivet av eatem:

Äh maila honom och skriv exakt det du skrev här - att du är ny och har gjort en miss. Det värsta som kan hända är att han ger dig negativ status men då ska han vara riktigt småaktig tycker jag. Det enda som händer för hans del är att han måste lägga upp auktionen igen, då behöver han inte betala någon provison eller extra avgift.

Det där med "juridiskt bindande" kan du var lugn med, ingen kommer dra dig till domstol för att du struntar i att köpa ett ps2-spel på Tradera. Men maila och informera vänligt att du inte tänker köpa det och be lite om ursäkt, sen har du gjort ditt.

Jag har sålt hundratals spel på Tradera och råkat ut för liknande saker några gånger, är ingen panik. Bara att lägga om auktionen som sagt.

Det låter sunt, jag kör på det.

Medlem
Skrivet av von_lidl:

Tack för att ni förklarar det hela. Ska försöka få tag i honom och om inte så borde väl han kontakta mig.

Splashdown till PS2 och det kostade 102 kr och skeppas från Tyskland. Det är ju en skitsumma för mig men känns rätt så onödigt nu när jag har hittat det för 25 kr i Sverige.

så du köpte ngt av "misstag" på tradera som du igentligen inte tänkt köpa och sen säger du det är en struntsumma för dig... och lägger till men jag vill ju inte för jag hittade det i sverige för 25 spänn....vilkent snålhet,SUCK!

Medlem
Skrivet av roftg:
Skrivet av von_lidl:

Tack för att ni förklarar det hela. Ska försöka få tag i honom och om inte så borde väl han kontakta mig.

Splashdown till PS2 och det kostade 102 kr och skeppas från Tyskland. Det är ju en skitsumma för mig men känns rätt så onödigt nu när jag har hittat det för 25 kr i Sverige.

så du köpte ngt av "misstag" på tradera och sen säger du det är en struntsumma för dig... och lägger till men jag vill ju itne för det finns här hemma för 25 spänn....vilkent snålhet,SUCK!

Mest för att personen som jag ska köpa det av i Sverige vill sälja sin PS2:a på köpet.

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av roftg:
Skrivet av von_lidl:

Tack för att ni förklarar det hela. Ska försöka få tag i honom och om inte så borde väl han kontakta mig.

Splashdown till PS2 och det kostade 102 kr och skeppas från Tyskland. Det är ju en skitsumma för mig men känns rätt så onödigt nu när jag har hittat det för 25 kr i Sverige.

så du köpte ngt av "misstag" på tradera och sen säger du det är en struntsumma för dig... och lägger till men jag vill ju itne för det finns här hemma för 25 spänn....vilkent snålhet,SUCK!

Mest för att personen som jag ska köpa det av i Sverige vill sälja sin PS2:a på köpet.

okey,, aha,,så 25 spänn för ett ps2 och ett spel,, ,,nja nu målar du in dig i ett hörn tycker jag... hur kom du fram till den summan 25 spänn för spelet igentligen?

Medlem
Skrivet av roftg:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av roftg:
Skrivet av von_lidl:

Tack för att ni förklarar det hela. Ska försöka få tag i honom och om inte så borde väl han kontakta mig.

Splashdown till PS2 och det kostade 102 kr och skeppas från Tyskland. Det är ju en skitsumma för mig men känns rätt så onödigt nu när jag har hittat det för 25 kr i Sverige.

så du köpte ngt av "misstag" på tradera och sen säger du det är en struntsumma för dig... och lägger till men jag vill ju itne för det finns här hemma för 25 spänn....vilkent snålhet,SUCK!

Mest för att personen som jag ska köpa det av i Sverige vill sälja sin PS2:a på köpet.

okey,, aha,,så 25 spänn för ett ps2 och ett spel,, ,,nja nu målar du in dig i ett hörn tycker jag... hur kom du fram till den summan 25 spänn för spelet igentligen?

Lugna dig lite gosse. Jag skulle först köpa ps2 spelet för 25 kr, sedan frågade jag när jag ändå var på gång om han hade en konsol han ville bli av med, vilket han ville fundera på men senare bestämde sig för att sälja till mig. Priset på konsolen har jag inte räknat med då jag redan vet priset på bara spelet.

Medlem

Har hänt mig som säljare att köpare gjorde ett fel köp. Jag försöker alltid låta bli att ge andra dålig omdömen (om inte personen verkligen förtjänar). Jag kontaktar då Tradera och säger att kunden har valt att inte betala för varan och affären inte blir av. Tradera har som jag vet alltid då tagit bort avgiften på auktionen som säljaren får betala.

Som köpare har jag också gjort ett miss, är säljaren villig att släppa det hela så gör han/hon precis som jag gör när jag är säljare. Alternativ att jag som köpare betalar avgiften på auktionen.

Det finns några alternativt att löse det på, men då gäller det att båda kommunicerar. Vilket inte alltid är lätt om ena partner är på sämre humör

Medlem

Ja har för mig att det är ett bindande kontrakt och man vinner ett bud? Dvs att du blir tvungen och betala

1
Skriv svar