Rykte – Google köper Twitch för sju miljarder kronor

Robot
Rykte – Google köper Twitch för sju miljarder kronor

Är affären mellan Google och Twitch redan klar?

#google, #twitch, #youtube


Medlem
Rykte – Google köper Twitch för sju miljarder kronor

Jag har faktiskt inte en aning om det är positivt eller inte. Jag brukar dock vara på twitch 3 gånger per år, så saknar intresse.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Det jag är mest osäker på hur Google ska få in sina användaravtal. Om dem kör på samma stil som de gör på Youtube så kan det bli liv i luckan. Majoriteten av alla användare streamar ju musik samtidigt.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Händer detta tror jag nog med att det kommer att komma en helt ny streamingsite som majoriteten kommer att gå över till. Vi vet hur jävla värdelöst youtube blev, allting är otillåtet osv. Är det samma sak på Twitch med Google som ägare så hur fan ska folk streama spel? Utan ljud och helst så pixligt som möjligt så att ingen lag bryts?

Medlem

Förbannade Google + kommer att förstöra även twitch i så fall... Nej, Google, G+ kommer inte att bli en fluga oavsett hur mycket ni trycker ner det i våra halsar ...

FM-guru
F.d. Sisyr

Höhö, "copywright". Kanske bättre att skriva på svenska (upphovsrättsskyddat material) om man inte klarar av engelskan!

Kan inte minnas att jag ens besökt Twitch, men om man ska gå på hanteringen av YouTube ser det inte särskilt ljust ut - men det ska man kanske inte.

Medlem

Högst troligen blire skräp.
YouTube är ju riktigt hårda när det gäller upphovsrättsskyddat material (titta Sisyr jag kan i alla fall!)
Att streama med sin spotifylista i bakgrunden är nästan ett måste, man klarar inte av att prata med sig själv hela tiden och bara höra sin egna röst.

Medlem

Känner mig heller inte riktigt bekväm med detta om det är sant. Ibland blir det bra när stora företag kommer in och pumpar in pengar, men Twitch har ju vuxit så pass de borde inte ha det problemet. Skulle det bli skit kommer nätet överösas med aktörer som vill ta platsen och risken blir att allt blir så segrigerat. Har gillar konceptet med Twitch att det finns en plats för all gaming stream.
Sen har ju Google en gedigen lista med uppköpta företag och koncept de laggt ner eller struntat i vilket också oroar mig.

Medlem

Blir väl bra om twitch också börjar följa de lagar som finns. Det går givetvis att göra det bättre än youtube men nu är det ju en ren anarki. Vill man ha musik går det utmärkt att betala för sig eller använda fri musik. Alternativt skapa själv.

Medlem

Monopol = ondska.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

jkw
Medlem

Med Googles tekniska kunskap så kommer detta vara ett extremt tillskott till Twitch. Det enda som kommer ske är att de kommer lägga in sina annonser ala YouTube på streams som är för snåla för att betala för sig. Sedan kommer det säkert en möjlighet, precis som det är på youtube redan, att man kan tjäna pengar på sina streams, vore najs tycker jag om man har många tittare.

Medlem

Jag har sett denna "nyhet" lite överallt men ni är först att påpeka att det är fortfarande ett rykte. Tack.

Medlem
Skrivet av jkw:

Med Googles tekniska kunskap så kommer detta vara ett extremt tillskott till Twitch. Det enda som kommer ske är att de kommer lägga in sina annonser ala YouTube på streams som är för snåla för att betala för sig. Sedan kommer det säkert en möjlighet, precis som det är på youtube redan, att man kan tjäna pengar på sina streams, vore najs tycker jag om man har många tittare.

Man kan redan tjäna pengar på sina streams. När man har en tillräckligt stor kanal så kan man ansöka om twitch partnership. 5 dollar i månaden per subscriber, hälften går till Twitch och folk kan även donera pengar till streamaren.

Jag följer Summit1g 90% av tiden jag är inne på Twitch, han tjänar några hundra dollar om dagen


signatur

Game long and prosper

Gen
Medlem

Bättre att Google gjorde det än Facebook säger jag bara.

Medlem

nej detta är inte bra

Medlem
Skrivet av Gen:

Bättre att Google gjorde det än Facebook säger jag bara.

Både ja och nej, jag gillar verkligen inte FB MEN de har aldrig lagt ner något de köpt eller heller inte pillat på det. Varken WhatsApp eller Instgram märker man av att det är FB som äger. Google däremot köper företag hej vilt och sedan hamnar de en låda långt bort och glöms bort.

Medlem
Skrivet av Gen:

Bättre att Google gjorde det än Facebook säger jag bara.

Google förstör ju allt de köper. Behöver jag ens nämna Youtube?

Medlem

Är det bara jag som inte har några problem med Youtube? Funkar väl hur bra som helst?

Medlem

Med tanke på att Youtube fungerar bra är det nog inte så illa. Dock så är det ju bara ett rykte precis som det var när det snackades om förra gången. Personligen tror jag Twitch är värt mer än en miljard dollar. Sighten växer så det knakar och näst intill all esport går via den.

Medlem

YouTube har ju redan sin streamingtjänst, så frågan är om dom låter Twitch vara i fred, eller om det ska börja integreras funktioner från både YouTube och G+ i Twitch.

Ordet "monopol" skuttar fram så där helt plötsligt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av purjo:

Med tanke på att Youtube fungerar bra är det nog inte så illa. Dock så är det ju bara ett rykte precis som det var när det snackades om förra gången. Personligen tror jag Twitch är värt mer än en miljard dollar. Sighten växer så det knakar och näst intill all esport går via den.

"Siten" eller "Sajten" välj ett utav dessa.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Är det verkligen värt att slösa så mycket pengar bara för att tvinga folk till använda Google+?

Medlem
Skrivet av Jozo:

Förbannade Google + kommer att förstöra även twitch i så fall... Nej, Google, G+ kommer inte att bli en fluga oavsett hur mycket ni trycker ner det i våra halsar ...

Medlem
Skrivet av Jozo:

Förbannade Google + kommer att förstöra även twitch i så fall... Nej, Google, G+ kommer inte att bli en fluga oavsett hur mycket ni trycker ner det i våra halsar ...

Det senaste jag har läst antydde att Google håller på och avvecklar delar av G+-avdelningen för att de just ämnar att sluta trycka ner tjänsten i halsen på alla användare. Istället ska delar av personalen jobba med sociala bitar i deras olika plattformar. Det är just bara rykten av samma karaktär som den här nyheten, men jag fick uppfattningen av att exempelvis en "ny" tjänst som Twitch skulle kunna klara sig undan en blytung integration.

Medlem

Finns det verkligen folk som tror att Youtube skulle ha kunnat vuxit sig så stora, och hanterat den mängd trafik dom har nu själva utan att "någon" köpt upp dom? Säger inte att det är rätt. Men det är oundvikligt att Twitch blir uppköpt. Och alla som streamar upphovsrättsskyddad musik får skaffa sig en radiolicens eller tillstånd från upphovsmakarna. Dvs inget nytt! Bara det att Twitch ser mellan fingrarna nu. Och vem fan kollar på streamers för musiken? Är väl ändå personligheten som vinner tittare i längden precis som med allt annat.
Sen ska man med all rätt ha åsikter om google+ och andra dumheter Google kan hitta på. Men ska man se till helheten så skulle det inte skada om Twitch fick tillgång till en bättre infrastruktur.

Men med så mycket annat så är det inne att hata Google, Microsoft, EA med flera idag.

Medlem
Skrivet av Brekan:

Blir väl bra om twitch också börjar följa de lagar som finns. Det går givetvis att göra det bättre än youtube men nu är det ju en ren anarki. Vill man ha musik går det utmärkt att betala för sig eller använda fri musik. Alternativt skapa själv.

Så när du idag vill höra en bra låt så går du in på Twitch, spenderar en timme eller sju på att hitta en spelvideo där låten spelas i bakgrunden, lutar dig tillbaka i datastolen, höjer volymen och bara "aaaaah, gratis är gott!".

För så gör ju visst vi andra "pirater".

Den här jäkla upphovsrättshetsen börjar verkligen sticka mig i ögonen, och jag har svårt att se något positivt i att stora Google äger mer och mer av internet samt att dom tydligen har hur mycket pengar som helst att spendera för att göra det också.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Förbannade Google + kommer att förstöra även twitch i så fall... Nej, Google, G+ kommer inte att bli en fluga oavsett hur mycket ni trycker ner det i våra halsar ...

Förklara då, vad är det för fel på Google+? Det är utan tvekan, hands down en bättre tjänst än facebook, bättre utvecklad sida med MYCKET mindre reklam, så vad är fel med det? Du har ETT konto länkat till massor av tjänster, ser inga som helst fel på det.

I det stora hela är detta positivt med några frågor man funderar över.

1: Det kommer antagligen börja bli lättare att tjäna pengar på streams, de flesta som streamar tjänar skit pengar jämfört med folk som gör videos på youtube. Twitch tar åt helvete för stor del av kakan.

2: Copyright är alltid en fråga här och kommer antagligen bli ett problem, förhoppningsvis kör de vidare på liknande avtal som Twitch har idag, att du har musik i bakgrunden är inga problem, men om du börjar köra radio eller video streaming på film eller annat då blir du bannad.

3: Integration med youtube skulle vara helt underbart, att inte behöva böka runt med att ladda upp dina streams och annat på olika platser. Och har vi tur så kan google utveckla en streaming mjukvara som användarna kan använda.

Sluta börja grina tills vi ser vad som faktiskt kommer hända.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Förbannade Google + kommer att förstöra även twitch i så fall... Nej, Google, G+ kommer inte att bli en fluga oavsett hur mycket ni trycker ner det i våra halsar ...

Jag är ganska säker på att Google vid något tillfälle har sagt att de inte längre kommer tvinga på sina användare Google+.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

google+ är grymt läser de flesta tec. nyheterna från usa där.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

12
Skriv svar