Obsidian när drömmen om Knights of the Old Republic 3

Medlem
Skrivet av Niihdaz:
Skrivet av Raid25:
Skrivet av Jozo:
Skrivet av Niihdaz:
Skrivet av Jozo:

Men all historia från Kotor och så vidare existerar ju inte längre enligt Disney. Det får nog bli en redig reboot om de ska få göra någonting med Kotor...

Tekniskt sett har ju varken Disney eller Lucasfilm sagt att det material som går under Legacy-stämplat är off-limits att fortsätta på.

Nu har jag inte läst på så mycket om det här, men är det inte så att allting som inte är från filmerna och CW-serien räknat som "sagor" inom SW-universumet?

Så har jag också förstått det. Det var väl bara några månader sedan dom gjorde det officiella uttalandet om detta..

Det stämmer. Så det finns en god chans att vi kan komma att se en fortsättning på KOTOR. Fast att det går inom Legacy. Allt som återstår är att det blir grönt ljus för det hela.

Okej, då förstår jag hur det hela fungerar

Medlem
Skrivet av toern:

Tycker bioware gör bättre följeslagare och Obsidian gör bättre rpgs. Vet inte vem jag hellre hade sett göra ett KotOR3, men hade gärna sett ett.

Bioware gör bättre följeslagare, utan tvekan, och nu senare så har de börjat bli riktigt duktiga på att skriva bra handlingar också (tidigare vill jag ärligt talat påstå att det är levererandet av handlingarna som varit i mästerklass, inte nödvändigtvis handlingarna i sig själv. Zombiedrake och en zerg rush är inte världens mest intressanta antagonister, men i Dragon Age Origins så gjordes utförandet i toppklass och det blev ett av de bästa spelen inom genren ändå.), men jag tror faktiskt jag hellre vill se Obsidian vid KOTOR.

Anledningen är enkel: Bioware sköter sina egna varumärken bäst. Det som de gör med sina spel fungerar extremt bra (förrutom när de tabbar sig. DA2 comes to mind. Men även det var ett bra spel, dock inte Bioware-klass, men ett bra spel. Miljöerna och repititionen sabbade för mig där.), men Obsidian har någonting som Bioware inte riktigt har på samma sätt idag: känslan av nyanser och detaljsinne. Jämför de två första KOTOR-spelen. I huvudhandlingen till ettan så var det inte speciellt mycket som faktiskt var SÅ intressant. Plottwisten med Revan är en av de bästa plot-twists på länge, och när jag spelade det som ung blev jag helt tagen av det, men spelet handlar faktiskt om att jaga efter stjärnkartor för att hinna ifatt the bad guy innan han börjar använda ett massförstörelsevapen.

Obsidian och deras KoTOR 2 däremot. Där hade vi betrayal, vi hade mångfacetterade karaktärer och antagonister, vi hade nyanser. Vi hade en överhängande känsla av hopplöshet runtomkring oss. Vi hade en stämning i spelet som höll genom hela. Vi hade riktiga moraliska dilemman med vem vi är, och vad vi vill göra, speciellt då med the jedi masters. Och på efterhand så är det lätt att se hur vi hela vägen blivit led astray av Kreia. Spelet skildrade så mycket mycket mer än bara Star Wars, det skildrade hopplöshet, the (near-)human condition. Nu efter content restoration patches och sånt så är KoTOR 2 det bättre spelet, varje dag i veckan.

Sluten speciellt. Slutet av 1an är så ointressant och blöhhh att jag självdör. Det är så generiskt. Genomtråkigt. Men det enda jag hade kvar efter slutet på 2an var en tomhetskänsla, en känsla av "Shit... Det här tog slut."

That said så har jag spelat genom båda två lätt 5-7 gånger each. Hahaha.

Summan av kardemumman för min del är att Bioware är bättre på att skriva följeslagare (inte i det här specifika fallet dock, karaktärerna i KoTOR 2 är mycket mer intressanta än i ettan, och mycket mer nyanserade), och jag TROR jag skulle säga att de är bättre på att skriva Världar, men jag tycket utan tvivel att Obsidian är bättre på att skriva handlingar. Iaf i nuläget. DA2s handling var riktigt bra dock, riktigt riktigt bra. Vilket är det som gör det så synd att spelet inte tilläts leva ut sin fulla potential. Det som sänkte DA2 för mig är utan tvivel miljöerna. Combat till viss mån, men mininmalt. Storyn är fantastisk dock.

Medlem

Är det bara jag som tycker att rubriken är konstigt formulerad?

Medlem

Oh snälla!!
Hade varit en dröm som blev uppfyllen.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av toern:

Tycker bioware gör bättre följeslagare och Obsidian gör bättre rpgs. Vet inte vem jag hellre hade sett göra ett KotOR3, men hade gärna sett ett.

Bioware gör bättre följeslagare, utan tvekan, och nu senare så har de börjat bli riktigt duktiga på att skriva bra handlingar också (tidigare vill jag ärligt talat påstå att det är levererandet av handlingarna som varit i mästerklass, inte nödvändigtvis handlingarna i sig själv. Zombiedrake och en zerg rush är inte världens mest intressanta antagonister, men i Dragon Age Origins så gjordes utförandet i toppklass och det blev ett av de bästa spelen inom genren ändå.), men jag tror faktiskt jag hellre vill se Obsidian vid KOTOR.

Anledningen är enkel: Bioware sköter sina egna varumärken bäst. Det som de gör med sina spel fungerar extremt bra (förrutom när de tabbar sig. DA2 comes to mind. Men även det var ett bra spel, dock inte Bioware-klass, men ett bra spel. Miljöerna och repititionen sabbade för mig där.), men Obsidian har någonting som Bioware inte riktigt har på samma sätt idag: känslan av nyanser och detaljsinne. Jämför de två första KOTOR-spelen. I huvudhandlingen till ettan så var det inte speciellt mycket som faktiskt var SÅ intressant. Plottwisten med Revan är en av de bästa plot-twists på länge, och när jag spelade det som ung blev jag helt tagen av det, men spelet handlar faktiskt om att jaga efter stjärnkartor för att hinna ifatt the bad guy innan han börjar använda ett massförstörelsevapen.

Obsidian och deras KoTOR 2 däremot. Där hade vi betrayal, vi hade mångfacetterade karaktärer och antagonister, vi hade nyanser. Vi hade en överhängande känsla av hopplöshet runtomkring oss. Vi hade en stämning i spelet som höll genom hela. Vi hade riktiga moraliska dilemman med vem vi är, och vad vi vill göra, speciellt då med the jedi masters. Och på efterhand så är det lätt att se hur vi hela vägen blivit led astray av Kreia. Spelet skildrade så mycket mycket mer än bara Star Wars, det skildrade hopplöshet, the (near-)human condition. Nu efter content restoration patches och sånt så är KoTOR 2 det bättre spelet, varje dag i veckan.

Sluten speciellt. Slutet av 1an är så ointressant och blöhhh att jag självdör. Det är så generiskt. Genomtråkigt. Men det enda jag hade kvar efter slutet på 2an var en tomhetskänsla, en känsla av "Shit... Det här tog slut."

That said så har jag spelat genom båda två lätt 5-7 gånger each. Hahaha.

Summan av kardemumman för min del är att Bioware är bättre på att skriva följeslagare (inte i det här specifika fallet dock, karaktärerna i KoTOR 2 är mycket mer intressanta än i ettan, och mycket mer nyanserade), och jag TROR jag skulle säga att de är bättre på att skriva Världar, men jag tycket utan tvivel att Obsidian är bättre på att skriva handlingar. Iaf i nuläget. DA2s handling var riktigt bra dock, riktigt riktigt bra. Vilket är det som gör det så synd att spelet inte tilläts leva ut sin fulla potential. Det som sänkte DA2 för mig är utan tvivel miljöerna. Combat till viss mån, men mininmalt. Storyn är fantastisk dock.

Jag håller faktiskt med dig. Ettans handling är simpel och mycket mer svart och vitt. Jag gillar dock stämningen i första spelet också. Allting känns tryggare på nåt sätt.

Med det sagt så håller jag ändå med om att stämningen i tvåan är starkare, dessutom har varje enskild planet en unik känsla.
Synd att spelet stressades ut, även om restorationmoddarna gör spelet 10 gånger bättre ur ett helhetsperspektiv, så finns det ju mycket som inte går att återställa. Jag hade definitivt velat spela det fullständiga KOTOR II.

Hur som helst så har jag också spelat ut båda spelen 5-6 gånger.

Oh, angående Revan-twisten i första, jag fick den överraskningen spoilad eftersom en polare ville visa spelet, och råkade vara just där...

12
Skriv svar