Medlem
Två skärmar?

Så jag börja fundera på att köpa en annan skärm till datorn så man kan känna sig top notch, och som en hacker...

Men frågan är, kan man ha två olika sorters skärmar, utan att få något att bete sig konstigt?
Kan man till och med möjligenvis ha olika tum på dom?

Medlem

Vad ska bete sig konstigt?
Jag har en 22 och en 24 och det funkar utan problem för mig. Dom är tom av olika tillverkare.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Det går bra att ha olika skärmar. Jag har en 16:9 som jag spelar på och så har jag en 5:4 skärm som jag roterade 90grader som jag har skype och klocka på samt skriver på.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Men då så!
Då var den frågan besvarad ^^

Då kan jag hitta en billig skärm någonstans istället för att lägga 1400 på en likadan

Medlem

Jag kör på en 25" och en 22" och det fungerar hur bra som helst, 25" för spel och 22" för det sociala


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Det är inga problem med olika skärmar, men notera att vissa program inte tycker om att man har olika aspect ratios på skärmarna.

det exempel jag kommer att tänka på är Steam. Jag har en 19" och en 22". Om jag försöker maximera Steam på min 19" beter den sig som om Steam befinner sig på min 22"-skärm, och blir alltså för stor för skärmen, och klipps av. Inget stort problem egentligen, men kan vara bra att veta.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Generellt sett fungerar det utmärkt att ha två eller flera skärmar oavsett förutsättningar. Med det sagt finns det en del saker som kan vara bra att tänka på, baserat på egna erfarenheter av att använda två skärmar sedan någonstans runt -98. 
1. Försök att ha två skärmar med samma upplösning. Det kan bli ganska irriterande om man har en 1080- och en 720-skärm bredvid varandra, eftersom muspekaren "fastnar på upplösningskanten" om man flyttar från 1080-skärmen och muspekaren befinner sig på 721 eller lägre.
2. Försök att ha skärmar från samma tillverkare. Inte för att det inte går att blanda, utan för att olika tillverkare har sina egna druvrutiner och inställningsmöjligheter. Har du från två tillverkare behöver du med andra ord dubbla uppsättningar drivrutiner. Det kan även kännas aningen besynnerligt (tills man vänjer sig) om skärmarna till exempel har olika ljusstyrka, olika färgvärme och olika svarstider, men det är trivialiteter. Dubbla drivrutiner kan däremot göra saker och ting onödigt trassliga beroende på vilka tillverkare man har.
3. Rent ergonomiskt - se till att ha skärmarna på samma höjd. Även om vi bara omedvetet följer muspekaren när vi flyttar den, känns det fel om muspekaren försvinner ut från ena skärmen på en höjd och kommer in på en annan på nästa skärm. Det har alltså inte att göra med upplösningen i det här fallet, muspekaren kan lämna en skärm på 800 pixel och komma in på 800 pixel på nästa, men om det ergonomiskt skiljer ett par centimeter i höjdled över bordsskivan tappar periferiseendet bort muspekaren.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem

Tips om man har 2 skärmar, skaffa Displayfusion så slipper man det som Game Ove(r) beskriver i punkt 1.

Det har en funktion som gör att musen funkar utan att snagga, sen har det en jäkla massa bra funktioner då det gäller wallpapers och startmenyer o annat krafs.. Väl värt 30 bucks imo, finns på steam (finns en gratisversion också, men vet inte riktigt vad den har för begränsningar).

Själv kör jag gamla bettan 20" Dell IPS 1680x1050 som primär monitor (JA 16:10 ÄGER, stfu alla indoktrinerade 16:9 fjantar ) och som sekundär har jag en gammal Dell TN 17" 1280x1024 som jag köpte för en femtilapp på jobbet, där jag har en del Rainmeter grejer. (klocka, väder, musikmanick).


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Hade två skärmar till min laptop, men när jag skaffade stationär nöjde jag mig med en större skärm. Saknar att ha två, men får aldrig plats med en till skärm på skrivbordet om den inte är under 10cm bred. Får vänta tills man köper nytt skrivbord, då ska det bli minst en skärm till.

Extra skönt är det när man skriver uppsats eller liknande, för visst kan man dela skärmen så att man kan skriva och läsa samtidigt men det är mycket smidigare med 2 skärmar. Då kan man till och med ha 3 sidor uppe samtidigt som man skriver.

Medlem

Jag kör med två skärmar, skulle vilja ha haft en tredje.
Optimalt när man jobbar i olika program.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Nackdelen med att börja använda två eller fler skärmar, det är att när man tvingas arbeta med bara en igen (någon annans dator eller liknande), då känns det som att man arbetar genom en cyklop.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem

För optimal "hackerkänsla" rekommenderas fyra skärmar. Kräver lite trixande med adaptorer för att få alla skärmar på samma grafikkort men helt klart värt det. Det ser snyggare ut med samma modell, men idealiskt vill man ha så tunna kanter som möjligt... speciellt om man vill prova gaming i "3D".

Medlem

Min personliga preferens för skärmar;

1x 27" på mitten för exempelvis film, spel osv.
1x 22" liggande för övriga program om man har något annat på 27".
1x 22" stående, perfekt för de flesta hemsidor då bredden inte är viktigt. Ex. FZ. Där är en hög skärm nice istället.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Härligt, fick det att funka bra.

Dock så undrar jag hur man kan klicka runt på Chrome, på en skärm medans man har BF2 (t.ex) på andra skärmen utan att det minimerar sig?

Medlem
Skrivet av totte1015:

Härligt, fick det att funka bra.

Dock så undrar jag hur man kan klicka runt på Chrome, på en skärm medans man har BF2 (t.ex) på andra skärmen utan att det minimerar sig?

Om det minimerar sig så kanske du kan prova att köra spelet i ett fönster som täcker hela skärmen

1
Skriv svar