En miljon sålda Bravely Default – JRPG-genren lever

Robot
En miljon sålda Bravely Default – JRPG-genren lever

Ryktet om de japanska rollspelens död tycks ha varit överdrivet.

#bravely-default-flying-fairy, #square-enix, #bravely-second


Medlem
En miljon sålda Bravely Default – JRPG-genren lever

Hur bra är spelet? någon som spelat det?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ztreek:

Hur bra är spelet? någon som spelat det?

Jag började på det innan det hamnade i min backlog (skäms, Fredrik!) men det verkade väldigt klassiskt och samtidigt mycket nytänkande i striderna.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Det är bra fram till slutet då det blir väldigt repetitivt ett tag, har inte klarat sista bossen riktigt ännu dock så kan inte uttala mig om hela storyn ännu men den var ok fram tills dess iaf.

Medlem

Problemet med jRPGs har väl snarare varit att de senaste jag provat varit rent ut dåliga spel.

Hade jag haft ett 3DS hade jag provat det! Kanske har det något att göra med saken, förresten? Hur ser RPG-marknaden ut på 3DS?

Medlem

Medan jag gärna vill se en ljus framtid för JRPGn så känns det ändå ganska tveksamt tyvärr. Den stora mängden fanservice många nyare JRPGn har är riktigt tröttsamt för min del tyvärr (bland annat Time and Eternity till PS3 förra året var olidligt dåligt). Väldigt synd då JRPGn en gång i tiden var min favoritgenre, Suikoden-serien är fortfarande min favoritserie någonsin.

Lyckligtvis så släpps det fortfaranade bra JRPGn då och då, så som Lost Odyssey och jag ser fram emot Xenoblade Chronicles X till Wii U väldigt mycket.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Hur bra är spelet? någon som spelat det?

Jag har klarat det. Det är uppdelat i kapitel, 7 totalt, och de första 4 kapiteln är en resa olik någon annan. Något av det finaste jag varit med om. Riktigt bra. Sen blir det repetitivt ett bra tag, och man måste döda samma bossar några gånger igen, for story reasons. Sen kommer du in i det sista, och kommer till en amazing plot-twist on fucking crack, och en riktigt episk slutboss.

Spelet är 9.0/10 av mig, utan tvivel. Enda spelet jag personligen skulle ge högre betyg än detta på 3DSen just nu är nog Shin Megami Tensei 4 som är ett 9.2/10 för mig, *MEN* jag är extremt stor SMT nörd.

Medlem

Finns riktigt många bra JRPG som släpps fortfarande, man får titta bort från de själva mainstream spelen för att hitta dom. Och ja,, riktigt riktigt många är helt utan Fanservice eller så got som ingen.

T.ex. bra JRPG som släpps senaste året som har så got som eller ingen fanservice.
Tales of Xillia
Tales of Symphonia Chronicles (Remake men bra spel)
FF X/XHD Också remake.
Shin Megami Tensei IV (US only, släpps om par månader i EU för en gång skull, riktigt bra spel )
Muramasa Rebirth
Ys Memories of Celceta
Demon Gaze
Atelier Escha & Logy
Atelier Arland Serien ( Plus remakes )
Etrian Odyssey Untold (+ Äldre spelen men denna släptes i EU 2 månader sedan )

T.ex. bara idag om 4 timmar släpps ytligare ett, Vist funnits till PSP i över 4 år men i alla fall. http://store.steampowered.com/app/251150/

Spelserien är långt ifrån död, spelserien är långt ifrån fylld med fanservice. Vist finns de ett handfull av sådana spel, men de är inte i majoritet.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Ztreek:

Hur bra är spelet? någon som spelat det?

Jag har klarat det. Det är uppdelat i kapitel, 7 totalt, och de första 4 kapiteln är en resa olik någon annan. Något av det finaste jag varit med om. Riktigt bra. Sen blir det repetitivt ett bra tag, och man måste döda samma bossar några gånger igen, for story reasons. Sen kommer du in i det sista, och kommer till en amazing plot-twist on fucking crack, och en riktigt episk slutboss.

Spelet är 9.0/10 av mig, utan tvivel. Enda spelet jag personligen skulle ge högre betyg än detta på 3DSen just nu är nog Shin Megami Tensei 4 som är ett 9.2/10 för mig, *MEN* jag är extremt stor SMT nörd.

Glöm inte att nämna att det finns två slut! Ett äkta och ett normalt.

Liten spoiler? Ett av sluten skall ge en film för nästa spel i serien.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Medan jag gärna vill se en ljus framtid för JRPGn så känns det ändå ganska tveksamt tyvärr. Den stora mängden fanservice många nyare JRPGn har är riktigt tröttsamt för min del tyvärr (bland annat Time and Eternity till PS3 förra året var olidligt dåligt). Väldigt synd då JRPGn en gång i tiden var min favoritgenre, Suikoden-serien är fortfarande min favoritserie någonsin.

Lyckligtvis så släpps det fortfaranade bra JRPGn då och då, så som Lost Odyssey och jag ser fram emot Xenoblade Chronicles X till Wii U väldigt mycket.

Har inte spelat Time and Eternity men har inga stora förhoppningar kring den. Testa istället några av spelen ur MugiMugis lista.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av linuxares:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Ztreek:

Hur bra är spelet? någon som spelat det?

Jag har klarat det. Det är uppdelat i kapitel, 7 totalt, och de första 4 kapiteln är en resa olik någon annan. Något av det finaste jag varit med om. Riktigt bra. Sen blir det repetitivt ett bra tag, och man måste döda samma bossar några gånger igen, for story reasons. Sen kommer du in i det sista, och kommer till en amazing plot-twist on fucking crack, och en riktigt episk slutboss.

Spelet är 9.0/10 av mig, utan tvivel. Enda spelet jag personligen skulle ge högre betyg än detta på 3DSen just nu är nog Shin Megami Tensei 4 som är ett 9.2/10 för mig, *MEN* jag är extremt stor SMT nörd.

Glöm inte att nämna att det finns två slut! Ett äkta och ett normalt.

Liten spoiler? Ett av sluten skall ge en film för nästa spel i serien.

Ja, jag fick äkta slutet, och där finns det en film inför nästa spel i serien i post-credits.

Medlem

Alltså helt seriöst, har du en 3DS liggandes och gillar JRPGs, så är det här ett måste-köp.

Medlem

Underbart spel. Köpte det vid nyårs skiftet och kunde inte sluta spela det.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Idono:

Underbart spel. Köpte det vid nyårs skiftet och kunde inte sluta spela det.

Samma här. Det blev monotont de sista kapitlen som fan, men jag sträckspelade alla 60h under en vecka.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Alltså helt seriöst, har du en 3DS liggandes och gillar JRPGs, så är det här ett måste-köp.

Håller med helt. Kan för övrigt nämna att det finns fortfarande en hel del amerikanska versioner av JRPG som släppts till Nintendo DS (ej i Europa). Många riktiga pärlor (FF III och IV !), om man letar lite i begagnathandeln. De GÅR att spela i en "normal" 3DS i alla fall. Någon som vet mer om formaten och vad som i övrigt går att spela i Europeisk 3DS?

Problemet är ju konsolerna de väljer att släppa sina spel på. Har inte en 3ds och tänker inte skaffa en och de senaste bra jrpgs man hört något om är ofta till nintendos varianter eller liknande.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Låter helt klart som något jag vill införskaffa.

Skrivet av toern:

Problemet med jRPGs har väl snarare varit att de senaste jag provat varit rent ut dåliga spel.

Hade jag haft ett 3DS hade jag provat det! Kanske har det något att göra med saken, förresten? Hur ser RPG-marknaden ut på 3DS?

Har inte spelat massor av spel till min 3DS, men kan varmt rekomendera Fire Emblem Awakening till 3DS som jag tar mig igenom nu. Väl värt ett köp, och finns ett stort mervärde i att man gärna vill spela om det, helst direkt (min bror har spelat om det 5-6 gånger nu och jag ser redan fram emot min andra omgång). Känns som det var värt ett köp av en 3DS bara för att ha fått spela detta spelet.

Annars så vill jag gärna höra om andra bra RPG-tips till 3DS ifall någon annan har bättre koll på det.

Medlem
Skrivet av Över45:
Skrivet av Xepheros:

Alltså helt seriöst, har du en 3DS liggandes och gillar JRPGs, så är det här ett måste-köp.

Håller med helt. Kan för övrigt nämna att det finns fortfarande en hel del amerikanska versioner av JRPG som släppts till Nintendo DS (ej i Europa). Många riktiga pärlor (FF III och IV !), om man letar lite i begagnathandeln. De GÅR att spela i en "normal" 3DS i alla fall. Någon som vet mer om formaten och vad som i övrigt går att spela i Europeisk 3DS?

Bra att du nämnde det! FF3 rekommenderar jag bara till masochister, men DS-remaken av FF4 har gjort det till ett av mina absoluta favoriter när det kommer till FF-serien, men också JRPG överlag. Det var utan tvekan det första Final Fantasy som hade en ordentligt välskriven story, och att se det uppdaterat i remaken är mäktigt som fan.

1
Skriv svar