Hen i SAOL nästa år

Medlem
Hen i SAOL nästa år

Bra? Dåligt? Ingen åsikt men vill ändå skriva?

Discuss!

(Själv anser jag ordet vara urbota korkat)


signatur

I drank what?

phi
Medlem

Ser inte riktigt syftet med ordet när det redan finns könsneutrala ord att använda sig av. Har dessutom svårt för att ta personer som använder sig av " hen" seriöst, så det slutar oftast med att jag inte lyssnar eller struntar i att läsa deras texter.

Det kvittar ifall det är i SAOL eller ej för min del.

Medlem

Den som kallar mig hen i mitt ansikte kommer få höra...

MFZ
Medlem

hen är väl användbart om man i en text hänvisar till en person man inte känner till könet på eller där man inte vill avslöja kön av någon anledning.

all annan användning känns krystat och lär väl aldrig bli använt utanför dom mest skitnödiga grupperingarna där detta kan kännas viktigt.

imho.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Much ado about not much. Enda jag stör mig på är att jag ser hen mer som ett engelskt ord.

Skrivet av Spiff:

Den som kallar mig hen i mitt ansikte kommer få höra...

Finns språk där det bara finns könsneutrala pronomen, t.ex. finskan.. man blir knappast könsstympad om nu någon sa det.

Medlem

Jag använder aldrig ordet hen om en person som jag vet könet på. Däremot är det ett utmärkt ord att använda när man refererar till en person av okänt kön.

Medlem

Hade ordet uppstått och spridits naturligt så hade jag inte haft några problem med det. Istället försöker man tvinga in användingen artificiellt och av andra anledningar än att saknades ett enkelt sätt att referera till personer av okänt kön. Om ordet kommer med i SAOL eller inte spelar ingen större roll. Den konstlade införingen i språket är vad jag motsätter mig.

Medlem

En liten artikel om det http://www.svd.se/kultur/saol-ingen-censurerande-instans_3784...

Personligen så tycker jag det är ett totalt onödigt ord, som dessutom låter som en kortform för "henne" vilket tillsammans med dess ursprung och genusdebatt blir mer laddat och väcker mer anstöt än vad det eventuellt gör nytta.

Att det kom med i ordlistan förändrar förhoppningsvis inget. Det är ett fåtal som använder det och kommer så att förbli.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
  1. text

Stör mig bara på folk som stör sig på ordet. Språk har alltid utvecklats och kommer alltid göra det, ord kommer och ord går. Ju mer dam berikar språk med nya ord ju lättare har väl kvinnskor att uttrycka sig? Det kan väl inte vara något negativt?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Spiff:

Den som kallar mig hen i mitt ansikte kommer få höra...

Om du inte är androgyn förstår jag inte varför någon skulle göra det; och dessutom i tredje person.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Nu har de verkligen gjort en höna av en fjäder...

Medlem

Underbart. Ju fler ord desto rikare språk och möjlighet till bredare ordförråd. Det kan aldrig vara dåligt.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Som en del kommentarer på SvD debatt

"Om det är ett ord man använder för intersexuella personer, då är det väl inte könsneutralt? Då fallerar ju hela tänkandet kring ordet, som ett ord med feministiska förtecken. Eller?"

"det är ju en inbyggd tvetydighet som är en av anledingarna till varför jag inte anammar det. Betyder det 'han eller hon' eller är det explicit 'varken han eller hon'?"

"Klarar man inte av att uttrycka sig könsneutralt med de ord vi redan har bör man nog se över sina kunskaper i svenska istället för att hitta på nya ord."

Själv försöker jag poängtera att det går alldeles utmärkt att skriva "han" eller "hon" beroende på vad det är mest sannolikt att det är. Eller t ex använda yrkestitel eller liknande för att komma runt "problemet", som egentligen inte är ett problem. Varje gång jag läser ordet så känns det som en påhittad grej av folk som vill tjäna snabba populistiska poäng genom att visa hur mycket feminist eller pro-hbtq dom är.

Till alla dom som vill använda ordet kan jag bara säga: det är självklart ert val. Men om ni som författare av en text vill nå ut till en viss målgrupp så måste ni anpassa er text till målgruppen. Vill målgruppen inte läsa "hen", så gör ni bäst i att undvika ordet. Annars läser folk inte er text och ni når inte ut med den till tänkt målgrupp. Om ni vet att målgruppen gillar ordet eller inte bryr sig, så är det såklart fritt fram och han/hon/hen/den/det/personen/whatever. Kom bara inte sedan och klaga på att folk inte läser det ni skriver eller att folk inte tar er på allvar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Som en del kommentarer på SvD debatt
"Klarar man inte av att uttrycka sig könsneutralt med de ord vi redan har bör man nog se över sina kunskaper i svenska istället för att hitta på nya ord."

Den tycker jag sammanfattar debatten rätt bra.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag använder aldrig ordet hen om en person som jag vet könet på. Däremot är det ett utmärkt ord att använda när man refererar till en person av okänt kön.

Det var, vad jag har förstått, själva poängen med det från början. Att det skulle bli en neutral term att använda när man inte vet könet, eller om man vill skriva nånting som oavsett kön kan identifiera sig med. Men det har även tagits upp av queer aktivister (inte queer som i homosexuella nu, utan queer som i queer teori) och de har brakat loss ordentligt på det.
Man är "våldsam" om man råkar säga fel könspronomonen, alltså om du ser någon som ser uppenbart ut som en pojke/man för dig och du råkar säga han till denne och denne är en queer teoretiker/aktivist så kan du få höra på saker sen. Det finns vissa av dem som på största allvar anser det är en våldshandling om du säger, vad de uppfattar som, fel köns pronomen åt dem.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Det är ett smidigt ord att använda. Exempel har redan listats.

Eftersom det används flitigare och flitigare så ska det vara med i SAOL och det är väl ingenting att vara för eller emot...?

Medlem

Jag tycker det är underbart att hen äntligen är i SAOL, blir orimligt irriterad på folk som stör sig på ett ord som kan enkelt användas när personens kön ej är klart eller när det inte är viktigt i texten vad för kön personen har.

Folk som stör sig (eller blir kränkta) av användandet av hen är märkliga individer som jag troligen aldrig kommer förstå mig på.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Jag tycker det är underbart att hen äntligen är i SAOL, blir orimligt irriterad på folk som stör sig på ett ord som kan enkelt användas när personens kön ej är klart eller när det inte är viktigt i texten vad för kön personen har.

Folk som stör sig (eller blir kränkta) av användandet av hen är märkliga individer som jag troligen aldrig kommer förstå mig på.

Jag tror det är mer hur intvingat ordet är, och hur politiskt laddat det är. Det kom inte naturligt, utan kom in via en mediakupp, driven av genus och feministsekterna.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Greger:

Jag tycker det är underbart att hen äntligen är i SAOL, blir orimligt irriterad på folk som stör sig på ett ord som kan enkelt användas när personens kön ej är klart eller när det inte är viktigt i texten vad för kön personen har.

Folk som stör sig (eller blir kränkta) av användandet av hen är märkliga individer som jag troligen aldrig kommer förstå mig på.

Jag tror det är mer hur intvingat ordet är, och hur politiskt laddat det är. Det kom inte naturligt, utan kom in via en mediakupp, driven av genus och feministsekterna.

Ordet hen i fråga har funnits i det svenska medvetandet sen mitten på 60talet, det enda som har hänt är att debatten kring ordets användingsområde for upp i taket för ett par år sen, och nu så har det till sist blivit erkänt som ett väldigt bra ord att använda i de fall där könet inte spelar någon roll, eller när man inte vet könet på personen.

Med andra ord så har det växt fram ganska naturligt som de flesta andra ord i vårat språk, och att det har blivit cementerat i SAOL är ett bra steg i rätt riktning.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Greger:

Jag tycker det är underbart att hen äntligen är i SAOL, blir orimligt irriterad på folk som stör sig på ett ord som kan enkelt användas när personens kön ej är klart eller när det inte är viktigt i texten vad för kön personen har.

Folk som stör sig (eller blir kränkta) av användandet av hen är märkliga individer som jag troligen aldrig kommer förstå mig på.

Jag tror det är mer hur intvingat ordet är, och hur politiskt laddat det är. Det kom inte naturligt, utan kom in via en mediakupp, driven av genus och feministsekterna.

Ordet hen i fråga har funnits i det svenska medvetandet sen mitten på 60talet, det enda som har hänt är att debatten kring ordets användingsområde for upp i taket för ett par år sen, och nu så har det till sist blivit erkänt som ett väldigt bra ord att använda i de fall där könet inte spelar någon roll, eller när man inte vet könet på personen.

Med andra ord så har det växt fram ganska naturligt som de flesta andra ord i vårat språk, och att det har blivit cementerat i SAOL är ett bra steg i rätt riktning.

Jag håller inte med om steg i rätt riktning. Det är sättet som det togs upp som gör att folk inte vill använda det. Jag vägrar använda det, för om någon vill bli refererad som "hen" så måste de referera mig som "oogabooga", det 6e könet.


signatur

I drank what?

tramsigt, och brist på respekt för svenska språket. Bara för det är en fluga att va metrosexuell/feminist för tillfället.. så tycker jag inte svenska akademien ska vända kappan efter vinden.

Medlem
Skrivet av humancentipede:

tramsigt, och brist på respekt för svenska språket. Bara för det är en fluga att va metrosexuell/feminist för tillfället.. så tycker jag inte svenska akademien ska vända kappan efter vinden.

Vad menar du?

Medlem

Jag studerar språk-utveckling och kommunikation på Högskola, och genom otaliga tillfällen på föreläsningar och grupparbeten så har det alltid konstaterats att hen absolut har en funktion i det svenska språket. Däremot inte för att vara könsneutrala för att "skydda barnen från könsroller" eller liknande.

Skrivet av humancentipede:

tramsigt, och brist på respekt för svenska språket. Bara för det är en fluga att va metrosexuell/feminist för tillfället.. så tycker jag inte svenska akademien ska vända kappan efter vinden.

Bara för att många använder det så innebär inte det att den funktionen är det tänkta. Det handlar mer om att i formella sammanhang kunna uttrycka sig i skrift på ett sätt som är smidigare och mindre komplicerat. Istället för att skriva "han eller hon" kan man skriva hen, osv.

Jag anser också att det är lite roligt att du tycker det är en brist på respekt för det svenska språket, sen själv inte skriver korrekt. Men det kanske bara är jag.

Ordet ska alltså inte avses vara ett ord som används för att barn inte ska "tvingas in i en könsroll" eller sådant trams. Det handlar om en rent språklig utveckling, inget annat.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag använder aldrig ordet hen om en person som jag vet könet på. Däremot är det ett utmärkt ord att använda när man refererar till en person av okänt kön.

Samma här, ser ett syfte med ordet när man helt enkelt inte vet om det är en han eller hon.

Det är ett neutrum som kanske bäst används på nätet med alla nick, inget man använder Irl.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar