PS Now i öppen beta – vad hände med PS1, PS2-spelen?

Robot
PS Now i öppen beta – vad hände med PS1, PS2-spelen?

PS4-spelare i Nordamerika kan från och med idag testköra streaming-tjänsten Playstation Now.


Medlem
PS Now i öppen beta – vad hände med PS1, PS2-spelen?

Frågan är, vill man ens spela ps one spel.. annat än Bishi Bashi när man har bjudning hemma dvs?


signatur
Medlem

Vad har jag för användning av detta. Ps3 som endast går att hyra. Då köper jag hellre dem begagnad för några kronor till.

Jag trodde de skulle erbjuda en tjänst liknande netflix. Jag hade lätt betalt 100kr/mån för oändlig stream. Och jag tror spelare hade strömmat in på en sådan tjänst.

Se hur det gick för voddler som körde liknande knep inom film och tv. Det finns en anledning att netflix och spotify frodas medan giriga företag minskar andelar.

SoL
Medlem

Hoppas detta gör att spel blir billigare o köpa. Köpa ett nytt spel e ju sjukt jäkla dyrt..

Medlem
Skrivet av SoL:

Hoppas detta gör att spel blir billigare o köpa. Köpa ett nytt spel e ju sjukt jäkla dyrt..

Dyrt? Spelpriserna har knappt rört sig sen 90-talet. Samtidigt som vi har haft inflation. Spel har aldrig varit billigare än vad dom är idag. Samtidigt är spel idag, från studior med hundratals (tusentals) anställda, dyrare än någonsin att tillverka.

Medlem
Skrivet av snoeppen:

Frågan är, vill man ens spela ps one spel.. annat än Bishi Bashi när man har bjudning hemma dvs?

FF7
Crash Bash
Ape Escape

Just to name a few.

Avstängd

Svaret på vad som hände med ps1 och ps2 spelen står ju i rubriken. Bara ett bindestreck före frågan börjar... BETA


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av raschen87:
Skrivet av SoL:

Hoppas detta gör att spel blir billigare o köpa. Köpa ett nytt spel e ju sjukt jäkla dyrt..

Dyrt? Spelpriserna har knappt rört sig sen 90-talet. Samtidigt som vi har haft inflation. Spel har aldrig varit billigare än vad dom är idag. Samtidigt är spel idag, från studior med hundratals (tusentals) anställda, dyrare än någonsin att tillverka.

Kanske inte dyrt i relation till tidigare priser, men jag vill ändå påstå att 700:- för ett nytt spel till konsoll är ganska dyrt.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Kanske inte dyrt i relation till tidigare priser, men jag vill ändå påstå att 700:- för ett nytt spel till konsoll är ganska dyrt.

Absolut har du rätt att tycka så. Dock tycker inte den generella populationen så, eftersom spelbranschens försäljningssiffror väldigt ofta vida överstiger film och musik-branschens försäljningssiffror.
Spel säljer oftast helt svindlande bra, och ändå har många spelstudios svårt att få ekonomin att gå ihop.

Medlem

Hoppas verkligen man kan lira Persona 5 när det kommer

Inaktiv

"Det har sänkts en aning och i nuläget är priserna enligt filmen nedan för att hyra ett spel:
◾4 timmar – från 2,99 dollar
◾7 dagar – från 5,99 dollar
◾30 dagar – från 7,99 dollar
◾90 dagar – från 14,99 dollar"

Så priserna gäller per spel? Alltså ETT spel? ETT gammalt PS3-spel med latency? Fy fan vilken jävla skit. Om dessa priserna är nödvändiga för att deras tjänst ska kunna gå med vinst så kommer skiten att floppa stort.

Medlem
Skrivet av raschen87:
Skrivet av Xepheros:

Kanske inte dyrt i relation till tidigare priser, men jag vill ändå påstå att 700:- för ett nytt spel till konsoll är ganska dyrt.

Absolut har du rätt att tycka så. Dock tycker inte den generella populationen så, eftersom spelbranschens försäljningssiffror väldigt ofta vida överstiger film och musik-branschens försäljningssiffror.
Spel säljer oftast helt svindlande bra, och ändå har många spelstudios svårt att få ekonomin att gå ihop.

Fast nu utgår du från att försäljningssiffror är representativa av befolkningens åsikter, vilket inte kan stämma under rådande förutsättningar eftersom det enda alternativet till att betala beloppet är att avstå helt. Det finns för få alternativ för att det ska gå att ta siffrorna på rak arm.

Speciellt bör de inte jämföras med siffrorna från musik- och filmbranschen, eftersom det faktiskt finns alternativ i dessa två branscher. Hade det funnits ett väletablerat alternativ inom spelmarknaden så som Netflix och Spotify gör, så hade siffrorna mycket väl kunnat se helt annorlunda ut. Utöver detta så vet vi inte heller hur många som väljer att antingen hyra, köpa begagnat, eller ladda ner spelen i relation till att köpa dessa för nypris vid release.

Sen huruvida det är bra eller dåligt är en helt annan diskussion.

Tramsiga priser.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av snoeppen:

Frågan är, vill man ens spela ps one spel.. annat än Bishi Bashi när man har bjudning hemma dvs?

FF7
Crash Bash
Ape Escape

Just to name a few.

Jo jag vet att FF7 var jävligt snyggt o bra o skoj o allt det där en gång i tiden då man förboka den amerikanska versionen, det är dock rätt många år sedan och spel åldras hemskt när det kommer till 3d-grafik, anledningen till att 8/16-bit fortfarande funkar är ju för att dom ser exakt lika nice ut nu som då.
Jag säger inte att det måste vara dundergrafik för att ett spel ska funka idag, men känns som jag själv inte vill röra saker man spelade förr med risk för att förstöra fina minnen jag har av spelen.


signatur
Medlem
Skrivet av Xepheros:

Kanske inte dyrt i relation till tidigare priser, men jag vill ändå påstå att 700:- för ett nytt spel till konsoll är ganska dyrt.

Jag har då aldrig gett 700:- för ett nytt spel, provat Prisjakt?

jkw
Medlem

Blir det inte "Netflix"-system, dvs fast månadskostnad med tillgång till allt, så kan de lika gärna lägga ner projektet och stänga av servrarna direkt. Ingen kommer betala $8 (ca 60kr, för oss blir det väl ca €6) för att hyra ett spel en månad.

Medlem

Måste vara ett aprilskämt. Jag betalar inte $3 för att spela ett gammalt Ps3 spel i 4 timmar. Nu framstår ju X1 och Microsofts samarbete som extremt generöst, där $4,99 ger 1 månads tillgång till x1-spel, visserligen bara EAs, men ändå.

Vitsen med det hela var ju att kunna köra de gamla klassikerna.

Medlem

Ser inget fel med priserna. Om man ändå är bara nyfiken på ett spel.

Oftast så kör jag bara genom singelplayer och sen lägger spelet på hylla och rör knappt det igen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Priserna låter lite skamlösa.

Medlem
Skrivet av Spit:
Skrivet av Xepheros:

Kanske inte dyrt i relation till tidigare priser, men jag vill ändå påstå att 700:- för ett nytt spel till konsoll är ganska dyrt.

Jag har då aldrig gett 700:- för ett nytt spel, provat Prisjakt?

Wowhd är inte med på prisjakt och idag är sista dagen för rabatt men jag har bokat och beställt en hel del ps4 spel och ingen bokning har varit över 399kr!
Nu senaste dagarna har priserna gått upp lite men lite äldre spel som CoD Ghosts, Metro RRedux, Spiderman 2 gick på lite under 300kr. Metro är inte släppt än men 235kr är inte mycket pengar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Spit:
Skrivet av Xepheros:

Kanske inte dyrt i relation till tidigare priser, men jag vill ändå påstå att 700:- för ett nytt spel till konsoll är ganska dyrt.

Jag har då aldrig gett 700:- för ett nytt spel, provat Prisjakt?

700:- är vad ett nytt spel till konsoll kostar i lokalområdets Gamestop, vilket då är enda stället att köpa spelen på i person, vilket är anledningen till varför jag inte tog lägsta siffran jag hittade på internet i mitt påstående.

Medlem

Hur evil EA nu än må vara... Sonys hyrpris för ETT spel i 7 dagar är alltså ungefär samma som månadspriset för EAs tjänst per månad? Ok... Fast konsumenterna vill ju ha det så enligt Sony.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Spit:
Skrivet av Xepheros:

Kanske inte dyrt i relation till tidigare priser, men jag vill ändå påstå att 700:- för ett nytt spel till konsoll är ganska dyrt.

Jag har då aldrig gett 700:- för ett nytt spel, provat Prisjakt?

700:- är vad ett nytt spel till konsoll kostar i lokalområdets Gamestop, vilket då är enda stället att köpa spelen på i person, vilket är anledningen till varför jag inte tog lägsta siffran jag hittade på internet i mitt påstående.

Du tog inte det lägsta du kunde hitta på internet nej, i stället tog du i princip det dyraste alternativet vi har i svergie.
Du får såklart handla dina spel precis var du vill, men 700:- är knappast något snitt för vad ett spel kostar till konsoll i dag.

Medlem
Skrivet av Spit:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Spit:
Skrivet av Xepheros:

Kanske inte dyrt i relation till tidigare priser, men jag vill ändå påstå att 700:- för ett nytt spel till konsoll är ganska dyrt.

Jag har då aldrig gett 700:- för ett nytt spel, provat Prisjakt?

700:- är vad ett nytt spel till konsoll kostar i lokalområdets Gamestop, vilket då är enda stället att köpa spelen på i person, vilket är anledningen till varför jag inte tog lägsta siffran jag hittade på internet i mitt påstående.

Du tog inte det lägsta du kunde hitta på internet nej, i stället tog du i princip det dyraste alternativet vi har i svergie.
Du får såklart handla dina spel precis var du vill, men 700:- är knappast något snitt för vad ett spel kostar till konsoll i dag.

Jag tog det enda alternativet för personer i mitt område att gå in i en fysisk butik och köpa det på. Om Gamestops priser är så långt från snittet som du antyder får du gärna dela med dig av snittpriserna i ditt områdes fysiska butiker där personal i praktiken tenderar att lägga på en extra kostnad i kontrast till att köpa på nätet, så jag eventuellt kan justera min åsikt.

Medlem

Att inte stödja PS1 eller PS2 är ganska så förståeligt, då alla enheter kan emulera en PS1 istället vilket är ett bättre sätt att spela på, och förhoppningsvis så kommer PS2-emulatorn utvecklas till PS3/PS4 också.

Och sedan så är det rättighetsproblem, jag menar, trots att PSN är 7+ år gammal nu så saknas fortfarande en hel del PS1/PS2 spel, speciellt här i Europa. Och av denna anledning så tror jag inte att så många PS3-spel kommer till PS Now heller.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Spit:
Skrivet av Xepheros:

Kanske inte dyrt i relation till tidigare priser, men jag vill ändå påstå att 700:- för ett nytt spel till konsoll är ganska dyrt.

Jag har då aldrig gett 700:- för ett nytt spel, provat Prisjakt?

700:- är vad ett nytt spel till konsoll kostar i lokalområdets Gamestop, vilket då är enda stället att köpa spelen på i person, vilket är anledningen till varför jag inte tog lägsta siffran jag hittade på internet i mitt påstående.

Fast det är ju ren bs. Alla elektronikkedjor säljer spelen och för 200 kr billigare än stofilerna gamestop.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Spit:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Spit:
Skrivet av Xepheros:

Kanske inte dyrt i relation till tidigare priser, men jag vill ändå påstå att 700:- för ett nytt spel till konsoll är ganska dyrt.

Jag har då aldrig gett 700:- för ett nytt spel, provat Prisjakt?

700:- är vad ett nytt spel till konsoll kostar i lokalområdets Gamestop, vilket då är enda stället att köpa spelen på i person, vilket är anledningen till varför jag inte tog lägsta siffran jag hittade på internet i mitt påstående.

Du tog inte det lägsta du kunde hitta på internet nej, i stället tog du i princip det dyraste alternativet vi har i svergie.
Du får såklart handla dina spel precis var du vill, men 700:- är knappast något snitt för vad ett spel kostar till konsoll i dag.

Jag tog det enda alternativet för personer i mitt område att gå in i en fysisk butik och köpa det på. Om Gamestops priser är så långt från snittet som du antyder får du gärna dela med dig av snittpriserna i ditt områdes fysiska butiker där personal i praktiken tenderar att lägga på en extra kostnad i kontrast till att köpa på nätet, så jag eventuellt kan justera min åsikt.

Trodde det var allmänt känt att Gamestop är väldigt dyra och att det finns billigare alternativ, sen nämnde du ingenting om att det tvunget gällde fysisk butik i ditt första inlägg, bara att 700kr för nya spel till konsol är dyrt.

700 ska du definitivt inte behöva betala för dina spel, tycker synd om dig om Gamestop verkligen är ditt enda alternativ, var bor du om jag får fråga? Och måste du tvunget handla i fysisk butik?

Jaja, helt ditt val. Var många år sedan jag själv handlade i fysisk butik, beställer alltid online eller köper digitalt numera, men ta en titt i elektronikaffärer som t.ex Elgiganten, Siba eller Media Markt där kan man ofta hitta nya spel till bra pris, annars är Webhallen ett säkert kort.

Jag bor i Malmö och hade jag varit tvungen att handla i en fysisk butik hade jag troligtvis valt Webhallen. Du kan ju själv ta en titt på priserna på Webhallen och Siba (Dom har samma pris i butik som online).

Tror inte jag hittar något spel, förutom specialversioner, som kostar över 600kr. Jag skulle vilja påstå att nya spel till konsol oftast ligger mellan 500-600kr, definitivt inte 700kr i alla fall.

1
Skriv svar